Gå til innhold

pupp og annen mat


Gjest svirre

Anbefalte innlegg

Gjest svirre

Nå er jeg i tvil hvor mye mat jeg skal gi min 8 mnd gamle gutt. Vi økte for et par uker siden til 3 måltider hver dag med mat og resten pupp. Nå får han et grøtmåltid i 11-12-tida, middag i 3-4-5 tida og grøt igjen i 8 tida.

Føler det er så vanskelig nå å vite om han skriker for han er sulten, tørst eller selskapssyk. Har blitt så avhengig av mamma rundt seg hele dagen. Kan nesten ikke snu meg uten at det blir ramaskrik og full alarm.

Er han sulten kanskje? Han spiser til han blir mett av grøt og middag. Av og til spiser han opp alt og da lager vi somregel mer.

Det må sies at han ikke er så tynn akkurat. Han er igrunn stor for alderen og helsesøster sier at han ikke må få altfor mye mat.

Men han må da bli mett? Hvor mange måltider gir dere?

Det er nesten slik at han ikke suger pupp lenger og jeg er bekymra om han får i seg nok drikke. Han vil ikke ha vann (bare litt av og til), og puppen spiser han i maks 20 sek så er det full rulle igjen. Drikker han nok? Det går ofte mange timer imellom hver gang han suger.

Jeg er visst full av spørsmål. Håper noen kan svare. Det er ikke så greit å være mamma og føle at jeg ikke vet om han er mett eller hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, jeg har vel ikke noen gode råd å komme med, akkurat, for jeg føler meg like forvirret selv!! Tror ikke det er så uvanlig når barna er i overgangsfasen med morsmelk/fast føde:-) Rutinene blir like forskjellige som barna er.

Vår 7 mnd datter har noenlunde samme rutine som din sønn, men hun er nok en helt annen type barn, som ikke er så glad i mat og som heller er liten for alderen, så det er vel mest tilfeldig.....

Har et hefte fra Statens råd for ernæring --SEF - hvor det står følgende eks. på måltidsrytme for annet levehalvår (oppnås gradvis):

Tidl. morgen: Morsmelk

Frokost: Morsmelk og brød

Formiddags: Morsmelk, grøt, ev, fruktmos

Middag: Morsmelk og middag

Kvelds: Morsmelk, grøt, tran

Sen kveld: Morsmelk

Vi prøver å få til dette etterhvert, men hun vil enda spise om natten, samt at hun foreløpig ikke spiser brød, og heller ikke mer enn max 3 ganger fast føde i løpet av dagen, ganske små porsjoner. Jeg tror imidlertid nattavvenningen er vesentlig for å få til en fast rutine på dagtid.

Vi ammer etter måltidene, for hun blir helt stappmett av morsmelken. Forøvrig så gjør hun seg ganske fort ferdig med puppen her også, det går bare kjappere og kjappere, det. Men dere burde kanskje amme før måltidene ? Han blir nok ganske mett av grøten, så det er grunnen til at han ikke vil ha så mye pupp.

Synes barna skal få spise til de er fornøyde, men noen barn koser seg vel mer med maten enn andre. så det kan vel være lurt å si stopp etter å ha servert en porsjon ?

lykke til, iallfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...