Gjest Pink18 Skrevet 10. april 2002 Del Skrevet 10. april 2002 Hei! Jeg bare lurer på hva Nevrasteni er ? Går til psykolog og han nevnte det. Hva slags behandlig får de som har det? Vennelig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47571-nevrasteni/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 10. april 2002 Del Skrevet 10. april 2002 Et raskt Google-søk ga denne: F48.0 Nevrasteni Betydelige kulturelle variasjoner forekommer i presentasjonen av denne lidelsen, og det finnes to hovedtyper med betydelig overlapping. Ved den ene typen er hovedkjennetegnet klager over økt trettbarhet etter psykiske anstrengelser, ofte forbundet med svekket arbeidsytelse eller mestringsevne i daglige gjøremål. Den psykiske tretthetstilstanden blir vanligvis beskrevet som en ubehagelig inntrengning av distraherende assosiasjoner eller minner, konsentrasjonsvansker og generelt ineffektiv tenkeevne. Ved den andre hovedtypen ligger vekten på opplevelse av kroppslig eller fysisk svekkelse og utmatting etter den minste anstrengelse, ledsaget av opplevelse av verk eller smerter i musklene og manglende evne til å slappe av. Ved begge typer er også andre ubehagelige fysiske følelser vanlige; f eks svimmelhet, tensjonshodepine og usikkerhetsfølelse [asteni] . Bekymring over redusert psykisk og fysisk velvære, irritabilitet, anhedoni og vekslende, mindre grader av både depresjon og angst er vanlig. Søvnen er ofte forstyrret i innsovningsfasen og i midtfasen, men hypersomni kan også være fremtredende. Inkl: tretthetssyndrom Behandling: Jeg kjenner ikke noen behandling som sikkert virker på dette, men jeg ville i det miste forsøkt SSRI (en type antidepressiva) i 12 - 16 uker. Ved effekt, ville jeg latt vedkommende bruke medisinen i minst 2 år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47571-nevrasteni/#findComment-181240 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.