Gå til innhold

Er psykiatere og leger underordnet pasientene sine?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Man kan jo få det inntrykket av at det er pasientene, og ikke legen, som bestemmer hvilke medisiner man bør bruke/prøve eller ikke bruke/prøve. Legen må bare være nikkedukke og skrive ut (eller seponere) det pasienten vil. Ser ut til at leger er sånn puppet on a string.

Ikke min erfaring overhodet. Jeg har et par ganger bedt om medisiner som har blitt møtt med et høflig, men ærlig avslag. Men når det gjelder hvilke medisiner man velger å ikke bruke er jeg sjeleglad for at det er pasienten som har det siste ordet. Jeg har også fått anbefalt medisiner av leger som jeg har takka nei til. Alt i alt er mitt inntrykk at dette fungerer akkurat som det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må innrømme at jeg har blitt overrasket selv av å lese her inne. 

Jeg er jo selv "oppvokst på sykehuset" og går til fastlegen jevnlig. Har tatt flere ulike typer medisiner opp gjennom for ulike typer somatiske årsaker. Det har alltid vært legen som har bestemt hvilke medisiner jeg skal ta, fordi det er han som er fagperson og sitter på kunnskapen, det gjør ikke jeg.

Men her virker det som om man heller spør fremmede på nett enn fastlegen/behandler. Og når man får svar så er det "Ja, ok, da skal jeg prøve den", som om man kan bestille medisin man ønsker utfra innlegg på nett hos legen/behandler. 

Jeg er overhodet ikke vant med den måten å tenke på. Jeg synes fagpersoner er de som skal ta slike avgjørelser, ikke "shoppe på nett" av brukeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nettop. Du får ikke prøve litium fordi du bar bp2. Retningslinjene sier litium for BP1 og unntaksvis for bp2 

Anonymkode: 47477...c28

Jeg har bp2 og fordi annet ikke virket og jeg var så mye dårlig så fikk jeg Litium. 

Det var en psykiater med lang erfaring med bipolar lidelse som startet meg opp på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (6 minutter siden):

Jeg har bp2 og fordi annet ikke virket og jeg var så mye dårlig så fikk jeg Litium. 

Det var en psykiater med lang erfaring med bipolar lidelse som startet meg opp på det. 

Hos deg ble litium valgt som andrevalg fordi førstevalget ikke ga god nok effekt. Helt i tråd med retningslinjene. 

Anonymkode: 47477...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hos deg ble litium valgt som andrevalg fordi førstevalget ikke ga god nok effekt. Helt i tråd med retningslinjene. 

Anonymkode: 47477...c28

Ja, men du framstilte det som at det ikke var et alternativ for bp2 i det store og hele. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (21 minutter siden):

Ja, men du framstilte det som at det ikke var et alternativ for bp2 i det store og hele. 

Ja ser det. Sorry. Du har rett. Det er ikke førstevalg men et andre eller tredjevalg ved BP2. 

Anonymkode: 47477...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
psykedeliker skrev (11 timer siden):

Nei, det har de faktisk ikke. Jeg har observert at pasienter som hevder dette virker å være lite bevisst på sine rettigheter, og/eller ikke er villig til å gjøre det som er nødvendig for å kreve dem. Det hjelper heller ikke at enkelte pasientgrupper lager sine egne ekkokamre og dermed forsterker sine egne vrangforestillinger.

Hvilke rettigheter har pasienter? 

Anonymkode: 7901f...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (1 time siden):

Jeg må innrømme at jeg har blitt overrasket selv av å lese her inne. 

Jeg er jo selv "oppvokst på sykehuset" og går til fastlegen jevnlig. Har tatt flere ulike typer medisiner opp gjennom for ulike typer somatiske årsaker. Det har alltid vært legen som har bestemt hvilke medisiner jeg skal ta, fordi det er han som er fagperson og sitter på kunnskapen, det gjør ikke jeg.

Men her virker det som om man heller spør fremmede på nett enn fastlegen/behandler. Og når man får svar så er det "Ja, ok, da skal jeg prøve den", som om man kan bestille medisin man ønsker utfra innlegg på nett hos legen/behandler. 

Jeg er overhodet ikke vant med den måten å tenke på. Jeg synes fagpersoner er de som skal ta slike avgjørelser, ikke "shoppe på nett" av brukeren.

Men man kan ikke alltid lene seg på fagpersonen hundre prosent. En lege er ikke en fasit som har alle svar. Noen ganger eller i grunn ganske ofte må en ta ansvar selv (også de som det ikke ligger naturlig for) for eksakt diagnose og behandling. En lege er ikke et leksikon eller Google.no som vet eller kan alt til enhver tid. 

Anonymkode: 7901f...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men man kan ikke alltid lene seg på fagpersonen hundre prosent. En lege er ikke en fasit som har alle svar. Noen ganger eller i grunn ganske ofte må en ta ansvar selv (også de som det ikke ligger naturlig for) for eksakt diagnose og behandling. En lege er ikke et leksikon eller Google.no som vet eller kan alt til enhver tid. 

Anonymkode: 7901f...f86

Nei, det har hendt at min fastlege måtte slå opp i Felleskatalogen fordi han, naturlig nok, ikke har alt i hodet.

Men jeg antar ikke at en halvtime med google eller å høre fremmede på nett gir meg mer fagkunnskap enn en utdannet lege/psykiater.

Jeg kommer selvsagt også med mine innspill ang symptomer osv, men jeg "bestiller" ikke medisin utfra en shopperunde på nett.

