Gå til innhold

Jeg greier ikke å stå opp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trinity80 skrev (2 timer siden):

Mange av oss jobber i helsevesenet, har tidligere slitt med ekstrem angst og depresjon eller verre tilstander. Mye verre enn det du beskriver. Så vi ser veldig fort når anonyme brukere overdriver og når de faktisk trenger hjelp.

Din negative holdning som er veldig destruktiv i denne sammenhengen gjør deg nok ikke godt. Hvis du virkelig ønsker å bli bedre så finnes det tiltak. Å være sleivete, krenkbar og urealistisk er ikke veien. Men for all del, vær deprimert og angstfylt så mye du vil og slenge dritt til de rundt deg. Ikke har du et korrekt selvbilde heller, men det kan hjelpes. Ikke ved å spy eder og galle på forum med mennesker som har hardkjøpt erfaring på ulike måter, som du bare feier bort. Du er ekstrem frekk, og da svarer brukere deg deretter. Det fungerer litt sånn. 

Jeg synes dette var drøyt. Enig med WP i at det virker som om du vil konkurrere om hvem som har/har hatt det verst i sin depresjon. Du har ikke så mange forutsetninger for å mene så mye om ts sin tilstand. Det har ingen av oss, det er ts som vet hvor skoen trykker. Det blir veldig feil at du skal sette deg til doms over ts og hevde at hun ikke er "syk nok". 

Det er vanskelig å sammenligne symptomer i samme lidelse. Du hadde din depresjon med dine vonde symptomer, og ts har sin med sine vonde symptomer. I begge tilfeller kan det være alvorlig depresjon. Alvorlig depresjon defineres ikke bestandig etter hvor mye man klarer å gjøre. Det går fint an for noen å være alvorlig deprimert og likevel f.eks skjøtte en jobb, mens andre ikke klarer noe særlig i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vendi skrev (14 minutter siden):

Jeg synes dette var drøyt. Enig med WP i at det virker som om du vil konkurrere om hvem som har/har hatt det verst i sin depresjon. Du har ikke så mange forutsetninger for å mene så mye om ts sin tilstand. Det har ingen av oss, det er ts som vet hvor skoen trykker. Det blir veldig feil at du skal sette deg til doms over ts og hevde at hun ikke er "syk nok". 

Det er vanskelig å sammenligne symptomer i samme lidelse. Du hadde din depresjon med dine vonde symptomer, og ts har sin med sine vonde symptomer. I begge tilfeller kan det være alvorlig depresjon. Alvorlig depresjon defineres ikke bestandig etter hvor mye man klarer å gjøre. Det går fint an for noen å være alvorlig deprimert og likevel f.eks skjøtte en jobb, mens andre ikke klarer noe særlig i det hele tatt. 

Feil! Depresjonsgraden vurderes i hovedsak utifra funksjonsvikten. 

Anonymkode: 20e77...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Feil! Depresjonsgraden vurderes i hovedsak utifra funksjonsvikten. 

Anonymkode: 20e77...64b

Man kan ha alvorlig funksjonssvikt selv om man kommer seg på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sklir halvparten av trådene her ut til en konkurranse om hvem som er sykest / hvem som fortjener mest hjelp?

TS har det åpenbart tøft for tiden. Sånn som denne tråden både startet og utviklet seg, kan det umulig oppfattes som veldig støttende for TS. 

Sender noen varme tanker til TS. Stå på ❤️

Anonymkode: 20729...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor sklir halvparten av trådene her ut til en konkurranse om hvem som er sykest / hvem som fortjener mest hjelp?

TS har det åpenbart tøft for tiden. Sånn som denne tråden både startet og utviklet seg, kan det umulig oppfattes som veldig støttende for TS. 

Sender noen varme tanker til TS. Stå på ❤️

Anonymkode: 20729...583

Det er ikke noe særlig for en som er sengeliggende og såvidt klarer å gå på do å bli sammenlignet med en som er fullt oppegående og i fulltidsjobb. Det er et hån mot de som er virkelig dårlige med alvorlig depresjon 

Anonymkode: 20e77...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zuleika skrev (7 timer siden):

Det må v'aere du som opplever det negativt.  Hvor har du det fra at det er nedsettende? Du röper deg selv nå.

Jeg har aldri vasket gulv, la det være sagt. Ser heller ikke ned på yrket. Har heller aldri jobbet i helsevesenet. Men jeg har slitt med alvorlig angst og depresjon over flere år og rullet i helsevesenet. På ett tidspunkt alvorlig - helt ærlig sagt.

Ser også tendensen etter at vært i systemet lenge både for psykiske og somatiske plager hvem som klarer å komme seg videre og hvem som ikke gjør det. Det er det jeg forsøker å formidle her. 

