Gå til innhold

Vold i skolen, lærere maktesløse og stadig fler slutter


Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen lærere her som kan bekrefte, eller avkrefte, at det har blitt så ille i skolen?

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/jeg-har-elever-som-sparker-om-de-blir-irettesatt/o/5-95-1605341

Jeg kjenner lærere som har sluttet, eller som snart kommer til å slutte, fordi de ikke orker mer. Mange lærere har blitt sykemeldt fordi de står i en umenneskelig skvis mellom sitt pedagogiske lærerkall og den brutale virkeligheten. Elever som utøver fysisk og psykisk vold blir møtt med møter, tiltaksplaner, nye møter og nye tiltaksplaner.

Det er skolen som skal tilpasse seg avvikende oppførsel, heller enn at elevene må tilpasse seg skolens standardiserte norm. Fordi alle skal med, finnes det nærmest intet minstekrav som skal oppfylles for at elevene skal få være en del av klassefellesskapet. Alle skal med.

Jeg har elever som sparker om de blir irettesatt. Som ukontrollert sprer eder og galle. Som går inn og ut av klasserommet når det passer for dem.

Det er verken omsorg eller inkludering å presse alle gjennom samme kvern. Tvert imot ekskluderes de fleste elevene fra muligheten til å utnytte sitt fulle potensial, fordi atferdsutfordringene tar fokuset, og får dominere ressursbruken i skolen.

Og, Sanna Sarromaa:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/l364V3/takk-for-meg-skoleverket

Det manglende samsvaret med den man vil være og den jobben man vil utføre, og det systemet man jobber i, blir man psykisk nedbrutt og til slutt fysisk syk av. Eller man er så heldig og kommer seg vekk, som jeg nå gjør.

En erfaren lærer sa at han for lengst hadde sluttet å planlegge timene sine. Det hadde han ikke tid til. Alt det andre, det utenomfaglige, tok all tiden hans. Hvis yrket hadde vært å lære bort, hadde det fortsatt vært håndterbart, men det er elever med så store problemer og behov at man ender opp med oppgaver man egentlig ikke behersker.

Oppfører «Per» seg dårlig, så ville foreldrene tidligere følt det som sitt ansvar. Nå tar de læreren og skolen i stedet. Det samme med karakterene. Er ikke karakterene til «Børre» gode nok, så er det læreren som ikke klarer å motivere ham.

Enkeltelevers rett til å få lov til å være på skolen og ødelegge for alle andre ser ut til å være den sterkeste retten i dagens skole. Vi elsker å snakke om fellesskapet samtidig som vi lar et par elever ødelegge for det fellesskapet. Vi fjerner ikke de voldelige og utagerende elevene. Vi tilbyr kurs i stressmestring og debrifing til de ansatte i stedet.

Anonymkode: 0d903...86e

Fortsetter under...

Det er vanskelig da det er så mange barn og unge med ulike diagnoser og annen problematikk. Lærere som utdannes nå må få realiteten inn i utdanningen, så de ikke får sjokk når de går ut i praksis ( som også en lærerstudent skrev kronikk om ) 

Det kan også muligens reverseres til at lærere og skolen får mer autoritet igjen, og at foreldre drar seg litt unna isteden for å forsvare og krangle om karakterer blant annet. 

Leste om en bussjåfør som stoppet bussen en halvtime fordi noen elever trykket gjentatte ganger på stopp- knappen. Da var både en mor og en far offensive og mente at sjåføren gjorde feil. De stakkars ungene som valgte å gå av bussen var jo ikke engang kledd for været ute (?) 

Det er i sånne tilfeller jeg lurer på om foreldre er fullstendig på bærtur! 

Mulig det er foreldre som er problemet det må gjøres noe med. Men hvordan har de endt opp med å ha så mye å si for hvordan lærere, skolen forøvrig og sjåførene som transporterer ungene deres velger å gjøre ting? Det lurer jeg på. 

Jeg er ikke lærer, men jeg har venninner som har vært det i mange år. Dessuten kommer jeg fra en "lærerfamilie". Pedkurs har jeg også 🤭

Jeg synes det er opplagt at når alle skal gå på samme skole, også de som har tung bagasje i form av atferdsproblemer, sykdommer / funksjonshemninger, vanskelig hjemmesituasjon, mangelfulle norskkunnskaper osv., ender det med at ingen egentlig får behovene sine dekket.  

Diagnoser kan utløse ressurser til enkeltelever, men det kan ta mange år å komme dit. I mellomtiden lider både elevene som er sjanseløse i en normal klassesituasjon og de 25 andre som ikke får undervisningen og oppmerksomheten de burde fått. 

Lærerne har verken kompetanse eller tid til å være både omsorgspersoner, miljø- og atferdsterapeuter, psykologer, helsepersonell og pedagoger samtidig. Hvis vi ikke vil ha spesialskoler, må vi ha personale med spesialkompetanse i de vanlige skolene.

