Gå til innhold

Hvorfor får ikke trådene leve sine egne liv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Admin skrev (8 timer siden):

Det har vært uttrykt ganske klart fra brukere at de føler seg latterliggjort og mobbet når trådene deres bare går over i tull og fjas uten at noen svarer på spørsmålene sine. Derfor strammet jeg inn på avsporinger for noen år siden. 

Om det ønskes at det skal være med fjas og tull i tråder så kan vi prøve det i en periode. Men om brukere igjen da føler seg latterliggjort og tullet med så vil det bli strammet inn igjen. 

Jeg vet ikke hva dere mener med "Fjas" og "avsporing", men for meg er det en forskjell på dette. Tråder som glir over i å bli til en tulledialog mellom to anonyme er spam i mine øyne, og kan godt modereres. Dette har det vært mye av i det siste. 

Derimot syns jeg at tråder ala "Hvilke kjole er det passende å ha i bryllup?" helt fint kan ta en sving via "jeg var i Frankrike og kjøpte en nydelig fotsid kjole" og føles opp med "hvor i Frankrike var du, jeg var nettpp i Provence" uten at tråden er ødelagt - tvert om. Jeg tror det tråder ala den siste flere av oss savner fra "gamle dager".

Personangrep og regelrett plaging av andre kan gjerne modereres, mens terskelen bør være høy når noen opplever seg mobbet eller latterliggjort. Det er generellt godt og høflig debattklima på DOL.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (16 timer siden):

Admin sletta til og med personangrep rettet mot Trump. 😂

Å ønske at noen dør vil bli sletta uansett hvem det er snakk om.

Kayia skrev (15 timer siden):

Jeg vet ikke hva dere mener med "Fjas" og "avsporing", men for meg er det en forskjell på dette. Tråder som glir over i å bli til en tulledialog mellom to anonyme er spam i mine øyne, og kan godt modereres. Dette har det vært mye av i det siste. 

Derimot syns jeg at tråder ala "Hvilke kjole er det passende å ha i bryllup?" helt fint kan ta en sving via "jeg var i Frankrike og kjøpte en nydelig fotsid kjole" og føles opp med "hvor i Frankrike var du, jeg var nettpp i Provence" uten at tråden er ødelagt - tvert om. Jeg tror det tråder ala den siste flere av oss savner fra "gamle dager".

Personangrep og regelrett plaging av andre kan gjerne modereres, mens terskelen bør være høy når noen opplever seg mobbet eller latterliggjort. Det er generellt godt og høflig debattklima på DOL.

Det er førstnevnte jeg har ryddet for i hovedsak når det gjelder avsporinger, og nettopp der de fleste har følt at trådene har falt ut og de har blitt latterliggjort fordi de har fjaset et seriøst spørsmål til tull. Jeg vet om to brukere som har bedt om sletting pga dette bare det siste året. 

Det andre tilfellet ditt tar jeg som en normal avsporing innenfor tema og ikke noe jeg gidder å rydde her inne. Hadde det vært på noen av de større forumene så kanskje fordi da går et fort over til at hovedspørsmålet blir glemt, men ikke her inne. 

I de tilfellene er det som nevnt over, samt dette med at folk kommer med, og slenger seg på kommentarer som "Tenker du virkelig sånn, det er jo helt idioti" eller "Hva, sånn oppførsel er jo bare helt dust" også slenger flere av de faste anonyme seg på dette som de ofte gjør. Da har det blitt fjernet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (17 timer siden):

Hvor vil du i så fall trekke grensen mellom latterliggjøring og legitim kritikk?

Å kalle noens tenking dust og idioti for så og spore av videre med å nei, nå kommer sikkert purken på døra de eller overvåker tlf din er latterliggjøring. Å holde det i en saklig tone hjelper mye. Og tenker man at man selv ikke greier det, så er det ingen som pålegger brukere å svare. Psykiatri er ett ømt tema, og et underforum hvor det burde være minimalt med tulling av diagnoser og symptomer med mindre trådstarter selv legger opp til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Admin skrev (25 minutter siden):

Å ønske at noen dør vil bli sletta uansett hvem det er snakk om.

