Taj Mahal Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Hei, Er så utrolig lei av å vaske sengetøy......og gutten min på 6 år synes tydelig det er ekkelt selv. Jeg forklarer at det ikke er hans skyld og at det er mange andre på hans alder som tisser på seg osv, men ser hvor skuffet han blir hver morgen likevel. minirin hørtes fint ut, må jeg ta med meg min sønn til legen for å få dette? hva sjekkes eventuelt? hvordan kommer de frem til riktig dosering? Min gutt tisser kun på seg på natten. Så godt som hver natt, med noen få unntak. Har to eldre barn også, ingen av dem har hatt dette problemet. Det har heller ingen i min familie eller min manns familie, så dette har han ikke arvet. Derfor er jeg litt urolig for hva dette kan komme av. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47797-ikke-arvet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vittvatt Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 "Det har heller ingen i min familie eller min manns familie, så dette har han ikke arvet. " Det skal du ikke være for sikker på. Sengevæting har ikke akkurat vært noe en snakker om, så en generasjon eller to tilbake kan det ha vært flere uten at dere vet det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47797-ikke-arvet/#findComment-181992 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taj Mahal Skrevet 12. april 2002 Forfatter Del Skrevet 12. april 2002 "Det har heller ingen i min familie eller min manns familie, så dette har han ikke arvet. " Det skal du ikke være for sikker på. Sengevæting har ikke akkurat vært noe en snakker om, så en generasjon eller to tilbake kan det ha vært flere uten at dere vet det. Joa, hvis man snakker om generasjoner bak i tid, så kan det jo selfølgelig hende. Men da har det hoppet over noen generasjoner først. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47797-ikke-arvet/#findComment-182007 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EvaL Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Ja du må til lege for å få minirin, men vær klar over at dette ikke nødvendigvis vil hjelpe din sønn mot nattvætingen. Det eneste som kan hindre at sengen blir våt er at han bruker bleie. Andre behandlingsformer som kan forsøkes er alarm-matte, kiropraktor, og fotsoneterapi men ingen av disse behandlingen treger nødvendigvis ha noen effekt på din sønn. Sengevæting behøver ikke være arvlig belastet i det hele tatt, og det er ikke noe å være engstelig for. Selvfølgelig er det leit at barnet har dette problemet, men det er sjelden at sengevæting skyldes sykdom eller andre kroppslige defekter. Som regel er det fordi barna kan ha for lite av et hormon som skal redusere urinproduksjonen om natten, eller det kan rett og slett være at de sover for tungt slik at hjernen ikke reagerer på blærens signaler om at den må tømmes. De aller fleste barna vokser disse problemen av seg helt uten noen form for behandling, mens andre sliter med problemet langt opp i tenårene eller voksen alder. Som sagt kan dere forsøke en del behandlingsmetoder, bare vær klar over at sengeveting er et område der det ikke finnes noen sikre behandlingsmetoder. Ingen av våre barn har blitt kurert ved det vi har forsøkt av behandling, og skuffelsen blir så enorm hver gang dette mislykkes. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47797-ikke-arvet/#findComment-182012 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taj Mahal Skrevet 12. april 2002 Forfatter Del Skrevet 12. april 2002 Ja du må til lege for å få minirin, men vær klar over at dette ikke nødvendigvis vil hjelpe din sønn mot nattvætingen. Det eneste som kan hindre at sengen blir våt er at han bruker bleie. Andre behandlingsformer som kan forsøkes er alarm-matte, kiropraktor, og fotsoneterapi men ingen av disse behandlingen treger nødvendigvis ha noen effekt på din sønn. Sengevæting behøver ikke være arvlig belastet i det hele tatt, og det er ikke noe å være engstelig for. Selvfølgelig er det leit at barnet har dette problemet, men det er sjelden at