Gå til innhold

kontantstøtte-æsj(langt)


brilleslangen

Anbefalte innlegg

brilleslangen

Dette fikk jeg større respons på enn jeg hadde regnet med.

Og at meningene er forskjellig det er sikkert. Og alle har rett til å si sin mening.

Fint at så mange engasjerte seg i debatten.

Jeg syntes det var skøy å lese alle innleggene jeg....... : D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes denne diskusjonen får to retninger/temaer.

En diskusjon går på om man er for eller imot kontantstøtte

Den andre diskusjonen er om man mener barnehage er best for de små håpefulle.

Jeg er for kontantstøtte, også til de som har redusert barnehageplass. Kontantstøtten gjør det slik at mor eller far kan jobbe mindre og de barna som trenger det kan få være litt i barnhagen.

Kontantstøtten gjør det etter min mening slik at foreldrene har større mulighet til å oppdra sine egne barn.

I de første årene legges et grunnlag hos de små, og det grunnlaget tror jeg foreldrene er de beste til å gi.

Jeg er for barnehage også jeg. Jeg mener også at de minste burde få muligheten til å være kortere dager i barnehagen, og der kommer altså kontantstøtten inn som en hjelp til å få til dette!

Vi har tre barn, et fra magen og to adoptere.

Den største var i barnehage fra han var et år, og for han tror jeg det hadde vært mye bedre om han hadde vært lenger hjemme.

Barn nr to startet i barnehagen som 2 åring, korttidsplass. Dette var ideelt for henne, og mor fikk redusert kontantstøtte.

Nr. 3 er nå på vei inn i redusert barnehageplass, han er snart 2 1/2 år. Nå er det på tide for han å få muligheten til å leke litt mer med jevnaldrende. Og mor får litt kontantstøtte nå også.

Så her i huset er vi veldig fornøyd med kontantstøtte tilbudet og håper det vil fortsette slik at vi får det i 2 fulle år!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som provoserer meg aller mest med kontantstøtten er at det er så alt for mange (kanskje ikke like mange adoptiv-foreldre?), som plasserer ungene sine hos inkompetente dagmammaer for å "spare penger". Det finnes så klart de som er heldige med dagmammavalget, men jeg har sett alt for mange som IKKE har vært det.

Jeg er i mot kontantstøtten, og særlig slik den er lagt opp nå. Hadde det nå en gang vært slik at man fikk den når man gikk hjemme med ungene sine, så var det en ting, men at man skal få støtten for å plassere ungene hos dagmamma synes jeg er mildt sagt helt på trynet!

Men når alt dette er sagt, så mener jeg så klart at når kontantstøtten først er der, så bør det være rettferdig, slik at de som adopterer også har mulighet til å få den i to år, uavhengig av barnets alder. Og så kan man jo bare håpe at foreldrene er såpass fornuftige at om de skal jobbe, så velger de det som er best for barnet, og ikke det som er billigst!

Jeg var forøvrig veldig for dagmamma tidligere og hadde mange, lange diskusjoner med venninner som mente barnehage var best. Men etter å ha annonsert etter og ringt på diverse dagmammer, så er jeg jammen overlykkelig over å ha fått Bella inn i barnehage!!

Og til diskusjonen om unger har best av å gå hjemme eller i barnehagen, så må jeg si at det varierer både med barnets personlighet, hvor man bor, og egen motivasjon. Jeg må si at jeg ikke sjemmes over å si at Bella har det helt perfekt i barnehagen, og at jeg _aldri_ kunne gitt henne så mye stimuli og sosialt liv som det hun får der. At det er annerledes for andre unger har jeg ingen problemer med å akseptere :-)

Ja til valgfrihet, absolutt, men hjelper 3000 pr mnd så veldig mye på valget? For oss ville det bare ha vært en fis i havet, rett og slett :-(

Og jeg blir i alle fall irritert når pengene går svart, rett i lomma på elendige dagmammaer som svindler trygdekontoret. Jeg vet om en konkret sak med ei som er dagmamma for 4 unger, får 3800 per unge, i tillegg har hun kontantstøtte for sin egen unge og får full overgangsstønad. Så kan dere regne ut med hva hun sitter med, netto.... Når denne dagmammaen tilbringer dagene med å sitte inne og røyke mens ungene går på selvstyr, blir jeg SKIKKELIG provosert, på grensen til angiveri....

Nei, flere og billigere barnehageplasser så vi blir kvitt markedet for at noen velger (eller er nødt til å velge, slik min venninne må) dagmammer som tjener seg søkkrike på barnpass med elendig kvalitet!