Det er førstnevnte jeg har ryddet for i hovedsak når det gjelder avsporinger, og nettopp der de fleste har følt at trådene har falt ut og de har blitt latterliggjort fordi de har fjaset et seriøst spørsmål til tull. Jeg vet om to brukere som har bedt om sletting pga dette bare det siste året. 

Det andre tilfellet ditt tar jeg som en normal avsporing innenfor tema og ikke noe jeg gidder å rydde her inne. Hadde det vært på noen av de større forumene så kanskje fordi da går et fort over til at hovedspørsmålet blir glemt, men ikke her inne. 

I de tilfellene er det som nevnt over, samt dette med at folk kommer med, og slenger seg på kommentarer som "Tenker du virkelig sånn, det er jo helt idioti" eller "Hva, sånn oppførsel er jo bare helt dust" også slenger flere av de faste anonyme seg på dette som de ofte gjør. Da har det blitt fjernet. 

Det her blir feil. Det er søren ikke bare de "faste anonyme" som slenger seg på kritikk og latterligjøring av enkelte!! 

Når det er sagt, så er det lite problemer her inne med både mobbing, hets og annet tull. Veldig lite også. Heldigvis. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (9 minutter siden):

Det her blir feil. Det er søren ikke bare de "faste anonyme" som slenger seg på kritikk og latterligjøring av enkelte!! 

Når det er sagt, så er det lite problemer her inne med både mobbing, hets og annet tull. Veldig lite også. Heldigvis. 

Som med alle forum med denne programvaren kan jeg som er admin, og moderatorene se hvem som befinner seg bak anonym bruker, derav faste anonyme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Admin skrev (3 minutter siden):

Som med alle forum med denne programvaren kan jeg som er admin, og moderatorene se hvem som befinner seg bak anonym bruker, derav faste anonyme. 

Ja, men det var ikke poenget mitt. Jeg mente at de med nick også kunne være flere mot en i noen tråder, og ikke på så fin måte heller. Men nok om det. Det skulle ikke være en klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Admin skrev (1 time siden):

der de fleste har følt at trådene har falt ut og de har blitt latterliggjort fordi de har fjaset et seriøst spørsmål til tull. Jeg vet om to brukere som har bedt om sletting pga dette bare det siste året. 

Jeg vet ikke om jeg helt skjønte hva du mente her. Får dere virkelig mange klager (dvs fra mange unike brukere) på tråder det fjases i? Eller mente du at de som har stilt et seriøst spørsmål opplever seg latteliggjort fordi det har blitt fjaset i tråden? Og at dette gjelder to trådstartere? Det syns i såfall jeg er et lavt antall.

Som sagt syns jeg at det skal være ganske klare brudd fra de som deltar i tråder før noen kan oppleve seg latteliggjort/ mobbet. Dette har blitt diskutert med admin tidligere også (vet ikke om du er en av dem). Når man deltar på et diskusjonsforum må man tåle at alle ikke er enige eller svarer som trådstarter ønsker, uten at man skal kunne trekke krenkekortet og be om sletting av den grunn.

Med det sagt - jeg syns sletterutinene har blitt langt bedre her inne det siste året eller så, og liker at det ryddes i tråder istedenfor å slette hele tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke om jeg helt skjønte hva du mente her. Får dere virkelig mange klager (dvs fra mange unike brukere) på tråder det fjases i? Eller mente du at de som har stilt et seriøst spørsmål opplever seg latteliggjort fordi det har blitt fjaset i tråden? Og at dette gjelder to trådstartere? Det syns i såfall jeg er et lavt antall.

