Gå til innhold

Ønsker å være økonomisk uavhengig!!


fry35

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Lillemus skrev (42 minutter siden):

Tror du seriøst at når boligen din er nedbetalt så trenger du ikke å betale forsikring, kommunale avgifter og strøm? Du vil få deg en overraskelse når du kommer ut på boligmarkedet... Det eneste du ikke betaler når boligen din er nedbetalt er boliglånet.

Ja? Det går sikkert an å spørre om man kan betale slt ned i evig tid. La osd si jeg blir 105 år så da betaler jeg alt ned minus min alder eks fra da jeg kjøper. Gidder ikke kommune utgifter. 

Anonymkode: 393f3...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
laban skrev (43 minutter siden):

Regner med at du mener "fra vår tid"? 

Jeg har bodd i over 30 år i et rekkehus fra 1960-tallet. Jeg skal love deg at det medfører vedlikehold, selv om boligene er populære og ikke forfaller. Heldigvis er det et sameie som tar seg av de store prosjektene, jeg kan nevne utendørs drenering, vedlikehold av tak og fjerning av asbestholdig eternitt som eksempler. Sånt kan man ikke gjøre uten bistand fra noen med peiling. Bare å sette opp et lovlig stillas på et hus, slik at fagfolk kan jobbe på taket, koster en formue.  

Det er ikke så lett å finne en bolig som "rengjør eller vedlikeholder seg selv", i hvert fall ikke hvis man skal ha plass til en kjernefamilie, slik vi ønsket da vi kjøpte vår. Hvis vi skal flytte over i en relativt ny leilighet (slik at den ikke krever dyr oppussing) i samme by, koster den minst like mye som det vi vil få ved salg av nåværende bolig. Så selv om vi ikke tar opp lån, kommer alle utgifter til vann / kloakk, søppelordning, snømåking, oppvarming osv. i tillegg. Dessuten har vi eiendomsskatt til kommunen, selv om vi egentlig synes vi betalte nok for den boligen i de glade 90-årene da renten var tosifret. 

Det er på ingen måte synd på oss, men det er ikke alt man kan styre selv. Jeg har f.eks. forsvinnende liten innflytelse på hvordan kommunen håndterer vann- og kloakknettet. 

Fra vår tid eller årstid. Hvorfor gidder du å bo samme sted i 60 år hvis du ikke vil ha utgifter eller vedlikehold som koster deg fysisk arbeid? Du kunne bodd i leilighet som ville både sikret deg økonomisk OG tilført deg mindre arbeid. Eiendomsskatten går vel i kommune ufriheten. Eller kan gå under det. Snø måking er i de fleste sameier innenbords i utgiftene eller burde vært.

Anonymkode: 393f3...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja? Det går sikkert an å spørre om man kan betale slt ned i evig tid. La osd si jeg blir 105 år så da betaler jeg alt ned minus min alder eks fra da jeg kjøper. Gidder ikke kommune utgifter. 

Anonymkode: 393f3...3b0

😂 Du gidder ikke betale kommunale avgifter nei... Lykke til. Men nå skal jeg ikke la meg lure til å svare deg mer i troll-tråden din, kos deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (17 minutter siden):

Uten å kikke i spåkula kan jeg love deg at du får deg et sjokk den dagen du skal betale alle dine levekostnader selv. Som Grendal sa kommer man ikke langt med 15.000 om man skal leve slik mange av oss ønsker og derfor prioriterer. 

Jeg har da ikke 15.000 ?? Nå snakket vi om tråden og det grendel sa. Jeg har ikke tenkt å få et sjokk, fordi jeg skal ikke slutte å jobbe eller studere. Flaks jeg har mamma enn så lenge. 

Anonymkode: 393f3...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (Akkurat nå):

😂 Du gidder ikke betale kommunale avgifter nei... Lykke til. Men nå skal jeg ikke la meg lure til å svare deg mer i troll-tråden din, kos deg!

Troll tråden min? Hallo? Er jeg ts ell? Det var synd lillemus. Vi hadde det jo så koselig for en gang skyld? Jaja.kos deg du og ❤️ 

Anonymkode: 393f3...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har da ikke 15.000 ?? Nå snakket vi om tråden og det grendel sa. Jeg har ikke tenkt å få et sjokk, fordi jeg skal ikke slutte å jobbe eller studere. Flaks jeg har mamma enn så lenge. 

