Gå til innhold

Hvor redd skal man være for å få narkose?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Vhanja skrev (30 minutter siden):

Du dør ikke av at de stikker i feil vene. Jeg har tatt hundrevis av blodprøver. De bommer ofte på meg også og må ta igjen og igjen og igjen. Har aldri dødd av det. 

Men jeg forstår at du har en irrasjonell frykt for sprøyter. Jeg har en irrasjonell frykt for edderkopper så jeg forstår konseptet. Det er nok like lite hjelpsomt å fortelle deg at det ikke er farlig om de bommer som det er å fortelle meg at edderkopper ikke er farlige.

Takk for at du forstår meg. 

Anonymkode: a349b...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg har bare trodd og tenkt det. Så har jeg sett på en dokumentar på Netflix som har skremt meg mer opp, enn noen gang.. jeg skal ha narkose når skal operere og da kunne de bare tatt blodprøvene med det har jeg tenkt. Men det vet jeg ikke går. Synes jeg burde fått noe beroligende i forkant men legen nekter tvert som om det er noe farlig når det er en engangstilfelle. 

Anonymkode: a349b...887

Om jeg var deg ville jeg mate meg selv med at dette er en irrasjonell frykt. Nesten alt vi foretar oss er farligere enn et sprøytestikk i forbindelse med blodprøve. Det er - rasjonelt sett - farligere å ta narkose, og enda farligere og kjøre til sykehuset., men også her er det svært liten sjanse for at noe går galt. Kunsten er nok å ikke mate seg selv med skremselspropaganda, men fortelle deg selv om og om igjen at et sprøytestikk er noe av det minst farlige du foretar deg - for det er nemlig sannheten.

Lykke til med både prøver og operasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (2 timer siden):

Kan de ikke ta butterfly på hånden? Da treffer de med en gang.

Hva er det med sommerfugl i hånden? 

Anonymkode: a349b...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (2 timer siden):

Om jeg var deg ville jeg mate meg selv med at dette er en irrasjonell frykt. Nesten alt vi foretar oss er farligere enn et sprøytestikk i forbindelse med blodprøve. Det er - rasjonelt sett - farligere å ta narkose, og enda farligere og kjøre til sykehuset., men også her er det svært liten sjanse for at noe går galt. Kunsten er nok å ikke mate seg selv med skremselspropaganda, men fortelle deg selv om og om igjen at et sprøytestikk er noe av det minst farlige du foretar deg - for det er nemlig sannheten.

Lykke til med både prøver og operasjon!

Takk for det. 

Anonymkode: a349b...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva er det med sommerfugl i hånden? 

Anonymkode: a349b...887

Butterfly er en tynn når som ofte brukes på barn som skal ta blodprøve.  Den brukes ikke til veneflon fordi den er for tynn.  Det er i hvert fall det jeg lærte i forrige århundre 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dorthe skrev (4 minutter siden):

Butterfly er en tynn når som ofte brukes på barn som skal ta blodprøve.  Den brukes ikke til veneflon fordi den er for tynn.  Det er i hvert fall det jeg lærte i forrige århundre 😉

Brukes også når man har dårlige årer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Dorthe skrev (27 minutter siden):

Butterfly er en tynn når som ofte brukes på barn som skal ta blodprøve.  Den brukes ikke til veneflon fordi den er for tynn.  Det er i hvert fall det jeg lærte i forrige århundre 😉

Å ja men da skal jeg spørre om jeg kan få det. Takk for tips. 

Anonymkode: a349b...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (26 minutter siden):

Brukes også når man har dårlige årer. :)

Så jeg trenger ikke være enda mer skammelig da. Det må jeg definitivt få.  Tror du ikke? 

Anonymkode: a349b...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så jeg trenger ikke være enda mer skammelig da. Det må jeg definitivt få.  Tror du ikke? 

Anonymkode: a349b...887

Butterfly? Det er ikke noe problem nei. Jeg tar blodprøve annenhver uke på sykehuset og de tar alltid butterfly. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (Akkurat nå):

Butterfly? Det er ikke noe problem nei. Jeg tar blodprøve annenhver uke på sykehuset og de tar alltid butterfly. 

Tenk at det finnes muligheter. Jeg skal prøve på nytt i dag å møte opp på sykehuset. Jeg følte på en liten skam til når Dorthe skrev at det kum brukes på barn men jeg har måtte i forkant gjort andre undersøkelser som når de måtte ta slange inn i nesen og da fikk jeg de til å bruke en tynnere slange som barn tok i stedet for en en kjempe stor slange som nesten så ut som et sugerør. Det var ingen problem de sa bare det tok lenger tid. 

