Gå til innhold

kontantstøtte-æsj(langt)


brilleslangen

Anbefalte innlegg

brilleslangen

Mulig noen blir provosert av det jeg nå skriver nå. Det er ikke ment for å provosere, jeg fikk bare trang til å fortelle meningen min.

Det jobbes som jeg har forstått med kontantstøtten i forhold til adopterte, og at disse muligens kan få kontantstøtte i to år etter at man er ferdig med permisjonen.

Dette er jeg imot. Det kommer nok av at jeg generelt er imot kontantstøtten.

Jeg jobber i barnehage og har sett følgende:

Kontantstøtten betyr mye for de fleste familier(økonomisk), men noen få glemmer at det kommer en dag da de ikke lenger mottar kontantstøtte. Da har man kanskje lagt seg til vaner man egentlig ikke har råd til. Da kommer familien i en økonomisk vanskelig situasjon, og det er IKKE til det beste for barnet.

I tillegg har jeg sett at noen har benytter seg av kontantstøtten og jobber samtid. Altfor ofte får barnet da flere personer og steder å forholde seg til, enn nødvendig, og det blir turbulent og et puslespill uten like for å finne noen som kan passe barnet så det slipper å gå i barnehage. for da mister de kontantstøtten eller iallefalldeler av den.

Mange av disse har ingen fast dagmamma,men benytter seg av slekt og bekjente og hvert sted er det forskjellige regler som det tar tid å bli kjent med.

Så det er IKKE til det beste for barnet.

I noen familier er situasjonen i hjemmet av en slik art at barnet absolutt burde være hjemmefra noen timer pr dag eller noen dager i uka. For disse familiene spiller ofte pengene de kan skrape til seg en meget stor rolle, og barna i disse familiene blir hjemme. I slike tilfeller blir barna den store taperen, og da er IKKE kontantstøtten til det beste for barnet.

Ser også stor forskjell på barnas sosiale utvikling. Et barn som begynner i barnehage først når det er tre år og som har hatt lite kontakt med andre barn i det daglige er betydelig hemmet i den sosiale utviklingen i forhold til barn som har begynt i barnehagen tidligere, f.eks ettårsalder. Noen barn greier raskt å ta igjen det forsømte når de får tilgang til andre barn, andre trenger lang tid(flere år) for å komme på samme nivå sosialt. Dette gjelder ikke alle, men for de barna som er lite sammen med andre barn, er kontantstøtten IKKE til det beste for barnet.

Og dermed er jeg veldig imot at kontantstøtten utvides med to år for adopterte barn. Kommer det en slik ordning, vil det kreve veldig mye av foreldrene for å hindre at barnet sakker akterut sosialt. Kanskje får du hjem barnet i toårsalderen, da er barnet rundt tre før foreldrene er ferdig med permisjonen, og hvis man da skal vente i enda to år til før barnet begynner i barnehage sier jeg bare "stakkars barn". Hvis det blir utvidet kontantstøtte vil jeg på det sterkeste anbefale foreldrene i å prøve å fa delt barnehageplass(to-tre dager i uka iallefall).

Kontantstøtten kunne vært en fin ordning for mange hvis foreldrene hadde vært hjemme med barna selv, slik intensjonen egentlig var, men så er ikke tilfelle idag.

Kontantstøtten kunne også vært en fin ordning hvis alle foreldre var bevisst i forhold til barnas sosiale utvikling, men det er det heller ikke alle som er, og da er jeg imot kontantstøtten. DEN ER IKKE TIL DET BESTE FOR BARNET. Ikke slik det fungerer pr dags dato.

Jeg er imot kontantstøtten og vet at om jeg blir godkjent for adopsjon og får et barn, vil jeg ikke benytte meg av en eventuell utvidet kontantstøtte.

For jeg bor i et griskgrendt strøk der det krever veldig mye av den voksne for å gi barnet nok samvær med andre barn.

Jeg vil derfor benytte meg av barnehage etter endt permisjon for at det i allefall ikke blir hemmet sosialt pga min egen grådighet.

Vil heller la mitt barn få best mulig sosial stimulering.

