Gå til innhold

Foreldreforberedende kurs


Gjest (ikke undertegnet)

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

Hei!

Vi har veldig lyst til å gå på et sånt kurs, problemet er bare at foreningene i fylket vårt fungerer ikke...og det blir derfor ikke satt opp kurs (verken AF eller VB). Så vi må kjøre 50 mil til nærmeste kurs, og det frister ikke -også pga at ingen fra nærområdet vårt vil delta på det kurset, og da mister vi en verdifull kontaktmulighet, syns vi. Her er endel par som har adoptert/skal adoptere, jeg vet at i oktober sto det 7 par på venteliste hos sosialkontoret her i kommunen vår.

Er det noen steder på nettet som man kan lese om temaene som tas opp på f.f.kurs? vi vil gjerne være mest mulig forberedt. Vi har ikke helt slått fra oss tanken om å kjøre 50 mil til det kurset, så vi får se. Jeg har snakket med både AF og VB, men det er ikke så mye de kan gjøre så lenge det ikke fungerer i lokalforeningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest krabben

Eg har ikkje så mange tips om stoff, anna enn at det går an å få kjøpt boka dei brukar på kurset og lesa ho sjølve.

Men kva med å ta tak i lokalavdelinga av foreninga som du er medlem av?

Ofte er det ikkje så mykje som skal til for å få igang noko som kan fungera.

Meld frå til sentrallekken at du er interessert, og be om tips til andre adoptivforeldre som kan vera med deg og starta opp ei lokalavdeling. Så snart de er to, er mykje gjort! Send brev til alle medlemene i fylket og be inn til medlemsmøte der temaet er korleis de som adoptivforeldre kan bli best mogleg foreldre i lokalmiljøet, og prøv å få sett ned eit interimstyre som kan arbeida fram mot eit årsmøte der det kan veljast eit 'skikkeleg' styre.

Det krev jo litt initiativ, men sikkert mindre innsats enn du fryktar! Og så er det jo noko konstruktivt å driva med i ventetida!

Lukke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leste mye før vi var på foreldreforberedende kurs. Vi leste boka de bruker der, et hefte vi fikk fra adopsjonsforeningen som heter adopsjonsfamilien (fåes også hos helsesøster tror jeg) + annen litteratur om adopsjon. Så da vi endelig kom på kurset (1 år etter påmelding) kom det ikke opp noe nytt. Så den største nytten vi hadde av kurset var nye bekjentskaper (+ at det var en hyggelig helg). Hvis jeg var dere hadde jeg lest på egenhånd, og heller prøvd å få til en samtalegruppe med de andre som skal adoptere som bor i samme fylke som dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 år på ventelister der også!!!!!!

og

Hva koster slike kurs??

Ventetiden på kurs varierer nok veldig mye. Vet om andre som bor i andre fylker som kom på 1. kurs etter at de søkte. Prisen varierer også en del, avhengig om det er helgekurs med overnatting på hotell eller om det er kveldskurs fordelt over flere uker (og da varierer prisen avhengig av prisen på hotellet, eller hvor kurskveldene holdes).

Men som skrevet i forige innlegg så kan du få med deg mye ved å lese selv + å lese på DOL. Vi har også hatt mye glede av andre adoptanter som vi har truffet utenom kurs. Så jeg vil fortsatt anbefalte å prøve å få kontakt med andre som skal/har adoptert i ditt fylke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...