Gå til innhold

Vold i skolen, lærere maktesløse og stadig fler slutter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Savannah skrev (1 time siden):

Mener du at alt var bedre før?

Nei. Men det var mindre, mye mindre, bråk og vold på skolen før i tiden. I min tid på 80-tallet var det helt utenkelig å sparke og slå læreren eller bare spasere ut av klasserommet midt i timen. Den gang hadde man respekt for læreren, og ikke minst rektor. Og man skyldte ikke på læreren pga dårlige karakterer.

1707143786843.png

Anonymkode: da663...acd

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei. Men det var mindre, mye mindre, bråk og vold på skolen før i tiden. I min tid på 80-tallet var det helt utenkelig å sparke og slå læreren eller bare spasere ut av klasserommet midt i timen. Den gang hadde man respekt for læreren, og ikke minst rektor. Og man skyldte ikke på læreren pga dårlige karakterer.

1707143786843.png

Så da mener du at det var bedre da du gikk på skolen?

AnonymBruker
Savannah skrev (31 minutter siden):

Så da mener du at det var bedre da du gikk på skolen?

Det var ikke vold i den grad vi ser nå, og elevene hadde respekt for lærerene, læremiljøet var mye bedre. Så ja, på den måten var det bedre bør.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det var ikke vold i den grad vi ser nå, og elevene hadde respekt for lærerene, læremiljøet var mye bedre. Så ja, på den måten var det bedre bør.

Det var ikke vold i samfunnet slik vi ser nå.  Hvordan konkluderer med at læremiljøet var bedre?  Har du undersøkelser som viser det?

AnonymBruker
Savannah skrev (7 minutter siden):

Det var ikke vold i samfunnet slik vi ser nå.  Hvordan konkluderer med at læremiljøet var bedre? 

Det sier seg selv at det er bedre når det er ro og orden i klasserommet. Men DU må gjerne dokumentere at det er bedre nå. 

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det sier seg selv at det er bedre når det er ro og orden i klasserommet. Men DU må gjerne dokumentere at det er bedre nå. 

Mener du at det aldri noe sted er ro og orden i klasserommet i dag?  Jeg besøker mange skoler og kan forsikre deg om at i langt de fleste er ro og orden i klasserommet.

*At det er økende vold i samfunnet betyr ikke at noen slåss på hvert gatehjørne hver gang jeg går ut av leiligheten.

Annonse

AnonymBruker
Savannah skrev (12 minutter siden):

Mener du at det aldri noe sted er ro og orden i klasserommet i dag?  Jeg besøker mange skoler og kan forsikre deg om at i langt de fleste er ro og orden i klasserommet.

*At det er økende vold i samfunnet betyr ikke at noen slåss på hvert gatehjørne hver gang jeg går ut av leiligheten.

Nå kverulerer du bare for å kverulere.

Det har vært så mange lærere som har stått frem i media de siste årene at det er åpenbart at ting har blitt verre.

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nå kverulerer du bare for å kverulere.

Det har vært så mange lærere som har stått frem i media de siste årene at det er åpenbart at ting har blitt verre.

Det betyr ikke at ingen klasser sitter i ro lenger.  Mye er blitt vanskelig som f.eks. volden i samfunnet, men det betyr ikke at alle klassser i Norge bråker og skriker.

Jeg fikk lærereksamen i 1982 og har lang erfaring fra alle skoletrinn som lærer.  Har jobbet selvstendig som pedagogisk rådgiver og besøkt mange skoler.  Nå jobber jeg som lærer og forsker innenfor lærerutdanning.

Tror du nå at jeg vet noe om det vi snakker om?  Det var mange elever før som falt helt utenfor.  Foreldre ble ikke hørt i det hele tatt.  Nå har pendulen svingt og som ofte skjer har den svingt langt over på den andre siden.

Jeg ble mobbet som tenåring tidlig på 70-tallet og ingenting ble gjort annet enn at jeg ble sendt til psykiater som sendte meg tilbake med alle pilleboksene.  Alt var ikke bedre før.

Jeg kverulerer IKKE.  Jeg trenger ikke å delta i dette koret.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg gikk riktignok på skolen på midten av 90 tallet, men det var mye faenskap da og. Stoler som ble kastet på lærerene, politiet innom minst en gang i mnd, mye drittslenging, spytting på lærere, fyrverkeri i klasserommet, elever som ble bindt fast ute som lærere måtte hente etter frominuttet. Selv ble jeg dyttet ned en steintrapp etter at de bandt føttene mine sammen. Men lærerene den gangen sa bare at de likte meg derfor tulla de med meg...