(Det kan man greie godt uten å ha barnehageplass også, men det krever jo en god del mer av foreldrene og er omtrent en håpløs oppgave for folk som bor i griskgrendte strøk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (ikke undertegnet)

Du sier at hvis du får barnet hjem i 2 års alderen, og så skal kunne ha mulighet til kontantstøtten to år etter permisjonen vil sannsynligvis gjøre at barnet sakker akterut sosialt!! Hmmm, jeg har aldri sakket akterut selv om jeg aldri har vært i barnehage, Jeg er meget sosial og får veldig lett kontakt med mennesker..

Det å få et barn som man ikke kjenner gjør at man må jobbe sikkert beinhardt ifht til det å skape tillit og det å bli grundig kjent. med hverandre. Barnet vil trenge ens fulle oppmerksomhet og masse kjærlighet. Noen velger sikkert å være hjemme med kontantstøtten fordi de tenker akkurat slik. Noen barn vil kanskje ikke "separeres" fra sine foreldre en hel dag kun etter 1 år sammen. Jeg tenker på vanskelig tilknytningsperioder, engstelse og uttrygghet.

. ?? Dette er de tankene jeg sitter igjen med,. Man vet ikke før man setter seg inn i det egentlig eller er midt oppe i det tror jeg..

Det viktigste må være at barnet får møte andre barn og utvikles gjennom lek på andre måter enn barnehage..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei brilleslange

Joda, jeg regner med at noen lar seg provosere. Jeg er ikke provosert, men jeg har lyst til å komme med et innspill. Grunnen til det er at jeg synes det ble litt "sort/hvitt"... eller?

Jeg jobber også i barnehage, og er i prinsippet enig i mange av dine argument. Jeg er også generelt imot kntantstøtteordningen, så lenge den bare er knyttet opp mot at du får den så lenge du IKKE nytter barnehage. Det er selvsagt en politisk diskusjon....

MEN, det jeg ville si var: at jeg støtter kampen om at adopterte skal få samme rettigheter som andre. Det mener jeg er et prinsipp som bør være ufravikelig. Om vi først skal ha denne ordningen, så får det være likt for alle! Jeg mener også at satsene bør være knyttet til dager, og ikke timer. På den måten hadde kanskje flere tatt seg råd til å ha delt plass.... (Nå er det slik at dersom du bruker bhg., så "mister du en dag") Altså om du har 2-dagers plass, så får du kontantstøtte på den nest nederste satsen.... Har du 3 dager, får du den minste, og med fire dager faller den bort.... Dette har regjeringen selvsagt gjort for å spare penger...

Jeg mener også at det kan være situasjoner der de som adopterer er i en situasjon der tilknytningen er såpass vrien, at kontantstøtte kan hjelpe dem slik at de kan være hjemme litt lengre med barnet sitt. Av og til er dette ekstra viktig for de som får eldre barn.

Jeg har også stor tiltro til alle foreldre sine vurderinger (og adoptivforeldre spesielt ;-) ). Jeg tror mange strekker seg svært langt til beste for sine barn. Selvsagt kan det være at noen ikke evner å se sitt eget barns beste, men kanskje det _oftest_ gjelder de litt mer ressurssvake??? Adoptivforeldre tror jeg er spesielt opptatt av å skape en stabil situasjon for sine barn, og gi dem best mulig oppfølging - om det skulle være behov for det ene eller det andre.

Jeg støtter deg 100 % i forhold til nytten barn har av å gå i barnehage når det gjelder det sosiale. Jeg har selv nyttet deltidsplass for min lille pode fra han var 13 måneder (kom hjem når han var 6 måneder). Dette har vært utrolig bra for han, og vi har da også brukt tidskontoordningen som jeg mener må være ypperlig for oss adoptivforeldre! Først nå etter snart 2 år hjemme, så er vi kommet dit hen at jeg snart må jobbe fullt!

Bare et lite innspill...

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at hvis du får barnet hjem i 2 års alderen, og så skal kunne ha mulighet til kontantstøtten to år etter permisjonen vil sannsynligvis gjøre at barnet sakker akterut sosialt!! Hmmm, jeg har aldri sakket akterut selv om jeg aldri har vært i barnehage, Jeg er meget sosial og får veldig lett kontakt med mennesker..

