Gå til innhold

Kan ekstrem angst minne om hypomani? Uten at man er hypomani eller bipolar?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Drømmeautomat skrev (3 minutter siden):

Tror egentlig ikke det, nei. I en "klassisk" hypomani har du en deilig følelse og blir veldig utadvendt og aktiv. Regner angsten ikke arter seg sånn. 

Åja så man må være glad.. føler meg bare mer «hysterisk» og urolig/rastløs og tenker ikke klart men samtidig full fres i huet

Anonymkode: 2fed3...0dd

Drømmeautomat skrev (7 minutter siden):

Må ikke nødvendigvis være glad, kan f.eks. være irritert. Rastløshet og raske tanker kan minne om hypomani. Tror du at du er bipolar da?

Nei

mer bare låst og hodet føles hysterisk uten at jeg vet helt om hva. Føler meg Ikke tilstede liksom,  så stemmer jo en del med angst. 

Lege osv mener angst. Det bare føles så ekkelt 

Annonse

Mine manier kan være primært preget av ekstrem angst, frykt, uro og rastløshet. Jeg kan føle meg helt hysterisk. I den type mani er jeg ikke euforisk eller glad. Jeg kan til og med isolere meg, og gjemme meg fra alt og alle. Det er kanskje en atypisk form for mani, men mani er det. En gang i en slik mani gjemte jeg meg i mørket med alle gardiner trukket for i en hel uke. Snakket ikke med noen, og gikk ikke ut. Sluttet å spise, dusje etc. Vandret bare hysterisk rundt i boligen eller gjemte meg under dyna og hylte og gråt. Jeg kan ha mer klassiske symptomer på mani før manien går over i ekstrem frykt da, men ikke nødvendigvis. 

skogbrann skrev (10 minutter siden):

Mine manier kan være primært preget av ekstrem angst, frykt, uro og rastløshet. Jeg kan føle meg helt hysterisk. I den type mani er jeg ikke euforisk eller glad. Jeg kan til og med isolere meg, og gjemme meg fra alt og alle. Det er kanskje en atypisk form for mani, men mani er det. En gang i en slik mani gjemte jeg meg i mørket med alle gardiner trukket for i en hel uke. Snakket ikke med noen, og gikk ikke ut. Sluttet å spise, dusje etc. Vandret bare hysterisk rundt i boligen eller gjemte meg under dyna og hylte og gråt. Jeg kan ha mer klassiske symptomer på mani før manien går over i ekstrem frykt da, men ikke nødvendigvis. 

Hva hjelper for dette? Angst behandling? Antideptesssiva? 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva hjelper for dette? Angst behandling? Antideptesssiva? 

Den type mani må behandles som mani for øvrig, med antipsykotika eller stemningsstabiliserende. 

skogbrann skrev (8 minutter siden):

Den type mani må behandles som mani for øvrig, med antipsykotika eller stemningsstabiliserende. 

Men hvis det utløses av angst- behandle angsten som ligger i bunn med nevnte så det ikke skjer?

Behandles du bare når manien kommer eller fast med antipsykotika? (Må det høye doser til av det?)

Det jeg anser som tidligere hypomanier var preget av en deilig følelse, selvsikkerhet, produktivitet, lite behov for hvile og kreativitet. 

Disse var mye sjeldnere enn depresjoner, men gjenkjennelige som egne faser innimellom. 

Det siste året har jeg vært i konstant mild depresjon, vært tilbaketrukket og ikke orket gjøre noe. Men for noen dager, max to uker innimellom har jeg vært mer energisk, hissig, sint (skjelt ut folk), men manglet de positive aspektene. Det er allikevel noe ved det som minner meg om hypomani, uten at jeg eksakt kan sette fingeren på det. I overgangsfaser er kveld og morgen preget av mye angst.

Føler vel at jeg har hatt et år i depresjon, med noen blandede episoder innimellom, der hvor kun "det temperamentfull" ved hypomanien har kommet frem. Blir også veldig skeptisk til folk og kan føle meg overvåker, men har reflektert så mye rundt hvor rart det er, at det ikke tar helt av liksom. 

Anonymkode: 7d37f...9c3

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Men hvis det utløses av angst- behandle angsten som ligger i bunn med nevnte så det ikke skjer?

Behandles du bare når manien kommer eller fast med antipsykotika? (Må det høye doser til av det?)

Kanskje det enorme stresset av sterk angst kan utløse (hypo)mani hvis man har en bipolar lidelse, men det vet jeg ikke så mye om. 

Jeg går på antipsykotika og stemningsstabiliserende fast, men øker dosen antipsykotika hvis jeg merker at en mani er på vei. 

Annonse

skogbrann skrev (6 minutter siden):

Kanskje det enorme stresset av sterk angst kan utløse (hypo)mani hvis man har en bipolar lidelse, men det vet jeg ikke så mye om. 

Jeg går på antipsykotika og stemningsstabiliserende fast, men øker dosen antipsykotika hvis jeg merker at en mani er på vei. 

Kan jo kanskje da likegjerne være ekstremt stress også..?

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kan ekstrem angst minne om hypomani?

Nei, det kan det ikke.

Anonymkode: e563e...cc8

Men når hodet går fort man tenker ikke klart, rastløs urolig absolutt hele tiden og ikke klarer å gjøre noe som helst men heller ikke slappe av og være i ro?

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men når hodet går fort man tenker ikke klart, rastløs urolig absolutt hele tiden og ikke klarer å gjøre noe som helst, men heller ikke slappe av og være i ro?

Det er fortsatt ikke hypomani.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er fortsatt ikke hypomani.

Men man må vel ikke være glad?

jeg er helt ute av meg selv samtidig (låst/depersonalisering osv) og dette ble verre etter jeg begynte med AD men legen mener fortsatt det bare er angst.

men er det at hodet mitt er så låst og ikke makter å tenke eller fokusere ut eller koble av..

hviler ikke..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...