Gå til innhold

Jeg greier ikke å stå opp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vendi skrev (6 minutter siden):

Jeg tenker at man ikke skal ta så på alvor alt det Kupton sier i ulike tråder. Han er ingen fagperson ansatt på dette forumet, og det fritar han vel på en måte, slik at han kan si det han vil på den måten han vil. Ser man på Kupton som privatperson og ikke som psykiater ansatt på dette forumet, så kan det bli lettere å se på uttalelsene hans som noe som kommer fra en vanlig forumbruker på linje med alle andre her. Han har en del kunnskap om psykiatri, som han velvillig deler av, men hans ord er ikke "loven". Det tror jeg er viktig å huske på.

Mange folk her som ser på Kuptons svar som loven

Anonymkode: 382f5...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mange folk her som ser på Kuptons svar som loven

Anonymkode: 382f5...d65

Da står det på de som ønsker det. Folk må få lov til å velge selv, eller må vi også regulere hva andre føler de har behov for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (8 minutter siden):

Jeg tenker at man ikke skal ta så på alvor alt det Kupton sier i ulike tråder. Han er ingen fagperson ansatt på dette forumet, og det fritar han vel på en måte, slik at han kan si det han vil på den måten han vil. Ser man på Kupton som privatperson og ikke som psykiater ansatt på dette forumet, så kan det bli lettere å se på uttalelsene hans som noe som kommer fra en vanlig forumbruker på linje med alle andre her. Han har en del kunnskap om psykiatri, som han velvillig deler av, men hans ord er ikke "loven". Det tror jeg er viktig å huske på.

Jeg er enig med det. Folk burde slutte se på hans innlegg som loven

Anonymkode: 382f5...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mange folk her som ser på Kuptons svar som loven

Anonymkode: 382f5...d65

Jeg vet, og det synes jeg er feil. Han er én psykiater blant veldig mange. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er enig med det. Folk burde slutte se på hans innlegg som loven

Anonymkode: 382f5...d65

 

Vendi skrev (2 minutter siden):

Jeg vet, og det synes jeg er feil. Han er en psykiater blant veldig mange. 

Altså, man har da diskutert før? Eller ønsker man kun ett ekkokammer av egne tanker, meninger og holdninger? Skjønner ikke helt hva som er annerledes her. Jeg har selv motsagt Kupton før, og hatt givende diskusjon. Tror nok det er veldig personlig hvordan man oppfatter diskusjon kontra konflikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er enig med det. Folk burde slutte se på hans innlegg som loven

Anonymkode: 382f5...d65

Samtidig burde enkelte ikke være så opptatt med å unnskylde og godta det han skriver.

 

Anonymkode: 7d4c7...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kupton skrev (39 minutter siden):

En blir ikke frisk sånn over natten ved kun å skjerpe seg. Men ved å stå opp, stelle seg, lage seg mat, gå en tur, bestille seg time hos fastlegen, følge legens anbefalinger, er en på god vei til å bli frisk.

Og de som har anoreksi, kan jo bare begynne å spise. Så kan de som ruser seg bare slutte med det. Så blir alle friske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motiva2 skrev (2 minutter siden):

Og de som har anoreksi, kan jo bare begynne å spise. Så kan de som ruser seg bare slutte med det. Så blir alle friske...

Ja det er jo nøyaktig det som må til, kort fortalt. Egeninnsats. Det at mange har utfordringer med å forholde seg til egeninnsats, det er ikke noe å lure på.

Men vi kommer nok dessverre til å ha mennesker med lidelser fordi noen lidelser lar seg ikke kurere. Man kan ikke si til mennesker med psykose om å komme seg opp og gå tur. Nyanser i det som blir skrevet her er gitt. Men det virker som at mange leser det de ønsker ut av det som blir skrevet. Ett eksempel er dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (4 minutter siden):

Ja det er jo nøyaktig det som må til, kort fortalt. Egeninnsats. Det at mange har utfordringer med å forholde seg til egeninnsats, det er ikke noe å lure på.

Men vi kommer nok dessverre til å ha mennesker med lidelser fordi noen lidelser lar seg ikke kurere. Man kan ikke si til mennesker med psykose om å komme seg opp og gå tur. Nyanser i det som blir skrevet her er gitt. Men det virker som at mange leser det de ønsker ut av det som blir skrevet. Ett eksempel er dette. 

Ja, avgiftene kunne godt vært litt høyere avgifter. Det bør ikke finnes skambillige flybilletter. Og det bør ikke være billigere å fly enn å ta tog, slik der ofte er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (16 minutter siden):

 

Altså, man har da diskutert før? Eller ønsker man kun ett ekkokammer av egne tanker, meninger og holdninger? Skjønner ikke helt hva som er annerledes her. Jeg har selv motsagt Kupton før, og hatt givende diskusjon. Tror nok det er veldig personlig hvordan man oppfatter diskusjon kontra konflikt. 

