Gå til innhold

Hva er egentlig ketamin-behandling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Får du det intravenøst da? Og hvor lenge må du være på klinikken?

Anonymkode: be8a0...23d

Ja behandlingen ble gitt IV (intravenøst) av sykepleier og lege. Husker at de brukte litt tid på infusjon og at jeg måtte bli der etter behandling. Tror det hele tok ca tre timer om jeg ikke husker feil. Men som sagt så måtte det flere behandlinger til, samt vedlikeholdsdoser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk! Kan jeg spørre hva du betalte? Hadde du behandler før denne behandlingen? Ville den anbefale behandlingen til deg?

Anonymkode: 3a26a...2b6

Bare hyggelig. 
 

jeg husker ikke totalsummen, men tror det ble nærmere 40k. Det er kostbar affære å ta behandlingen privat.

Ja, hadde psykiater som jeg diskuterte det med i forkant. Samt psykologspesialist på klinikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (11 minutter siden):

Bare hyggelig. 
 

jeg husker ikke totalsummen, men tror det ble nærmere 40k. Det er kostbar affære å ta behandlingen privat.

Ja, hadde psykiater som jeg diskuterte det med i forkant. Samt psykologspesialist på klinikken. 

40k ja. Det er mye! Vil du si litt om hvilken behandling du hadde prøvd i forkant/diagnose og hvordan du kom frem til at du ville prøve akkurat denne behandlingen?

Anonymkode: 3a26a...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

40k ja. Det er mye! Vil du si litt om hvilken behandling du hadde prøvd i forkant/diagnose og hvordan du kom frem til at du ville prøve akkurat denne behandlingen?

Anonymkode: 3a26a...2b6

Hadde prøvd langvarig samtaleterapi, trening, endring i kosthold, vitamintilskudd, yoga, meditasjon/ mindfullness, endring i miljø.

Problematikken var tung depresjon samt angstlidelse. Utfordringen med ketaminbehandlingen var blant annet at jeg ble veldig dissosiativ, og angsten økte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (34 minutter siden):

Hadde prøvd langvarig samtaleterapi, trening, endring i kosthold, vitamintilskudd, yoga, meditasjon/ mindfullness, endring i miljø.

Problematikken var tung depresjon samt angstlidelse. Utfordringen med ketaminbehandlingen var blant annet at jeg ble veldig dissosiativ, og angsten økte. 

Angrer du?

Anonymkode: 3a26a...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (42 minutter siden):

Hadde prøvd langvarig samtaleterapi, trening, endring i kosthold, vitamintilskudd, yoga, meditasjon/ mindfullness, endring i miljø.

Problematikken var tung depresjon samt angstlidelse. Utfordringen med ketaminbehandlingen var blant annet at jeg ble veldig dissosiativ, og angsten økte. 

Men ble du bedre da? Er du frisk idag? 

Anonymkode: b585d...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Angrer du?

Anonymkode: 3a26a...2b6

Jeg angrer aldri tiltak jeg gjør for å ha det bedre helsemessig. Er tilhenger av at man ikke må gi opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men ble du bedre da? Er du frisk idag? 

Anonymkode: b585d...4a3

Jeg fikk ikke så mye effekt av behandlingen. Merket mulig noe effekt i noen få dager, men vanskelig å si om det var placebo. Går på Cipralex i dag og er vel så å si meg selv igjen☺️ Men måtte teste mange ulike AD før jeg fikk match.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (6 minutter siden):

Jeg fikk ikke så mye effekt av behandlingen. Merket mulig noe effekt i noen få dager, men vanskelig å si om det var placebo. Går på Cipralex i dag og er vel så å si meg selv igjen☺️ Men måtte teste mange ulike AD før jeg fikk match.

Må man være innlagt når man tar behandlingen?

Anonymkode: 3a26a...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Må man være innlagt når man tar behandlingen?

Anonymkode: 3a26a...2b6

Jeg var ikke innlagt. Er samme prosedyre som med samtaleterapi. Inn og ut til behandlingene, selv om det er litt annerledes med all ekstra oppfølging og forløp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Trinity80 skrev (På 2.10.2023 den 21.28):

Hadde prøvd langvarig samtaleterapi, trening, endring i kosthold, vitamintilskudd, yoga, meditasjon/ mindfullness, endring i miljø.

Problematikken var tung depresjon samt angstlidelse. Utfordringen med ketaminbehandlingen var blant annet at jeg ble veldig dissosiativ, og angsten økte. 

Kan jeg spørre, var det hos axonklinikken du var?

Hadde du mange behandlinger? Over hvor lang periode, og hvor hyppig hadde du vedlikeholdsbehandlinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frk.Luna skrev (49 minutter siden):

Kan jeg spørre, var det hos axonklinikken du var?

Hadde du mange behandlinger? Over hvor lang periode, og hvor hyppig hadde du vedlikeholdsbehandlinger?

Tenker du på å ta behandlingen? Jeg gjør også det.

Anonymkode: 3a26a...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tenker du på å ta behandlingen? Jeg gjør også det.

