Gå til innhold

Stakkars lærere. Nå blir de sarte elevene krenket av absolutt ingenting. For eksempel "blikking".


slabbedask

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det må ha vært en veldig kjapt og overflatisk søk.

https://www.nrk.no/osloogviken/hver-femte-laerer-slutter-_-na-skal-video-dempe-praksissjokket-1.16350734

Hver femte lærer slutter i yrket. Nå skal videotrening bidra til at de ikke skremmes ut av jobben.

https://utdanningsforskning.no/artikler/2015/tre-grunner-til-at-larere-slutter/

Ifølge KS slutter 33 prosent av nyutdannede lærere i Norge innen fem år. 

https://www.nrk.no/nordland/2-av-5-laerere-sier-at-de-kommer-til-a-soke-nye-jobber-etter-utfallet-av-laererstreiken-1.16305972

Den rekordlange streiken i høst ga ingen resultater for lærerne. Nå merker fagforeningene at flere har begynt å se seg om etter andre jobber.

Anonymkode: b0d41...1ed

Hva har dette med HI å gjøre? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Kashmir skrev (2 minutter siden):

Hva har dette med HI å gjøre? 

 

Djizz...og du kommenterer aldri noe utenom tema i HI? 😂

Anonymkode: 94288...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Djizz...og du kommenterer aldri noe utenom tema i HI? 😂

Anonymkode: 94288...926

Hæ? 

Det du legger ut er jo en annen diskusjon. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (17 minutter siden):

Hva har dette med HI å gjøre? 

 

 Hovedinnlegget linker til et innlegg i Aftenposten som handler om mulige årsaker til at færre søker lærerutdanning. Og det er rimelig å anta at frafrall fra yrket og svak rekruttering til utdanningen (og dermed til yrket) har samme årsaker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hadde en mannlig lærer sagt dette til en jente i dag hadde det fort vært "seksuell trakassering" og pedorykter hadde kommet. 

Anonymkode: 94288...926

Læreren var mann og han var ung. Men det han sa var kun en talemåte. Hans egentlige budskap var: Sitt ordentlig og følg med.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babette skrev (5 minutter siden):

 Hovedinnlegget linker til et innlegg i Aftenposten som handler om mulige årsaker til at færre søker lærerutdanning. Og det er rimelig å anta at frafrall fra yrket og svak rekruttering til utdanningen (og dermed til yrket) har samme årsaker.

 

Jo, men dette handler jo ifølge HI om at elever reagerer på lærernes blikking og annet de ikke syns noe om.

Men ok. 

At det er andre utfordringer med yrket er jo reelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Jo, men dette handler jo ifølge HI om at elever reagerer på lærernes blikking og annet de ikke syns noe om.

Men ok. 

At det er andre utfordringer med yrket er jo reelt. 

Det handler om at det blir stadig mer utfordrende for lærerne å gjøre jobben sin. Å diskutere blikking som løsrevet fenomen synes jeg ikke har noe for seg, det må settes i en sammenheng.

At lærerrollen har endret seg i løpet av de siste 50 år er det ingen tvil om. Men det må fortsatt være læreren som er "in charge" i klasserommet, ikke elevene. De skal lyttes til og respekteres, men kan ikke alltid få det som de vil. Det tror jeg ærlig talt ikke de ønsker heller. Grenser skaper trygge rammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babette skrev (39 minutter siden):

Det handler om at det blir stadig mer utfordrende for lærerne å gjøre jobben sin. Å diskutere blikking som løsrevet fenomen synes jeg ikke har noe for seg, det må settes i en sammenheng.

At lærerrollen har endret seg i løpet av de siste 50 år er det ingen tvil om. Men det må fortsatt være læreren som er "in charge" i klasserommet, ikke elevene. De skal lyttes til og respekteres, men kan ikke alltid få det som de vil. Det tror jeg ærlig talt ikke de ønsker heller. Grenser skaper trygge rammer.

Nei, men jeg tror heller ikke at elevene får det som de vil hele tiden. Og nå var det ikke jeg som dro ut blikking og annet fra telsten. Det var Hi. 