Det å få et barn som man ikke kjenner gjør at man må jobbe sikkert beinhardt ifht til det å skape tillit og det å bli grundig kjent. med hverandre. Barnet vil trenge ens fulle oppmerksomhet og masse kjærlighet. Noen velger sikkert å være hjemme med kontantstøtten fordi de tenker akkurat slik. Noen barn vil kanskje ikke "separeres" fra sine foreldre en hel dag kun etter 1 år sammen. Jeg tenker på vanskelig tilknytningsperioder, engstelse og uttrygghet.

. ?? Dette er de tankene jeg sitter igjen med,. Man vet ikke før man setter seg inn i det egentlig eller er midt oppe i det tror jeg..

Det viktigste må være at barnet får møte andre barn og utvikles gjennom lek på andre måter enn barnehage..

Synes du uttaler deg litt for mye på generellt grunnlag. Man må da tro at den enkelte foreldre er den nærmeste til å¨vurdere hva som er best for sitt barn. (Vet at det ikke alltid stemmer- men likevel). Mine to jenter har ALDRI vært i barnehage- og de har absolutt ikke sakket etter sine jevnaldrende sosialt. Skolestart har gått helt smertefritt, og venner har de mange av.Tror absolutt ikke de ville ha hatt det bedre dersom de begynte i barnehage i ettårsalderen- snarere tvert imot. Jeg vet at i allefall vi vil vurdere å ta imot tilbudet om kontantstøtte i to år- dersom vi synes dette er til beste for vårt barn !

Så får selvfølgelig andre foreldre velge det som passer for deres barn.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

Hei brilleslange

Joda, jeg regner med at noen lar seg provosere. Jeg er ikke provosert, men jeg har lyst til å komme med et innspill. Grunnen til det er at jeg synes det ble litt "sort/hvitt"... eller?

Jeg jobber også i barnehage, og er i prinsippet enig i mange av dine argument. Jeg er også generelt imot kntantstøtteordningen, så lenge den bare er knyttet opp mot at du får den så lenge du IKKE nytter barnehage. Det er selvsagt en politisk diskusjon....

MEN, det jeg ville si var: at jeg støtter kampen om at adopterte skal få samme rettigheter som andre. Det mener jeg er et prinsipp som bør være ufravikelig. Om vi først skal ha denne ordningen, så får det være likt for alle! Jeg mener også at satsene bør være knyttet til dager, og ikke timer. På den måten hadde kanskje flere tatt seg råd til å ha delt plass.... (Nå er det slik at dersom du bruker bhg., så "mister du en dag") Altså om du har 2-dagers plass, så får du kontantstøtte på den nest nederste satsen.... Har du 3 dager, får du den minste, og med fire dager faller den bort.... Dette har regjeringen selvsagt gjort for å spare penger...

Jeg mener også at det kan være situasjoner der de som adopterer er i en situasjon der tilknytningen er såpass vrien, at kontantstøtte kan hjelpe dem slik at de kan være hjemme litt lengre med barnet sitt. Av og til er dette ekstra viktig for de som får eldre barn.

Jeg har også stor tiltro til alle foreldre sine vurderinger (og adoptivforeldre spesielt ;-) ). Jeg tror mange strekker seg svært langt til beste for sine barn. Selvsagt kan det være at noen ikke evner å se sitt eget barns beste, men kanskje det _oftest_ gjelder de litt mer ressurssvake??? Adoptivforeldre tror jeg er spesielt opptatt av å skape en stabil situasjon for sine barn, og gi dem best mulig oppfølging - om det skulle være behov for det ene eller det andre.

Jeg støtter deg 100 % i forhold til nytten barn har av å gå i barnehage når det gjelder det sosiale. Jeg har selv nyttet deltidsplass for min lille pode fra han var 13 måneder (kom hjem når han var 6 måneder). Dette har vært utrolig bra for han, og vi har da også brukt tidskontoordningen som jeg mener må være ypperlig for oss adoptivforeldre! Først nå etter snart 2 år hjemme, så er vi kommet dit hen at jeg snart må jobbe fullt!

Bare et lite innspill...

Hilsen

Jo, da det ble litt sort-hvitt og jeg er enig i mye av det du sier, og jeg er egentlig enig i at når kontantstøtten først er her så bør det være likt for alle.

