Gå til innhold

Hva er egentlig ketamin-behandling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, jeg tenker å bestille😊

Anonymkode: 3a26a...2b6

Så bra! 

Dersom du lurer på noe underveis er det bare å spørre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
frk.Luna skrev (12 minutter siden):

Så bra! 

Dersom du lurer på noe underveis er det bare å spørre:)

Hjertelig takk! Jeg skal ringe klinikken for prisoverslag i morgen. Hvordan opplever det selve infusjonen? Drømmer man på en måte?

Anonymkode: 3a26a...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hjertelig takk! Jeg skal ringe klinikken for prisoverslag i morgen. Hvordan opplever det selve infusjonen? Drømmer man på en måte?

Anonymkode: 3a26a...2b6

Du får en intramuskulær injeksjon, sprøyte i armen, ikke infusjon (im er bedre!) Etter 4-5 minutter forsvinner du inn i en annen tilværelse.

Jeg opplever det som en togreise der det jeg ser finner sted både inni hjernen min, samt fysiske landskap utenfor. Det er utrolig fint, og og føles som en reboot av meg selv. Det er som en drøm, men samtidig helt virkelig også..

Du kan også se hendelser/personer av og til hvis det er relevant til din situasjon, og disse opplevelsene kan bidra til å løse traumer. Selv opplevde jeg etter kun den første behandlingen å få løst opp i noe som hadde vært forferdelig vanskelig for meg i mange år. Jeg kunne nesten ikke tro d hvordan den smerten bare kunne forsvinne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (13 minutter siden):

Kan man få ketaminbehandling hvis man er deprimert men samtidig har psykoselidelse og OCD?

Jeg vet at flere klinikker er nølende til å behandle dersom det foreligger stor risiko for psykose. Axonklinikken gjør imidlertid grundige individuelle vurderinger, så jeg vil absolutt ringt dem og bedt om å få snakket med deres lege- Lowan Stewart om akkutat dette. Han er den legen med desidert størst kunnskap om ketaminbehandling i Norge, og han virker genuint interessert å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det koster 6900 for en ketaminbehandling på 120 min. De anbefaler 4 behandlinger. Blir 27 600 da. Ikke så aller verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Dessverre er det noen forhold som utelukker deg fra behandling med ketamin:

Ustabilt blodtrykk

Hjerteproblemer

Alvorlige lever- og nyresykdommer

Graviditet og amming

Vi behandler bare pasienter som er over 18 år.

Har du en historie med psykotiske episoder eller hallusinasjoner (f.eks. schizofreni eller bipolar type 1), eller vurderes med høy selvmordsrisiko, vil de obligatoriske helsekravene for behandling mest sannsynlig ikke være oppfylt. Likevel, hver henvisning og hvert eneste tilfelle vil bli behandlet individuelt og diskutert nøye mellom våre spesialister før behandlingen blir avslått eller godkjent. Unntak fra kriteriene gjøres kun på individuell basis etter grundig evaluering av risiko og gevinst."

 

Dette står på Axonklinikken. Så selv om man har psykoselidelse så kan de vurdere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frk.Luna skrev (16 timer siden):

Du får en intramuskulær injeksjon, sprøyte i armen, ikke infusjon (im er bedre!) Etter 4-5 minutter forsvinner du inn i en annen tilværelse.

Jeg opplever det som en togreise der det jeg ser finner sted både inni hjernen min, samt fysiske landskap utenfor. Det er utrolig fint, og og føles som en reboot av meg selv. Det er som en drøm, men samtidig helt virkelig også..

Du kan også se hendelser/personer av og til hvis det er relevant til din situasjon, og disse opplevelsene kan bidra til å løse traumer. Selv opplevde jeg etter kun den første behandlingen å få løst opp i noe som hadde vært forferdelig vanskelig for meg i mange år. Jeg kunne nesten ikke tro d hvordan den smerten bare kunne forsvinne...

Opplever du å ha kontroll under behandlingen? Det er ikke slik at man prater ufrivillig?

Anonymkode: 3a26a...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Opplever du å ha kontroll under behandlingen? Det er ikke slik at man prater ufrivillig?

Anonymkode: 3a26a...2b6

Jeg var veldig redd for å prate ufrivillig i begynnelsen, for ikke å ha kontroll, og for å eventuelt kunne si ting jeg ikke ønsker å si... Har ikke gjort det...

Man blir ganske så inni sin egen verden, så sier ikke så mye underveis før du "våkner opp". Kan komme med enkelte kommentarer som sjelden gir mening for den som sitter ved siden av:)

( feks sa jeg sist noe om at noe så ut som en likjeller av alle ting, fordi "toget mitt" reiste igjennom noe som så ut som nettopp dette)

Når jeg "våkner" kan jeg bable litt men har kontroll, og det er nok fordi jeg etter hvert ble så komfortabel med behandleren min at det føltes ok å snakke. Hadde det vært en "fremmed" hadde jeg sikkert ikke følt for å snakke.