Det blir rapportert ganske ofte ja på tråder som blir fjaset bort (og da mener jeg som du skriver at to eller tre anonyme bruker begynner med en tulledialog som ikke gir mening for andre enn dem).  Ofte er dette gjort på natten og jeg rydder tidlig, tidlig morgen. Men i det siste har det som du sier, vært en ganske god økning av det. Det er flere som har ønsket tråder slettet enn bare de to da det har vært alvorlige temaer på psykiatri hvor TS har følt seg latteliggjort med kommentarer som at de er gale, burde kanskje ringe politiet på seg selv, om de er idioter og at ingen kan ha det sånn her, dette må jo være noen som tuller, og da videre diskusjoner rundt dette istedenfor det TS spør om. 

 

Kayia skrev (1 time siden):

Som sagt syns jeg at det skal være ganske klare brudd fra de som deltar i tråder før noen kan oppleve seg latteliggjort/ mobbet. Dette har blitt diskutert med admin tidligere også (vet ikke om du er en av dem). Når man deltar på et diskusjonsforum må man tåle at alle ikke er enige eller svarer som trådstarter ønsker, uten at man skal kunne trekke krenkekortet og be om sletting av den grunn.

Med det sagt - jeg syns sletterutinene har blitt langt bedre her inne det siste året eller så, og liker at det ryddes i tråder istedenfor å slette hele tråden.

Jeg har vært ene-admin siden 2016, men jeg husker ikke alle diskusjoner som har vært. At man er uenig eller ikke svarer det trådstarter ønsker har det blitt strammet inn på, så de trådene slettes ikke like ofte som før. Men det har dessverre vært en økning av kommentarer som nevnt over her på tråder på psykiatri. En ting er å være uenig eller ikke gi svaret som er ønsket, noe annet er å være nedsettende eller latterliggjøre TS sin opplevelse. Psykiatri er ett sårbart tema, og når mange blir møtt med holdninger som at det er ens egen skyld, eller at en ikke trenger bedøvelse før sying i helsevesenet så tenker jeg at slike holdninger skal de slippe her inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Admin skrev (6 timer siden):

Å kalle noens tenking dust og idioti for så og spore av videre med å nei, nå kommer sikkert purken på døra de eller overvåker tlf din er latterliggjøring.

Hvilken tråd refererer du egentlig til nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Admin skrev (5 timer siden):

Det blir rapportert ganske ofte ja på tråder som blir fjaset bort (og da mener jeg som du skriver at to eller tre anonyme bruker begynner med en tulledialog som ikke gir mening for andre enn dem).  Ofte er dette gjort på natten og jeg rydder tidlig, tidlig morgen. Men i det siste har det som du sier, vært en ganske god økning av det. Det er flere som har ønsket tråder slettet enn bare de to da det har vært alvorlige temaer på psykiatri hvor TS har følt seg latteliggjort med kommentarer som at de er gale, burde kanskje ringe politiet på seg selv, om de er idioter og at ingen kan ha det sånn her, dette må jo være noen som tuller, og da videre diskusjoner rundt dette istedenfor det TS spør om. 

Jeg har vært ene-admin siden 2016, men jeg husker ikke alle diskusjoner som har vært. At man er uenig eller ikke svarer det trådstarter ønsker har det blitt strammet inn på, så de trådene slettes ikke like ofte som før. Men det har dessverre vært en økning av kommentarer som nevnt over her på tråder på psykiatri. En ting er å være uenig eller ikke gi svaret som er ønsket, noe annet er å være nedsettende eller latterliggjøre TS sin opplevelse. Psykiatri er ett sårbart tema, og når mange blir møtt med holdninger som at det er ens egen skyld, eller at en ikke trenger bedøvelse før sying i helsevesenet så tenker jeg at slike holdninger skal de slippe her inne. 