Og når det gjelder foreldres og evne til å vurdere barnets beste, så tror også jeg at de aller fleste er i stand til å vurdere hva som er barnets beste.

Men jeg er IMOT kontantstøtten og ville ikke hatt den i det hele tatt. Innlegget ble nok litt ensporet, og det skyldes nok min motstand mot kontantstøtten. Jeg prøvde å få med så mye som mulig skrevet så kortfattet som mulig. Og da gikk jeg i den fellen at jeg bare så ting fra min synsvinkel.

Takk for innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

Synes du uttaler deg litt for mye på generellt grunnlag. Man må da tro at den enkelte foreldre er den nærmeste til å¨vurdere hva som er best for sitt barn. (Vet at det ikke alltid stemmer- men likevel). Mine to jenter har ALDRI vært i barnehage- og de har absolutt ikke sakket etter sine jevnaldrende sosialt. Skolestart har gått helt smertefritt, og venner har de mange av.Tror absolutt ikke de ville ha hatt det bedre dersom de begynte i barnehage i ettårsalderen- snarere tvert imot. Jeg vet at i allefall vi vil vurdere å ta imot tilbudet om kontantstøtte i to år- dersom vi synes dette er til beste for vårt barn !

Så får selvfølgelig andre foreldre velge det som passer for deres barn.

Vennlig hilsen

Jeg innrømmer at jeg var litt ensporet i innlegget mitt.

Man kan utmerket godt greie seg fint selv om man ikke har gått i barnehage.

Når det gjelder barns sosiale utvikling går det greit hvis man har lett for å finne lekekamerater i nærheten av der man bor, f.eks bor i et sentralt strøk med mange småbarnsfamilier.

Her jeg bor er det lange avstander. I tillegg går så godt som 100 % av de andre barna i barnehage. Skal mitt barn få god nok sosial utvikling må det gå i barnehage, ellers får det jo ikke omgang med andre barn annet enn i helgene, og det blir jo litt for lite synes iallefall jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at du svarer til piura at du er enig i at adoptivforeldre bør ha de samme rettigheter som andre. Når det er sagt, har jeg bare en ting å si: ÅÅÅ - jeg er SÅ enig! Hilsen fra en som også er sterk motstander av kontantstøtten (fordi jeg tror at det er mange av de barna som absolutt hadde hatt godt av å gå i barnehage som blir holdt hjemme).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innrømmer at jeg var litt ensporet i innlegget mitt.

Man kan utmerket godt greie seg fint selv om man ikke har gått i barnehage.

Når det gjelder barns sosiale utvikling går det greit hvis man har lett for å finne lekekamerater i nærheten av der man bor, f.eks bor i et sentralt strøk med mange småbarnsfamilier.

Her jeg bor er det lange avstander. I tillegg går så godt som 100 % av de andre barna i barnehage. Skal mitt barn få god nok sosial utvikling må det gå i barnehage, ellers får det jo ikke omgang med andre barn annet enn i helgene, og det blir jo litt for lite synes iallefall jeg.

Blir veldig provosert av slik ensidig nedrakking av en ordning som faktisk er til stor hjelp for mange familier,også de som faktisk er istand til å vurdere hva som er best for sine egne barn (behøver ikke å være utdannet pedagog til det).

Er selv høyskoleutdannet med bra jobb, men skulle faktisk gjerne vært HJEMMEVÆRENDE (FY!- for et stygt ord!) med barnet mitt om økonomien tillot det!

Andre hjemmeværende med små barn har jeg rundt meg overalt. Tror absolutt ikke at gutten min ville lide av å bli tatt hånd om av sine "ikke-pedagogiske-utdannede" foreldre! Hvorfor får man barn?

Må bare tillegge at jeg er enig i at barn som ikke får sosial trening med andre barn der de bor, eller barn med spesielle behov bør gå i barnehage- men det gjelder IKKE alle.

Vil bare si at i vår kommune mangler ca 200 barn barnehageplass....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver:

--Sitat--

Kontantstøtten kunne vært en fin ordning for mange hvis foreldrene hadde vært hjemme med barna selv, slik intensjonen egentlig var, men så er ikke tilfelle idag.

