Gå til innhold

Får beskjed om å «tenke» på meg selv


Angstlei

Anbefalte innlegg

stjernestøv skrev (3 minutter siden):

Det var en dårlig overlege og de forventer at du skal holde ut med det der, nei nei det er feil. 

Kunne ikke vært mere ening, jeg er utslitt og han alvorlig syk allikevel ingen hjelp å få.
Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. 
Kontakten i kommunen har begynt å fraskrive seg ansvar for bolig, henviser meg bare til NAV for å søke bolig der. 
Dette er jo akutt, kan ikke vente på NAV. 
Hun på ARA sa det det som det var, at jeg er ett gissel i eget hjem og at hun aldri hadde opplevd maken. 
Jeg hadde pakket klær i sekken og vurderte  å dra fra han, hun sa jeg kunne snike meg ut bakdøra uten at han så meg. Klarte ikke det, men nå nærmer bristepunktet seg. 
Har så høyt blodtrykk og medisinen virker ikke og det sprenger i hodet, er redd for min egen fysiske helse også.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Angstlei skrev (7 timer siden):

DPS gjorde ingenting. Han tok 60 valium i går, legevakten syntes ikke det gjorde noe, gjorde vel heller ikke det siden selv ikke det roet han. Får beskjed at kommunen ikke har noe tilbud til han hvis jeg «kaster» han ut.
Kjenner jeg begynner å bli rasende ettersom han nekter å la meg være i fred og får hvilt. Jeg er gissel i eget hjem.
Hva skal jeg gjøre???

Er han folkeregister-registrert hos deg? I så fall så er jo deres felles hjem også hans bolig. 

Jeg tenker at du har grunn til å bli sint på ham. Det virker som om han viser ekstremt lite hensyn til sine omgivelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angstlei skrev (12 timer siden):

Kunne ikke vært mere ening, jeg er utslitt og han alvorlig syk allikevel ingen hjelp å få.
Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. 
Kontakten i kommunen har begynt å fraskrive seg ansvar for bolig, henviser meg bare til NAV for å søke bolig der. 
Dette er jo akutt, kan ikke vente på NAV. 
Hun på ARA sa det det som det var, at jeg er ett gissel i eget hjem og at hun aldri hadde opplevd maken. 
Jeg hadde pakket klær i sekken og vurderte  å dra fra han, hun sa jeg kunne snike meg ut bakdøra uten at han så meg. Klarte ikke det, men nå nærmer bristepunktet seg. 
Har så høyt blodtrykk og medisinen virker ikke og det sprenger i hodet, er redd for min egen fysiske helse også.  

Forstår at dette er veldig vanskelig og rart ikke noen kan ta ansvar for han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angstlei skrev (3 timer siden):

Fikk beskjed om at jeg eventuelt må oppsøke krisesenter for min egen del. 

Er det fordi han er registrert som boende på din adresse? Hvis han er bostedsløs, så skal jo det normalt være noe NAV yter bistand i forhold til.  

Hvis du er usikker på hvilke regler som gjelder, så ville jeg ha kontaktet pasient- og brukerombudet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (57 minutter siden):

Er det fordi han er registrert som boende på din adresse? Hvis han er bostedsløs, så skal jo det normalt være noe NAV yter bistand i forhold til.  

Hvis du er usikker på hvilke regler som gjelder, så ville jeg ha kontaktet pasient- og brukerombudet. 

Han er folkeregistrert hos meg, men har ikke noe leieavtale etc. Er bare rot i denne kommunen. DPS nærmest antyder at det må fremprovoseres ett aktivt selvmordsforsøk, en annen instans i kommunene sier man er rettighetsløse siden man ikke har bodd her i 2 år, fikk også høre i dag om at mulig kommuneoverlegen etc. mulig skulle kontaktes. Ett skikkelig rot, ingen tar ansvar eller vet hvor man skal henvende seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Angstlei skrev (7 minutter siden):

Han er folkeregistrert hos meg, men har ikke noe leieavtale etc. Er bare rot i denne kommunen. DPS nærmest antyder at det må fremprovoseres ett aktivt selvmordsforsøk, en annen instans i kommunene sier man er rettighetsløse siden man ikke har bodd her i 2 år, fikk også høre i dag om at mulig kommuneoverlegen etc. mulig skulle kontaktes. Ett skikkelig rot, ingen tar ansvar eller vet hvor man skal henvende seg.

Han er ikke rettighetsløs mht akutt manglende bolig, men han har neppe krav på kommunal bolig. De som ikke har noe sted å bo, vil jo kunne nødinnlosjeres på hospits ol. Problemet i denne saken er vel at det ikke er manglende bolig i utgangspunktet, men at han for tiden oppfører seg slik at han er umulig å bo med? 

Pasient- og brukerombudet vil ofte kunne være til hjelp i slike komplekse saker. De kan regelverk og har som oppgave å veilede dere. 

En tilleggskommentar: Fremprovosert selvmordsforsøk vil kunne gi ham innleggelse noen få dager, så det løser ingenting. Mener å huske at du skrev at han hadde fått en autismespekterdiagnose. I så fall vil spesialisthelsetjenesten med rette kunne hevde at innleggelse i døgnavdeling ikke er hensiktsmessig. 

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (3 minutter siden):

Han er ikke rettighetsløs mht akutt manglende bolig, men han har neppe krav på kommunal bolig. De som ikke har noe sted å bo, vil jo kunne nødinnlosjeres på hospits ol. Problemet i denne saken er vel at det ikke er manglende bolig i utgangspunktet, men at han for tiden oppfører seg slik at han er umulig å bo med? 

Pasient- og brukerombudet vil ofte kunne være til hjelp i slike komplekse saker. De kan regelverk og har som oppgave å veilede dere. 

