Gå til innhold

Vold i skolen, lærere maktesløse og stadig fler slutter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Savannah skrev (1 time siden):

Mener du at de skal låses inne hele dagen og aldri komme inn i klasserommet?  Ble du noen ganger innelåst på skolen?

Nei, jeg oppførte meg skikkelig. 

Anonymkode: 0d903...86e

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg oppførte meg skikkelig. 

Jeg etterlyser tiltak for elever som ikke oppfører seg.  De kan ikke bare låses inne hele tiden.  Det løser i hvert fall ikke problemer.  Atferdsvansker øker alle steder, ikke bare i skolen, men i samfunnet for øvrig.  Hva betyr å få konsekvenser?  Det å sende barn til rektor er ikke og skal ikke være straff.  Det er ofte en løsning for å roe barn ned.  Det som vi tenkte som straff før i tiden er ikke det nå, og det finnes mye forskning på at straff løser ingen problemer.

Skal kriminelle alle sammen låses inne og nøkkelen kastes i sjøen?  Uansett.  Skal skolen renses for alle med ADHD, autisme, ADD, tourette, non-verbale lærevansker, dysleksi, angst, depresjon osv.?  Hvor mange tror du blir igjen?

AnonymBruker
Savannah skrev (20 minutter siden):

Jeg etterlyser tiltak for elever som ikke oppfører seg.  De kan ikke bare låses inne hele tiden.  Det løser i hvert fall ikke problemer.  Atferdsvansker øker alle steder, ikke bare i skolen, men i samfunnet for øvrig.  Hva betyr å få konsekvenser?  Det å sende barn til rektor er ikke og skal ikke være straff.  Det er ofte en løsning for å roe barn ned.  Det som vi tenkte som straff før i tiden er ikke det nå, og det finnes mye forskning på at straff løser ingen problemer.

Skal kriminelle alle sammen låses inne og nøkkelen kastes i sjøen?  Uansett.  Skal skolen renses for alle med ADHD, autisme, ADD, tourette, non-verbale lærevansker, dysleksi, angst, depresjon osv.?  Hvor mange tror du blir igjen?

Folk som ikke kan oppføre seg og ødelegger for andre bør sendes på spesialskole. Som i gamle dager.

AnonymBruker

Denne forfatteren er jo ikke helt god. Skriver mye rart. Og setter ting helt på spissen og overdriver. 
min erfaring er at skolen forventer mer ev elevene enn av seg selv. 
Lærere gjør ikke annet enn å klage og sutre over yrket sitt. De har lite yrkesstolthet. Ingen ungdommer orker å søke seg til et studie der lærere selv skriker og hyler ut i media om hvor følt de har det, ergo mangel på søkere. 
Lærere klager over elever, foreldre og politikere. Alle gjør feil og alle er grusom. Men de selv? Ikke har de noen form for psykologisk kompetanse i møte med barn. Om et barn blir sint, blir de møtt med sinne tilbake. 
respekt skal gå begge veier. Og tillit må bygges opp over tid. 
mange lærere kjører seg selv i grøfta fordi de ikke har god nok sosial kompetanse til å møte elevene. 
de har et dårlig elevsyn da de snakker om alle de grusomme barna med diagnoser. 
for 30 år siden satt de samme barna i klasserommet med samme diagnosene, men det var ikke et navn på det. 
lærere vil ha A4 barn i klassen, og elever som suger inn læring og sitter pent. 
de vil ha barn med vansker ut av klassen. 
hvor skal de gjøre av seg da? 
skal ikke barn med downs f eks gå på en skole og sosialiseres med jevnaldrende?  Eller de med adhd? Min far har adhd, og han er lege. Langt høyere utdanning enn lærere. 

Anonymkode: 6e8b5...e0c

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Folk som ikke kan oppføre seg og ødelegger for andre bør sendes på spesialskole. Som i gamle dager.