------

Denne påstanden er bare det en påstand. Hvilken undersøkelse / statistikk viser du til?

Som de fleste ting kan kontantstøtten brukes fornuftig eller ufornuftig. Poenget er at den gir folk anledning til å velge selv. Og da forhåpentligvis til barnets beste!

Enten så stoler vi på at foreldrene gjør det som er best for barnet, eller så overlater vi omsorgen og oppdragelsen til "staten". Personlig så har jeg stor tro på enkeltmennesket og syns at alt for mye er institusjonalisert allerede (ref. skolefritidsordninger osv.)

En annen ting er at ikke alle adoptivbarn på 2 år er klar for barnehage (og med den barnehage dekninga som er her er barnehageplasser for barn under 3 meget vanskelig å få tak i).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Ja for/imot kontantstøttedebatten lever fortsatt MEN du kan vel ikke mene at det skal gjøres forskjell på adoptivbarn og egenfødte barn.

Jeg er selv for kontantstøtte - da jeg mener at foreldrene selv vet best hva som er best løsning for egne barn. Så får man heller leve med at noen utnytter systemet.

Og jeg er litt lei av holdningene om at man må være i barnehagen for ikke å henge etter utviklingsmessig. Mitt barn er språklig langt foran sine jevnaldrende, motorisk helt på linje og er veldig sosial og utadvendt.

Nå ønsker jeg barnehageplass til høsten men det ser ut til å være umulig her jeg bor - så resultatet blir vel at jeg må forlenge min permisjon. Dagmamma ønsker vi ikke å bruke. Og kontantstøtte hadde kommet godt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver:

--Sitat--

Kontantstøtten kunne vært en fin ordning for mange hvis foreldrene hadde vært hjemme med barna selv, slik intensjonen egentlig var, men så er ikke tilfelle idag.

------

Denne påstanden er bare det en påstand. Hvilken undersøkelse / statistikk viser du til?

Som de fleste ting kan kontantstøtten brukes fornuftig eller ufornuftig. Poenget er at den gir folk anledning til å velge selv. Og da forhåpentligvis til barnets beste!

Enten så stoler vi på at foreldrene gjør det som er best for barnet, eller så overlater vi omsorgen og oppdragelsen til "staten". Personlig så har jeg stor tro på enkeltmennesket og syns at alt for mye er institusjonalisert allerede (ref. skolefritidsordninger osv.)

En annen ting er at ikke alle adoptivbarn på 2 år er klar for barnehage (og med den barnehage dekninga som er her er barnehageplasser for barn under 3 meget vanskelig å få tak i).

http://program.forskningsradet.no/vfo/nyhet/nyhet069.php3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for/imot kontantstøttedebatten lever fortsatt MEN du kan vel ikke mene at det skal gjøres forskjell på adoptivbarn og egenfødte barn.

Jeg er selv for kontantstøtte - da jeg mener at foreldrene selv vet best hva som er best løsning for egne barn. Så får man heller leve med at noen utnytter systemet.

Og jeg er litt lei av holdningene om at man må være i barnehagen for ikke å henge etter utviklingsmessig. Mitt barn er språklig langt foran sine jevnaldrende, motorisk helt på linje og er veldig sosial og utadvendt.

Nå ønsker jeg barnehageplass til høsten men det ser ut til å være umulig her jeg bor - så resultatet blir vel at jeg må forlenge min permisjon. Dagmamma ønsker vi ikke å bruke. Og kontantstøtte hadde kommet godt med.

Er prinsippielt mot kontantstøtten, men det skal være likhet for loven. Adoptivforedre skal ha samme rettigher som andre foreldre, noe annet er helt urimelig.

For meg er kontantstøtten et forsøk på å "tvinge" mor (i de fleste tilfeller) tilbake til kjøkkenbenken. Evalueringen av reformen viser at vi ikke vil tilbake dit, og jeg tror ikke det bare er økonomien som spiller inn her. Etter 1 års permisjon (fordelt mellom mor og far) var det godt å få barnet inn i barnehagen for sosial trening og omgang med andre barn. Dessuten var det godt å komme tilbake igjen i jobb.

