Gå til innhold

Er psykiatere og leger underordnet pasientene sine?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei man kan ikke bestemme medisinene sine selv om man er venn med legen sin 

Anonymkode: 47477...c28

Eh jo man kan påvirke hvis man har lyst 

Anonymkode: 7901f...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eh jo man kan påvirke hvis man har lyst 

Anonymkode: 7901f...f86

Eh nei man kan ikke det hvis man har lyst. 

Anonymkode: 47477...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eh nei man kan ikke det hvis man har lyst. 

Anonymkode: 47477...c28

Hva vet du om det liksom? 

Anonymkode: 7901f...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hva vet du om det liksom? 

Anonymkode: 7901f...f86

Spør hvilken som helst lege om det er sånn at legens venner kan bestille de medisinene vedkommende vil 

Anonymkode: 47477...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spør hvilken som helst lege om det er sånn at legens venner kan bestille de medisinene vedkommende vil 

Anonymkode: 47477...c28

Ja for da hadde de jo innrømmet det. Mister legelisens osv.

Anonymkode: 6e295...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja for da hadde de jo innrømmet det. Mister legelisens osv.

Anonymkode: 6e295...185

Nettopp. De hadde ikke giddet ta den risikoen det er å fø venner og kjente med de medisinene de ønsker seg, uten å være vennens oppnevnte lege eller ha behandlingsansvar og uten å være enig i medisinene vennene ønsker seg. Det finnes retningslinjer for sånt. Alr skal feks journalføres 

Anonymkode: 47477...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fritt frem for pasienten å lufte tanker og ønsker om medisiner. Men det er legen som har det avgjørende ordet. Spesielt når det gjelder A og B-preparater kan det oppstå betydelig uenighet som igjen fører til dårlig skår på Legelisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (28 minutter siden):

Det er fritt frem for pasienten å lufte tanker og ønsker om medisiner. Men det er legen som har det avgjørende ordet. Spesielt når det gjelder A og B-preparater kan det oppstå betydelig uenighet som igjen fører til dårlig skår på Legelisten.

Signerer denne. Samt lege-pasient tillit og kjennskap (ikke vennskap), i tillegg til psyke og syke-historikk.

Man kan jo som pasient ikke skrive ut resepter, så sier seg selv😅

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spør hvilken som helst lege om det er sånn at legens venner kan bestille de medisinene vedkommende vil 

Anonymkode: 47477...c28

Nei 

Anonymkode: 7901f...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spør hvilken som helst lege om det er sånn at legens venner kan bestille de medisinene vedkommende vil 

Anonymkode: 47477...c28

Jeg har gått til min venninne som er lege og hun har skrevet resept til meg. Hva er problemet? Hun står som ansvarlig for medisinen hun foreskriver. Både smertestillende, AD, samt prevensjon osv.

Bakgrunnen var at jeg var alvorlig deprimert og min fastlege kan nada om psykiatri. Min venninne jobber innen ungdomspsykiatri. Da jeg foreslo medisinering og ville teste Venlafaxine fikk jeg resept på det da hun var enig i at det kunne lette symptomer.

Hvorfor ser noen her så sort/ hvitt og er så bastante på at det ikke er mulig forstår jeg ikke. I livet så er alt man kan tenke seg faktisk mulig😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten
psykedeliker skrev (17 timer siden):

Nei, det har de faktisk ikke. Jeg har observert at pasienter som hevder dette virker å være lite bevisst på sine rettigheter, og/eller ikke er villig til å gjøre det som er nødvendig for å kreve dem. Det hjelper heller ikke at enkelte pasientgrupper lager sine egne ekkokamre og dermed forsterker sine egne vrangforestillinger.

Er det ikke litt voldsomt å kalle det en vrangforestilling? Kan godt hende jeg har feil men har jo ikke vrangforestillinger nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (42 minutter siden):

Jeg har gått til min venninne som er lege og hun har skrevet resept til meg. Hva er problemet? Hun står som ansvarlig for medisinen hun foreskriver. Både smertestillende, AD, samt prevensjon osv.

Bakgrunnen var at jeg var alvorlig deprimert og min fastlege kan nada om psykiatri. Min venninne jobber innen ungdomspsykiatri. Da jeg foreslo medisinering og ville teste Venlafaxine fikk jeg resept på det da hun var enig i at det kunne lette symptomer.

Hvorfor ser noen her så sort/ hvitt og er så bastante på at det ikke er mulig forstår jeg ikke. I livet så er alt man kan tenke seg faktisk mulig😉

I det spesifikke tilfellet er det ikke problematisk. Om det imidlertid var som du først foreslo, at pasient velger egne medisiner og lege bare blir en maskin som skriver ut etter pasienten ønske uten å mene noe, så oppstår det såkalt problemer i mange situasjoner 

Anonymkode: 47477...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I det spesifikke tilfellet er det ikke problematisk. Om det imidlertid var som du først foreslo, at pasient velger egne medisiner og lege bare blir en maskin som skriver ut etter pasienten ønske uten å mene noe, så oppstår det såkalt problemer i mange situasjoner 

Anonymkode: 47477...c28

Jeg har spurt om følgende medikamenter fra min fastlege og fått det:

Imovane, Stilnoct, Vival, Paralgin Forte, Pinex Forte, utallige AP og AD, prevensjon (ønsket spesifikk type), betennelsesdempende til min vonde nakke, immunsupressiva og mange flere.

Så om man er oppegående, kommuniserer godt, har evne til å gjøre gode undersøkelser selv og ikke har historikk på misbruk osv så kan man faktisk velge medisinene sine selv. 

Jeg får også behandling på Ullevål sykehus, har også skjedd der at jeg har ønsket å teste ut ulike medikamenter og fått det. Sjeldent fått nei.

Så det ER mulig for andre, selv om det er umulig for noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker
Den forsvunne diamanten skrev (2 timer siden):

Er det ikke litt voldsomt å kalle det en vrangforestilling?

Ikke hos de pasientene jeg snakker om . De er dypt inne i konspirasjonsteorienes verden, og forteller jo selvfølgelig ikke dét til noen av behandlerne sine.

Så kan vi jo godt diskutere hvem som har rett til å definere hva som er en vrangforestilling eller ikke - men det er ikke bare for en behandler å legge sine egne subjektive meninger til grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser noen nevner at for legers venner er det fritt frem å "bestille" de medisiner en ønsker.

Det er så feil som det kan bli. Er det noen som absolutt ikke skal ha feil medisin, så er det ens nærmeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (7 timer siden):

Ser noen nevner at for legers venner er det fritt frem å "bestille" de medisiner en ønsker.

Det er så feil som det kan bli. Er det noen som absolutt ikke skal ha feil medisin, så er det ens nærmeste.

Takk. 

Anonymkode: 47477...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (12 timer siden):

Ser noen nevner at for legers venner er det fritt frem å "bestille" de medisiner en ønsker.

Det er så feil som det kan bli. Er det noen som absolutt ikke skal ha feil medisin, så er det ens nærmeste.

Neida hvis man har god kjemi så kan man spille på rette tangenter og få det som man vil, til en viss grad. Hvis fastlegen sier nei. 

Anonymkode: 7901f...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (12 timer siden):

Ser noen nevner at for legers venner er det fritt frem å "bestille" de medisiner en ønsker.

Det er så feil som det kan bli. Er det noen som absolutt ikke skal ha feil medisin, så er det ens nærmeste.

Neida det var en tullete kommentar… 

Anonymkode: 7901f...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...