Så barn på 7-8 år skal sendes bort? Hvor skal de bo? Mener du at kommunene skal bygge spesial skoler i hver eneste bygd? 
Eller skal disse barna bo på internatskole? 
Et barn som sliter med motivasjon, har det vanskelog på skolen grunnet få venner/ mobbing etc skal sendes bort? 

AnonymBruker
Savannah skrev (1 time siden):

Enig! Hva med den skoleflinke jenta, som plutselig mister motivasjonen og får depresjon i 8 trinn? Sendes bort? 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så barn på 7-8 år skal sendes bort? Hvor skal de bo? Mener du at kommunene skal bygge spesial skoler i hver eneste bygd? 
Eller skal disse barna bo på internatskole? 
Et barn som sliter med motivasjon, har det vanskelog på skolen grunnet få venner/ mobbing etc skal sendes bort? 

Eh nei. De som bråker, bøller, angriper læreren og andre elever skal tas ut av klasserommet.

Savannah skrev (21 timer siden):

Hvor har du tenkt å sende bråkebøttene?  Ut i gangen så de kan forstyrre andre klasser i fred?  Fraværsgrense eksisterer, men har du tenkt å sende elevene hjem hvis de overskrider den?  Vil du arrestere ungdommer og sende dem i fengsel ned til ti år.  Spørsmålet er hvilken tiltak er best.  Det er mye meninger om skole og lærere.  Alle (eller fleste) har gått på skole og alle "vet" hvordan den burde være.  Det er ikke så mye meninger om ingeniører og hvordan de burde jobbe, eller advokater, eller arkitekter, eller etc.

Litt overraskende svar med tanke på at jeg brukte 80% av innlegget på problemene med autoritær barneoppdragelse.

Jeg tror ikke det å være litt mer autoritær handler så mye om straff. Jeg så i militæret at det var fullt mulig å få bøller på 18-19 til å stå på rekke og være livredde for å gjøre en liten feil. Egentlig uten trussel om noen stor straff. Da kan man ikke late som om mening og befal er jevnbyrdige og stemme over om det skal være mobilforbud på oppstilling. Hvis du lurer på hvordan det gjøres kan du se Kompani Lauritzen🙂

Det at foreldre stiller krav kan komme av at politikere elsker å lovfeste rettigheter uten å følge opp med penger.

Jeg må si at det er mye bra med skolen også. Alt virker mye proffere og mer systematisk enn før.

AnonymBruker
Grendel skrev (4 timer siden):

Litt overraskende svar med tanke på at jeg brukte 80% av innlegget på problemene med autoritær barneoppdragelse.

Jeg tror ikke det å være litt mer autoritær handler så mye om straff. Jeg så i militæret at det var fullt mulig å få bøller på 18-19 til å stå på rekke og være livredde for å gjøre en liten feil. Egentlig uten trussel om noen stor straff. Da kan man ikke late som om mening og befal er jevnbyrdige og stemme over om det skal være mobilforbud på oppstilling. Hvis du lurer på hvordan det gjøres kan du se Kompani Lauritzen🙂

Det at foreldre stiller krav kan komme av at politikere elsker å lovfeste rettigheter uten å følge opp med penger.

Jeg må si at det er mye bra med skolen også. Alt virker mye proffere og mer systematisk enn før.

