Gå til innhold

Får beskjed om å «tenke» på meg selv


Angstlei

Anbefalte innlegg

Nå kom bror tilbake i dag, han er veldig syk og burde ikke vært utskrevet.
Ble rådet av kommunen og ARA og si at jeg hadde byttet kode på lås og ikke ville være hjemme.
Har selv ikke sovet noe særlig på lang tid, ingenting på to døgn.
Gjorde som de sa, og fortalte dette til DPSen, men mulig de gjennomskuet meg og skjønte at jeg ikke kom til å gjennomføre det. De sendte han ihvertfall hjem og nå begynner han med det samme som førte til innleggelse sist.
Om han ikke har rett på DPS plass må de finne noe annet. Han er ikke i stand til å være alene.
Ser ikke at dette kommer til å holde igjennom helgen. Og hvis noe skjer da så er det akuttinnleggelse på ahus med politi og hele sirkuset, det blir for mye. Skulle faktisk byttet kode på døra å dratt, da hadde de vært pliktet til å ta ansvar for han, det sa de i kommunen.

Noen med råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Everybody skrev (3 minutter siden):

De rådet deg til å bytte kode på lås for å stenge broren din ute av hjemme sitt?

Ja, er tydeligvis det man må ty til Norge for å få hjelpen man trenger.
Hvis ikke dumper de det de kan over på pårørende.

Endret av Angstlei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg er veldig spesielt av helsepersonell og si. Hvorfor kunne de ikke tatt ansvar for han uten at du trenger å stenge han ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (30 minutter siden):

Det synes jeg er veldig spesielt av helsepersonell og si. Hvorfor kunne de ikke tatt ansvar for han uten at du trenger å stenge han ute?

Godt spm. Ingen andre enn legene på DPS syntes utskriving var forsvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angstlei skrev (1 time siden):

Nå kom bror tilbake i dag, han er veldig syk og burde ikke vært utskrevet.
Ble rådet av kommunen og ARA og si at jeg hadde byttet kode på lås og ikke ville være hjemme.
Har selv ikke sovet noe særlig på lang tid, ingenting på to døgn.
Gjorde som de sa, og fortalte dette til DPSen, men mulig de gjennomskuet meg og skjønte at jeg ikke kom til å gjennomføre det. De sendte han ihvertfall hjem og nå begynner han med det samme som førte til innleggelse sist.
Om han ikke har rett på DPS plass må de finne noe annet. Han er ikke i stand til å være alene.
Ser ikke at dette kommer til å holde igjennom helgen. Og hvis noe skjer da så er det akuttinnleggelse på ahus med politi og hele sirkuset, det blir for mye. Skulle faktisk byttet kode på døra å dratt, da hadde de vært pliktet til å ta ansvar for han, det sa de i kommunen.

Noen med råd?

Her mener jeg kommunen tar feil. Dersom spesialisthelsetjenesten mener at en pasient er klar for utskrivning, så er det i så fall kommunen som har ansvar for vedkommende, om vedkommende av helsemessige årsaker ikke kan klare seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frosken skrev (25 minutter siden):

Her mener jeg kommunen tar feil. Dersom spesialisthelsetjenesten mener at en pasient er klar for utskrivning, så er det i så fall kommunen som har ansvar for vedkommende, om vedkommende av helsemessige årsaker ikke kan klare seg selv. 

Ja, forstod også at kommunen hadde ansvar, men det var noe med at han ikke hadde bodd i 2 år som lagde krøll, i tillegg hadde DPS veldig hastverk med å få han ut. De på ARA enheten som holder til i samme bygg mente det var bak mål, også med tanke på hvor utslitt jeg har blitt av dette. Som de sa, fortsetter dette så blir det jo to pasienter.
Jeg har vært under så høy belastning at jeg nå må medisineres p.g.a blodtrykket. Og er ikke fet, drikker, eller røyker, så her er bare stress faktoren, hadde fint blodtrykk før flytting. Håper jeg ikke blir psykotisk av lite/ingen søvn samt alt ansvaret jeg har fått for bror, bolig etc. Har ikke vært det før, så da er vel oddsen liten?