Samtlige av de jeg har møtt på klinikken er uansett hyggelige, varme fordomsfrie mennesker, så om du er redd for å føle deg ukomfortabel der (det var jeg.redd for..) kan jeg forsikre deg om de alle bidrar på hver sin måte for at du får en veldig trygg og fin opplevelse av behandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frk.Luna skrev (1 time siden):

Jeg var veldig redd for å prate ufrivillig i begynnelsen, for ikke å ha kontroll, og for å eventuelt kunne si ting jeg ikke ønsker å si... Har ikke gjort det...

Man blir ganske så inni sin egen verden, så sier ikke så mye underveis før du "våkner opp". Kan komme med enkelte kommentarer som sjelden gir mening for den som sitter ved siden av:)

( feks sa jeg sist noe om at noe så ut som en likjeller av alle ting, fordi "toget mitt" reiste igjennom noe som så ut som nettopp dette)

Når jeg "våkner" kan jeg bable litt men har kontroll, og det er nok fordi jeg etter hvert ble så komfortabel med behandleren min at det føltes ok å snakke. Hadde det vært en "fremmed" hadde jeg sikkert ikke følt for å snakke.

Samtlige av de jeg har møtt på klinikken er uansett hyggelige, varme fordomsfrie mennesker, så om du er redd for å føle deg ukomfortabel der (det var jeg.redd for..) kan jeg forsikre deg om de alle bidrar på hver sin måte for at du får en veldig trygg og fin opplevelse av behandlingen.

Takk for svar! Hvor mange behandlinger har du tatt/skal ta?

Anonymkode: 3a26a...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frk.Luna skrev (1 time siden):

Jeg var veldig redd for å prate ufrivillig i begynnelsen, for ikke å ha kontroll, og for å eventuelt kunne si ting jeg ikke ønsker å si... Har ikke gjort det...

Man blir ganske så inni sin egen verden, så sier ikke så mye underveis før du "våkner opp". Kan komme med enkelte kommentarer som sjelden gir mening for den som sitter ved siden av:)

( feks sa jeg sist noe om at noe så ut som en likjeller av alle ting, fordi "toget mitt" reiste igjennom noe som så ut som nettopp dette)

Når jeg "våkner" kan jeg bable litt men har kontroll, og det er nok fordi jeg etter hvert ble så komfortabel med behandleren min at det føltes ok å snakke. Hadde det vært en "fremmed" hadde jeg sikkert ikke følt for å snakke.

Samtlige av de jeg har møtt på klinikken er uansett hyggelige, varme fordomsfrie mennesker, så om du er redd for å føle deg ukomfortabel der (det var jeg.redd for..) kan jeg forsikre deg om de alle bidrar på hver sin måte for at du får en veldig trygg og fin opplevelse av behandlingen.

Er det minst 4 behandlinger en må ta? 2 i uken?

Anonymkode: 3a26a...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Er det minst 4 behandlinger en må ta? 2 i uken?

Anonymkode: 3a26a...2b6

Det anbefales å ta 4 først, for å se effekt. Du og din behandler gjør så en evaluering  Dersom du har god effekt, anbefales 2 behandlinger til- dette fordi det gir større utsikter til varig/langvarig forbedring:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Takk for svar! Hvor mange behandlinger har du tatt/skal ta?

Anonymkode: 3a26a...2b6

Jeg har tatt 8.. de første 6 ganske intensivt som anbefalt, deretter vedlikehold.

Jeg befinner meg dog i en livssituasjon akkurat nå som tar litt tid å komme seg ut av, og har kanskje hatt et større behov for vedlikehold enn hva andre har.

Mange klarer seg fint med kun 6 behandlinger og ellers sjeldne vedlikeholdsbehandlinger ved behov:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frk.Luna skrev (1 minutt siden):

Jeg har tatt 8.. de første 6 ganske intensivt som anbefalt, deretter vedlikehold.

Jeg befinner meg dog i en livssituasjon akkurat nå som tar litt tid å komme seg ut av, og har kanskje hatt et større behov for vedlikehold enn hva andre har.

Mange klarer seg fint med kun 6 behandlinger og ellers sjeldne vedlikeholdsbehandlinger ved behov:)

Tar du antidepressiva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (1 minutt siden):

Tar du antidepressiva?

Nei, jeg har tatt flere ulike typer før uten at det har hatt effekt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frk.Luna skrev (5 minutter siden):

Nei, jeg har tatt flere ulike typer før uten at det har hatt effekt.. 

