Gå til innhold

Drapet på Sørlandssenteret - artikkel om en av landets farligste kvinner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men det står ingen steder «Norges kronisk farligste menneske» eller «Norges farligste menneske som ikke kan bli bedre». Det står at hun er det nå og det er jo helt sant. Krenkesamfunnet bør ikke tøyes lengre enn det allerede er mht å måtte omformulere og beskytte mer enn det som er hensiktsmessig og riktig 

Anonymkode: f56b4...47b

dette er bare sludder, dette har ingenting med krenkesamfunn å gjøre men å reagere på alvorlige kategoriseringer av helt unge mennesker som åpenbart selv er et resultat av vold og faenskap.

Anonymkode: 09024...860

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

dette er bare sludder, dette har ingenting med krenkesamfunn å gjøre men å reagere på alvorlige kategoriseringer av helt unge mennesker som åpenbart selv er et resultat av vold og faenskap.

Helt uenig med deg

Worriesome Plenty 2

Håper hun aldri slipper ut. Morderiske Psykopater fortjener ikke det, uansett om de har tilleggsdiagnoser.

Endret av Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det så åpenbart?

Kan ikke sykdom ha andre årsaker enn at hun er utsatt for vold? Mange opplever vonde ting uten at de begår drap selv.  Jeg skjønner at man har behov for å forklare og forstå, men det jeg synes det er urettferdig å legge skylden på foresatte eller hjelpeapparat.

Psykiateren sier at de ikke kan hjelpe henne. Den riktige behandligen er ikke funnet opp.

Worriesome Plenty 2
Grendel skrev (1 time siden):

Er det så åpenbart?

Kan ikke sykdom ha andre årsaker enn at hun er utsatt for vold? Mange opplever vonde ting uten at de begår drap selv.  Jeg skjønner at man har behov for å forklare og forstå, men det jeg synes det er urettferdig å legge skylden på foresatte eller hjelpeapparat.

Psykiateren sier at de ikke kan hjelpe henne. Den riktige behandligen er ikke funnet opp.

Det finnes ikke behandling mot dyssosial personlighetsforstyrrelse tidligere kalt psykopati nei. Forsøk fra usa konkluderte med at de ble bare sluere og lærte hva de skulle si for å virke angrende. Denne personen har nok flere andre alvorlige personlighetsforstyrrelser også som kompliserer ytterligere. De fleste husker nok henne når hun skrev her, hun var ikke det minste psykotisk.

Er det så åpenbart?

Det var ikke slik ment. Hun skal selvfølgelig straffes, hun er livsfarlig. Men en får være varsom med å drive å kategorisere folk på denne måten uten at det skal tolkes dithen at man er så veldig krenket. 

Annonse

Er det så åpenbart?

Når foresatte utsetter deg for mishandling, så syns jeg ikke det er feil å legge skyld på dem når ungene får alvorlige problemer med psyken etterhvert. Det er foreldrenes ansvar når de påfører barn vold- både psykisk og fysisk, og jeg tror ikke noen vokser opp uten skader da.

Her tenker jeg at det er en solid mix av både gener og miljø. Noe er skyld i at mennesker blir så..håpløst psyke. 

Det jeg ikke skjønner, er at en som er oppegående nok til å sette seg inn i lover og regler, og åpenbart har krefter og utholdenhet nok til å drive en seig kamp mot behandlingsapparatet/rettssystemet, ikke greier (eller ønsker?) å mobilisere ressursene sine til å endre den totalt ødeleggende atferden sin. 

Leser i artikkelen at det er lagt planer om matlaging, skole og andre aktiviteter for henne på psykehuset, men det nytter jo ikke å slippe henne løs i et kjøkken f.eks. når hun kan «klikke» og angripe personalet hvert øyeblikk. Hun uttrykker at hun er misfornøyd med behandlingstilbudet, men det er jo hun selv (atferden) som er den begrensende faktoren. Det må vel hun også fatte??? Så hva som driver henne til å fortsette i den runddansen mellom voldsepisoder og belteseng, det er totalt ubegripelig for meg. Kanskje oppmerksomheten hun får(avisoppslag mm) er en opprettholdende faktor? 

Anonymkode: d7062...4b6

Kashmir skrev (11 timer siden):

Eller sykeste? Men det er  visst bedre å si "farligste", og nettopp derfor lurer jeg på hensikten når de absolutt må konkludere på den måten. 

Hensikten er å forklare hvorfor samfunnet må beskyttes fra henne. Årsaken til det er ikke at hun er syk, men at hun er farlig. Man kan være veldig syk uten å være farlig.

Kashmir skrev (2 timer siden):

Når foresatte utsetter deg for mishandling, så syns jeg ikke det er feil å legge skyld på dem når ungene får alvorlige problemer med psyken etterhvert. Det er foreldrenes ansvar når de påfører barn vold- både psykisk og fysisk, og jeg tror ikke noen vokser opp uten skader da.

Her tenker jeg at det er en solid mix av både gener og miljø. Noe er skyld i at mennesker blir så..håpløst psyke. 

Jeg synes det føles feil fordi hun selv bruker dette til å forsvare alt hun gjør. Jeg synes det er nok med å skylde på andre nå.