Noen av de som faller utenfor allerede i grunnskolen, kan komme til å koste samfunnet enorme beløp senere. Det er trolig billigere å styrke skolene med annen form for kompetanse og la lærerne undervise, enn å slite ut de mest samvittighetsfulle pedagogene, slik at de finner seg andre jobber. 

https://fagbladet.no/nyheter/pa-denne-skolen-er-antallet-miljoterapeuter-og-miljoarbeidere-doblet-6.91.501590.d89648353b
(Gammel artikkel, men det var den jeg fant i farten. Den illustrerer hva jeg mener. Det kreve ressurser, men det gjør de som havner i utenforskap også.)

Endret av laban
AnonymBruker
laban skrev (41 minutter siden):

Jeg er ikke lærer, men jeg har venninner som har vært det i mange år. Dessuten kommer jeg fra en "lærerfamilie". Pedkurs har jeg også 🤭

Jeg synes det er opplagt at når alle skal gå på samme skole, også de som har tung bagasje i form av atferdsproblemer, sykdommer / funksjonshemninger, vanskelig hjemmesituasjon, mangelfulle norskkunnskaper osv., ender det med at ingen egentlig får behovene sine dekket.  

Diagnoser kan utløse ressurser til enkeltelever, men det kan ta mange år å komme dit. I mellomtiden lider både elevene som er sjanseløse i en normal klassesituasjon og de 25 andre som ikke får undervisningen og oppmerksomheten de burde fått. 

Lærerne har verken kompetanse eller tid til å være både omsorgspersoner, miljø- og atferdsterapeuter, psykologer, helsepersonell og pedagoger samtidig. Hvis vi ikke vil ha spesialskoler, må vi ha personale med spesialkompetanse i de vanlige skolene.

Noen av de som faller utenfor allerede i grunnskolen, kan komme til å koste samfunnet enorme beløp senere. Det er trolig billigere å styrke skolene med annen form for kompetanse og la lærerne undervise, enn å slite ut de mest samvittighetsfulle pedagogene, slik at de finner seg andre jobber. 

https://fagbladet.no/nyheter/pa-denne-skolen-er-antallet-miljoterapeuter-og-miljoarbeidere-doblet-6.91.501590.d89648353b
(Gammel artikkel, men det var den jeg fant i farten. Den illustrerer hva jeg mener. Det kreve ressurser, men det gjør de som havner i utenforskap også.)

Hvorfor hadde lærere mer respekt før enn nå? Fordi de var bedre . Bare gå 10 år tilbake. Det er ikke skjedd så mye da, menneskene er akkurat de samme. Bare før fikk ikke folk diagnoser som adferdsforstyrrelser adhd eller annet like hyppig som nå som det gies ut som godteri. 

Anonymkode: c5cec...fea

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Bare gå 10 år tilbake. Det er ikke skjedd så mye da, menneskene er akkurat de samme.

Jeg er ikke sikker på at alt var så mye bedre for ti år siden. Men foreldres og elevers holdning til skolen og lærerne har trolig ikke blitt noe bedre. Det er stadig større fokus på individets rettigheter og selvrealisering. 

Jeg tror mange lærere er slitne av krav til dokumentasjon av alt mulig, og av frykt for å få en sak mot seg fordi de beskyldes for å krenke noen.  

Når det blir nødvendig å presisere at f.eks. læreren kan vurdere en elevprestasjon på en annen måte enn eleven selv, uten at dette er krenkende for eleven, har det nok vært en del vanskelige saker: https://www.utdanningsforbundet.no/nyheter/2023/hva-er-krenkelser-i-skolen/

Annonse

AnonymBruker
laban skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke sikker på at alt var så mye bedre for ti år siden. Men foreldres og elevers holdning til skolen og lærerne har trolig ikke blitt noe bedre. Det er stadig større fokus på individets rettigheter og selvrealisering. 

Jeg tror mange lærere er slitne av krav til dokumentasjon av alt mulig, og av frykt for å få en sak mot seg fordi de beskyldes for å krenke noen.  

Når det blir nødvendig å presisere at f.eks. læreren kan vurdere en elevprestasjon på en annen måte enn eleven selv, uten at dette er krenkende for eleven, har det nok vært en del vanskelige saker: https://www.utdanningsforbundet.no/nyheter/2023/hva-er-krenkelser-i-skolen/

Jeg skjønner ikke hvorfor lærere skal få mye oppmerksomhet. Jeg synes det er blitt for mye fokus for denne yrkesgruppe . Når de utdannet seg må de lære seg og takle alle typer mennesker; med og uten diagnose og slutte å klage. 

Anonymkode: c5cec...fea

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Støtter kronikken til Sarromaa fullt ut. 

Anonymkode: e293d...24c

Jeg synes også det virker som om hun har veldig gode poeng. På 40-50 tallet slo lærere elver med pekestaven, kanskje det er dit vi må igjen?

Anonymkode: f0a69...15d

Annonse

Everybody skrev (11 timer siden):

Er det innvandrerbarn som skaper trøbbel eller norske?

