Gå til innhold

Drapet på Sørlandssenteret - artikkel om en av landets farligste kvinner

Anbefalte innlegg

Gjest 1a149...ce7 skrev (7 minutter siden):

Jeg skulle likt å vite hvorfor ikke Sikkerhetsavdelingen har klart å komme i posisjon til å samarbeide med henne, hva er det som driver henne så voldsomt til utagering. Også synes jeg egentlig det er leit at hun flyttes nå som hun hadde stoppet utageringen, hun er jo åpenbart i behov av hjelp til å finne ut av hvordan klare livet sitt. 

Fortsetter under...

Gjest 5b575...45c
frosken skrev (25 minutter siden):

Jeg skulle likt å vite hvorfor ikke Sikkerhetsavdelingen har klart å komme i posisjon til å samarbeide med henne, hva er det som driver henne så voldsomt til utagering. Også synes jeg egentlig det er leit at hun flyttes nå som hun hadde stoppet utageringen, hun er jo åpenbart i behov av hjelp til å finne ut av hvordan klare livet sitt. 

Jeg er enig. Hun har ingenting i et fengsel å gjøre. 

Anonymkode: 5b575...45c

Gjest 5b575...45c
Everybody skrev (15 minutter siden):

Hadde jeg vært på samme avdeling som henne så hadde jeg låst celledøren min når hun var ute.

Hun blir nok isolert mye fra de andre i starten. Jeg kan ikke tenke meg at de slipper henne løs blant andre innsatte med det første.

Annonse

Everybody skrev (51 minutter siden):

Og i fengsel er det vel ikke behandling? Skal hun der virkelig omgås andre innsatte i fengselet?

Argumentet er at hun nekter å ta imot behandling. Da er det ingen vits i at hun skal ta opp en behandlingsplass.

frosken skrev (57 minutter siden):

Jeg syns du har mange gode innspill i mange tråder! 

Men her vil du ha svar som ikke finnes. Og, noen er det ikke håp for. Det er virkelig ikke det.

Grendel skrev (36 minutter siden):

Argumentet er at hun nekter å ta imot behandling. Da er det ingen vits i at hun skal ta opp en behandlingsplass.

Og så lenge det var tilfellet, så mente jeg det var riktig å overføre henne til et annet sted. Men så har det jo skjedd noe de to siste månedene, hun ønsker behandling og hun har sluttet å utagere. Jeg synes det hadde vært bra om det derfor hadde blitt gjort et nytt forsøk med behandling (men det kan jo være de har gjort mer enn jeg vet), - jeg synes i utgangspunktet at det er viktig at folk som har vært helt hektet på utagering, opplever at det kommer bra ting ut av å la være. Også tenker jeg at hun er såpass skakkjørt at hun trenger et spesielt opplegg for at hun skal ha noen sjans til å klare seg i livet. 

Kashmir skrev (39 minutter siden):

Jeg syns du har mange gode innspill i mange tråder! 

Men her vil du ha svar som ikke finnes. Og, noen er det ikke håp for. Det er virkelig ikke det.

Jeg mener prinsipielt at man ikke kan vite med sikkerhet at det ikke er håp for såpass unge mennesker. 

Gjest 64f03...9cd
frosken skrev (11 minutter siden):

Og så lenge det var tilfellet, så mente jeg det var riktig å overføre henne til et annet sted. Men så har det jo skjedd noe de to siste månedene, hun ønsker behandling og hun har sluttet å utagere. Jeg synes det hadde vært bra om det derfor hadde blitt gjort et nytt forsøk med behandling (men det kan jo være de har gjort mer enn jeg vet), - jeg synes i utgangspunktet at det er viktig at folk som har vært helt hektet på utagering, opplever at det kommer bra ting ut av å la være. Også tenker jeg at hun er såpass skakkjørt at hun trenger et spesielt opplegg for at hun skal ha noen sjans til å klare seg i livet. 

Det er jo litt tankevekkende at hun klarte å stoppe utageringen da det ble forespeilet henne at hun kom til å måtte betale erstatninger heretter. Og at tvangen ble opphevet. Da var det liksom ikke rom for den slags oppførsel lenger. Da oppnådde hun ikke lenger den oppmerksomheten hun fikk. Tror det var oppmerksomhet og omsorg som drev henne. Tragisk. 

Anonymkode: 64f03...9cd

Annonse

frosken skrev (10 timer siden):

Ja, hvis det er sånn ar hun er mottakelig for behandling så forsvinner argumentet for å flytte henne til fengsel.

Jeg synes ikke det kommer frem i artikkelen om hun faktisk tar imot behandling nå. Hun har alltid sagt at hun ønsker hjelp.

Kort sagt synes jeg ikke jeg  vet nok til å si om de burde gjort noe annerledes.

frosken skrev (9 timer siden):

Jeg mener prinsipielt at man ikke kan vite med sikkerhet at det ikke er håp for såpass unge mennesker. 

Det er muligens sant. Jeg har bare veldig vanskelig for å tro det, og burde vel skrevet det isteden.

• 4 uker senere...

https://www.aftenposten.no/norge/i/eJLqkR/frykter-for-sonyas-liv-det-eneste-vi-har-er-belteseng-og-sikkerhetscelle-sier-fengselet

Hun sier at hun trenger behandling, men nyttiggjorde seg ikke den da hun først var innlagt. Fengselet blir bare oppbevaring frem til endt soning, også slipper hun ut. 

Jeg tror det kommer til å bli farlig den dagen hun slipper ut etter endt soning.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

https://www.aftenposten.no/norge/i/eJLqkR/frykter-for-sonyas-liv-det-eneste-vi-har-er-belteseng-og-sikkerhetscelle-sier-fengselet

Hun sier at hun trenger behandling, men nyttiggjorde seg ikke den da hun først var innlagt. Fengselet blir bare oppbevaring frem til endt soning, også slipper hun ut. 

Jeg tror det kommer til å bli farlig den dagen hun slipper ut etter endt soning.

Har hun ikke forvaringsdom??

Anonymkode: 1a149...ce7

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når slipper hun ut da? 

Anonymkode: da58a...907

Hvis det stemmer at hun har forvaringsdom så er det vel ingen som vet når hun kommer ut. Da kan hun i teorien bli sittende så lenge hun ikke oppfyller kriteriene til å bli løslatt. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har hun ikke forvaringsdom??

Anonymkode: 1a149...ce7

Nei, hun fikk 12 år og ble flyttet fra ungdoms- til voksenfengsel da hun ble myndig.

Tror nok man prøver å unngå å dømme barn til forvaring, jeg vet heller ikke om det er mulig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...