Om det vil fokuseres på andre ting, ja - da tilhører man gjerne dør pasienter. Det er ett kjent fenomen. Ingen kan hjelpe deg før du ønsker deg ut av en tilstand selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei på deg... 🌟 Leit slik tråden har utviklet seg - det er ingen tjent med..

AnonymBruker skrev (På 27.11.2023 den 21.17):

Jeg har ikke skrevet her på psykiatri i veldig mange år, og kommer ikke til å gjøre det igjen.

En liten tanke om dette. Jeg tenker at denne innstillingen, at om en opplever å få uheldige/negative erfaringer med en sak, ønsker en å unnvike å komme i samme situasjon senere. Hvorfor? Da tillater en seg ikke å få nye erfaringer som kan "reparere" den negative erfaringen. Det er en unngåelsesadferd. Dette er svært vesentlig på mange områder i livet. Forumskriving er lettere å komme over, men ta rådet med deg videre i livet på andre områder 🫶

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er ikke alle som greier "å ta seg sammen", eller tvinge seg selv.  Jeg har STÅTT OPP i dag, ikke kun reist meg opp for å gå på do.  Spydighetene gjorde vondt der og da og for meg er det hårreisende at en psykiater skriver slik.

Det er vanskeligere å tolke tekst, siden tonefall og mimikk uteblir, men det @kupton skrev i tråden til deg, var en setning som min terapeut kunne ha sagt til meg - men ikke som noe uvennlig eller spydig bemerkning. Nettopp i tolkningen som er blitt formidlet, at en må selv bidra til egen tilfriskning. At sin egen situasjon ikke blir bedre av å ligge i sengen, ikke spise, fortsette å la døgnet komme og gå, ikke ha kontakt med omverdenen etc.

 

Jeg var selv i en lignende situasjon som deg for noen år siden, men heldigvis en del kortere tid, og det var et spark bak fra min egen terapeut over SMS som fikk meg opp. Jeg kjente min terapeut så godt at jeg visste hvordann han uttalte setningen. Jeg husker ikke helt nøyaktig hva SMS-en handlet om, men innholdet var noe lignende det kupton skrev til deg. Min første tanke var at han var slem, ufølsom og ønsket meg kun vondt. Jeg leste SMS-en på nytt etter et par timer, tenkte "faen også, han har helt rett" - han ga meg et fortjent spark bak og det blir ikke bedre av å dyrke egen medlidenhet i sengen. Jeg sto opp og bakte en loff til et karbonadesmørbrød med speilegg til meg og samboeren. Jeg følte raskt bedring. Dette er kun min erfaring med samme tema, men det er faktisk kun du som kan komme deg ut av det, enten på egenhånd eller ved hjelp av helsevesenet. Begge deler trenger til syvende og sist initiativ fra deg.

 

Om du nå har ligget mye flatt, spist lite etc., kan det være en helt naturlig respons for kroppen å svare med svimmelhet. Se om du kan få i deg godt med drikke og et par proteinrike måltider til dagen i starten. Det vil nok hjelpe godt. Ta det steg for steg. Veldig bra at du fikk tatt deg en dusj. Føltes det bra etterpå?

 

Jeg ønsker deg lykke til!

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (9 timer siden):

Jeg har aldri vasket gulv, la det være sagt. Ser heller ikke ned på yrket. Har heller aldri jobbet i helsevesenet. Men jeg har slitt med alvorlig angst og depresjon over flere år og rullet i helsevesenet. På ett tidspunkt alvorlig - helt ærlig sagt.

Ser også tendensen etter at vært i systemet lenge både for psykiske og somatiske plager hvem som klarer å komme seg videre og hvem som ikke gjør det. Det er det jeg forsøker å formidle her. 

Om det vil fokuseres på andre ting, ja - da tilhører man gjerne dør pasienter. Det er ett kjent fenomen. Ingen kan hjelpe deg før du ønsker deg ut av en tilstand selv. 

Det går jo an å ønske seg ut av en tilstand uten at man klarer å skjerpe seg ut av den! Er det ikke derfor man søker hjelp?

Anonymkode: 703b8...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Er det ikke opplest og vedtatt at man ikke kan skjerpe seg/tenke seg ut alvorlige tilstander?

Anonymkode: 703b8...381

Man kan jo fortsatt bidra til egen bedring snarere enn å selvsabotere. 

Anonymkode: 20729...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.11.2023 den 20.25):

Dette kunne du latt være å si.  Jeg kan ikke tro at psykiatere snakker slik til mennesker.  Det hender når det brenner at noen må bæres ut, men kanskje ikke der du kommer fra.  Der får de som ikke klarer å gå brenne inne.

Anonymkode: e6878...36c

Jeg har fått resons fra Kupton jeg virkelig mislikte jeg også. Ble egentlig ganske forbanna 🙃

Men jeg tenkte litt etterhvert at nettopp fordi han er psykiater, så har han hørt, sett og lest det meste fra utallige mennesker. Jeg tror derfor at han ikke sier eller skriver noe han ikke tenker at folk tåler å høre. Du fikk jo litt adrenalin da? Ikke spydig ment! 