Anonymkode: 3a26a...2b6

Jeg er i behandling der...hvis du har spørsmål svarer jeg gjerne:) jeg har forresten stor tro på at ketamin behandling kan kurere depresjon.

Endret av frk.Luna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
frk.Luna skrev (11 minutter siden):

Jeg er i behandling der...hvis du har spørsmål svarer jeg gjerne:) jeg har forresten stor tro på at ketamin behandling kan kurere depresjon.

Å, takk! Hvor mange behandlinger har du hatt/skal ta? Hvor overnatter du om du ikke kommer fra byen selv? 

Anonymkode: 3a26a...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Er det ikke en nesespray med ketamin som også brukes? Usikker på om denne er ment brukt aleine eller etter ketamin intravenøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Å, takk! Hvor mange behandlinger har du hatt/skal ta? Hvor overnatter du om du ikke kommer fra byen selv? 

Anonymkode: 3a26a...2b6

De anbefaler 4-6 først, for deretter evaluere om d har effekt. Deretter har mange vedlikeholdsbehandlinger alt i fra hver 3 uke til flere md i mellom. Noen trenger ikke dette..

Jeg tror behovet for vedlikehold i stor grad kan være litt avhengig av hvordan livet ditt ellers er, med tanke på jobb, økonomi familie, støtte rundt deg osv. Ketamin danner nye forbindelser i hjernen din som gjør at du ser ting klarere, og får en boost til å gjøre endringer som er bra for deg. Man ser verden på en helt annen måte.  Personlig har jeg ikke engang forventet å kunne føle den "lykken" jeg har kjent på i forbindelse med behandlingene.

 

De første behandlingene skal gå over noen uker.. så d kan være lurt å feks leie en airbnb. Eller så har thun hotell et billig hotell 1 min unna klinikken..

Bor du langt unna? 

 

Endret av frk.Luna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (14 minutter siden):

Er det ikke en nesespray med ketamin som også brukes? Usikker på om denne er ment brukt aleine eller etter ketamin intravenøst.

Esketamin.. er ikke i nærheten like sterkt som.den dosen man mottar ved behandlingene(og som er nødvendig)

Tror forøvrig siden bare kan skrives ut ved sykehus ( og det er bare 1 i Norge som driver med dette foreløpig, og de har inntaksstopp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frk.Luna skrev (14 minutter siden):

De anbefaler 4-6 først, for deretter evaluere om d har effekt. Deretter har mange vedlikeholdsbehandlinger alt i fra hver 3 uke til flere md i mellom. Noen trenger ikke dette..

Jeg tror behovet for vedlikehold i stor grad kan være litt avhengig av hvordan livet ditt ellers er, med tanke på jobb, økonomi familie, støtte rundt deg osv. Ketamin danner nye forbindelser i hjernen din som gjør at du ser ting klarere, og får en boost til å gjøre endringer som er bra for deg. Man ser verden på en helt annen måte.  Personlig har jeg ikke engang forventet å kunne føle den "lykken" jeg har kjent på i forbindelse med behandlingene.

 

De første behandlingene skal gå over noen uker.. så d kan være lurt å feks leie en airbnb. Eller så har thun hotell et billig hotell 1 min unna klinikken..

Bor du langt unna? 

 

Kunne du sjekket akkurat hva det hotellet heter? Veldig snilt isåfall. Jeg bor en flyreise unna😉du tror at jeg kan få 4 behandlinger på 2 uker? Var det ventetid på å komme igang med behandlingen?

Anonymkode: 3a26a...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kunne du sjekket akkurat hva det hotellet heter? Veldig snilt isåfall. Jeg bor en flyreise unna😉du tror at jeg kan få 4 behandlinger på 2 uker? Var det ventetid på å komme igang med behandlingen?

Anonymkode: 3a26a...2b6

Thon hotell Gyldenløve, 1 min unna axon klinikken..

Du får helt sikkert 4 behandlinger på 2 uker.. det var ikke ventetid da jeg startet, men tror det nettopp har blitt det, men jeg tror ikke det kan være snakk om lenge å vente.. 

Men, du må igjennom en samtale med legen der først. Lowan Stewart, og så med en psykolog. Ingenting å grue seg for, er for at du skal ha tilstrekkelig informasjon, samt  å sikre at det ikke er noe fysisk (eller psykisk som psykose) i veien for å motta behandlingen:)

Har du tenkt å bestille ? ;)

 

Endret av frk.Luna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frk.Luna skrev (1 time siden):

Thon hotell Gyldenløve, 1 min unna axon klinikken..

Du får helt sikkert 4 behandlinger på 2 uker.. det var ikke ventetid da jeg startet, men tror det nettopp har blitt det, men jeg tror ikke det kan være snakk om lenge å vente.. 

Men, du må igjennom en samtale med legen der først. Lowan Stewart, og så med en psykolog. Ingenting å grue seg for, er for at du skal ha tilstrekkelig informasjon, samt  å sikre at det ikke er noe fysisk (eller psykisk som psykose) i veien for å motta behandlingen:)

Har du tenkt å bestille ? ;)

 

Ja, jeg tenker å bestille😊

Anonymkode: 3a26a...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...