Skal gjerne innrømme at jeg i en hektisk hverdag godt kunne tenkt meg en fridag i uka, men det tillater ikke økonomien akkuratt nå.

Dersom kontantstøtten skal dekke opp tapet ved å ta ut en eller flere fridager i uken for å være hjemme må den økes betraktelig. Og da spør jeg med selv, er dette den mest fornuftige måten å bruke offentlige ressurser på. Norge har en av de beste fødselspermisjonsordningen i verden. Tenk at vi kan få lov å være hjemme med barna våre i et helt år med 80 % lønn. Det er ikke dårlig det.

En annen uheldig virkning av kontantstøtten, som brilleslangen setter fokus på, er at en del ressurssvake foredre som absolutt burde har barna på sosial trening i barnehagen, velger seg kontantstøtten istedet.

Jeg synes politikerne burde satse på reduserte barnehagepriser og full barnehagedekning slik at barnehage ble et reelt alternativ for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er prinsippielt mot kontantstøtten, men det skal være likhet for loven. Adoptivforedre skal ha samme rettigher som andre foreldre, noe annet er helt urimelig.

For meg er kontantstøtten et forsøk på å "tvinge" mor (i de fleste tilfeller) tilbake til kjøkkenbenken. Evalueringen av reformen viser at vi ikke vil tilbake dit, og jeg tror ikke det bare er økonomien som spiller inn her. Etter 1 års permisjon (fordelt mellom mor og far) var det godt å få barnet inn i barnehagen for sosial trening og omgang med andre barn. Dessuten var det godt å komme tilbake igjen i jobb.

Skal gjerne innrømme at jeg i en hektisk hverdag godt kunne tenkt meg en fridag i uka, men det tillater ikke økonomien akkuratt nå.

Dersom kontantstøtten skal dekke opp tapet ved å ta ut en eller flere fridager i uken for å være hjemme må den økes betraktelig. Og da spør jeg med selv, er dette den mest fornuftige måten å bruke offentlige ressurser på. Norge har en av de beste fødselspermisjonsordningen i verden. Tenk at vi kan få lov å være hjemme med barna våre i et helt år med 80 % lønn. Det er ikke dårlig det.

En annen uheldig virkning av kontantstøtten, som brilleslangen setter fokus på, er at en del ressurssvake foredre som absolutt burde har barna på sosial trening i barnehagen, velger seg kontantstøtten istedet.

Jeg synes politikerne burde satse på reduserte barnehagepriser og full barnehagedekning slik at barnehage ble et reelt alternativ for alle.

og ikke spesielt rettet til ikke undertegnet.

*knot-knot*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg innrømmer at jeg var litt ensporet i innlegget mitt.

Man kan utmerket godt greie seg fint selv om man ikke har gått i barnehage.

Når det gjelder barns sosiale utvikling går det greit hvis man har lett for å finne lekekamerater i nærheten av der man bor, f.eks bor i et sentralt strøk med mange småbarnsfamilier.

Her jeg bor er det lange avstander. I tillegg går så godt som 100 % av de andre barna i barnehage. Skal mitt barn få god nok sosial utvikling må det gå i barnehage, ellers får det jo ikke omgang med andre barn annet enn i helgene, og det blir jo litt for lite synes iallefall jeg.

Ja- jeg skjøner jo hva du mener :o). Det er jo forskjell på hvor man bor- og hva de enkelte barna trenger. Jeg er i allefall opptatt av at vi som foreldre selv må få bestemme hva vi føler er best.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir veldig provosert av slik ensidig nedrakking av en ordning som faktisk er til stor hjelp for mange familier,også de som faktisk er istand til å vurdere hva som er best for sine egne barn (behøver ikke å være utdannet pedagog til det).

Er selv høyskoleutdannet med bra jobb, men skulle faktisk gjerne vært HJEMMEVÆRENDE (FY!- for et stygt ord!) med barnet mitt om økonomien tillot det!

Andre hjemmeværende med små barn har jeg rundt meg overalt. Tror absolutt ikke at gutten min ville lide av å bli tatt hånd om av sine "ikke-pedagogiske-utdannede" foreldre! Hvorfor får man barn?

Må bare tillegge at jeg er enig i at barn som ikke får sosial trening med andre barn der de bor, eller barn med spesielle behov bør gå i barnehage- men det gjelder IKKE alle.