Og dette er ment som en trøst og oppmuntring til deg altså. Tenk over det? 

Og. Jeg tenker at du ikke ser poenger fremfor at du ikke greier? Det er jo en viss forskjell. Håper ikke at det er noe fysisk galt, og du kan fort bli svimmel osv når du ligger mye og først gjør noe.

God bedring! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Man kan jo fortsatt bidra til egen bedring snarere enn å selvsabotere. 

Anonymkode: 20729...583

Har ikke lest hele tråden. Men en del av sykdomsbildet er vel nettopp at man ikke klarer?

Anonymkode: 703b8...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det går jo an å ønske seg ut av en tilstand uten at man klarer å skjerpe seg ut av den! Er det ikke derfor man søker hjelp?

Anonymkode: 703b8...381

 

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Er det ikke opplest og vedtatt at man ikke kan skjerpe seg/tenke seg ut alvorlige tilstander?

Anonymkode: 703b8...381

Alvorlige tilstander ja. Da snakker vi alvorlige sinnslidelser. Mulig det er det det er snakk om her, uten at vi vet. 
 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har ikke lest hele tråden. Men en del av sykdomsbildet er vel nettopp at man ikke klarer?

Anonymkode: 703b8...381

Det stemmer nok ikke. Klarer vs orker ikke er to ulike ting. Man kan fint være i såpass alvorlig tilstand at man rett og slett ikke orker. Men der må man være obs på hva man forteller seg selv, for det blir fort en sannhet. Og da er man klistret fast, bokstavelig talt. Nå kommer vedkommende seg rundt, så hn klarer nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trinity80 skrev (3 minutter siden):

 

Alvorlige tilstander ja. Da snakker vi alvorlige sinnslidelser. Mulig det er det det er snakk om her, uten at vi vet. 
 

Det stemmer nok ikke. Klarer vs orker ikke er to ulike ting. Man kan fint være i såpass alvorlig tilstand at man rett og slett ikke orker. Men der må man være obs på hva man forteller seg selv, for det blir fort en sannhet. Og da er man klistret fast, bokstavelig talt. Nå kommer vedkommende seg rundt, så hn klarer nok. 

Man kan jo ha det helt grusomt selv om man kommer seg rundt- og det er ikke nødvendigvis et tegn på om man er psykisk syk eller ikke.

Jeg for eksempel klarer å gå tur- men jeg går rundt i en panisk grøt. Og eneste grunnen til at jeg går ut er at jeg nesten er verre om jeg er alene inne. At jeg fungerer for det? Nei på ingen måte 

Anonymkode: 703b8...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man kan jo ha det helt grusomt selv om man kommer seg rundt- og det er ikke nødvendigvis et tegn på om man er psykisk syk eller ikke.

Jeg for eksempel klarer å gå tur- men jeg går rundt i en panisk grøt. Og eneste grunnen til at jeg går ut er at jeg nesten er verre om jeg er alene inne. At jeg fungerer for det? Nei på ingen måte 

Anonymkode: 703b8...381

Det har vel ikke vært snakk om at man fungerer eller har det fint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (6 minutter siden):

Det har vel ikke vært snakk om at man fungerer eller har det fint?

Du skrev «hun kommer seg rundt så klarer seg nok». Det forstod jeg som at da er det ikke så alvorlig og da kan man skjerpe seg ut av det.

 

Anonymkode: 703b8...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir man frisk da, når man er så dårlig at man faktisk ikke klarer å ta noen grep uten at det blir verre?

Anonymkode: 703b8...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du skrev «hun kommer seg rundt så klarer seg nok». Det forstod jeg som at da er det ikke så alvorlig og da kan man skjerpe seg ut av det.

 

Anonymkode: 703b8...381

Ok. Da forstod du ikke riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (1 time siden):

 

Alvorlige tilstander ja. Da snakker vi alvorlige sinnslidelser. Mulig det er det det er snakk om her, uten at vi vet. 
 

Det stemmer nok ikke. Klarer vs orker ikke er to ulike ting. Man kan fint være i såpass alvorlig tilstand at man rett og slett ikke orker. Men der må man være obs på hva man forteller seg selv, for det blir fort en sannhet. Og da er man klistret fast, bokstavelig talt. Nå kommer vedkommende seg rundt, så hn klarer nok. 

Men at man heller ikke kan skjerpe seg ut av en alvorlig depresjon.. 
Hva hvis det feks ligger traumer bak utbrudd av depresjonen eller angsten, selv om det ikke kalles alvolrlig sinnslidelse, så er det jo ikke bare å skjerpe seg ut av det?

Anonymkode: 703b8...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...