Gå til innhold

Bleier nok en gang (langt)

Anbefalte innlegg

Jeg har vært veldig usikker på om jeg skal presse gutten min på snart 9 år til å bruke bleier, har vel egentlig valg å la være, og heller vasket sengetøy og dyne daglig.

Helt til vaskemaskinen gikk i stykker!! Da forklarte jeg han at den var ødelagt og at jeg ønsket at han skal bruke bleie siden jeg ikke får vasket klær hver dag. Han gikk med på å ta på bleie om kvelden da *men bare til vaskemaskinen blir i orden igjen*.

Nå har han brukt bleie i 5-6 netter, jeg spurte han i kveld om han ikke syntes det var fint å våkne i en tørr seng. Siden han er så flau over å bruke bleie har vi avtalt at han kan ta den av under dyna og gjemme den der så skal jeg fjerne den.

Han sier fortsatt at han bare vil bruke bleie til vaskemaskinen blir reparert. Jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre, jeg synes jo det er helt herlig å slippe vått sengetøy hver eneste morgen.

Så hadde vi en fryktelig lei episode i butikken i dag, jeg kjøpte en pakke med store bleier til han og en litt mindre bleier til lillesøster som også bruker bleie om natta. Kassadamen, som kjenner oss og pleier å tulle og snakke med gutten min utbrøt når bleiene kom på disken "åja, har mamma kjøpt bleier til deg nå!* Stakkar, han ble jo både flau og lei seg og svarte spontant nei, han trenger ikke bleier. Hun skjønte nok at hun hadde sagt noe hun ikke burde ha sagt, for hun forsøkte å ro seg i land med at hun bare tuller og at hun skjønte jo at en så stor gutt ikke trenger bleier.

Men likevel- jeg vet hun ikke mente noe vondt med det, det var ubetenksomt og fullt tilgivelig , og jeg håper hun ikke klarte å ødelegge noe av mitt arbeid med å forsøke å få han til å bruke bleie.

Nå har jeg for øvrig bestilt en prøvepakke med andre bleier fra Tena, kanskje han blir mer velvillig innstilt når det ikke ser ut som en babybleie?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47501-bleier-nok-en-gang-langt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, dere har jo en avtale om han bare skal bruke bleie så lenge vaskemaskinen er i ustand, så da bør du vel egentlig holde ord på det.

Men det er ingen tvil om at bleie er den beste løsningen, og jo flere netter han har den på jo større sjanse er det for at han venner seg til den og akspeterer å bruke det. Jeg tror nok muligheten blir enda større med bleiene fra Tena som du har bestilt. Disse er bedre tilpasset kroppen hans og har ikke barnslige trykk som babybleiene. Hvilke bleier har du brukt til han nå og hvordan har de passet han? jeg fortsår deg i i hvert fall slik at de har holdt tett og at det ikke ha rvært noen lekkasje.

Episoden i butikken var vondt å lese om, og det er klart at dette har hatt negativ innvirkning på hans vilje til å bruke bleie. Hans syns jo det er flaut og mindre flaut etter denne hendelsen er neppe blitt mindre.

Så at du fikk det svaret du fikk på ditt spørsmål er vel ikke særlig overraskende, og det spørs hvor lurt det var å spørre om det akkurat denne dagen som han var blitt utsatt for denne ydmykende episoden.

Hos oss har vi aldri sluttet med nattbleier så lenge barna tisser på seg om natten, og de har vendt seg til å bruke de og har akseptert at de må det. Allikevel vet vi jo hvor pinlig dette problemet er for dem, så vi har altid passet på å kjøpe inn bleier når ungene ikke er i nærheten. Rett og slett fordi man kanskje kan komme til å møte kamerater av ungene i butikken, eller ved at andre skal se bleiene og ungen og forstå hvem de er ment for.

Sengevæting er en vanskelig problemstilling men jeg er overbevist om at bleie er et hjelpemiddel som kan forhindre my frustrasjon for alle parter.

Siri Harket, uroterapeut

Til talisa.Du tar opp et tema som er vanskelig å gi noe fasit svar på De lærde strides også i forhold til dette.Noen mener at sengevætere ikke skal bruke bleier.

Har dere forsøkt Minirin? som er et medikament som hjelper en del sengevætere. Disse i tillegg til alarm kan være god hjelp.

Jeg tror også at det er viktig i deres situasjon at dere finner en annen løsning enn bleier når vaskemaskinen er i gang igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...