Vil bare si at i vår kommune mangler ca 200 barn barnehageplass....

Var innlegget ditt adressert til meg ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innlegget ditt adressert til meg ??

Kontantstøtten er kjempebra, synes jeg. Har en egenfødt datter som jeg har vært hjemme med i 2,5 år, samtidig som jeg var litt dagmamma i tillegg. Vi får ikke flere barn selv , så nå er vi i adopsjonsprosessen og gleder oss med det. Vi håper å få bruke kontantstøtten også neste gang. Skal kose oss med å være hjemmeværende så lenge som mulig. Vår datter er fullt utviklet på lik linje med andre barn i hennes aldersgruppe, og er jevnlig sammen med andre barn som vi oppsøker. Kontantstøtten gir oss foreldre valget mellom å arbeide eller være hjemme eller som tilskudd i økonomien for de som trenger det og bruker dagmamma. Hver familie må finne ut hva som passer for dem og deres barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irritert mor

Ja , jeg ble provosert, for jeg tror ikke at de barna som kom hit som to . tre åringer har så godt av å gå i barnehagen, før de er trygge på sin hjemme situasjon.

Det er derfor kontantstøtten er så trengende for enkelte.

Om barnet skal forandre språk, så er det beste stedet hjemme hos mor og far, men om mor og far er ikke norsk språklig, så stiller saken seg helt andeledes.

De nybakte foreldrene trenger også å være sikre på at deres barn hele tiden føler seg trygg, og DET ER DET IKKE ALLE SOM GJØR I BARNEHAGEN; SELV OM DE HAR VÆRT HJEMME I BARE ET ÅR.KOm ikke å si at barnehagen er til det beste for alle barn, for da ser jeg RØDT. Jeg har nemlig en helt annen erfaring.

Og selv en av mine nermeste driver egen barnehage så ser jeg at noen barn rett og slett er av den typen som helst vil være hjemme i ro og fred, uten å ha en drøss med andre barn rundt seg.

Og noen barn blir redde når mor og far er utenfor synsvidde, og det varer helt til de blir hentet, Det kan ligge i bakhodet et de har blitt forlatt, og er redde for å bli det igjen.Da er de så slitne av å være redde at de sitter på fanget helt til de skal i seng, og da gruer de seg for neste dag.

Det kunne vært fint om de fikk være hjemme hos mor eller far , og det finnes barneparker ennå, der kan de utfolde seg i sitt eget tempo, UTEN Å FÅ PEDAGOGISK OPPLÆRING,

Husk at barn ikke er A4 og det er slett ikke adopterte barn heller.Hvis foreldrene får kontantstøtte så har de muligheten til å være mer hjemme med sine barn , feks, så kan de ordne seg halv stilling mens barna er så små.

Jeg synes at det er galt at barnehagen skal oppdra barna , den blir borte med tiden, forhåpentlig så blir ikke mor og far det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som provoserer meg aller mest med kontantstøtten er at det er så alt for mange (kanskje ikke like mange adoptiv-foreldre?), som plasserer ungene sine hos inkompetente dagmammaer for å "spare penger". Det finnes så klart de som er heldige med dagmammavalget, men jeg har sett alt for mange som IKKE har vært det.

Jeg er i mot kontantstøtten, og særlig slik den er lagt opp nå. Hadde det nå en gang vært slik at man fikk den når man gikk hjemme med ungene sine, så var det en ting, men at man skal få støtten for å plassere ungene hos dagmamma synes jeg er mildt sagt helt på trynet!

Men når alt dette er sagt, så mener jeg så klart at når kontantstøtten først er der, så bør det være rettferdig, slik at de som adopterer også har mulighet til å få den i to år, uavhengig av barnets alder. Og så kan man jo bare håpe at foreldrene er såpass fornuftige at om de skal jobbe, så velger de det som er best for barnet, og ikke det som er billigst!

Jeg var forøvrig veldig for dagmamma tidligere og hadde mange, lange diskusjoner med venninner som mente barnehage var best. Men etter å ha annonsert etter og ringt på diverse dagmammer, så er jeg jammen overlykkelig over å ha fått Bella inn i barnehage!!