sengevæting skyldes sykdom eller andre kroppslige defekter. Som regel er det fordi barna kan ha for lite av et hormon som skal redusere urinproduksjonen om natten, eller det kan rett og slett være at de sover for tungt slik at hjernen ikke reagerer på blærens signaler om at den må tømmes. De aller fleste barna vokser disse problemen av seg helt uten noen form for behandling, mens andre sliter med problemet langt opp i tenårene eller voksen alder. Som sagt kan dere forsøke en del behandlingsmetoder, bare vær klar over at sengeveting er et område der det ikke finnes noen sikre behandlingsmetoder. Ingen av våre barn har blitt kurert ved det vi har forsøkt av behandling, og skuffelsen blir så enorm hver gang dette mislykkes. Hei EvaL, Takk for godt svar *s* Synes det er litt fælt å putte på ham bleie igjen.......men siden ikke "trikset" med å kutte den ut hjalp noe denne gang, så kjøper jeg det muligens igjen. Det ser ut til å gå den rette vegen, da han var litt sen med å slutte å tisse på seg på dagen også. vel...sen og sen...jeg har vel heller kanskje vært litt "bortskjemt" med de to første barna mine. må innrømme at det er litt egoisme i dette at jeg ønsker så inderlig at det skal ta slutt. Det er veldig slitsomt. spesielt når jeg jobber 100,33% stilling. har vært litt urolig for at DET kanskje kan være grunnen...at jeg jobber mye......men det er alltid en voksen hjemme her da. Enten meg selv eller så er min mann hjemme. uff, tankene svirrer....kommer det av at han føler seg utrygg uten min viten..... han på skole og jeg startet i full jobb samtidig.... Redd for at han skal merke at jeg blir sliten også kan du skjønne.... får vel gå å kjøpe bleie tenker jeg... så får vi se hvordan han synes det vil være. Han har enkelte uker mange tørre netter....men så kan det gå et par uker som han tisser på seg hver natt. Så det går nok mot tissestopp, om ikke så brått *s* Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47797-ikke-arvet/#findComment-182029 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EvaL Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Hei EvaL, Takk for godt svar *s* Synes det er litt fælt å putte på ham bleie igjen.......men siden ikke "trikset" med å kutte den ut hjalp noe denne gang, så kjøper jeg det muligens igjen. Det ser ut til å gå den rette vegen, da han var litt sen med å slutte å tisse på seg på dagen også. vel...sen og sen...jeg har vel heller kanskje vært litt "bortskjemt" med de to første barna mine. må innrømme at det er litt egoisme i dette at jeg ønsker så inderlig at det skal ta slutt. Det er veldig slitsomt. spesielt når jeg jobber 100,33% stilling. har vært litt urolig for at DET kanskje kan være grunnen...at jeg jobber mye......men det er alltid en voksen hjemme her da. Enten meg selv eller så er min mann hjemme. uff, tankene svirrer....kommer det av at han føler seg utrygg uten min viten..... han på skole og jeg startet i full jobb samtidig.... Redd for at han skal merke at jeg blir sliten også kan du skjønne.... får vel gå å kjøpe bleie tenker jeg... så får vi se hvordan han synes det vil være. Han har enkelte uker mange tørre netter....men så kan det gå et par uker som han tisser på seg hver natt. Så det går nok mot tissestopp, om ikke så brått *s* Mvh Det siste du må gjøre er å gå rundt å bebreide deg selv for at din sønn tisser i sengen. Sengevæting er som godt som aldri psykisk betinget, hadde han hatt reaksjoner på denne måten ville det garantert ha gitt utslag også på dagtid. Ja vist er det slitsom å ha en sengevæter i hus, dette blir autoamtisk et problem for hele familien, selv om det er barna selvsagt som har de største problemene og sliter med dette. Som foreldre er det derimot vår jobb å støtte barnet og fortelle de at dette ikke er noe de kan noe for, samt sørge for at problemet blir så lite som mulig for alle parter. Da er bleie et godt hjelpemiddel. Det er klart at det ikke er noe morro for barnet å måtte bruke bleie, når de tror at *alle andre barn har sluttet med bleie*. Jeg sier tror for