Gå til innhold

Er jeg uraus i dette tilfellet?

Anbefalte innlegg

Synes dere det er egoistisk av kolleger å komme syk på jobb og nekter å gå hjem når vi sier det? Det gjelder mulig covid (eller forkjølelse).

Jeg har gledet meg lenge til en hotelltur med familien i helga, og jeg er så redd for å bli smittet/syk og få turen ødelagt. Jeg sa dette til kollegan min også, og hun sa da at jeg ikke vil bli smittet. Hun kom jo litt senere idag også for å få sove litt lenger pga feber og dårlig form, og vi mente at hun ikke hadde trengt å komme: men hun er også veldig hyper, så det blir kanskje for kjedelig å være hjemme, jeg vet ikke.

Hadde det vært meg hadde jeg holdt meg hjemme spesielt av hensyn til de rundt meg, for det går helt fint på jobb. 

Jeg jobber med å forstå og endre en tankegang som går på det å være raus overfor andre. Jeg er kanskje ikke raus i dette tilfellet? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/475201-er-jeg-uraus-i-dette-tilfellet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klarer man å være på jobb, så er man på jobb. Det er ikke lenger slik at man skal være hjemme om man er litt forkjøla - covid eller ei. 

Jada, du har gledet deg til tur med familien, jeg forstår det - da får du holde avstand til folk. Før covid så hadde ikke dette vært et tema, men vi ble så innmari skjøre etter det karantenedritet at vi mener folk skal holde seg hjemme uansett fordi JEG ikke vil bli smittet. Hvordan i all verden skal vi få bukt med det høye sykefraværet da?

Lady HM skrev (37 minutter siden):

Klarer man å være på jobb, så er man på jobb. Det er ikke lenger slik at man skal være hjemme om man er litt forkjøla - covid eller ei. 

Jada, du har gledet deg til tur med familien, jeg forstår det - da får du holde avstand til folk. Før covid så hadde ikke dette vært et tema, men vi ble så innmari skjøre etter det karantenedritet at vi mener folk skal holde seg hjemme uansett fordi JEG ikke vil bli smittet. Hvordan i all verden skal vi få bukt med det høye sykefraværet da?

Kommet an på hvor man jobber. Hos oss funker hjemmekontor veldig bra, selv om det forventes at vi normalt er på kontoret 3 dag/uke. Dette gjør at mange har lavere terskel på å jobbe hjemmefra når de er litt snufsete. 

Lady HM skrev (1 time siden):

Feil. Det offisielle rådet er fortsatt å holde seg hjemme ved luftveissymptomer. 

Det er egoistisk og svært lite raust av kollegaen din bringe smitte til de andre på jobben. Dette vil også skade arbeidsgiver pga. økt sykefravær. Syns ikke du har noe som helst å bekymre deg for ang. egen raushet. Å være raus betyr ikke at man skal la andre tråkke over grensene sine, først hvis man er raus med seg selv kan man være genuint raus med andre. 

Worriesome Plenty 2
Lady HM skrev (1 time siden):

For noe vås, man skal holde seg hjemme hvis man er smittsom. Dette er også råd fra helsemyndighetene.

Annonse

Drømmeautomat skrev (20 minutter siden):

Feil. Det offisielle rådet er fortsatt å holde seg hjemme ved luftveissymptomer. 

Worriesome Plenty 2 skrev (14 minutter siden):

For noe vås, man skal holde seg hjemme hvis man er smittsom. Dette er også råd fra helsemyndighetene.

Nei, man skal holde seg hjemme hvis man føler seg syk - så akkurat som før, med andre ord. 

Men jeg skal innrømme at den ansatte i akkurat dette tilfellet burde ha holdt seg hjemme, siden "feber og følte seg dårlig".

Endret av Lady HM
Gjest 03c57...834
Worriesome Plenty 2 skrev (17 minutter siden):

Feil. Covid er for vanlig forkjølelse å regne nå. Før Covid gikk man på jobb selv om var litt snufs og tufs, nå etter Covid likeså. 

Anonymkode: 03c57...834

Gjest 03c57...834 skrev (4 minutter siden):

Feil. Covid er for vanlig forkjølelse å regne nå. Før Covid gikk man på jobb selv om var litt snufs og tufs, nå etter Covid likeså. 

Anonymkode: 03c57...834

Dette er det offisielle rådet https://www.fhi.no/ss/korona/koronavirus/coronavirus/befolkningen/nye-luftveissymptomer/#:~:text=Hold deg hjemme ved nyoppståtte,det være aktuelt med legemiddelbehandling.

• Hold deg hjemme ved nyoppståtte luftveissymptomer dersom du føler deg syk. Du trenger vanligvis ikke teste deg for koronavirus, men du bør bli hjemme til formen er god. 

Denne personen føler seg jo åpenbart syk, sida hun har feber.

Drømmeautomat skrev (7 timer siden):

Det er egoistisk og svært lite raust av kollegaen din bringe smitte til de andre på jobben. Dette vil også skade arbeidsgiver pga. økt sykefravær. Syns ikke du har noe som helst å bekymre deg for ang. egen raushet. Å være raus betyr ikke at man skal la andre tråkke over grensene sine, først hvis man er raus med seg selv kan man være genuint raus med andre. 

