Gå til innhold

Hvor redd skal man være for å få narkose?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
laban skrev (18 timer siden):

Narkose er som søvn uten tidsbegrep. Når du våkner om morgenen eller midt på natten, har du ofte en slags formening om du har sovet lenge eller kort. Når du får narkose, føles det som du våkner igjen "med én gang", selv hvis det er en stor operasjon og du er bevisstløs lenge.

De overvåker deg hele tiden, så du får akkurat den bedøvelsen som trengs, uansett om det tar kortere eller lengre tid enn planlagt eller varer nøyaktig så lenge de trodde før start. Blir du spurt om høyde og vekt på forhånd, svarer du ærlig, så får de helt riktig utgangspunkt.

De har gjort det mange ganger før, det er for deg det er noe ekstraordinært. (Jeg vet det er lett å si, men det er sant.)

Ja skal være ærlig på det. Håper bare at jeg ikke kjenner at de drar opp eller ned det røret fra halsen. Det går sikkert bra, enten går det over eller så går det ikke. Er ikke det et ordtak? Om så har jeg hatt en trivelig tid på jorden. Neida, joda. Prøver og fokusere på andre ting frem til det moment. 

Anonymkode: a349b...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja skal være ærlig på det. Håper bare at jeg ikke kjenner at de drar opp eller ned det røret fra halsen. Det går sikkert bra, enten går det over eller så går det ikke. Er ikke det et ordtak? Om så har jeg hatt en trivelig tid på jorden. Neida, joda. Prøver og fokusere på andre ting frem til det moment. 

Anonymkode: a349b...887

Jeg og hadde slange i halsen, det tok de inn og ut i narkosen. Var litt sår i halsen etterpå i noen dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja skal være ærlig på det. Håper bare at jeg ikke kjenner at de drar opp eller ned det røret fra halsen. Det går sikkert bra, enten går det over eller så går det ikke. Er ikke det et ordtak? Om så har jeg hatt en trivelig tid på jorden. Neida, joda. Prøver og fokusere på andre ting frem til det moment. 

Anonymkode: a349b...887

Når man skal legges i narkose så foregår det sånn:

Du får beroligende før operasjoner om du ønsker deg det. Synes du skal gjøre det, pga det neste. 

De legger veneflon (nål i armen) på deg for å gå deg medisiner.

Su blir trillet til operasjonsstuen og der kan du ytre at du er redd for situasjonen om du ønsker, da tar de ekstra hensyn. Hvis ikke så er såpass beroliget at du slapper helt av.

Så hilser du på anestesilege, du får en maske over nese og munn og blir bedt om å telle baklengs fra ti. Jeg husker å komme til maks syv etter mange operasjoner.

Du er totalt borte helt til du våkner, vanligvis på postop (post-operativ avdeling), hvor du blir kjempegodt tatt vare på.

Er viktigere ting i nuet å fokusere på som våren som snart kommer, mer vinter før det, verden i konflikt men interessante tider og renta som bør ned snart 😉 Lykke til så mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (14 minutter siden):

Når man skal legges i narkose så foregår det sånn:

Du får beroligende før operasjoner om du ønsker deg det. Synes du skal gjøre det, pga det neste. 

De legger veneflon (nål i armen) på deg for å gå deg medisiner.

Su blir trillet til operasjonsstuen og der kan du ytre at du er redd for situasjonen om du ønsker, da tar de ekstra hensyn. Hvis ikke så er såpass beroliget at du slapper helt av.

Så hilser du på anestesilege, du får en maske over nese og munn og blir bedt om å telle baklengs fra ti. Jeg husker å komme til maks syv etter mange operasjoner.

Du er totalt borte helt til du våkner, vanligvis på postop (post-operativ avdeling), hvor du blir kjempegodt tatt vare på.

Er viktigere ting i nuet å fokusere på som våren som snart kommer, mer vinter før det, verden i konflikt men interessante tider og renta som bør ned snart 😉 Lykke til så mye!

Tusen takk fine deg. Jeg håper at moren min kan være med meg til jeg sovner og hvis ikke til jeg blir likegyldig. Er litt redd jeg skal måtte klø på nesen eller på kinnet også akkurat når jeg psykisk klør mest sovner jeg. Tusen takk, uansett det sant masse som skjer rundt i verden nå og mest sannsynlig går det jo bra. 

Anonymkode: a349b...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Håper bare at jeg ikke kjenner at de drar opp eller ned det røret fra halsen.

Det kommer du ikke til å merke. Det kan tenkes at du kjenner bittelitt i halsen etterpå. Men det er slett ikke sikkert.

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det går sikkert bra, enten går det over eller så går det ikke. Er ikke det et ordtak?

Man pleier vel å si at enten går det bra  eller så går det over 😉

Lykke til, det går helt sikkert bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...