Anonymkode: 393f3...3b0

Ja det er skikkelig flaks at du har mamma :D

Nå avslutter jeg mine innspill i tråden og gir den tilbake til trådstarter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kayia skrev (36 minutter siden):

Ja det er skikkelig flaks at du har mamma :D

Nå avslutter jeg mine innspill i tråden og gir den tilbake til trådstarter. 

Ja mammaer er gull noen ganger. 

Anonymkode: 393f3...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hvorfor gidder du å bo samme sted i 60 år hvis du ikke vil ha utgifter eller vedlikehold som koster deg fysisk arbeid?

Jeg har bodd der i 30 år. Utgifter er det vanskelig å unngå. Vedlikehold som man må gjøre selv, blir redusert ved å bo i sameie. Vi foretrekker det framfor å styre med f.eks. drenering på egen hånd. 

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Du kunne bodd i leilighet som ville både sikret deg økonomisk OG tilført deg mindre arbeid.

Sikret oss økonomisk i betydning steget i verdi har vår bolig også gjort. Leilighet er aktuelt igjen nå som barna har flyttet ut, men vi hadde andre behov og ønsker da vi var et nyetablert par.

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Snø måking er i de fleste sameier innenbords i utgiftene eller burde vært.

Nettopp, det er derfor man kan ha høye fellesutgifter selv om man ikke har boliglån. Sameiet har ikke andre penger enn de som kommer fra sameierne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (2 minutter siden):

Jeg har bodd der i 30 år. Utgifter er det vanskelig å unngå. Vedlikehold som man må gjøre selv, blir redusert ved å bo i sameie. Vi foretrekker det framfor å styre med f.eks. drenering på egen hånd. 

Sikret oss økonomisk i betydning steget i verdi har vår bolig også gjort. Leilighet er aktuelt igjen nå som barna har flyttet ut, men vi hadde andre behov og ønsker da vi var et nyetablert par.

Nettopp, det er derfor man kan ha høye fellesutgifter selv om man ikke har boliglån. Sameiet har ikke andre penger enn de som kommer fra sameierne. 

Det burde vært en sum du betalte og ferdig med det. Systemet er lagt opp for komplisert sånn at du får hodepine av det som må betales til enhver tid. Men jeg vet om sameier i stor byer som betaler bare sånn 2500 i mnd da er det du siterer med i utgiftene hver mbd, altså. Selv på nyere tid de boligene som renser seg selv. Har du ikke hørt at eks stekeovner og har den funksjonen? Samme med nyere bolig komplekser. Lover deg. 

Anonymkode: 393f3...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Selv på nyere tid de boligene som renser seg selv. Har du ikke hørt at eks stekeovner og har den funksjonen? Samme med nyere bolig komplekser. Lover deg. 

Jeg kjenner konseptet fra stekeovn, ja. Men nå er det ikke vanlig renhold som er dyrt i boliger, det er nødvendig vedlikehold som kommer med alderen. Jeg tviler på at noen leilighetskompleks har f.eks. røropplegg som skifter seg selv.

Men nå tror jeg mine synspunkter har kommet fram, så jeg setter strek her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (4 timer siden):

Det vil jeg ikke svare på. Jeg vil bare si at mange på min alder kan ha arvet et hus eller på andre måter ha nok penger til å overleve uten å jobbe. Ta dette eksempelet. Her sier man at 4.5 mill er nok, dersom man er fornøyd med å leve på 15 000  i måneden.

https://e24.no/annonsorinnhold/e/monio/fem-steg-okonomisk-uavhengig/

Man kan overleve på 15 000, ja. Er det noe å trakte etter?

Mange trygdede må det?

Anonymkode: 241a1...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Mange trygdede må det?

Anonymkode: 241a1...a23

Ja, men de ville nok heller jobbet og tjent mer om de kunne.

Er ikke 15 000 brutto en veldig lav trygd? Det tilsvarer 180 000 i året før skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (55 minutter siden):

Ja, men de ville nok heller jobbet og tjent mer om de kunne.

Er ikke 15 000 brutto en veldig lav trygd? Det tilsvarer 180 000 i året før skatt.

Jeg ville i hvert fall sikret meg 37-38 000 i mnd. første året til bruk for å regne meg som økonomisk uavhengig og opprettholde livsstilen. Det er nok rundt snittet av det jeg får utbetalt i dag, feriepenger medregnet. Da kan jeg leve ganske raust. Også måtte jeg jo sikret en eller annen form for vekst, for å ta høyde for prisstigning. 

Anonymkode: b0d04...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...