 

Jeg heier på lærere med forstand.  Ikke de som uffer og klager over hvor fæle ungene er og hvor lite de tåler! Heller at de ser både forbi og bak, og som kan komnunisere uten blikking og "korrigering" som blir feil.  Jeg syns det er ille at lærere skal ha så lite ryggrad at de syter over at de mister status. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da jeg gikk på barneskolen på slutten av 90 tallet hadde vi slemme lærere. Lærere som truet og skremte elevene, lærere som kalte elever «mongo» og «dum i hodet» lærere som knuste pekestokken på pulten til elever, lærere som slo elever, latterliggjorde og hengte ut. Listen er lang. Takk og liv for at slike ting ikke eksisterer i dag. 
Samtidig har vi havnet i helt andre enden av skalaen. 
Skolen skal være en trygg og god læringsarena, og skal ikke bygges på frykt og autoritet. Gode lærere er autoritativ, og har respekt på en god måte. 
Jeg jobber i barnehage, og får overhode ikke lov å kjefte og ta i barna fordi de ikke hører etter. Å ha en maktposisjon skal man være svært bevisst på. 
Det er mange måter å få barn til å høre etter på uten å bruke skremsel. 
Blikking er krenkende og sårende. Så det må du slutte med. Elever merker slike ting, og det er helt unødvendig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Everybody skrev (22 minutter siden):

https://www.nrk.no/osloogviken/skadet-med-kniv-ved-universitetet-i-oslo---siktede-nekter-straffskyld-1.16529143

Nå har to lærere blitt knivstukket pga en student hadde strøket på eksamen. Den ene er alvorlig skadet.

Hva faen er det som feiler deg når du stikker ned folk for å stryke på eksamen?!

Jeg kjenner jeg blir helt matt, og faktisk ganske redd over at folk er villige til å gå så langt.

Endret av hattifnattus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus skrev (32 minutter siden):

Hva faen er det som feiler deg når du stikker ned folk for å stryke på eksamen?!

Jeg kjenner jeg blir helt matt, og faktisk ganske redd over at folk er villige til å gå så langt.

Har kanskje hatt curlingforeldre = aldri møtt motgang? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (10 minutter siden):

Har kanskje hatt curlingforeldre = aldri møtt motgang? 

Det kan vel være så mangt, men du mangler jo noe i topplokket når du stikker ned to mennesker på den måten der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (15 minutter siden):

Har kanskje hatt curlingforeldre = aldri møtt motgang? 

Har neppe noe med det å gjøre. Kan kanskje være grunn til å avvente litt med å spekulere, la politiet komme med litt mer informasjon først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (2 timer siden):

Har neppe noe med det å gjøre. Kan kanskje være grunn til å avvente litt med å spekulere, la politiet komme med litt mer informasjon først. 

Jeg kjenner henne som er alvorlig skadet og har kjent henne lenge.  Dette er bare helt grusomt.  Hva er det som skjer i vårt samfunn når det er blitt vanlig å gå rundt med kniver hvor som helst, til og med inne på et kontor hos universitetslærere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (3 timer siden):

https://www.nrk.no/osloogviken/skadet-med-kniv-ved-universitetet-i-oslo---siktede-nekter-straffskyld-1.16529143

Nå har to lærere blitt knivstukket pga en student hadde strøket på eksamen. Den ene er alvorlig skadet.

Hvorfor får vi vite at det er en mann, og ca. alder? Kjempestigmatiserende for unge menn.

Anonymkode: b0d41...1ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (5 minutter siden):

Jeg kjenner henne som er alvorlig skadet og har kjent henne lenge.  Dette er bare helt grusomt.  Hva er det som skjer i vårt samfunn når det er blitt vanlig å gå rundt med kniver hvor som helst, til og med inne på et kontor hos universitetslærere.

Hvilke grupper er det som pleier å gå ned kviv i Oslo?

Anonymkode: b0d41...1ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor får vi vite at det er en mann, og ca. alder? Kjempestigmatiserende for unge menn.

Anonymkode: b0d41...1ed

 facepalm.gif.41acbaef0644907235ace151ef734223.gif

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (2 minutter siden):

Jeg kjenner henne som er alvorlig skadet og har kjent henne lenge.  Dette er bare helt grusomt.  Hva er det som skjer i vårt samfunn når det er blitt vanlig å gå rundt med kniver hvor som helst, til og med inne på et kontor hos universitetslærere.

Jeg tror ikke det er så vanlig, i allefall ikke på universitetet, men kanskje tar jeg feil.  Dersom det stemmer at det var stryk på eksamen som utløste dette, så lurer jeg veldig på hvilke forhold ved gjerningsmannen som medførte dette. Blir også opptatt av om han nettopp hadde fått sensur eller om han hevnet seg på noe han hadde opplevd som en krenkelse for noe tid tilbake.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvilke grupper er det som pleier å gå ned kviv i Oslo?

Anonymkode: b0d41...1ed

Det får du spørre andre enn meg om.  Politiet kan kanskje gruppere for deg.  Jeg ville ikke umiddelbart tenke på universitetsstudenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...