Alt har en årsak, enten det er arv eller miljø. Jeg synes hun er skakkjørt hinsides noe man kan være sint på. Jeg tenker sånn:

Pri 1 er å beskytte samfunnet fra henne.

Pri 2 er at hun skal ha det best mulig, så lenge det ikke bryter med pri 1. Jeg har ikke noe behov for at hun skal ha det vondt. 

Grendel skrev (2 minutter siden):

Hensikten er å forklare hvorfor samfunnet må beskyttes fra henne. Årsaken til det er ikke at hun er syk, men at hun er farlig. Man kan være veldig syk uten å være farlig.

Jeg synes det føles feil fordi hun selv bruker dette til å forsvare alt hun gjør. Jeg synes det er nok med å skylde på andre nå.

Alt har en årsak, enten det er arv eller miljø. Jeg synes hun er skakkjørt hinsides noe man kan være sint på. Jeg tenker sånn:

Pri 2 er at hun skal ha det best mulig, så lenge det ikke bryter med pri 1. Jeg har ikke noe behov for at hun skal ha det vondt. 

Ja, man kan være syk uten å være farlig. Det er jo få som er så psyke da, heldigvis. 

Grendel skrev (4 minutter siden):

Enig med deg i dette. 

Samfunnets rett til å vernes fra en så iskald drapskvinne bør være første prioritet, men jeg ønsker henne ikke unødvendige lidelser. Fengsel tror jeg ikke vil fungere for henne, så institusjon med faste rammer (muligens ut livet) er nok det beste.

Anonymkode: 5b575...45c

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det jeg ikke skjønner, er at en som er oppegående nok til å sette seg inn i lover og regler, og åpenbart har krefter og utholdenhet nok til å drive en seig kamp mot behandlingsapparatet/rettssystemet, ikke greier (eller ønsker?) å mobilisere ressursene sine til å endre den totalt ødeleggende atferden sin. 

Leser i artikkelen at det er lagt planer om matlaging, skole og andre aktiviteter for henne på psykehuset, men det nytter jo ikke å slippe henne løs i et kjøkken f.eks. når hun kan «klikke» og angripe personalet hvert øyeblikk. Hun uttrykker at hun er misfornøyd med behandlingstilbudet, men det er jo hun selv (atferden) som er den begrensende faktoren. Det må vel hun også fatte??? Så hva som driver henne til å fortsette i den runddansen mellom voldsepisoder og belteseng, det er totalt ubegripelig for meg. Kanskje oppmerksomheten hun får(avisoppslag mm) er en opprettholdende faktor? 

Hun liker oppmerksomheten, ja. Hun skrev jo  innlegg før drapet også, og jeg husker godt innlegget på Verdidebatt. Så velskrevet og så godt formulert at flere der inne mente at en 15 år gammel jente unulig kunne ha skrevet det. Det var fascinerende, og jeg syns det nå også. Å være så sykt smart ( bokstavelig talt ) og manipulere så mange til å føle empati og forståelse samt nysgjerrighet, for så og kaldt drepe en og skade en annen etter nøye planlegging. Det er helt utrolig. Jeg tenker at det er tomt i henne. Null følelser, null substans. Hun er som en robot som er programmert til å spille et spill med omgivelsene for å oppnå det hun vil.  

Hvis hun vet hvor tom hun er så syns jeg vanvittig synd på henne. 

Endret av Kashmir
Worriesome Plenty 2

Denne historien har ett offer og det er tenåringen som ble kalkulert knivdrept på Sørlandssenteret. Att folk sykeliggjør en psykopat som koser seg med sin innbilte status som ‘Norges farligste’ er en slags  ansvarsfraskrivelse gitt rett til denne manipulerende kvinnen.

Everybody skrev (1 time siden):

Mange psykopater er også veldig smarte så det er ikke uvanlig.

Men hun har vel ikke fått psykopat diagnose? Bare asperger og eupf. Asperger er det jo mange som er smarte da. 

Anonymkode: da58a...907

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er en sann farakteristika. På linjer med «Norges tregeste, Norges tjukkeste, Norges xxx». Noen ganger er kjipe betegnelser sanne. Og helt betimelig å bruke. Dama i artikkelen er kjempefarlig, veldig rart å lage som noe annet 

Jeg skulle ønske at mediene unnlot å bruke slike betegnelser, - i denne saken fordi jeg tror det bidrar til opprettholdelse av et mønster hos den unge kvinnen. Og fordi denne typen farlighet reelt sett er vanskelig å vurdere. Det man vet er at hun har drept og skadet mennesker, mens hun nå fortiden utagerer voldsomt innenfor en ramme hvor tvangsbruken muligens bidrar til å opprettholde utageringen. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Utagering kan være ganske avhengighetsskapende og dermed vanskelig å komme ut av. 

Worriesome Plenty 2 skrev (7 timer siden):

Denne historien har ett offer og det er tenåringen som ble kalkulert knivdrept på Sørlandssenteret. Att folk sykeliggjør en psykopat som koser seg med sin innbilte status som ‘Norges farligste’ er en slags  ansvarsfraskrivelse gitt rett til denne manipulerende kvinnen.

Hva tenker du her? Det er vel ingen som ikke har medfølelse med familien til den drepte. Det tror jeg alle har. Det friskmelder jo ikke en 15-åring som tenker og handler som gjerningspersonen her. 

Endret av Kashmir

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...