jan123 Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Hei, vil med dette prøve å starte en tråd for alle som tror - eller vet de er utbrent. Dette for at vi sammen kan prøve å gi hverandre gode råd, samt utveksle erfaringer. Først. til de som tror de er utbrent, her kommer de typiske symptomene: (slik jeg følte/føler det – hvis andre har noe å tilføye så kom igjen) •Sliten og slapp hver dag (omtrent som etter en kraftig diaré) – orker ingenting •Trøtt – Trøtt og atter Trøtt – du sover dårlig og svetter om natten •Hodepine •Legen tror du har et virus – du tar alle slags prøver – uten resultat Hvis du nå fortsetter å presse deg så kommer smertene i kroppen. Sykemeld deg snarest – hvis ikke så følger: •Overfølsomhet for lyder •Svimmelhet •Hjertebank/høy puls •Smerter i nakke og rygg •Sammentrekninger i brystet •Problemer med tarmen (her hjelper Lepicol, naturmiddel) •Du blir deppa og nedenfor fordi du ikke blir frisk •Du kan få angst fordi du ikke blir frisk – eller du tror det er noe annet alvorlig •Du har nå ”svart belte i hypokondri” og har psykosomatiske plager Dette er råd som jeg kan gi ut ifra mine erfaringer så langt: •Snakk ut med legen din, bestill gjerne en dobbeltime så han får satt av tid til å lytte. Sykemeld deg lenge nok, dvs. ikke begynn å jobbe igjen før selv vet du er helt frisk! Belag deg på lang tid som syk. •Ikke press deg, det du gjør må helst være lystbetont •Ikke stress, ta deg for eksempel ekstra god tid til tog/buss/fly – unngå store folkemengder •Prøv å tenke positivt – musikk kan hjelpe. Prøv å la være og ”kjenne på” smertene og tankene (i den grad det er mulig). Finn deg gjøremål som får tankene og dagene til å gå fortere. •Ta en mental lang ferie •Vær åpen. Prøv å forklare problemet for familie og kollegaer. Be om forståelse, uten ”å syte” Dette er tiltak/medisiner du kan prøve: Mot søvnproblemer: •Valerina/Valerina Forte - reseptfritt på apoteket, naturmedisin •Forskjellige te-typer Mot stress: •Transcendental meditasjon – dette har jeg prøvd en stund med gode erfaringer, omtalt i Hjemmet Nr.14-02. En metode som gir dyp hvile og rensker opp negative tanker. Vitenskapelig bevist at hjelper mot stress. Se mer info på www.maharishi.no •Akupunktur – har jeg ikke prøvd •Pusteøvelser •Massasje •Varmt bad •Drikk mindre/unngå kaffe Mot angst, depresjon og psykosomatiske smerter: •Lykkepillen – dette har ikke jeg prøvd, noen med erfaring? •Johannesurt i form av f.eks. Libramin - reseptfritt på apoteket, naturmedisin. Dette kan erstatte lykkepillen. Omtalt i Norsk ukeblad Nr.14/02 – har jeg prøvd, funker til en viss grad på meg •Kontakte psykolog – har hatt noen timer med positiv virkning. Får orden på tankene samt satt fokus på de riktige områdene. Kan være vanskelig å få time samt dyrt. Prøv å få arbeidstaker til å betale noe hvis du er langtidssykemeldt. Undersøk også om arbeidstaker har egne kontakter uten om det offentlige. •Tankefeltterapi sjekk evt. www.tftnorway.com Omtalt i Hjemmet NR 19-01 – har jeg ikke prøvd, noen med erfaring? Til slutt kort om hvordan jeg ble utbrent (gir en referanseramme til mine erfaringer): Mye ansvar og mange baller i luften samtidig i en stressende hektisk hverdag (både på jobb - og etter). Lite søvn over tid p.g.a. to små barn (våknet ofte hele familien i en liten dobbeltseng). Var godt trent og vant til å presse meg når jeg var sliten. Tolket ikke signalene om utbrent og fortsatte ”å gi gass”. Fikk også angst av å lese info på www.me-forening.no, trodde jeg skulle være syk resten av livet…(les disse sidene med litt ”forsiktige briller”) Håper med dette jeg kan hjelpe samt starte en dialog med andre i samme situasjon. Det er sikkert masse jeg har utelatt, er det flere gode råd? Hva mener dere for eksempel om lykkepillen? Don’t give up! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47776-utbrent-symptomer-og-r%C3%A5d/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rota Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Tusen takk for et kjempefint innlegg. Jeg kan underskrive på det meste av det. Det eneste jeg kan legge til her er følgende: Min erfaring er at det ser ut som at når man først har møtt den berømte veggen og overtrådt den grensen man en gang hadde for stress og tusen baller i luften, så blir den grensen senket dramatisk. Man tåler ikke lenger det presset man fint taklet før veggen kom. Det er nå 4 år siden jeg ble sykmeldt. Det jeg gjorde feil da, var og begynne og jobbe igjen da jeg følte jeg var mye bedre. Men det var for tidlig. Har ikke vært sykmeldt siden, men har heller ikke kommet opp på normalt energinivå som man kan vente utifra de fleste andre på min alder. Et råd til dem som ikke har møtt veggen enda, vil være og si stopp når man tenker følgende tanke: Nå er jeg sliten, men jeg kan gjøre ditt eller datt og hvile senere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47776-utbrent-symptomer-og-r%C3%A5d/#findComment-182183 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.