Google autoritær vs autoritativ. 
I mitt yrke bruker vi autoritativ stil. 
Har selv barn i skolen, og jeg vil ikke si foreldre er så veldig på å stiller krav. 
nå er det alarmerende store tall der over 70.000 norske barn har skolevegring, og 11% av barn i den norske skolen opplever mobbing. Det er høye tall. 
at foreldre krever et godt og trygt skolemiljø for barna sine er en selvfølge. 
for 25 år siden hadde ikke foreldre noe de skulle si. Men etter at 9a paragrafen kom, har lærerne bukket under. Fordi de er pliktig til aktivitetsplan da det er lovfestet at barn skal være trygg på skolen og ha det bra. 
dette blir for mye arbeid for de. Skulle trodd denne loven var av like stor interesse for lærere som elever og foreldre. At vi alle kjemper mot mobbing og utenforskap. 
1,5% av norske lærere mobber elever. 
Så har vi den forbaska smart tlf og sosiale medier som skaper både glede og fordervelse. Alt som skjer på sosiale medier og fritid blir dratt med inn på skolen, og motsatt. 
Hvorfor får så mange barn og unge psykiske vansker? Skolevegring hørte vi ikke om for 20 år siden. Nå er dette vanlig. 
For mye skjermtid? 
Da jeg vokste opp hendte det vi hadde noe jente drama. Mine foreldre tok tak i meg, og jeg fikk vite hvordan jeg skulle oppføre meg. 
dagens foreldre tåler ikke kritikk mot eget barn, og en uskyldig jentekonflikt blir til en stor foreldrekonflikt der foreldrene ikke snakker med hverandre gjennom flere år. 
fremfor å oppdra egne barn, går de i fornektelse og skylder på andre barn. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.2.2024 den 17.43):

Noen lærere her som kan bekrefte, eller avkrefte, at det har blitt så ille i skolen?

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/jeg-har-elever-som-sparker-om-de-blir-irettesatt/o/5-95-1605341

Jeg kjenner lærere som har sluttet, eller som snart kommer til å slutte, fordi de ikke orker mer. Mange lærere har blitt sykemeldt fordi de står i en umenneskelig skvis mellom sitt pedagogiske lærerkall og den brutale virkeligheten. Elever som utøver fysisk og psykisk vold blir møtt med møter, tiltaksplaner, nye møter og nye tiltaksplaner.

Det er skolen som skal tilpasse seg avvikende oppførsel, heller enn at elevene må tilpasse seg skolens standardiserte norm. Fordi alle skal med, finnes det nærmest intet minstekrav som skal oppfylles for at elevene skal få være en del av klassefellesskapet. Alle skal med.

Jeg har elever som sparker om de blir irettesatt. Som ukontrollert sprer eder og galle. Som går inn og ut av klasserommet når det passer for dem.

Det er verken omsorg eller inkludering å presse alle gjennom samme kvern. Tvert imot ekskluderes de fleste elevene fra muligheten til å utnytte sitt fulle potensial, fordi atferdsutfordringene tar fokuset, og får dominere ressursbruken i skolen.

Og, Sanna Sarromaa:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/l364V3/takk-for-meg-skoleverket

Det manglende samsvaret med den man vil være og den jobben man vil utføre, og det systemet man jobber i, blir man psykisk nedbrutt og til slutt fysisk syk av. Eller man er så heldig og kommer seg vekk, som jeg nå gjør.

En erfaren lærer sa at han for lengst hadde sluttet å planlegge timene sine. Det hadde han ikke tid til. Alt det andre, det utenomfaglige, tok all tiden hans. Hvis yrket hadde vært å lære bort, hadde det fortsatt vært håndterbart, men det er elever med så store problemer og behov at man ender opp med oppgaver man egentlig ikke behersker.

Oppfører «Per» seg dårlig, så ville foreldrene tidligere følt det som sitt ansvar. Nå tar de læreren og skolen i stedet. Det samme med karakterene. Er ikke karakterene til «Børre» gode nok, så er det læreren som ikke klarer å motivere ham.

Enkeltelevers rett til å få lov til å være på skolen og ødelegge for alle andre ser ut til å være den sterkeste retten i dagens skole. Vi elsker å snakke om fellesskapet samtidig som vi lar et par elever ødelegge for det fellesskapet. Vi fjerner ikke de voldelige og utagerende elevene. Vi tilbyr kurs i stressmestring og debrifing til de ansatte i stedet.