Alle barn på norsk skole er norske.  Det går ikke an å dele opp skolebarn i grupper på denne måten.  Det spørs også om det er barna som skaper trøbbel eller skolen.  At alt var bedre før er langt fra sannheten.

AnonymBruker
Savannah skrev (17 minutter siden):

Alle barn på norsk skole er norske.  Det går ikke an å dele opp skolebarn i grupper på denne måten.  Det spørs også om det er barna som skaper trøbbel eller skolen. 

Er det foreldrene?

 

Anonymkode: 0d903...86e

AnonymBruker
Everybody skrev (11 timer siden):

Er det innvandrerbarn som skaper trøbbel eller norske?

Ei venninne er lærer i en landbrukskommune. Det har alle barna norske aner langt, langt tilbake i slekta si. I løpet av de fire årene hun har jobbet der har politiet hatt dop og våpen samtalen sin først med 10'ende, så 9'ende og nå 8'ende, men de vurderer også å ha denne samtalen med elevene på barneskolen siden de opplever at barn kommer til ungdomsskolen og bruker diverse stoffer og har med våpen på skolen. De sliter med at personer deler ut smaksprøver utenfor skoleområdet, samt i nærheten av områder ungdommene henger. Flere av elevene har blitt tatt for å ha konto på OnlyFans for å kunne få penger. Og to ganger har venninne mi måtte konfiskere våpen fra elevene hennes. 

Og foreldrene klager på lærerene at barna ikke oppfører seg. Hun har to elever i klassen sin som trenger spesiell oppfølging, og før sommerferien det første året hennes fikk hun rett og slett beskjed fra foreldrene til hun ene at om hun tok livet sitt i løpet av sommeren så var det hennes feil siden hun ikke kunne følge opp elevene under sommerferien. Venninnen min har også fått kjeft for at den ene eleven blir utestengt på fritiden, der er det diagnoser i bildet som eleven ikke vil skal ut, men hennes gamle venninne har nå gitt henne opp da hun ikke er interessert i sminke, musikk og gutter som de er. Hun vil leke med hester og barbie, noe de andre syntes er for barnslig for dem. 

Anonymkode: 540d6...699

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

I løpet av de fire årene hun har jobbet der har politiet hatt dop og våpen samtalen sin først med 10'ende, så 9'ende og nå 8'ende, men de vurderer også å ha denne samtalen med elevene på barneskolen siden de opplever at barn kommer til ungdomsskolen og bruker diverse stoffer og har med våpen på skolen.

Jeg opplevde for noen få år siden en yngre barneskoleelev som kom på biblioteket med våpen. Hen skjønte nok ikke at det blir regnet som et våpen, det kalles nunchaku og ungen syntes antagelig det var veldig tøft. Hen fikk beskjed om at det er et våpen, at det er ulovlig å ha det med seg og at hen måtte legge det i sekken til hen kom hjem. Så ikke noe mer til det, men jeg burde antagelig konfiskert det og gitt beskjed om at foreldrene måtte komme og hente det.

AnonymBruker
Savannah skrev (2 timer siden):

Alle barn på norsk skole er norske.  Det går ikke an å dele opp skolebarn i grupper på denne måten.  Det spørs også om det er barna som skaper trøbbel eller skolen.  At alt var bedre før er langt fra sannheten.

Det er forskjellige problemer på forskjellige trinn.

Barnetrinnet er i trøbbel på grunn av nedbyggingen av spesialskoler. Det er plenty med elever i normalskolen med så store adferdsavvik og så tunge diagnoser at det er kliss umulig å få gjennomført undervisning for resten av klassen når disse tar det som er av oppmerksomhet. På skoler med ressurser til det, har de en til en assistent som gjerne tar dem ut fra klasseundervisningen, noe som igjen gjør det faktum at de er der i utgangspunktet helt meningsløst. Skoler som ikke har ressurser til dette sitter i møkka.

Ungdomstrinnet har problemet med at elevene har fått altfor stort spillerom og veldig god innsikt i egne rettigheter.

VGS har blitt overkjørt av krenkelseshysteriet.

Anonymkode: da663...acd

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er forskjellige problemer på forskjellige trinn.

Barnetrinnet er i trøbbel på grunn av nedbyggingen av spesialskoler. Det er plenty med elever i normalskolen med så store adferdsavvik og så tunge diagnoser at det er kliss umulig å få gjennomført undervisning for resten av klassen når disse tar det som er av oppmerksomhet. På skoler med ressurser til det, har de en til en assistent som gjerne tar dem ut fra klasseundervisningen, noe som igjen gjør det faktum at de er der i utgangspunktet helt meningsløst. Skoler som ikke har ressurser til dette sitter i møkka.

Ungdomstrinnet har problemet med at elevene har fått altfor stort spillerom og veldig god innsikt i egne rettigheter.

VGS har blitt overkjørt av krenkelseshysteriet.

Anonymkode: da663...acd

Mener du at alt var bedre før?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...