Til første avsnitt må jeg bare si, jøye meg (!), da skjønner jeg bedre hvorfor det rapporteres. Kudos til deg for godt arbeid med rydding, dette har jeg ikke fått med meg, men det handler sikkert om at dette skjer på tidspunkt jeg ikke er på DOL. Godt jobbet må jeg si, og det kommer fra ei som tidligere har gitt uttrykk for sin mening om det jeg syns var feil slette-praksis tidligere :) 

Til andre avsnitt: Før denne tråden kom har jeg faktisk ikke tenkt på dette med sletting på svært lenge. Det kan ikke bety annet enn at du rydder og sletter på en så nensom og klok måte at vi dolere ikke merker så mye til at noe fjernes. Takk for at du bidrar til å gjøre det hyggeligere her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Kayia skrev (2 minutter siden):

Det kan ikke bety annet enn at du rydder og sletter på en så nensom og klok måte at vi dolere ikke merker så mye til at noe fjernes.

Jeg fikk ihvertfall med meg at en hel tråd plutselig ble borte for et par dager siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (3 minutter siden):

Jeg fikk ihvertfall med meg at en hel tråd plutselig ble borte for et par dager siden...

Ok. Da var kanskje dette en av de trådene som gikk såpass over styr at trådstarter eller andre har rapportert den inn fordi den ble sårende da. Med tanke på det jeg har sett den siste tiden, som ikke engang er i nærheten av det admin forteller om, kan jeg godt se for meg at dette har skjedd. Det har vært mye tull og agg fra enkelte på dol den siste tiden syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker
Kayia skrev (4 minutter siden):

fordi den ble sårende da.

Mener du at legitim kritikk skal vike for sårede følelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Mener du at legitim kritikk skal vike for sårede følelser?

Jeg har ikke noe grunnlag for å mene noe som helst om en tråd jeg ikke har lest.

Jeg ser imidlertid hva admin skriver om språkbruk i en del tråder, og også hva som skal til for at et ønske om sletting skal innfris. Jeg stusser ikke over noe av det admin skriver i sitt svar til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Kayia skrev (5 minutter siden):

Jeg har ikke noe grunnlag for å mene noe som helst om en tråd jeg ikke har lest.

Mitt spørsmål handler ikke om den spesifikke tråden, men om hvilken brukergruppe som skal ha fortrinnsrett til ytringsrommet her inne, og på hvilket grunnlag.

Endret av psykedeliker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (12 minutter siden):

Mitt spørsmål handler ikke om den spesifikke tråden, men om hvilken brukergruppe som skal ha fortrinnsrett til ytringsrommet her inne, og på hvilket grunnlag.

Når man har med mennesker å gjøre har jeg tro på at man må vurdere slike ting ut fra omstendigheter, kontekst og i et helhetlig perspektiv, ikke ut fra faste prinsipp. Er det gjentakende atferd foreksempel? Er det systematikk i når og hvordan overtramp skjer? Er det et overtramp eller er dette bare den ene parts opplevelse? Etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Kayia skrev (32 minutter siden):

Når man har med mennesker å gjøre har jeg tro på at man må vurdere slike ting ut fra omstendigheter, kontekst og i et helhetlig perspektiv, ikke ut fra faste prinsipp.

Det er et godt poeng, men på et diskusjonsforum på internett har vi ingen annen kontekst eller perspektiv enn det som faktisk blir skrevet.

Endret av psykedeliker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (1 time siden):

Det er et godt poeng, men på et diskusjonsforum på internett har vi ingen annen kontekst eller perspektiv enn det som faktisk blir skrevet.

Nei vi har ikke det, men admin kan jo se hvilket nick som gjemmer seg bak de ulike anonyme brukerne. Gjentakende dårlig oppførsel eller klaging er derfor sporbart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Kayia skrev (13 minutter siden):

Nei vi har ikke det, men admin kan jo se hvilket nick som gjemmer seg bak de ulike anonyme brukerne.

Det er ikke bare anonyme brukere som har fått sine kommentarer slettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...