Zippi Skrevet 20. september 2000 Del Skrevet 20. september 2000 Det var jeg som hadde så vondt i puppen og lurte på om ammingen var bare og gi opp. Jeg skal forsøke og beskrive smerten; ømhet og verk er der hele tiden - kjennes litt "inni" puppen - det er vondere når man klemmer på den. Dette har vart i 8-10 dager. Er brystet hardt? nei Er det en kul? nei Er det rødt? nei Føler du smerten før, under eller etter amming? Ømt hele tiden, men litt stikkende sviende smerte under selve ammingen (nesten som de første gangene man ammet) Er det stikkende smerter? Ja, under amming Glødende strenger? Ja, under amming Hvor ofte gir du bryst? morgen, middag og kvelds (noen ganger holder det med den ene puppen) Har du feber? Nei Sitter smerten i brystet eller selve brystknoppen? Begge deler. Ømhet/verk i brystet. Har du farveforandringer på brystknoppen i forbindelse med amming? Tror det blir litt rødere. Og det er kun den ene puppen som er vondt - det andre fungerer utmerket ! På forhånd takk ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4773-vondt-i-puppen-del-2/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
pip Skrevet 20. september 2000 Del Skrevet 20. september 2000 Det høres ut som trøske. Har barnet hvite "utslett" /belegg i munnen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4773-vondt-i-puppen-del-2/#findComment-26857 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier Skrevet 21. september 2000 Del Skrevet 21. september 2000 Kjære Zipppi, Det høres ut som trøske, eller candida albicans som det heter på medisinspråket, akkurat som pip foreslår. Du har klassiske symptomer, smerter under og etter amming, stikkende smerter, glødende strenger, vond brystknopp gjerne rød eller bringebærrød. Selv om barnet ikke har belegg bør barnet behandles samtidlig som mor, det er lett å smitte hverandre fram og tilbake. En grunn til at det blomster opp kan være en antibiotikakur hos deg (eller barnet som får trøske og smitter mor). Hvis du har symptomer på candida i underlivet bør det også behandles. Kondom bør brukes i behandlingstiden, dette også pga risiko for å smitte frem og tilbake. Du trenger å gå til lege for å få konstatert diagnosen og å få resept på mycostatinsalve og mikstur til barnet. (vi har erfaring med at denne virker bedre en reseptfri canesten). Sopp trives der det er mørkt og varmt, luft brystene så mye du har mulighet til å la dem hvile litt uten BH. Bruk ikke ullinnlegg inntill symptomene er borte, dem går ikke å få kokt. Hvis du trenger å bruke ammeinnlegg, bruk av papir som du kaster hver gang. Vask bh, sengetøy og håndkler i 60 grader og skift ofte. Vær nøye med håndhygiene etter toalettbesøk og bleieskift. Smokker, narresmokker og leker som barnet har i munnen bør kokes i min. 10 min. i behandlingstiden. Mycostatinkremen smøres inn x6-8 i døgnet, et tynt lag etter amming i min. 14 dager. Det kan ta dager eller uker før du merker bedring. Noen få får forverring etter start av behandling, men det er viktig å fortsette med behandlingen Hvis det er synlig belegg i munnen på barnet bør det vaskes bort forsiktig med Qtips eller med hjelp av fingeren og et lite tøystykke. Mikstur gis etter forordning fra lege. Det er ikke så mange år siden det faglige ammemiljøet i Norge ble oppmerksam på at candida kunne være årsaken til disse problemene. Det er derfor ikke alle leger som kjenner til symptomer og behandling ved dette problemet. Et svar på internett kan aldri erstatte en legekonsultasjon. For å få en sikker vurdering av din problemstilling bør du henvende deg til din lege eller anen kontaktperson i det ofentlige helsevesen. Lykke til! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4773-vondt-i-puppen-del-2/#findComment-27025 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zippi Skrevet 21. september 2000 Forfatter Del Skrevet 21. september 2000 Kjære Zipppi, Det høres ut som trøske, eller candida albicans som det heter på medisinspråket, akkurat som pip foreslår. Du har klassiske symptomer, smerter under og etter amming, stikkende smerter, glødende strenger, vond brystknopp gjerne rød eller bringebærrød. Selv om barnet ikke har belegg bør barnet behandles samtidlig som mor, det er lett å smitte hverandre fram og tilbake. En grunn til at det blomster opp kan være en antibiotikakur hos deg (eller barnet som får trøske og smitter mor). Hvis du har symptomer på candida i underlivet bør det også behandles. Kondom bør brukes i behandlingstiden, dette også pga risiko for å smitte frem og tilbake. Du trenger å gå til lege for å få konstatert diagnosen og å få resept på mycostatinsalve og mikstur til barnet. (vi har erfaring med at denne virker bedre en reseptfri canesten). Sopp trives der det er mørkt og varmt, luft brystene så mye du har mulighet til å la dem hvile litt uten BH. Bruk ikke ullinnlegg inntill symptomene er borte, dem går ikke å få kokt. Hvis du trenger å bruke ammeinnlegg, bruk av papir som du kaster hver gang. Vask bh, sengetøy og håndkler i 60 grader og skift ofte. Vær nøye med håndhygiene etter toalettbesøk og bleieskift. Smokker, narresmokker og leker som barnet har i munnen bør kokes i min. 10 min. i behandlingstiden. Mycostatinkremen smøres inn x6-8 i døgnet, et tynt lag etter amming i min. 14 dager. Det kan ta dager eller uker før du merker bedring. Noen få får forverring etter start av behandling, men det er viktig å fortsette med behandlingen Hvis det er synlig belegg i munnen på barnet bør det vaskes bort forsiktig med Qtips eller med hjelp av fingeren og et lite tøystykke. Mikstur gis etter forordning fra lege. Det er ikke så mange år siden det faglige ammemiljøet i Norge ble oppmerksam på at candida kunne være årsaken til disse problemene. Det er derfor ikke alle leger som kjenner til symptomer og behandling ved dette problemet. Et svar på internett kan aldri erstatte en legekonsultasjon. For å få en sikker vurdering av din problemstilling bør du henvende deg til din lege eller anen kontaktperson i det ofentlige helsevesen. Lykke til! Vennlig hilsen - 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4773-vondt-i-puppen-del-2/#findComment-27051 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.