Gå til innhold

Er det viktigste å være "snill og grei" ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Kashmir skrev (6 minutter siden):

Har egentlig bare ett argunent for å kalle noen drittsekker, og det er hvis de med vitende og vilje og med hensikt går på personer de vet ikke kan forsvare seg eller som ikke er likestilte. 

Hvis en hadde skubbet til deg. Hva hadde du gjort da?

Anonymkode: 51607...476

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis en hadde skubbet til deg. Hva hadde du gjort da?

Skubbet til meg med vilje?  Tja, jeg hadde lurt på hva som feilte vedkommende. Hadde ikke gjort noe. 

AnonymBruker
Kashmir skrev (16 minutter siden):

Skubbet til meg med vilje?  Tja, jeg hadde lurt på hva som feilte vedkommende. Hadde ikke gjort noe. 

Jeg ser ikke for meg at du ikke hadde tatt igjen, derfor spørsmålet så hvis det er tilfelle er det overraskende. 

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ser ikke for meg at du ikke hadde tatt igjen, derfor spørsmålet så hvis det er tilfelle er det overraskende. 

Jeg går ikke fysisk på folk. Med mindre jeg må forsvare meg, men føler ikke jeg må det hvis noen skubber til meg. Jeg klikker liksom ikke så lett.. 

AnonymBruker
Kashmir skrev (7 minutter siden):

Jeg går ikke fysisk på folk. Med mindre jeg må forsvare meg, men føler ikke jeg må det hvis noen skubber til meg. Jeg klikker liksom ikke så lett.. 

det var jo med vilje. Jeg hadde ikke turt å ta igjen men jeg kunne godt yppet opp til det og løpt. Jeg husker en venninne og jeg gjorde det på byen på noen andre og når de reagerte løp vi fra de 🤣

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

det var jo med vilje. Jeg hadde ikke turt å ta igjen men jeg kunne godt yppet opp til det og løpt. Jeg husker en venninne og jeg gjorde det på byen på noen andre og når de reagerte løp vi fra de 🤣

Nei, jeg ville ikke gjort det. 

AnonymBruker
kupton skrev (16 timer siden):

Det er da fullt mulig å være både snill, grei, konfronterende og kunnskapsrik.

Det er jeg faktisk helt enig i. Dette er det klokeste enn klokest jeg har lest i hele 2024. 

Annonse

kupton skrev (16 timer siden):

Det er da fullt mulig å være både snill, grei, konfronterende og kunnskapsrik.

Det er jeg enig i. Absolutt. Jeg skulle faktisk ønske at flere så akkurat det, men saken er at det som menes med å være snill og grei ofte betyr at man ikke må konfrontere eller si upopulære ting, og ja, man kan gjerne være kunnskapsrik, men da må man også være rimelig ydmyk for å formidle. Ellers er man besserwisser eller belærende og gjerne litt høy på seg selv. De som vekker reaksjoner og er såkalt tydelige, blir ofte oppfattet sånn, men det er jo like ofte de som får folk til å tenke og engasjere seg. 

Slik Vhanja responderte her, er faktisk meget vanlig når slike beregnelser blir brukt. 

Endret av Kashmir
Kashmir skrev (30 minutter siden):

Ellers er man besserwisser eller belærende og gjerne litt høy på seg selv.

Jeg har møtt mange som helt klart vet langt mer om et tema enn de aller fleste. Mange av dem vet også at det er slik. Tross det er de verken belærende eller høye på seg selv.

Jeg kan nevne et eksempel: Prof emeritus Ulrik Malt kan langt mer om psykiatri enn de fleste psykiatere. Det vet han godt selv. Men han er ikke belærende, han er ikke høy på seg selv, og han er ydmyk.

Endret av kupton
AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

Jeg har møtt mange som helt klart vet langt mer om et tema enn de aller fleste. Mange av dem vet også at det er slik. Tross det er de verken belærende eller høye på seg selv.

Jeg kan nevne et eksempel: Prof emeritus Ulrik Malt kan langt mer om psykiatri enn de fleste psykiatere. Det vet han godt selv. Men han er ikke belærende, han er ikke høy på seg selv, og han er ydmyk.

Hva er det som gjør at han vet mest om vår psykiske helse? Er han skole smart eller har han levd egen erfaring? Dersom han har en kombinasjon av dette vil jeg si han er smart. Også. 

kupton skrev (2 timer siden):

De trenger ikke å være belærende, lite ydmyke eller av ønske om konflikt å konfrontere. 

Men det er jo muligens hvem som oppfatter dem sånn, som er noe å reflektere over. At noen føler seg krenket og "uvitende" og dermed dumme, og derfor vil ha "snille og greie" aka bare behagelige/ lite "krevende"  mennesker rundt seg, og som samtidig hevder å "Ihvertfall" være snille og greie selv.  Mens de viser både forakt og angriper selv altså... fordi de er krenket osv. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva er det som gjør at han vet mest om vår psykiske helse? Er han skole smart eller har han levd egen erfaring? Dersom han har en kombinasjon av dette vil jeg si han er smart. Også. 

Først og fremst en glødende interesse kombinert med et godt hode og en enorm arbeidsevne. Personlig tror jeg at jeg selv ligger godt over snittet av norske leger ved at jeg leser en vitenskapelig artikkel hver dag. Slike som Ulrik Malt leser kanskje 10 artikler hver dag i tillegg til jobben sin som forsker og kliniker. Disse står opp meget tidlig hver dag og arbeider systematisk kanskje 12-14 timer hvert eneste døgn år etter år. Når de da har hjerner som lagrer kunnskap ryddig og systematisk, blir kunnskapsmengden etter hvert enorm.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du bør sjekke han ut. Flere foredrag på blant annet you tube. 

Ingen tvil om kunnskapsnivå der 😀 dessuten er han litt festlig ( sånn noen med uvanlige hoder kan være )  og ja, han ER ydmyk og imøtekommende. Og veldig interessant å høre på. 

AnonymBruker
kupton skrev (45 minutter siden):

Først og fremst en glødende interesse kombinert med et godt hode og en enorm arbeidsevne. Personlig tror jeg at jeg selv ligger godt over snittet av norske leger ved at jeg leser en vitenskapelig artikkel hver dag. Slike som Ulrik Malt leser kanskje 10 artikler hver dag i tillegg til jobben sin som forsker og kliniker. Disse står opp meget tidlig hver dag og arbeider systematisk kanskje 12-14 timer hvert eneste døgn år etter år. Når de da har hjerner som lagrer kunnskap ryddig og systematisk, blir kunnskapsmengden etter hvert enorm.

Kashmir skrev (15 minutter siden):

Du bør sjekke han ut. Flere foredrag på blant annet you tube. 

Ingen tvil om kunnskapsnivå der 😀 dessuten er han litt festlig ( sånn noen med uvanlige hoder kan være )  og ja, han ER ydmyk og imøtekommende. Og veldig interessant å høre på. 

Ok. @kupton jeg leser og (utrolig nok) vitenskapelig artikler ukentlig. Kan jeg på dette grunnlaget kalle meg smart? Når det er sagt hva med kjente leger som hypokonder- legen eller han Trond Viggo som hadde barne tv  i gamle dager. Jeg tror til en viss grad en god fag person bør ha nooooe selv levd livserfaring for og kunne hjelpe andre. Nå har jeg ikke sett eller hørt om han dere nevner. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...