Anonymkode: 540d6...699

Everybody skrev (12 timer siden):

Er det like mye bråk på skolene i Pakistan, India, Irak, Iran?

Jeg leste boka til Abid Raja. I Pakistan er det kustus. Læreren har voldsom autoritet og slår elevene. Det fungerer hvis målet er disiplin, og det er et kultursjokk å komme til Norge.

Jesper Juul er inne på noe også. Autoritær oppdragelse skaper disiplin, men barna lærer selv å være autoritære og blir kanskje voldelige mot kone og barn. Barn i autoritære kulturer gjør mer galt når de voksne ikke ser på. Jeg husker godt fra egen barndom når det var litt mer autoritært. Det var mye mer rampestreker og hærverk. Mer tagging og skribling over alt. Jeg tror det var mer slossing og mild vold mellom barn, men ikke mot læreren. Det ble ikke filmet. Det var i alle fall ingen nyhetssak at noen fikk bank.

Uansett: Jeg vil ikke helt tilbake til spanskrøret, men er par skritt tilbake ville vært bra. Ikke bruke for mye tid på bråkebøtter, men sende dem ut. Litt mindre kompisforhold mellom barn og voksne. Fraværsgrense fremfor å forstå det ihjel.

Everybody skrev (13 timer siden):

Er det like mye bråk på skolene i Pakistan, India, Irak, Iran?

Jeg har besøkt skoler i dette området.  Elevene var helt stille da en fremmed dame satt i klasserommet.  De fleste hadde aldri sett et vestlig menneske og i vestlige klær.  Jeg ble glad da jeg gikk etter ganger og hørte skvaldring fra klasserommene.  Fysisk straff er vanlig og foreldre synes det er en selvfølge.  Innvandrere i Norge trekker frem skolesystemet som det mest positive ved å bo her.  

Annonse

Grendel skrev (57 minutter siden):

Uansett: Jeg vil ikke helt tilbake til spanskrøret, men er par skritt tilbake ville vært bra. Ikke bruke for mye tid på bråkebøtter, men sende dem ut. Litt mindre kompisforhold mellom barn og voksne. Fraværsgrense fremfor å forstå det ihjel.

Hvor har du tenkt å sende bråkebøttene?  Ut i gangen så de kan forstyrre andre klasser i fred?  Fraværsgrense eksisterer, men har du tenkt å sende elevene hjem hvis de overskrider den?  Vil du arrestere ungdommer og sende dem i fengsel ned til ti år.  Spørsmålet er hvilken tiltak er best.  Det er mye meninger om skole og lærere.  Alle (eller fleste) har gått på skole og alle "vet" hvordan den burde være.  Det er ikke så mye meninger om ingeniører og hvordan de burde jobbe, eller advokater, eller arkitekter, eller etc.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Til rektor, slik det var i gamle dager.

Anonymkode: 0d903...86e

Hva skal rektor gjøre?  *Tror du elevene har respekt for rektor når diskusjonene over middagsbordet med familien er hvor dum rektor og lærerne er?  Har noen respekt for noe lenger?  Hva med politikere, hvem har respekt for dem?

Tror vi må begynne ut i samfunnet.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Låse dem inne på et eget rom hvor de ikke ødelegger for andre. Brudd på regler må ha konsekvenser. 

Hvor lenge har du tenkt å ha dem innelåst?  Hva tror du kommer utav det?  Har du tenkt å låse foreldrene inne sammen med dem?  Hva med rektor? Skal hen låses inne i noen tilfeller?

AnonymBruker
Savannah skrev (45 minutter siden):

Hvor lenge har du tenkt å ha dem innelåst?  Hva tror du kommer utav det?  Har du tenkt å låse foreldrene inne sammen med dem?  Hva med rektor? Skal hen låses inne i noen tilfeller?

Ok, du syntes det er bedre de er i klasserommet og ødelegger for alle andre. Deg om det.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ok, du syntes det er bedre de er i klasserommet og ødelegger for alle andre. Deg om det.

Mener du at de skal låses inne hele dagen og aldri komme inn i klasserommet?  Ble du noen ganger innelåst på skolen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...