sengevæting er fortsatt noe det ikke snakkes særlig om utenfor familien, og slik bør det også være, det bør holdes privat av hensyn til barnet. Men statistikken tilsier at han har ett eller flere barn i sin omgangskrets som også tiser på seg om natten. Du sier jo selv at din sønn syns det er ekkelt å våkne i en våt seng, så da vil han sikkert selv også finne ut at det er bedre å få sove ordentlig hele natten igjennom og våkne i en tørr og varm seng. Men han vil kanskje ikke innrømme det fordi han jo skal være stor gutt og måtte bruke bleie. Dersom han kan være tørr er det håp som du sier at dette kan ta slutt en dag i nær fremtid. Det viktigste er at dere ikke stresser med dette, men bare aksepterer at det er slik og at det en dag vil gå over. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47797-ikke-arvet/#findComment-182035 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taj Mahal Skrevet 12. april 2002 Forfatter Del Skrevet 12. april 2002 Det siste du må gjøre er å gå rundt å bebreide deg selv for at din sønn tisser i sengen. Sengevæting er som godt som aldri psykisk betinget, hadde han hatt reaksjoner på denne måten ville det garantert ha gitt utslag også på dagtid. Ja vist er det slitsom å ha en sengevæter i hus, dette blir autoamtisk et problem for hele familien, selv om det er barna selvsagt som har de største problemene og sliter med dette. Som foreldre er det derimot vår jobb å støtte barnet og fortelle de at dette ikke er noe de kan noe for, samt sørge for at problemet blir så lite som mulig for alle parter. Da er bleie et godt hjelpemiddel. Det er klart at det ikke er noe morro for barnet å måtte bruke bleie, når de tror at *alle andre barn har sluttet med bleie*. Jeg sier tror for sengevæting er fortsatt noe det ikke snakkes særlig om utenfor familien, og slik bør det også være, det bør holdes privat av hensyn til barnet. Men statistikken tilsier at han har ett eller flere barn i sin omgangskrets som også tiser på seg om natten. Du sier jo selv at din sønn syns det er ekkelt å våkne i en våt seng, så da vil han sikkert selv også finne ut at det er bedre å få sove ordentlig hele natten igjennom og våkne i en tørr og varm seng. Men han vil kanskje ikke innrømme det fordi han jo skal være stor gutt og måtte bruke bleie. Dersom han kan være tørr er det håp som du sier at dette kan ta slutt en dag i nær fremtid. Det viktigste er at dere ikke stresser med dette, men bare aksepterer at det er slik og at det en dag vil gå over. Takk EvaL, det var godt å få luftet min frustrasjon samt få bekreftet en del som jeg vel egentlig har visst...... Noen ganger bare topper deg seg. Jeg har tro på at en kiropraktor kanskje kunne ha "løst" dette, men om han ikke hadde kunnet det, så blir nok min sønn og jeg svært skuffet over at vi i det heletatt gadd å styre med det. For jeg kan levende forestile meg at det blir mye stress og styr om man skal prøve alt. Og slikt sliter.... så derfor gidder jeg rett og slett ikke begynne å styre med advarselmatte, kiropraktor osv osv. tenker at det nok går over når tiden er moden for det likevel uansett hva man prøver. Det har jeg kommet frem til etter å ha lest litt her inne og av dine innlegg som har erfart dette. Hvis ikke hadde jeg nok styrt med dette jeg også. Takker igjen for dine gode svar og at du ville dele dine erfaringer. Setter stor pris på det *s* Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47797-ikke-arvet/#findComment-182047 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siri Harket, uroterapeut Skrevet 20. april 2002 Del Skrevet 20. april 2002 Til Mahal. Du har allerede fått flere gode råd. Som du skjønner så er det ikke så lett å finne årsaken til sengevæting. Hos noen er det arvelig.En del barn har god effekt av minirin, og alarmmadrass. Det kan jo være verd et forsøk. Dette må dere få hos legen og det er standarddoser som blir gitt til barn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47797-ikke-arvet/#findComment-191342 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.