Anonymkode: 6997e...251

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette må opp på polititikken, de som står ansvarlig. Hvorfor var det ikke slik før i tida? Lær noe av de eldre, lær av de som fikk det il slik at de fleste elevene lærte noe. Må ikke bare tenke nytt hele tiden, lær av slik det ble gjort før og tenk over hva parti dere stemmer på. Tål kritikk, og stå i det ubehaget. Vær åpne og ærlige. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Google autoritær vs autoritativ. 
I mitt yrke bruker vi autoritativ stil. 
Har selv barn i skolen, og jeg vil ikke si foreldre er så veldig på å stiller krav. 
nå er det alarmerende store tall der over 70.000 norske barn har skolevegring, og 11% av barn i den norske skolen opplever mobbing. Det er høye tall. 
at foreldre krever et godt og trygt skolemiljø for barna sine er en selvfølge. 
for 25 år siden hadde ikke foreldre noe de skulle si. Men etter at 9a paragrafen kom, har lærerne bukket under. Fordi de er pliktig til aktivitetsplan da det er lovfestet at barn skal være trygg på skolen og ha det bra. 
dette blir for mye arbeid for de. Skulle trodd denne loven var av like stor interesse for lærere som elever og foreldre. At vi alle kjemper mot mobbing og utenforskap. 
1,5% av norske lærere mobber elever. 
Så har vi den forbaska smart tlf og sosiale medier som skaper både glede og fordervelse. Alt som skjer på sosiale medier og fritid blir dratt med inn på skolen, og motsatt. 
Hvorfor får så mange barn og unge psykiske vansker? Skolevegring hørte vi ikke om for 20 år siden. Nå er dette vanlig. 
For mye skjermtid? 
Da jeg vokste opp hendte det vi hadde noe jente drama. Mine foreldre tok tak i meg, og jeg fikk vite hvordan jeg skulle oppføre meg. 
dagens foreldre tåler ikke kritikk mot eget barn, og en uskyldig jentekonflikt blir til en stor foreldrekonflikt der foreldrene ikke snakker med hverandre gjennom flere år. 
fremfor å oppdra egne barn, går de i fornektelse og skylder på andre barn. 

Problemet i dag er sikkert fordi begge foreldre ofte må jobbe for å få det til å gå rundt. Mange er så slitne at de mangler overskudd til å ta seg av barna sine. Dårlig økonomi gjør også at flere må jobbe mer enn 100 prosent. Dette skjer fordi våre politikere tar så mye skatt og avgifter. Hadde vi hatt mye lavere skatt kunne flere vært hjemmeværende, hatt overskudd til å oppdra sine barn.  Det har blitt "lett" å skille seg,  og mange barn har det vondt av den grunn. De som blir utsatt forlatt, kan bli helt ødelagt og ikke greie å ta seg av barna skikkelig. Viktig å se på hele samfunnet hvordan det har blitt og hvordan det kan bli bedre. Hvordan var det før når barna lærte noe og oppførte seg med respekt for læreren?  Er det noe vi kan lære som var positivt av historien? 

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Er dette problemet nyoppstått, har det alltid vært der?

Anonymkode: f0a69...15d

For ikke altfor lenge siden var det nok utenkelig at elever skulle bruke vold mot lærerne. Motsatt vei, derimot, forekom det både vold og annen irettesetting som kunne prege elev-ofrene for livet.

Det er jo ikke slik her i landet lenger at folk har så stor respekt for læreren, presten, lensmannen og andre personer i "autoritære" roller, at de finner seg i nesten hva som helst. Og godt er det, men lærerne bør fortsatt få ha en lederrolle i klasserommet og midler til å utøve den, slik at det faktisk kan foregå undervisning der. 

Dessuten gikk ikke alle på samme skole tidligere. Elever som på saklig eller tilfeldig grunnlag ble vurdert til ikke å passe inn, ble sendt til spesialskoler eller anstalter der det kunne foregå litt av hvert. 

AnonymBruker
laban skrev (40 minutter siden):

For ikke altfor lenge siden var det nok utenkelig at elever skulle bruke vold mot lærerne. Motsatt vei, derimot, forekom det både vold og annen irettesetting som kunne prege elev-ofrene for livet.