Anonymkode: a349b...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenk at det finnes muligheter. Jeg skal prøve på nytt i dag å møte opp på sykehuset. Jeg følte på en liten skam til når Dorthe skrev at det kum brukes på barn men jeg har måtte i forkant gjort andre undersøkelser som når de måtte ta slange inn i nesen og da fikk jeg de til å bruke en tynnere slange som barn tok i stedet for en en kjempe stor slange som nesten så ut som et sugerør. Det var ingen problem de sa bare det tok lenger tid. 

Anonymkode: a349b...887

Neida butterfly bruker absolutt ikke bare til barn så det kan du trygt spørre om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det finnes jo sånn maske? 

Anonymkode: a349b...887

Det er kun oksygen. Får å få under narkosen må få medisiner slim at du sover, og det gjennom veneflon. Det er mye verre enn blodprøver. 
Blodprøver er kun et lite stikk, så er det over, da kan de tappe blod uten at du kjenner noe. 
det er gjort på under 1 min. Lukk øynene eller se en annen vei. Pust med magen. 
å bite seg i tunga er tusen ganger vondere enn ei blodprøve 

Anonymkode: 9563f...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er kun oksygen. Får å få under narkosen må få medisiner slim at du sover, og det gjennom veneflon. Det er mye verre enn blodprøver. 
Blodprøver er kun et lite stikk, så er det over, da kan de tappe blod uten at du kjenner noe. 
det er gjort på under 1 min. Lukk øynene eller se en annen vei. Pust med magen. 
å bite seg i tunga er tusen ganger vondere enn ei blodprøve 

Anonymkode: 9563f...f7e

Å ja da hjalp jo ikke særlig å lese at narkose regnes som farlig når jeg om kort tid skal ha det. Men uansett så fikk jeg ikke gjennomført blodprøvene i dag heller. Vi prøvde i 2 timer. Så nå får legen bare gi meg beroligende, det må han ellers er han en dårlig lege. 

Anonymkode: a349b...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å ja da hjalp jo ikke særlig å lese at narkose regnes som farlig når jeg om kort tid skal ha det. Men uansett så fikk jeg ikke gjennomført blodprøvene i dag heller. Vi prøvde i 2 timer. Så nå får legen bare gi meg beroligende, det må han ellers er han en dårlig lege. 

Anonymkode: a349b...887

Det er mer farlig å ferdes i trafikken enn å få narkose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (12 minutter siden):

Det er mer farlig å ferdes i trafikken enn å få narkose. 

Skammer meg sånn, og angrer på at delte dette med hele Norge. Håper admin sletter tråden. 

Anonymkode: a349b...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Jeg sitter på venterommet på furst og en blir kalt opp. Han sier at han ikke klarer det og går raskt ut. Jeg trekker litt på smilebåndet. Er det noe å være redd for da? 
 

men så kommer jeg på alle mine fobier og hvordan jeg prokastinerer og gruer meg og dropper det.

 

Det med blod skiller seg også litt fra annen angst da det senker heller enn å øker blodtrykket. Og da kan man besvime. Men det overlever man fint.

 

Hvis jeg må noe jeg har fobi mot tar jeg en stor dose benzo og det går stort sett bra. Unntatt da jeg skulle ta gastroskopi og røsket ut slangen i panikk mens jeg serie brakk meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Worriesome Plenty 2 skrev (1 time siden):

Jeg sitter på venterommet på furst og en blir kalt opp. Han sier at han ikke klarer det og går raskt ut. Jeg trekker litt på smilebåndet. Er det noe å være redd for da? 
 

men så kommer jeg på alle mine fobier og hvordan jeg prokastinerer og gruer meg og dropper det.

 

Det med blod skiller seg også litt fra annen angst da det senker heller enn å øker blodtrykket. Og da kan man besvime. Men det overlever man fint.

 

Hvis jeg må noe jeg har fobi mot tar jeg en stor dose benzo og det går stort sett bra. Unntatt da jeg skulle ta gastroskopi og røsket ut slangen i panikk mens jeg serie brakk meg.

Nettopp men du har fått beroligende. Det fikk jeg ikke. Men nå har jeg kranglet meg til og få et eller annet jeg ikke vet hva er som skulle roe meg ned. Fikk en halv tablett til dette. Merkelig system, jeg har ingen forhold til beroligende, fra før. 

Anonymkode: a349b...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
Drømmeautomat skrev (På 7.2.2024 den 15.43):

Du vil aldri komme til å få narkose for å ta en blodprøve. Kanskje en sobril.

Det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (9 timer siden):

Det stemmer.

Sant. 

Anonymkode: a349b...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...