En tilleggskommentar: Fremprovosert selvmordsforsøk vil kunne gi ham innleggelse noen få dager, så det løser ingenting. Mener å huske at du skrev at han hadde fått en autismespekterdiagnose. I så fall vil spesialisthelsetjenesten med rette kunne hevde at innleggelse i døgnavdeling ikke er hensiktsmessig. 

Er rart ingen av de kloke hodene har bedt meg kontakte dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut i dag at han også stjeler medisiner av meg. 
Han nekter å sitte still i ett eneste minutt, er helt terror.
Er det ingen instanser som kan huse han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte legevakten nok en gang å forklarte hvor syk han er og hvor dårlig han gjør meg. 
Jeg sa han kommer til å ta livet sitt hvis jeg går ut, men hjelper ikke. Jeg sa at dette er loggført på bånd at jeg sier han tar livet sitt uten å få hjelp. 
Hun ringte bare fastlegen, som allerede han sagt to ganger hun ikke kan gjøre noe. Kommunen har også kontaktet henne. 
Fått opplyst at han har krav på nødbolig hvis jeg kaster han ut, må da ringe politiet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten
Angstlei skrev (4 timer siden):

Ringte legevakten nok en gang å forklarte hvor syk han er og hvor dårlig han gjør meg. 
Jeg sa han kommer til å ta livet sitt hvis jeg går ut, men hjelper ikke. Jeg sa at dette er loggført på bånd at jeg sier han tar livet sitt uten å få hjelp. 
Hun ringte bare fastlegen, som allerede han sagt to ganger hun ikke kan gjøre noe. Kommunen har også kontaktet henne. 
Fått opplyst at han har krav på nødbolig hvis jeg kaster han ut, må da ringe politiet. 

 

Kanskje du skal dra til sånn krisesenter? Du kan jo ringe og spørre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hva skal til for å få hjelp i dette landet???
Visste han skulle skrives av fra DPS i dag selv om han var for syk. Ba om å få snakke med lege før utskriving, ble lovet dette, men ble ikke kontaktet.
Han blir akutt syk når han kommer hjem og ringer 113, jeg ringer DPS, der får jeg bare beskjed om «at dere må klare dere selv»
Senere på kvelden ringte han 113 med tanker om å skade meg, da kom politiet og hentet han og han ble sendt til ahus.
Han har nå vært innlagt 6 ganger på 3 mnder fordelt på ahus og DPS, uten å få behandlingen han trenger, bortsett fra at de reduserer benzodiazepiner.
Hva skal man gjøre. Har sendt det til fylkes overlegen og statsforvalteren. Neste steg må da bli media.
For ett system.

Endret av Angstlei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt med på tråden din en stund her. Dette høres helt ufattelig ut. Tror noe kunne beveget seg om du går til media, men er ikke det virkelig siste utvei og når det virkelig allerede er for sent? Jeg mener, dere/du har det ekstremt vanskelig nå. Det er åpenbart! :( Men hvis du står frem i media og liksom outer situasjonen deres og brorens sykdom, så får man aldri det privatlivet tilbake. 

Hva har du sendt til statsforvalter? Er det lenge siden og du venter ennå på svar? Det kan ikke fortsette slik. Kan man ikke søke om verge for broren din? Eller hvordan fungerer det? 

Anonymkode: de58d...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Angstlei skrev (29 minutter siden):

Nå blir han fysisk kaster ut av ahus og tilbakeført DPS som sikkert sender han hjem. 

Dette har blitt en veldig vond spiral for dere begge. Hva slags behandling tror du vil kunne hjelpe broren din? Mener å huske at du tidligere har skrevet at han har fått en autismespekterdiagnose, og i så fall vil det muligens ikke være bra for ham med disse innleggelsene, han blir kanskje overstimulert av alt som skjer. Siden han nå har truet deg, så bør du vel gjøre alvor av å ikke la ham bo der - dvs. skifte lås og gi tydelig beskjed om at han må innlosjeres annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angstlei skrev (58 minutter siden):

Nå blir han fysisk kaster ut av ahus og tilbakeført DPS som sikkert sender han hjem. 

Da skal du nekte å slippe ham inn, slik at de MÅ ta ham med seg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (3 timer siden):

Da skal du nekte å slippe ham inn, slik at de MÅ ta ham med seg igjen.

Var hos dps når han kom, og han skulle egentlig bare skrives ut i morgen. Jeg fikk måtte gjøre han bostedsløs for at DPS kunne legge mer press på kommunen, noe jeg gjorde. Var ufattelig vondt og skar dypt i hjerte. Alle forsikret han var godt ivaretatt, ingen som tenker på om jeg blir ivaretatt, rart med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angstlei skrev (5 timer siden):

Var hos dps når han kom, og han skulle egentlig bare skrives ut i morgen. Jeg fikk måtte gjøre han bostedsløs for at DPS kunne legge mer press på kommunen, noe jeg gjorde. Var ufattelig vondt og skar dypt i hjerte. Alle forsikret han var godt ivaretatt, ingen som tenker på om jeg blir ivaretatt, rart med det. 

Leit å lese om hvordan dere sliter og skjønner godt at du synes dette er helt forferdelig.  Kanskje dette er til det beste for dere begge?  Uansett så må en ta vare på seg selv for å kunne greie å være noe for andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (18 timer siden):

Leit å lese om hvordan dere sliter og skjønner godt at du synes dette er helt forferdelig.  Kanskje dette er til det beste for dere begge?  Uansett så må en ta vare på seg selv for å kunne greie å være noe for andre. 

Prøver så godt jeg kan. Når jeg gjorde han bostedsløs utløste det enormt mye angst hos meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...