«Å være raus betyr ikke at man skal la andre tråkke over grensene sine, først hvis man er raus med seg selv kan man være genuint raus med andre.» 

Dette var fint sagt. Den tar jeg med meg og jobber med videre 😄

Gjest ab587...f21
Emoji skrev (14 timer siden):

Synes dere det er egoistisk av kolleger å komme syk på jobb og nekter å gå hjem når vi sier det? Det gjelder mulig covid (eller forkjølelse).

Jeg har gledet meg lenge til en hotelltur med familien i helga, og jeg er så redd for å bli smittet/syk og få turen ødelagt. Jeg sa dette til kollegan min også, og hun sa da at jeg ikke vil bli smittet. Hun kom jo litt senere idag også for å få sove litt lenger pga feber og dårlig form, og vi mente at hun ikke hadde trengt å komme: men hun er også veldig hyper, så det blir kanskje for kjedelig å være hjemme, jeg vet ikke.

Hadde det vært meg hadde jeg holdt meg hjemme spesielt av hensyn til de rundt meg, for det går helt fint på jobb. 

Jeg jobber med å forstå og endre en tankegang som går på det å være raus overfor andre. Jeg er kanskje ikke raus i dette tilfellet? 

Skjønner deg godt.er selv i uke 40 gravid, og vil absolutt ikke bli smittet.et symptom hos ungene, isolerer de lett.og de må holde avstand. Med baby er det ikke enkelt, men med større barn easy. Hadde det i hus nylig, covid hos tennåringen. Gjorde som i lockdown. Avstand og isolasjon. Vi bringer det han trenger. Og passer på så han har det ok. 3 året uten å bli smittet 😝. Men alt annet har vi da fått.

Anonymkode: ab587...f21

Emoji skrev (15 timer siden):

Greit nok at man skal være på jobb om man er frisk nok, men når man sover litt lengre fordi man har feber og er i dårlig form - da kommer man ikke på jobb! Jeg har selv vært hjemme hele uka med influensa eller noe sånt, hadde tenkt meg på jobb i dag, men er såpass slapp fremdeles at jeg er hjemme i dag også.

Lillemus skrev (9 timer siden):

Greit nok at man skal være på jobb om man er frisk nok, men når man sover litt lengre fordi man har feber og er i dårlig form - da kommer man ikke på jobb! Jeg har selv vært hjemme hele uka med influensa eller noe sånt, hadde tenkt meg på jobb i dag, men er såpass slapp fremdeles at jeg er hjemme i dag også.

Hun holdt seg hjemme idag, men kommer igjen i morgen. Jeg har begynt å få vondt i halsen og blitt litt tett og snufsete. I morgen skal jeg på hotell-tur med de voksne barna mine og deres kjærester, en etterlengtet tur jeg har gledet meg til. Det er snart 10 år siden forrige gang vi var på tur sammen, så dette er sårt for meg. Et av barna og kjæresten kommer også langveisfra i kveld. Jeg bare håper at jeg ikke blir syk nå. Samtidig er jo høsten tid for forkjølelse, så jeg kan ikke klandre noen, det er som sagt bare sårt for meg om jeg ikke får vært med. 
Det er bra du tar hensyn til både deg selv og andre. Riktig god bedring!

Annonse

Emoji skrev (7 minutter siden):

Hun holdt seg hjemme idag, men kommer igjen i morgen. Jeg har begynt å få vondt i halsen og blitt litt tett og snufsete. I morgen skal jeg på hotell-tur med de voksne barna mine og deres kjærester, en etterlengtet tur jeg har gledet meg til. Det er snart 10 år siden forrige gang vi var på tur sammen, så dette er sårt for meg. Et av barna og kjæresten kommer også langveisfra i kveld. Jeg bare håper at jeg ikke blir syk nå. Samtidig er jo høsten tid for forkjølelse, så jeg kan ikke klandre noen, det er som sagt bare sårt for meg om jeg ikke får vært med. 

Får virkelig håpe du ikke blir syk og at du får en flott helg.

Emoji skrev (27 minutter siden):

Skjønner at det er leit om du blir syk når du skal på denne turen. Samtidig er det så mye forkjølelsesvirus alle steder om dagen, så dersom man er mottakelig, så kan man smittes omtrent alle steder hvor man møter mennesker. Der jeg jobber, har den ene etter den andre blitt syk - UTEN at noen egentlig har vært på jobb åpenbart forkjølet. (Vi kan velge hjemmekontor når vi ønsker det. )

Håper du får en god helg enten du blir forkjølet eller ikke:-)

Endret av frosken
frosken skrev (På 21.9.2023 den 22.02):

Skjønner at det er leit om du blir syk når du skal på denne turen. Samtidig er det så mye forkjølelsesvirus alle steder om dagen, så dersom man er mottakelig, så kan man smittes omtrent alle steder hvor man møter mennesker. Der jeg jobber, har den ene etter den andre blitt syk - UTEN at noen egentlig har vært på jobb åpenbart forkjølet. (Vi kan velge hjemmekontor når vi ønsker det. )

Håper du får en god helg enten du blir forkjølet eller ikke:-)

Det ble en fantastisk helg, og jeg berget også for sykdom 😄

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...