Ojsann, jeg ble visst litt hissig av å skrive dette innlegget ;-))

Beste hilsen fra

Jeg synes det er et utrolig paradoks at staten betaler foreldrene for IKKE å benytte seg av et tilbud som drives av utdannede, interesserte (men underbetalte) personer etter et kvalitetssikret system (man får ikke kalle hva som helst for en barnehage). Og i stedet belønner de som man "velger" (ofte fordi barnehageplass ikke er å oppdrive, eller av økonomisk nød) å benytte en uutdannet person som arbeider svart og iblant kun for pengenes skyld.

NB: All ære til gode dagmammaer, det er absolutt ikke dem jeg er ute etter.

Lurer på hva førskolelærere (som det er stor mangel på i barnehagene, men som ofte søker seg til småskolen for å få anstendig lønn) tenker om at staten betaler folk for at de ikke skal bruke tjenestene deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne diskusjonen får to retninger/temaer.

En diskusjon går på om man er for eller imot kontantstøtte

Den andre diskusjonen er om man mener barnehage er best for de små håpefulle.

Jeg er for kontantstøtte, også til de som har redusert barnehageplass. Kontantstøtten gjør det slik at mor eller far kan jobbe mindre og de barna som trenger det kan få være litt i barnhagen.

Kontantstøtten gjør det etter min mening slik at foreldrene har større mulighet til å oppdra sine egne barn.

I de første årene legges et grunnlag hos de små, og det grunnlaget tror jeg foreldrene er de beste til å gi.

Jeg er for barnehage også jeg. Jeg mener også at de minste burde få muligheten til å være kortere dager i barnehagen, og der kommer altså kontantstøtten inn som en hjelp til å få til dette!

Vi har tre barn, et fra magen og to adoptere.

Den største var i barnehage fra han var et år, og for han tror jeg det hadde vært mye bedre om han hadde vært lenger hjemme.

Barn nr to startet i barnehagen som 2 åring, korttidsplass. Dette var ideelt for henne, og mor fikk redusert kontantstøtte.

Nr. 3 er nå på vei inn i redusert barnehageplass, han er snart 2 1/2 år. Nå er det på tide for han å få muligheten til å leke litt mer med jevnaldrende. Og mor får litt kontantstøtte nå også.

Så her i huset er vi veldig fornøyd med kontantstøtte tilbudet og håper det vil fortsette slik at vi får det i 2 fulle år!!!!

Selvom debatten ser ut til å være over i denne omgang, vil jeg bare si meg helt enig med siste taler - tenyrg! Jatakk, begge deler!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pirrka

Jeg synes det er et utrolig paradoks at staten betaler foreldrene for IKKE å benytte seg av et tilbud som drives av utdannede, interesserte (men underbetalte) personer etter et kvalitetssikret system (man får ikke kalle hva som helst for en barnehage). Og i stedet belønner de som man "velger" (ofte fordi barnehageplass ikke er å oppdrive, eller av økonomisk nød) å benytte en uutdannet person som arbeider svart og iblant kun for pengenes skyld.

NB: All ære til gode dagmammaer, det er absolutt ikke dem jeg er ute etter.

Lurer på hva førskolelærere (som det er stor mangel på i barnehagene, men som ofte søker seg til småskolen for å få anstendig lønn) tenker om at staten betaler folk for at de ikke skal bruke tjenestene deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er et utrolig paradoks at staten betaler foreldrene for IKKE å benytte seg av et tilbud som drives av utdannede, interesserte (men underbetalte) personer etter et kvalitetssikret system (man får ikke kalle hva som helst for en barnehage). Og i stedet belønner de som man "velger" (ofte fordi barnehageplass ikke er å oppdrive, eller av økonomisk nød) å benytte en uutdannet person som arbeider svart og iblant kun for pengenes skyld.

NB: All ære til gode dagmammaer, det er absolutt ikke dem jeg er ute etter.

Lurer på hva førskolelærere (som det er stor mangel på i barnehagene, men som ofte søker seg til småskolen for å få anstendig lønn) tenker om at staten betaler folk for at de ikke skal bruke tjenestene deres?

Så enig !

Jeg sitter midt i dette selv nå. Har fått barnehageplass til vesla. Det burde jo være bra. Men det vil koste oss 4000 kroner mer i måneden enn det vår utmerkede dagmamma koster. Man skal ha _god_ økonomi for å velge barnehagen i en sånn situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...