Gå til innhold

Hvor redd skal man være for å få narkose?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
Everybody skrev (4 minutter siden):

Virker skremmende å ta narkose.

Tror du jeg overlever? 

Anonymkode: a349b...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror du jeg overlever? 

Anonymkode: a349b...887

Ja det gjør du nok. Men synes det virker skremmende å bare falle inn i dyp søvn eller hva man skal kalle det. Blir jo litt som å være død bare at man puster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (5 minutter siden):

Ja det gjør du nok. Men synes det virker skremmende å bare falle inn i dyp søvn eller hva man skal kalle det. Blir jo litt som å være død bare at man puster.

Man får jo sånn slange ned i halsen så man slipper å puste selv 

Anonymkode: a349b...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.2.2024 den 13.32):

Å ja da hjalp jo ikke særlig å lese at narkose regnes som farlig når jeg om kort tid skal ha det. Men uansett så fikk jeg ikke gjennomført blodprøvene i dag heller. Vi prøvde i 2 timer. Så nå får legen bare gi meg beroligende, det må han ellers er han en dårlig lege. 

Anonymkode: a349b...887

Alle har ting de er redd for. 
Narkose er trygt, da er du på sykehus og anestesi har full kontroll på deg hele tiden. 
Jeg er selv redd for narkose. Det å slippe kontrollen helt, bli helt borte mens de skjerer i meg. Vet ikke helt hva jeg er redd for, men det handler om å overlevere kontrollen til andre, og det å miste det helt selv. 
jeg fikk beroligende den gangen for 20 år siden jeg hadde narkose. Likevel gråt jeg og skalv da jeg skulle inn. 
plutselig var jeg borte uten at jeg merket det. Det er ikke slik at man kjenner at man blir borte. 
så våkner du når alt er over. 
Ikke alle liker sykehus, sterile ting osv. 

 

Anonymkode: 9563f...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Alle har ting de er redd for. 
Narkose er trygt, da er du på sykehus og anestesi har full kontroll på deg hele tiden. 
Jeg er selv redd for narkose. Det å slippe kontrollen helt, bli helt borte mens de skjerer i meg. Vet ikke helt hva jeg er redd for, men det handler om å overlevere kontrollen til andre, og det å miste det helt selv. 
jeg fikk beroligende den gangen for 20 år siden jeg hadde narkose. Likevel gråt jeg og skalv da jeg skulle inn. 
plutselig var jeg borte uten at jeg merket det. Det er ikke slik at man kjenner at man blir borte. 
så våkner du når alt er over. 
Ikke alle liker sykehus, sterile ting osv. 

 

Anonymkode: 9563f...f7e

Jeg liker ikke godt å være på sykehus jeg heller. Men jeg er ofte syk for tiden så jeg vet jeg må igjennom det, det å sove gjør vi jo hver natt. Det er sikkert litt som det? Jeg håper bare at de gir nok sovemiddel sånn at jeg ikke får det meg eller har vondt uten å kunne gi beskjed at de må dope meg mer ned. Jeg håper de doper meg ned før de setter inn nålen. Det er det jeg gruer meg mest for. Hadde du stor operasjon? 

Anonymkode: a349b...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.2.2024 den 15.22):

Kunne de ikke bare gjort et unntak når det er så veldig ubekvemmelig for noen som synes det er så skummelt? Det finnes jo de som har tannlegeskrekk osv. jeg overreagerer ikke når jeg synes det er skummelt. Jeg har utsatt det i kanskje sånn 2 uker nå. Skjønner ikke hvorfor de ikke bare kan bruke de de tok for 6 mnd siden. Først prøvde jeg muntlig og forklare hvorfor jeg måtte få beroligende eller narkose. Jeg føler ikke fastlegen forstår hvor ekkelt jeg synes dette er. Det var som han sa med blikket og faktisk sa «ta deg sammen». 

Anonymkode: a349b...887

Jeg tror ikke det er mulig å få narkose for noe slikt. Det er mulig å få ved ekstrem angst for tannbehandling eller gynekologisk undersøkelse, men det er mye mer invasive prosedyrer. Og pasientene har gjerne overgrepserfaringer som gjør undersøkelsene helt umulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er sikkert litt som det? Jeg håper bare at de gir nok sovemiddel sånn at jeg ikke får det meg eller har vondt uten å kunne gi beskjed at de må dope meg mer ned.

Narkose er som søvn uten tidsbegrep. Når du våkner om morgenen eller midt på natten, har du ofte en slags formening om du har sovet lenge eller kort. Når du får narkose, føles det som du våkner igjen "med én gang", selv hvis det er en stor operasjon og du er bevisstløs lenge.