Endret av Angstlei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angstlei skrev (12 minutter siden):

Ja, forstod også at kommunen hadde ansvar, men det var noe med at han ikke hadde bodd i 2 år som lagde krøll, i tillegg hadde DPS veldig hastverk med å få han ut. De på ARA enheten som holder til i samme bygg mente det var bak mål, også med tanke på hvor utslitt jeg har blitt av dette. Som de sa, fortsetter dette så blir det jo to pasienter.
Jeg har vært under så høy belastning at jeg nå må medisineres p.g.a blodtrykket. Og er ikke fet, drikker, eller røyker, så her er bare stress faktoren, hadde fint blodtrykk før flytting. Håper jeg ikke blir psykotisk av lite/ingen søvn samt alt ansvaret jeg har fått for bror, bolig etc. Har ikke vært det før, så da er vel oddsen liten?

Hvor lenge har han vært innlagt? Det er sært om DPS uten forvarsel skriver ham ut på en fredag etter en lengre innleggelse, - men synes du det ser ut som om han har nytte av innleggelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (18 minutter siden):

Hvor lenge har han vært innlagt? Det er sært om DPS uten forvarsel skriver ham ut på en fredag etter en lengre innleggelse, - men synes du det ser ut som om han har nytte av innleggelsen?

Har vært to innleggelser siden starten av september, han har vel vært ute ca. 10 dager. 
Er vanskelig å si hvor nytte han har hatt, men tror han føler seg «tryggere» der. 
Med en gang han kommer hjem er det tvangsnevroser, masse angst, kan ikke sitte stille etc. 
Han ble skrevet ut i dag, så hvis det skjærer seg helt er det jo fredag nå, så da er det lettere å få hjelp enn i helgen.
Har vært ett mønster hver gang, og jeg så det samme startet umiddelbart han var hjemme.
Vil unngå nok en «lørdags-innleggelse» på ahus lukket avdeling på paragraf. 

Endret av Angstlei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bror truet igjen med å ta livet sitt hvis jeg gikk ut. Han har nå holdt meg våken siden utskriving.
Har prøvd støykansellerede hodetelefoner, men da fysisk forstyrrer han meg.
Dro til legevakten med han.  Han sier han tenker på å ta livet sitt, men hadde roet seg ned og ville la meg slappe av.
Ble bedt om å fjerne vedøksen av legen og så bar det hjem.
Han løy om å være rolig. Fortsetter med mønsteret å sitte ett minutt for så å gå ut på kjøkken for vann, brus, kaffe og tyggegummi.
De 120 tyggisene gikk med den første timen.
Skjønner han har det vondt, men da må han jo ikke si det går bedre når han er hos legen.
Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angstlei skrev (7 minutter siden):

Bror truet igjen med å ta livet sitt hvis jeg gikk ut. Han har nå holdt meg våken siden utskriving.
Har prøvd støykansellerede hodetelefoner, men da fysisk forstyrrer han meg.
Dro til legevakten med han.  Han sier han tenker på å ta livet sitt, men hadde roet seg ned og ville la meg slappe av.
Ble bedt om å fjerne vedøksen av legen og så bar det hjem.
Han løy om å være rolig. Fortsetter med mønsteret å sitte ett minutt for så å gå ut på kjøkken for vann, brus, kaffe og tyggegummi.
De 120 tyggisene gikk med den første timen.
Skjønner han har det vondt, men da må han jo ikke si det går bedre når han er hos legen.
Hva skal jeg gjøre?

For et system. Kommunen ber deg lyve til DPS og legen ber deg fjerne vedøksen. DPS tenker at det er bedre med to som blir psykere, enn å ha den ene innlagt. 

For du må jo bli utslitt av dette. 

Jeg vet ikke hva du kan gjøre her og nå. Jeg måtte jo ringe politiet noen ganger når min bror ble så psyk.

Er du redd for ham, eller er det mest at du blir utmattet av dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angstlei skrev (17 minutter siden):

Bror truet igjen med å ta livet sitt hvis jeg gikk ut. Han har nå holdt meg våken siden utskriving.
Har prøvd støykansellerede hodetelefoner, men da fysisk forstyrrer han meg.
Dro til legevakten med han.  Han sier han tenker på å ta livet sitt, men hadde roet seg ned og ville la meg slappe av.
Ble bedt om å fjerne vedøksen av legen og så bar det hjem.
Han løy om å være rolig. Fortsetter med mønsteret å sitte ett minutt for så å gå ut på kjøkken for vann, brus, kaffe og tyggegummi.
De 120 tyggisene gikk med den første timen.
Skjønner han har det vondt, men da må han jo ikke si det går bedre når han er hos legen.
Hva skal jeg gjøre?