Endret av Vhanja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (2 minutter siden):

Nei, det har hendt at min fastlege måtte slå opp i Felleskatalogen fordi han, naturlig nok, ikke har alt i hodet.

Men jeg antar ikke at en halvtime med google eller å høre fremmede på nett gir meg mer fagkunnskap enn en utdannet lege/psykiater.

Jeg kommer selvsagt også med mine innspill ang symptomer osv, men jeg "bestiller" ikke medisin utfra en shopperunde på nett.

De som bestiller medisiner får det ofte ikke for de blir gjennomskuet, eller hva tror du? En lege ser jo sin pasient an. Når det er sagt så er det det litt naivt og stole fult og helt på legen. Det er hvertfall min erfaring når det gjelder somatisk sykdom. Jeg stoler like mye på selv og har i de fleste tilfeller hatt rett. 

Anonymkode: 7901f...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

De som bestiller medisiner får det ofte ikke for de blir gjennomskuet, eller hva tror du? En lege ser jo sin pasient an. Når det er sagt så er det det litt naivt og stole fult og helt på legen. Det er hvertfall min erfaring når det gjelder somatisk sykdom. Jeg stoler like mye på selv og har i de fleste tilfeller hatt rett. 

Anonymkode: 7901f...f86

For meg er den arroganse på grense til vrangforestilling å stole like mye på seg selv som en fagperson med over seks år utdannelse når det kommer til medisinering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (4 minutter siden):

For meg er den arroganse på grense til vrangforestilling å stole like mye på seg selv som en fagperson med over seks år utdannelse når det kommer til medisinering.

Det var da voldsomt. Jeg har masse livserfaring og det kompenserer for utdanning. 

Anonymkode: 7901f...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (6 minutter siden):

For meg er den arroganse på grense til vrangforestilling å stole like mye på seg selv som en fagperson med over seks år utdannelse når det kommer til medisinering.

En lege er ikke en Gud.  De er helt vanlige mennesker som du og jeg. 

Anonymkode: 7901f...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vhanja skrev (15 minutter siden):

Nei, det har hendt at min fastlege måtte slå opp i Felleskatalogen fordi han, naturlig nok, ikke har alt i hodet.

Men jeg antar ikke at en halvtime med google eller å høre fremmede på nett gir meg mer fagkunnskap enn en utdannet lege/psykiater.

Jeg kommer selvsagt også med mine innspill ang symptomer osv, men jeg "bestiller" ikke medisin utfra en shopperunde på nett.

Jeg syns det er interessant med diskusjoner og spørsmål om medisiner her. Det er vel ingen her som faktisk tror at de kan og vet mer enn en fagperson sånn generelt, men det vil heller ikke si at fagpersoner vet alt. Jeg tok opp noe med legen min hvor han svarte at han visste svært lite om tema ( ang søvnforstyrrelse og medikament )  Han er muligens helt spesiell, men jeg tror altså ikke at noen er allvitende på et felt. Jeg tenkee også at du på en måte bebreider pasienter som "bestiller" her, mens det er faktisk sånn at leger som gir ut det pasienter ber om ukritisk, jo er de som må kritiseres her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var da voldsomt. Jeg har masse livserfaring og det kompenserer for utdanning. 

Anonymkode: 7901f...f86

Nei, det gjør det virkelig ikke.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En lege er ikke en Gud.  De er helt vanlige mennesker som du og jeg. 

Anonymkode: 7901f...f86

Det sier seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (Akkurat nå):

Jeg syns det er interessant med diskusjoner og spørsmål om medisiner her. Det er vel ingen her som faktisk tror at de kan og vet mer enn en fagperson sånn generelt, men det vil heller ikke si at fagpersoner vet alt. Jeg tok opp noe med legen min hvor han svarte at han visste svært lite om tema ( ang søvnforstyrrelse og medikament )  Han er muligens helt spesiell, men jeg tror altså ikke at noen er allvitende på et felt. Jeg tenkee også at du på en måte bebreider pasienter som "bestiller" her, mens det er faktisk sånn at leger som gir ut det pasienter ber om ukritisk, jo er de som må kritiseres her. 

Selvsagt vet ikke en fagperson alt, det er jo en selvfølge. Men de vet mye mer enn noen som "har livserfaring" når det kommer til sitt fagfelt.

Jeg bebreider sånn sett begge parter i de situasjoner hvor slikt foregår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det var da voldsomt. Jeg har masse livserfaring og det kompenserer for utdanning. 

Anonymkode: 7901f...f86

Unnskyld, men nå er du på bærtur 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (1 minutt siden):

Nei, det gjør det virkelig ikke.

Det sier seg selv.

Joda det kan det når man har vært mye syk. Jeg skal si deg det at hvis ikke mine foreldre hadde stått på som de gjorde og stolt på seg selv så hadde ikke jeg vært her i dag. Når en lege sier «nei pasienten feiler ingenting» når du føler at det er noe så kan du ikke ta det for god fisk. 

Anonymkode: 7901f...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Unnskyld, men nå er du på bærtur 🙃

Nei Kashmir, jeg skal ikke på bærtur i dag! 

Anonymkode: 7901f...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (1 minutt siden):

Selvsagt vet ikke en fagperson alt, det er jo en selvfølge. Men de vet mye mer enn noen som "har livserfaring" når det kommer til sitt fagfelt.

Jeg bebreider sånn sett begge parter i de situasjoner hvor slikt foregår.

Ok. Helt enig i det første. Ikke det siste. Der legger jeg helt enkelt ansvar på legen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...