Gå til innhold

Jeg greier ikke å stå opp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Både Kupton og Trinity bør be om unnskyldning til ts

Anonymkode: 382f5...d65

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Både Kupton og Trinity bør be om unnskyldning til ts

Enig 

Fortsetter under...

motiva2 skrev (29 minutter siden):

Og de som har anoreksi, kan jo bare begynne å spise. Så kan de som ruser seg bare slutte med det. Så blir alle friske...

Neida, det er ikke så enkelt. Men uten nettopp dette, så blir man heller ikke frisk. 

kupton skrev (3 minutter siden):

Jeg uttrykte håp om at TS sitt hus ikke skulle ta fyr 🙂

Det du skrev var frekt og spydig. Jeg skjønner hva du mente med det du skrev, men du kunne utalt deg på en mye hyggeligere måte.

AnonymBruker skrev (På 27.11.2023 den 19.43):

Jeg har ikke stått opp på noen dager.  Jeg har ikke krefter til noe som helst.  Jeg har spist litt innimellom, og jeg går på do.  Ellers greier jeg ikke å dusje, ikke lager jeg kaffe eller noe som helst.

Jeg vil helst sove og sove.  Jeg ligger i senga og tiden flyter bort.  Jeg bor langt unna familien og jeg føler meg forferdelig alene og slik kommer det til å bli resten av mitt liv.

Det er nok ingen som savner meg på jobben eller andre steder og jeg kan ligge her død uten at noen oppdager det.

Anonymkode: e6878...36c

Jeg har ikke lest gjennom hele tråden, så det kan hende at det jeg skriver har vært sagt mange ganger allerede. Problemet du beskriver er jo ikke at du ikke klarer å stå opp, men at du ikke klarer å mobilisere motivasjon nok til å holde deg utenfor senga på dagtid. På kort sikt kjennes det kanskje enklere ut å bli i senga, men sannsynligvis bare utsetter du det uunngåelige: før eller siden må du jo i gang igjen. 

Ser at mange har reagert på kuptons replikk. Jeg synes det var noe befriende med den, med noen veldig få ord, fikk han sagt mye. 

På dager som dette, så kan det være greit å ha en sånn button som jeg kjøpte for mange år siden: "Life is a bitch, and then you die". 

Endret av frosken
frosken skrev (5 minutter siden):

Neida, det er ikke så enkelt. Men uten nettopp dette, så blir man heller ikke frisk. 

Selvfølgelig ikke,  men det jeg synes at folk glemmer her er at viljen/motivasjonen også er påvirket av depresjonen/sykdommen. Det gjør det veldig mye vanskeligere å gjøre de rette tingene. 

frosken skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke lest gjennom hele tråden, så det kan hende at det jeg skriver har vært sagt mange ganger allerede. Problemet du beskriver er jo ikke at du ikke klarer å stå opp, men at du ikke klarer å mobilisere motivasjon nok til å holde deg utenfor senga på dagtid. På kort sikt kjennes det kanskje enklere ut å bli i senga, men sannsynligvis bare utsetter du det uunngåelige: før eller siden må du jo i gang igjen. 

Ser at mange har reagert på kuptons replikk. Jeg synes det var noe befriende med den, med noen veldig få ord, fikk han sagt mye. 

Men å få et så spydig svar, når man er langt nede og ekstra sårbar, hjelper neppe særlig mye...

Annonse

motiva2 skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig ikke,  men det jeg synes at folk glemmer her er at viljen/motivasjonen også er påvirket av depresjonen/sykdommen. Det gjør det veldig mye vanskeligere å gjøre de rette tingene. 

Selvfølgelig koster det mye mer å holde seg utenfor senga, når tyngdekraften bare trekker i en retning. Akkurat som det koster mer for rusavhengige å avstå fra rus, enn friske. Osv. 

kupton skrev (12 minutter siden):

Ja, jeg prøver å holde meg til "No nonsense"-prinsippet

Kan du ikke prøve å ta til deg det som flere skriver, at måten du ordlegger deg på er ikke alltid like grei.

No nonsense prinsippet kan fort tippe over i å være uforskammet.

Anonymkode: 7d4c7...1c3

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det du skrev var frekt og spydig. Jeg skjønner hva du mente med det du skrev, men du kunne utalt deg på en mye hyggeligere måte.

Er det gitt at det er mest hjelpsomt med alle de hyggelige kommentarene? Jeg tenker at en blanding av støtte og litt andre typer kommentarer, kanskje er bra. 

frosken skrev (5 minutter siden):

I tråder på dol kommer det jo alltid mange ulike svar. Jeg synes det er styrken med dol. 

Ja, men svaret fra kupton kom tidlig og til en anonym bruker, da synes jeg faktisk at det er bedre å la være å svare.

Annonse

frosken skrev (4 minutter siden):

Jeg synes kommentaren til kupton var et godt eksempel på paradoksal teknikk. Ganske effektivt noen ganger. 

Håper du tenker det samme hvis du eller en av dine pårørende sitter på den andre siden.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Håper du tenker det samme hvis du eller en av dine pårørende sitter på den andre siden.

Hun mistet mannen sin for mange år siden. Så hun har nok vært på den andre siden selv. 

Anonymkode: 3bbb5...aa8

frosken skrev (4 minutter siden):

Jeg synes kommentaren til kupton var et godt eksempel på paradoksal teknikk. Ganske effektivt noen ganger. 

Jeg er ikke ts, men har vært på det samme nivået. Da føler man seg ganske verdiløs og selv om ts reagerte paradoksalt,  så tviler jeg sterkt på at det gjorde at vedkommende fikk det noe bedre, verken på kort eller lang sikt.

Det er noe helt annet å bruke samme teknikk på noen man kjenner og kan støtte litt samtidig. 

motiva2 skrev (3 minutter siden):

Ja, men svaret fra kupton kom tidlig og til en anonym bruker, da synes jeg faktisk at det er bedre å la være å svare.

Jeg vet ikke helt. Trådstarter hadde jo litt surra seg inn i sånn "det er syndest på meg i hele verden"-logikk.

Innen psykoanalysen er det en del terapeuter som har som hovedstrategi at dersom pasienten sier at det er noe de ikke får til, så sier terapeuten konsekvent: Men du får til å la være å få det til. Jeg synes nok kuptons kommentar var av denne typen, og lurer fortsatt på om ikke den var mer hensiktsmessig enn mye annet som kunne blitt sagt. 

frosken skrev (8 minutter siden):

Satt bare å vente på at du skulle komme med ditt forsvar av Kuptons uttalelser, det er jo det du alltid gjør.

frosken skrev (6 minutter siden):

Jeg vet ikke helt. Trådstarter hadde jo litt surra seg inn i sånn "det er syndest på meg i hele verden"-logikk.

Innen psykoanalysen er det en del terapeuter som har som hovedstrategi at dersom pasienten sier at det er noe de ikke får til, så sier terapeuten konsekvent: Men du får til å la være å få det til. Jeg synes nok kuptons kommentar var av denne typen, og lurer fortsatt på om ikke den var mer hensiktsmessig enn mye annet som kunne blitt sagt. 

For mange år siden, var jeg lagt inn for dyp depresjon.  Vi var 10-11 stk på en lukket avdeling.  En dag gikk brannalarmen mens vi var samlet. De fleste skyndte seg avgårde,  men noen reagerte ikke. Poenget mitt er at man kan bli så deprimert at man ikke klarer å fungere, og det hjelper det ikke å få høre at det var jo synd....

Det handler ikke bare om selvmedlidenhet.

Endret av motiva2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...