Ja, noen tar han så dønn seriøst og bokstavelig at de får det dårlig med seg selv pga svarene hans. Derfor gikk jeg ut og sa at man ikke trenger å ta han så dønn alvorlig med alt mulig. Ser man i stedet på han mest som en likestilt forumbruker i stedet for selveste personifiseringen av Psykiatri, kan det kanskje bli litt lettere. En forumbruker med høy grad av kunnskap, og mange er vi som setter pris på den. Men Kupton er seg selv samtidig. Hans svar preges av hans kunnskap men også av hans personlighet. Han er én psykiater blant mange og en annen ville kanskje ha formulert seg annerledes i mange ting. Folk må ikke ta hans måte å formulere seg på så personlig, er vel det jeg prøver å si. Folk må ikke tro at han er Gud. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Mange folk her som ser på Kuptons svar som loven

Anonymkode: 382f5...d65

Det jeg skriver er selvsagt ikke loven, og det finnes heller ingen lov. Jeg skriver kun det som er anbefalt god medisin i anerkjente behandlingsmanualer. Ingen er forpliktet til å følge disse retningslinjene. Folk kan velge selv hvilken type behandling de vil ha, evt at de ikke vil ha behandling i det hele tatt.

Hvis jeg skriver noe som er i strid med nasjonale og internasjonale anbefalinger, vil jeg svært gjerne bli korrigert på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (3 minutter siden):

Det jeg skriver er selvsagt ikke loven, og det finnes heller ingen lov. Jeg skriver kun det som er anbefalt god medisin i anerkjente behandlingsmanualer. Ingen er forpliktet til å følge disse retningslinjene. Folk kan velge selv hvilken type behandling de vil ha, evt at de ikke vil ha behandling i det hele tatt.

Hvis jeg skriver noe som er i strid med nasjonale og internasjonale anbefalinger, vil jeg svært gjerne bli korrigert på det.

Ja, men det er vel måten du fremlegger ting på av og til, som det reageres på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (7 minutter siden):

Ja, noen tar han så dønn seriøst og bokstavelig at de får det dårlig med seg selv pga svarene hans. Derfor gikk jeg ut og sa at man ikke trenger å ta han så dønn alvorlig med alt mulig. Ser man i stedet på han mest som en likestilt forumbruker i stedet for selveste personifiseringen av Psykiatri, kan det kanskje bli litt lettere. En forumbruker med høy grad av kunnskap, og mange er vi som setter pris på den. Men Kupton er seg selv samtidig. Hans svar preges av hans kunnskap men også av hans personlighet. Han er én psykiater blant mange og en annen ville kanskje ha formulert seg annerledes i mange ting. Folk må ikke ta hans måte å formulere seg på så personlig, er vel det jeg prøver å si. Folk må ikke tro at han er Gud. 

Skjønner, da forstår jeg bedre hva du mente. Ja, alle er seg selv her håper jeg. Eller, fritt frem for alle personligheter er vel bedre å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kupton skrev (9 minutter siden):

Det jeg skriver er selvsagt ikke loven, og det finnes heller ingen lov. Jeg skriver kun det som er anbefalt god medisin i anerkjente behandlingsmanualer. Ingen er forpliktet til å følge disse retningslinjene. Folk kan velge selv hvilken type behandling de vil ha, evt at de ikke vil ha behandling i det hele tatt.

Hvis jeg skriver noe som er i strid med nasjonale og internasjonale anbefalinger, vil jeg svært gjerne bli korrigert på det.

Jeg tror ingen her betviler din kompetanse som psykiater, eller at rådene dine er i samsvar med anbefalinger.

Det jeg oppfatter at denne diskusjonen handler om, er om du i blant er litt lite fintfølende eller sensitiv ovenfor mennesker i en sårbar situasjon. Nå er jeg fullstendig klar over at noe som kan virke hjelpsomt i et kortsiktig perspektiv (være seg betryggelser eller benzo) kanskje ikke hjelper på sikt, eller motsatt. Men vi må ha forståelse for at mennesker er i ulike situasjoner og med ulik grad av sårbarhet. Det er ikke nødvendigvis lett å vite med anonyme brukere.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tough_love

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (1 minutt siden):

Ja, men det er vel måten du fremlegger ting på av og til, som det reageres på. 

Ja, jeg prøver å holde meg til "No nonsense"-prinsippet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (Akkurat nå):

Ja, men det er vel måten du fremlegger ting på av og til, som det reageres på. 

Psykiatere og kirurger. Duoen fra helvete, men som er løsningsorienterte og det er egenskap man trenger i blant. Enten så liker man det, eller ikke. Noen er selvsagt mildere i fremtoningen enn andre, men det er som folk flest. Blanding der også. 

Nå svarer jeg generelt, og ikke om brukeren Kupton. Kjenner han ikke, men synes det er givende å høre hans erfaringer og meninger her på Forum.

(Mener ikke å snakke stygt om deg Gud, tilgi mine synder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (Akkurat nå):

Det jeg oppfatter at denne diskusjonen handler om, er om du i blant er litt lite fintfølende eller sensitiv ovenfor mennesker i en sårbar situasjon.

Jeg uttrykte håp om at TS sitt hus ikke skulle ta fyr 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zuleika skrev (2 minutter siden):

Det kan jeg ikke se. Kupton bør be om unnskyldning. 

Både Kupton og Trinity bør be om unnskyldning til ts

Anonymkode: 382f5...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...