kjellegutt Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Hei mitt navn er Kjell Torbjørn . Lurte derfor på om jeg kunne stille deg noen spørsmål, da vi har en del problemer med amming. Vi har en 8 dager gammel gutt, og som alle andre foreldre så synes vi at han er værdens skjønneste gutt. Men vi har en del problemer med ammingen og det sliter skikkelig på min samboer. Som alle andre fedrer så syns jeg at det er trist selv om hormonene spiller inn også. Status: Sønnen vår var 4530g og 52cm når han ble født så han er absolutt en gutt med tæl i. Vi fikk allerede i starten problem med ammingen, da han suger skeivt uansett hva vi gjør. Vi har fått mye hjelp og jordmødrene mener han ligger rett på brystet. Men når han ble født fikk vi beskjed om at tungebåndet satt helt ute på tunga og var veldig stramt. Kan det ha noen innvirkning på ammingen. Da samboeren min får ett åpen sår på en del av brystvorten, som jeg uten tvil kan se at gjør vondt. En ser også på brystvorten at den er sugd skeivt på, når gutten vår er ferdig. Samtidig så er han plaget av mye luft i systemet, kan dette også ha innvirkning av tungebåndet. Skulle så gjerne hatt noen gode råd. Vi har prøvd salver, kremmer, ull innlegg og hun går med brystene bar så mye som mulig. Vi prøver å spare brystene innimellom med å gi morsmelk fra en kopp innimellom. Vi trenger absolutt noen råd på veien får å gjøre hverdagen til samboeren min og sønnen vår lettere? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47657-stramt-tungeb%C3%A5nd-og-amming/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elisabeth Tufte, helsesøster Skrevet 14. april 2002 Del Skrevet 14. april 2002 Kjære kjellegutt. Når barnet skal die må det gape høyt over areola, det brune området. Tungen skal da komme frem og hjelpe til å dra brystknoppen langt inn i munnen. Om tungebåndet er kort, dvs at tungespissen ikke klarer å komme over gummen for å "koppe" eller forme seg som en skje, da blir tungespissen stående i en bue å dytte brystknoppen ut. En av konsekvensene er at mor kan bli veldig sår fordi tungen rasper på brystknoppen . Deretter blir diingen inneffektiv slik at barnet ofte ikke klarer å ta til seg nok melk. Dettte er et velllkjent fenomen i den amerikanske faglitteraturen om det søkes på "tongue-tie eller Ankyloglossia. Det er varierende kunnskap om dette blant leger på barsel. Om kort tungebånd skaper problemer bør det kuttes noe som er en ganske enkel prosedyre om legen er kjent med det. Er det ikke oppdaget ved avreise fra barsel bør det taes kontakt med barselavdelingen igjen eller helsestasjonen for rask henvisning. Jeg har erfaring fra mange tilfeller hvor kort tungebånd har skapt problemer og deretter sett vellykkede resultater etter klipping. Ved meget kort tungebånd som skaper ammeproblemer var det en amerikansk tannlege som er spesialist på dette, Dr Palmer, som beskrev at for barnet var dette som " å løpe marraton med knyttede skolisser". Kort tungebånd er ofte arvelig. Det kan derfor være lurt å tenke på det om det også blir ammeproblemer med fremtidige barn. Om barne med kort tungebånd ikke har problemer med å diie eller mor heller ikke har problemer så skal det selvfølgelig ikke klippes. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47657-stramt-tungeb%C3%A5nd-og-amming/#findComment-183806 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.