Hvordan hadde dere det sammen da dere bodde sammen tidligere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 time siden):

For et system. Kommunen ber deg lyve til DPS og legen ber deg fjerne vedøksen. DPS tenker at det er bedre med to som blir psykere, enn å ha den ene innlagt. 

For du må jo bli utslitt av dette. 

Jeg vet ikke hva du kan gjøre her og nå. Jeg måtte jo ringe politiet noen ganger når min bror ble så psyk.

Er du redd for ham, eller er det mest at du blir utmattet av dette? 

Jeg er ikke redd for han, bare helt utmattet av søvnløsheten og det konstante maset hans. Nå vil han jeg skal ringe legevakten, så ber han meg legge på. De på ARA var fornuftige å sa han burde være innlagt lengre eller ville de få to pasienter. De mente også at medisin nedtrapping var helt feil.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frosken skrev (1 time siden):

Hvordan hadde dere det sammen da dere bodde sammen tidligere? 

Da hadde vi det ganske fint, han leste bøker som er hans lidenskap og var stille å rolig. Vi var blitt nærere brødre etter mamma gikk bort. Var ikke noe som skulle tilsi at ting skulle skjære seg så totalt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angstlei skrev (7 minutter siden):

Jeg er ikke redd for han, bare helt utmattet av søvnløsheten og det konstante maset hans. Nå vil han jeg skal ringe legevakten, så ber han meg legge på. De på ARA var fornuftige å sa han burde være innlagt lengre eller ville de få to pasienter. De mente også at medisin nedtrapping var helt feil.  

Ja, det er akkurat det, at de risikerer å få to pasienter. Jeg forstår godt at det blir uutholdelig for deg til slutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (6 minutter siden):

Ja, det er akkurat det, at de risikerer å få to pasienter. Jeg forstår godt at det blir uutholdelig for deg til slutt. 

Han fikk time på DPS på mandag. 
Da må jeg si at han IKKE kan bo hjemme. 
Har forstått at de er pliktet til å ikke skrive han ut uten sted å bo. Da må jeg faktisk slette dørkoden forran dem og bestille billett. Han MÅ jo få hjelpen han trenger. 
Han har tatt 7 valium nå sier han, men er fortsatt like urolig. 

Endret av Angstlei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DPS gjorde ingenting. Han tok 60 valium i går, legevakten syntes ikke det gjorde noe, gjorde vel heller ikke det siden selv ikke det roet han. Får beskjed at kommunen ikke har noe tilbud til han hvis jeg «kaster» han ut.
Kjenner jeg begynner å bli rasende ettersom han nekter å la meg være i fred og får hvilt. Jeg er gissel i eget hjem.
Hva skal jeg gjøre???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angstlei skrev (31 minutter siden):

DPS gjorde ingenting. Han tok 60 valium i går, legevakten syntes ikke det gjorde noe, gjorde vel heller ikke det siden selv ikke det roet han. Får beskjed at kommunen ikke har noe tilbud til han hvis jeg «kaster» han ut.
Kjenner jeg begynner å bli rasende ettersom han nekter å la meg være i fred og får hvilt. Jeg er gissel i eget hjem.
Hva skal jeg gjøre???

Kan han legges inn igjen? Det er jo ikke holdbart å ta så mye valium 😮 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (5 timer siden):

Kan han legges inn igjen? Det er jo ikke holdbart å ta så mye valium 😮 

Nei, nå har han ikke tilgang til mer. 
Truet med å ta livet sitt når vi var på dps, men de brydde seg ikke. Hadde ikke plass og en ufordragelig overlege sa bare at han var en voksen mann og måtte klarer seg.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angstlei skrev (1 minutt siden):

Nei, nå har han ikke tilgang til mer. 
Truet med å ta livet sitt når vi var på dps, men de brydde seg ikke. Hadde ikke plass og en ufordragelig overlege sa bare at han var en voksen mann og måtte klarer seg.
 

Det var en dårlig overlege og de forventer at du skal holde ut med det der, nei nei det er feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...