De overvåker deg hele tiden, så du får akkurat den bedøvelsen som trengs, uansett om det tar kortere eller lengre tid enn planlagt eller varer nøyaktig så lenge de trodde før start. Blir du spurt om høyde og vekt på forhånd, svarer du ærlig, så får de helt riktig utgangspunkt.

De har gjort det mange ganger før, det er for deg det er noe ekstraordinært. (Jeg vet det er lett å si, men det er sant.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
Everybody skrev (1 time siden):

Virker skremmende å ta narkose.

Narkose er ikke så skremmende, siden vi vet lite om det fremstår det som skummelt. Kort fortalt så er det blanding av 6-7 typer medikamenter som blir administrert av anestesilege i tur og orden og i riktig dose. Hovedsak smertestillende og for å sove. Verdens dypeste, deiligste søvn vil jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror du jeg overlever? 

Anonymkode: a349b...887

Ingen som kan si om de overlever morgendagen engang. Men forstår frykten din veldig godt. Dette er noe du må gjennom, er det noe du kan tenke deg som gjør det mer rasjonelt for deg at det er ikke så fælt som du tror?

Hjelper det å vite hva som skal skje, å snakke med noen på forhånd eller noe annet du kan tenke deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pegaso98 skrev (11 timer siden):

Jeg tror ikke det er mulig å få narkose for noe slikt. Det er mulig å få ved ekstrem angst for tannbehandling eller gynekologisk undersøkelse, men det er mye mer invasive prosedyrer. Og pasientene har gjerne overgrepserfaringer som gjør undersøkelsene helt umulig. 

Jeg fikk gjennomført det i går med god hjelp. Nå skal jeg opereres på fredag hvor operasjonen er regnet til og ta 5 timer med forberedelse narkose osv. @Trinity80 skal ha følge av min mor. Jeg er et nervevrak allerede nå og sa til min legen min at jeg hadde skrevet avskjedbrev hvor han bare lo. Jeg skjønner jo selv at jeg lager et stort nummer av noe som regnes som normalt men jeg er ordentlig redd for dette. Jeg har vært igjennom mange undersøkelser masse ubehagelig i lang tid. Men jeg nærmer meg mål. Vi har vel alle våre svake sider. Dette er min. 

Anonymkode: a349b...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk gjennomført det i går med god hjelp. Nå skal jeg opereres på fredag hvor operasjonen er regnet til og ta 5 timer med forberedelse narkose osv. @Trinity80 skal ha følge av min mor. Jeg er et nervevrak allerede nå og sa til min legen min at jeg hadde skrevet avskjedbrev hvor han bare lo. Jeg skjønner jo selv at jeg lager et stort nummer av noe som regnes som normalt men jeg er ordentlig redd for dette. Jeg har vært igjennom mange undersøkelser masse ubehagelig i lang tid. Men jeg nærmer meg mål. Vi har vel alle våre svake sider. Dette er min. 

Anonymkode: a349b...887

Jeg var også redd for narkose og operasjon men det gikk fint, jeg bare sovnet og våknet etter de var ferdige. Det var flere timer men virket ikke sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg fikk gjennomført det i går med god hjelp. Nå skal jeg opereres på fredag hvor operasjonen er regnet til og ta 5 timer med forberedelse narkose osv. @Trinity80 skal ha følge av min mor. Jeg er et nervevrak allerede nå og sa til min legen min at jeg hadde skrevet avskjedbrev hvor han bare lo. Jeg skjønner jo selv at jeg lager et stort nummer av noe som regnes som normalt men jeg er ordentlig redd for dette. Jeg har vært igjennom mange undersøkelser masse ubehagelig i lang tid. Men jeg nærmer meg mål. Vi har vel alle våre svake sider. Dette er min. 

Anonymkode: a349b...887

Ikke noe å være flau for eller å skamme seg over. Virkelig. Redsel og skrekk kan man ikke styre med logikk, man må bare finne måter å mestre det på. Mulig det faktisk hjelper å snakke om det her på forum sånn som du gjør, synes bare det er utrolig bra jobbet!

Da er det unnagjort, så er du som du selv sier nærmere mål. Synes du burde være stolt også👏👏

Bare skriv til oss om det blir andre ting vi skal mestre sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg fikk gjennomført det i går med god hjelp. Nå skal jeg opereres på fredag hvor operasjonen er regnet til og ta 5 timer med forberedelse narkose osv. @Trinity80 skal ha følge av min mor. Jeg er et nervevrak allerede nå og sa til min legen min at jeg hadde skrevet avskjedbrev hvor han bare lo. Jeg skjønner jo selv at jeg lager et stort nummer av noe som regnes som normalt men jeg er ordentlig redd for dette. Jeg har vært igjennom mange undersøkelser masse ubehagelig i lang tid. Men jeg nærmer meg mål. Vi har vel alle våre svake sider. Dette er min. 