Hvordan opplever du samtaleterapien i etterkant av infusjonene? Hva har vært fokus for deg?

Anonymkode: 3a26a...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvordan opplever du samtaleterapien i etterkant av infusjonene? Hva har vært fokus for deg?

Anonymkode: 3a26a...2b6

Jeg har hatt samtalene i forkant, du kan be om å få de etter..  

Jeg vet ikke helt hva fokus for meg var i begynnelsen. Etter mange år i en vanskelig livssituasjon hadde jeg ingen livslyst lengre, fant ikke glede i noe og levde egentlig med konstant klump i magen. Jeg hadde et særdeles negativt tankemønster, og uansett hvordan jeg tenkte på noe ble konklusjonen dårlig. Ketaminbehandling var for meg siste utvei, og jeg var desperat etter å ikke føle det slik lenger. 

Samtalene dreier seg vel i stor grad om å styrke det selve ketaminen muliggjør, nemlig det å kunne se ting annerledes. Ketaminen fjerner feks ikke vonde opplevelser, men du kan få fred med disse og oppnå en aksept slik du kan gå videre. Samtalene er ment å trygge deg i dette, og stimulere til positive livsendringer.

De midlertidige fysiske endringene i hjernen ketamin gir, muliggjør at du løsriver deg fra fastlåste tankespor- og greier å etablere konstruktive og mer løsningsorienterte tankemønstre.

Samtalene bidrar til et klarere blikk på din livssituasjon, og for meg ble ting jeg gjorde som jeg trodde var bra, plutselig tydelig for meg at de var stikk motsatt og økte stressnivå og bidro til dårligere livskvalitet.

Det dreier seg også  i stor grad også om hva du vil bruke tid på, og hva du opplever selve ketamin behandlingen bringer opp i deg. Det kan være følelser, traumer - opplevelser det ubevisste forsøker å heale for at du skal ha det bra..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frk.Luna skrev (19 minutter siden):

Jeg har hatt samtalene i forkant, du kan be om å få de etter..  

Jeg vet ikke helt hva fokus for meg var i begynnelsen. Etter mange år i en vanskelig livssituasjon hadde jeg ingen livslyst lengre, fant ikke glede i noe og levde egentlig med konstant klump i magen. Jeg hadde et særdeles negativt tankemønster, og uansett hvordan jeg tenkte på noe ble konklusjonen dårlig. Ketaminbehandling var for meg siste utvei, og jeg var desperat etter å ikke føle det slik lenger. 

Samtalene dreier seg vel i stor grad om å styrke det selve ketaminen muliggjør, nemlig det å kunne se ting annerledes. Ketaminen fjerner feks ikke vonde opplevelser, men du kan få fred med disse og oppnå en aksept slik du kan gå videre. Samtalene er ment å trygge deg i dette, og stimulere til positive livsendringer.

De midlertidige fysiske endringene i hjernen ketamin gir, muliggjør at du løsriver deg fra fastlåste tankespor- og greier å etablere konstruktive og mer løsningsorienterte tankemønstre.

Samtalene bidrar til et klarere blikk på din livssituasjon, og for meg ble ting jeg gjorde som jeg trodde var bra, plutselig tydelig for meg at de var stikk motsatt og økte stressnivå og bidro til dårligere livskvalitet.

Det dreier seg også  i stor grad også om hva du vil bruke tid på, og hva du opplever selve ketamin behandlingen bringer opp i deg. Det kan være følelser, traumer - opplevelser det ubevisste forsøker å heale for at du skal ha det bra..

 

Takk. Så samtalene er i forkant. Det er fint. Hvor lenge varer selve infusjonen? Hvordan tok du den? Forstår at den kan taes intramuskulært?

Anonymkode: 3a26a...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk. Så samtalene er i forkant. Det er fint. Hvor lenge varer selve infusjonen? Hvordan tok du den? Forstår at den kan taes intramuskulært?

Anonymkode: 3a26a...2b6

Med integrasjonsterapi går behandlingen over ca 3 timer.

Da er det ca 50 min med samtale med behandler, så setter jeg meg i en hvilestol. Sykepleier kommer inn - du får øyemaske på, hodetelefoner med musikk tilpasset behandlingen , ketaminen blir satt intramuskulært ja,  i muskel i overarmen. Den starter å virke etter 4-5 minutter, og virketiden på ketaminen blir ca 50- 60 minutter. Behandler sitter ved siden av deg og holder deg i hånden om du vil:)

Etterpå kan du snakke litt om opplevelsen dersom det er noe som opptar deg..

Endret av frk.Luna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...