Og til diskusjonen om unger har best av å gå hjemme eller i barnehagen, så må jeg si at det varierer både med barnets personlighet, hvor man bor, og egen motivasjon. Jeg må si at jeg ikke sjemmes over å si at Bella har det helt perfekt i barnehagen, og at jeg _aldri_ kunne gitt henne så mye stimuli og sosialt liv som det hun får der. At det er annerledes for andre unger har jeg ingen problemer med å akseptere :-)

Ja til valgfrihet, absolutt, men hjelper 3000 pr mnd så veldig mye på valget? For oss ville det bare ha vært en fis i havet, rett og slett :-(

Og jeg blir i alle fall irritert når pengene går svart, rett i lomma på elendige dagmammaer som svindler trygdekontoret. Jeg vet om en konkret sak med ei som er dagmamma for 4 unger, får 3800 per unge, i tillegg har hun kontantstøtte for sin egen unge og får full overgangsstønad. Så kan dere regne ut med hva hun sitter med, netto.... Når denne dagmammaen tilbringer dagene med å sitte inne og røyke mens ungene går på selvstyr, blir jeg SKIKKELIG provosert, på grensen til angiveri....

Nei, flere og billigere barnehageplasser så vi blir kvitt markedet for at noen velger (eller er nødt til å velge, slik min venninne må) dagmammer som tjener seg søkkrike på barnpass med elendig kvalitet!

Ojsann, jeg ble visst litt hissig av å skrive dette innlegget ;-))

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irritert mor

Ja , jeg ble provosert, for jeg tror ikke at de barna som kom hit som to . tre åringer har så godt av å gå i barnehagen, før de er trygge på sin hjemme situasjon.

Det er derfor kontantstøtten er så trengende for enkelte.

Om barnet skal forandre språk, så er det beste stedet hjemme hos mor og far, men om mor og far er ikke norsk språklig, så stiller saken seg helt andeledes.

De nybakte foreldrene trenger også å være sikre på at deres barn hele tiden føler seg trygg, og DET ER DET IKKE ALLE SOM GJØR I BARNEHAGEN; SELV OM DE HAR VÆRT HJEMME I BARE ET ÅR.KOm ikke å si at barnehagen er til det beste for alle barn, for da ser jeg RØDT. Jeg har nemlig en helt annen erfaring.

Og selv en av mine nermeste driver egen barnehage så ser jeg at noen barn rett og slett er av den typen som helst vil være hjemme i ro og fred, uten å ha en drøss med andre barn rundt seg.

Og noen barn blir redde når mor og far er utenfor synsvidde, og det varer helt til de blir hentet, Det kan ligge i bakhodet et de har blitt forlatt, og er redde for å bli det igjen.Da er de så slitne av å være redde at de sitter på fanget helt til de skal i seng, og da gruer de seg for neste dag.

Det kunne vært fint om de fikk være hjemme hos mor eller far , og det finnes barneparker ennå, der kan de utfolde seg i sitt eget tempo, UTEN Å FÅ PEDAGOGISK OPPLÆRING,

Husk at barn ikke er A4 og det er slett ikke adopterte barn heller.Hvis foreldrene får kontantstøtte så har de muligheten til å være mer hjemme med sine barn , feks, så kan de ordne seg halv stilling mens barna er så små.

Jeg synes at det er galt at barnehagen skal oppdra barna , den blir borte med tiden, forhåpentlig så blir ikke mor og far det.

Jeg mener at en av foreldrene skal være hjemme når de får kontantstøtte,og ville helst sett at det kun var derfor de skal få det. Hvis dere tenker dere om så gav kommunene noe av betalingen til barnehagen , og foreldrene betalte resten.

Da fikk de som hadde barn i barnehagen betalt for det, mens de som var hjemme ikke fikk noe.

Det dreide seg omtrent om hva kontantstøtten er i dag. Fremdeles etter at barna er over tre år , så får barnehagen støtte for hver plass av kommunen.

De som velger å være hjemme ingen ting da heller.

Og hvem av dere kan med hånden på hjertet si at det er rettferdig?

Har man ikke fått plass i barnehage , så må man allikevel betale dagmamma hvis man må arbeide utenfor hjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...