Anonymkode: a349b...887

Går nok bra skal du se. 

Jeg er nok litt i ytterpunktet. Jeg elsker narkose og sier aldri nei takk til det. Skal ha operasjon i oktober og gleder meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg liker ikke godt å være på sykehus jeg heller. Men jeg er ofte syk for tiden så jeg vet jeg må igjennom det, det å sove gjør vi jo hver natt. Det er sikkert litt som det? Jeg håper bare at de gir nok sovemiddel sånn at jeg ikke får det meg eller har vondt uten å kunne gi beskjed at de må dope meg mer ned. Jeg håper de doper meg ned før de setter inn nålen. Det er det jeg gruer meg mest for. Hadde du stor operasjon? 

Anonymkode: a349b...887

Når man sover på natta drømmer man. Veksler mellom dyp søvn, rem søvn osv. i en narkose drømmer man ikke. Men ligger ikke der og tenker på at man er i narkose. Man vet ikke om noe. 
du kan ikke kjenne noe under narkose. Om det skulle skje at du ikke har fått nok narkose og at kroppen din kjenner noe, vil pulsen din øke. Ved en operasjon sitter det anestesi og føler med på pulsen din på en skjerm hele tiden. Hvis den stiger gir de deg mer narkose. 
Så dette er helt trygt. 
jeg opererte en kul i munnen. 
uansett hva en opererer så kjenner man ingenting under narkosen. 
når man våkner kjenner man heller ikke så mye da man har fått en del smertestillende rett i blodet gjennom veneflon. 
Jeg vet det er trygt, men er likevel redd for slike inngrep. Ikke inngrep i seg selv, men å få narkose. Det handler ikke om at jeg ikke stoler på legene, men min psyke takler dårlig å slippe kontrollen og falle i dyp søvn på den måten. 
 

snakk med legen førut å få god informasjon. Si fra at du er redd. De fleste er redd før narkose, derfor får alle som skal opereres beroligende før de skal inn. 
 

Anonymkode: 9563f...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når man sover på natta drømmer man. Veksler mellom dyp søvn, rem søvn osv. i en narkose drømmer man ikke. Men ligger ikke der og tenker på at man er i narkose. Man vet ikke om noe. 
du kan ikke kjenne noe under narkose. Om det skulle skje at du ikke har fått nok narkose og at kroppen din kjenner noe, vil pulsen din øke. Ved en operasjon sitter det anestesi og føler med på pulsen din på en skjerm hele tiden. Hvis den stiger gir de deg mer narkose. 
Så dette er helt trygt. 
jeg opererte en kul i munnen. 
uansett hva en opererer så kjenner man ingenting under narkosen. 
når man våkner kjenner man heller ikke så mye da man har fått en del smertestillende rett i blodet gjennom veneflon. 
Jeg vet det er trygt, men er likevel redd for slike inngrep. Ikke inngrep i seg selv, men å få narkose. Det handler ikke om at jeg ikke stoler på legene, men min psyke takler dårlig å slippe kontrollen og falle i dyp søvn på den måten. 
 

snakk med legen førut å få god informasjon. Si fra at du er redd. De fleste er redd før narkose, derfor får alle som skal opereres beroligende før de skal inn. 
 

Anonymkode: 9563f...f7e

Jeg kjenner meg igjen i det at andre overtar kontrollen. Men sånn er nå en gang. Akkurat operasjonen kan jeg ikke gjøre selv men blodprøvene virker ikke så vanskelig og ta. Men det fikk jeg ikke lov til å det skjønner jeg. 

Anonymkode: a349b...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (6 timer siden):

Går nok bra skal du se. 

Jeg er nok litt i ytterpunktet. Jeg elsker narkose og sier aldri nei takk til det. Skal ha operasjon i oktober og gleder meg. 

Ja det gjør forhåpentligvis det.

Anonymkode: a349b...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (6 timer siden):

Ikke noe å være flau for eller å skamme seg over. Virkelig. Redsel og skrekk kan man ikke styre med logikk, man må bare finne måter å mestre det på. Mulig det faktisk hjelper å snakke om det her på forum sånn som du gjør, synes bare det er utrolig bra jobbet!

Da er det unnagjort, så er du som du selv sier nærmere mål. Synes du burde være stolt også👏👏

Bare skriv til oss om det blir andre ting vi skal mestre sammen!

Takk Trinity for støttende ord og sitat. Dette er første gang jeg deler meg sååå nakent. 

Anonymkode: a349b...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (6 timer siden):

Jeg var også redd for narkose og operasjon men det gikk fint, jeg bare sovnet og våknet etter de var ferdige. Det var flere timer men virket ikke sånn. 

Takk stjernestøv for at du delte med meg. 

Anonymkode: a349b...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...