Det er jo ikke slik her i landet lenger at folk har så stor respekt for læreren, presten, lensmannen og andre personer i "autoritære" roller, at de finner seg i nesten hva som helst. Og godt er det, men lærerne bør fortsatt få ha en lederrolle i klasserommet og midler til å utøve den, slik at det faktisk kan foregå undervisning der. 

Dessuten gikk ikke alle på samme skole tidligere. Elever som på saklig eller tilfeldig grunnlag ble vurdert til ikke å passe inn, ble sendt til spesialskoler eller anstalter der det kunne foregå litt av hvert. 

Foreldre er viktige eksempler for barna sine., så må derfor selv vise respekt for andre som står foran og underviser eller holder tale.  

AnonymBruker

Det er mange lærere som aldri burde vært lærere. De sutrer og klager hele tiden. For lite lønn, og stakkars de. Ingen har mer ferie enn lærere. I tillegg forventer de kun a4 elever som sitter pent og rekker opp hånda. 
har vært borti lærere som er så ufine og krenkende mot elever at andre instanser måtte gripe inn. 
Det er få som søker lærerstudiet. De skremmer jo bort søkere selv med all den klagingen. 
de får godt betalt og mye fri, så da kan de klare å gjøre jobben sin. 
Alt er satt på spissen! 

AnonymBruker

Friskt innlegg i debatten: 

Hva gjør vi med verstingene?

KOMMENTAR: Kunne det ikke vært medlemskap i sjøspeideren? Eller glutenallergi? Nei, selvfølgelig er det innvandring som er den ubehagelige komponenten i ungdomsvolden.

Greia er, kunne en lærer fortelle meg, at den lille gjengen terroriserer hele skolen. Vi kan ikke gjøre en dritt, bare vente på at det blir så alvorlig at de havner i fengsel. 

Historien handlet om et par gutter. Voldelige, truende og opptatt av «respekt». Noe måtte gjøres, men opplevelsen til lærerne var at denne gjengen langt på vei hadde støtte for oppførselen sin fra foreldrene.

https://www.aftenbladet.no/meninger/kommentar/i/EQ6mLA/hva-gjoer-vi-med-verstingene

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Friskt innlegg i debatten: 

Hva gjør vi med verstingene?

KOMMENTAR: Kunne det ikke vært medlemskap i sjøspeideren? Eller glutenallergi? Nei, selvfølgelig er det innvandring som er den ubehagelige komponenten i ungdomsvolden.

Greia er, kunne en lærer fortelle meg, at den lille gjengen terroriserer hele skolen. Vi kan ikke gjøre en dritt, bare vente på at det blir så alvorlig at de havner i fengsel. 

Historien handlet om et par gutter. Voldelige, truende og opptatt av «respekt». Noe måtte gjøres, men opplevelsen til lærerne var at denne gjengen langt på vei hadde støtte for oppførselen sin fra foreldrene.

https://www.aftenbladet.no/meninger/kommentar/i/EQ6mLA/hva-gjoer-vi-med-verstingene

Tenker at skolen må være flinkere til å melde bekymring til barnevernet om elever utøver vold på ungdomsskolen. Siden lærere ikke kan gjøre noe selv, og foreldrene støtter dårlig adferd så må det meldes til barnevernet. 
ungdommen trenger da tett oppfølging. 
Men har samtidig litt vanskelig for å tro på at foreldre støtter vold og dårlig adferd hos barna sine. 
Lærere snakker jo om barna som djevelunger, drittunger osv i artikler, og det er jo ikke måten man omtaler barn med. Det i seg selv viser vel kanskje at det er en dårlig relasjon mellom lærere og elever. 
Mange barn og foreldre oppfatter skolen og lærere vanskelige. Lærere som brøler og skriker og kaller elever. 
Så det er nok mange foreldre som ikke gjør jobben sin samt mange lærere som ikke burde vært lærere 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...