jomfruen78 Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 ........ Amming eller erstatning? Skal man amme for en hver pris? Jeg har en datter på snart to måneder som jeg for tiden ammer. Starten gikk ikke så bra. Hun klarte ikke suge skikkelig, så jeg pumpa meg og gav henne flaske. På denne måten ble hun glad og fornøyd. Men for meg var det jo et nederlag og ikke amme, så vi øvde oss, og fikk det til til slutt. Nå henger hun på puppen stort sett hele dagen, hun gråter endel, men etter tre til fire ammerunder på drøyt en time, blir hun fornøyd. Dette tærer på min energi. Nå er jeg syk, hodepine, fryser, febervondt, og det ene brystet er konstant hardt, rødt og veldig smertefullt!! Det er vel en liten brystbetennelse? Jeg tror ikke det er alle som mestrer det derre med amming! Hvorfor gir de ikke mer alternativ på barsel. Der har du ikke sjangs hvis du ikke ammer!! Er det ikke viktigst at barnet får mat? Det er også begrenset hvor mye tid og energi en har. En skal jo trives og ha det bra!! Har ikke jeg det bra, så har jo heller ikke barnet det bra! Jepp, nå har jeg sagt det jeg føler. Er det noen som har det likedan?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47847-hva-er-best/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Uglemor Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Syns jammen det høres ut som at du står på og har jobbet mye med ammingen! Det kan være veldig slitsomt å amme, særlig når barnet bare får melk. Jeg kombinerte tillegg og amming i en periode med det første barnet mitt fordi jeg ikke orket mer, måtte amme nærmest konstant døgnet rundt. Noen syns det er greit å bruke alle kreftene på ammingen, jeg orket det ikke. Det var en lettelse å gi ham en flaske melk innimellom og se at han ble mett og fornøyd! Jeg fikk hvilt meg ut og fikk faktisk ammingen skikkelig i gang etter hvert allikevel. Hvis du ammer først, og så gir tillegg, får jo barnet de viktige antistoffene fra melken din allikevel. Det er mange som gjør dette. Følte akkurat som deg at jeg ble utsatt for ammepress, det er ganske provoserende egentlig, at så mange føler de har rett til å belære en om slike ting. Jeg opplevde til og med at gamle damer kom bort til meg på gata (vilt fremmede) og spurte "Gir du ham pupp???" Amming er viktig, men det er mange andre ting som også er viktig. Man skal ta vare på seg selv også. Det er bra for barnet og ;-) Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47847-hva-er-best/#findComment-182400 Del på andre sider Flere delingsvalg…
linned Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Høres ut som om du har fått tette melkeganger evt. brystbetennelse, ja. Jeg vil råde deg til fortest mulig å få løst opp melken i brystet som er hardt og vondt. Det gjøres best med varme. Ta deg en laaaang varm dusj og få igang utdrivningsrefleksen. Massér da forsiktig ut melken fra det vonde brystet. Jeg lå med varmeflaske i sengen i nærheten av vondt bryst, for det hjalp til med å løse opp brystet til nattmåltidet. Da var babyen som regel sulten og tømte brystet. Prøv å få tømt hele brystet når du først har fått igang utdrivningsrefleksen. Skjønner hvordan du har det, for jeg hadde tette melkeganger som kom tilbake hele tiden i over tre måneder. Da jeg trappet ned på ammingen ble det bedre og nå går det kjempegreit med litt amming og mest erstatning. Du er ikke noen dårligere mor selv om du gir barnet erstatning, og slik som du har strevd og fremdeles strever har du jo virkelig prøvd alt du kan. Nå må du prøve å få bukt med det vonde brystet, kontakt ammepoliklinikken på ditt hjemsted. De kan sikkert hjelpe deg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47847-hva-er-best/#findComment-182432 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kizmiaz Skrevet 13. april 2002 Del Skrevet 13. april 2002 Tja, hvis alt fungerer helt smertefritt med ammingen, så er vel det kanskje "best", hvis man skal stole på helsemyndighetene som i våre dager anbefaler morsmelk. De gjør vel ikke dette helt ubegrunnet, for morsmelk inneholder jo stoffer som erstatning pr. def. ikke kan inneholde, morens antistoffer, spesielle enzymer osv. Men det er jo et stort men - amming kan være en påkjenning for moren, fysisk og psykisk, jeg opplever det slik selv til tider, først såre bryster, så tette melkeganger gjentatte ganger, så for mye melk, så for lite melk, opp- og ned hele tiden, så utallige timer med amming om natten i månedsvis, så barn som ikke vil suge skikkelig...you name it. Man kjenner det sånn på kropp og sjel hvis det ikke fungerer helt. Barnet blir ekstremt bundet til en. Man skal være rimelig oppegående, sterk og helst også erfaren med amming for bare å oppleve det som en stor glede. Når jeg er lei av ammingen, er jeg sint pga ammepresset og er kjempemotsander av alt som har med amming å gjøre, når jeg trives med det, synes jeg det er flott og deilig at jeg ammer fortsatt (over 7 mnd nå).....Det er fordeler og ulemper med alt her i verden, man må bare foreta en avveining. Jeg mener vel at man kan gjøre et godt forsøk på å amme en periode, men hvis det går utover livskvaliteten, så er det mye viktigere at mor og barn trives i hverdagen, med flaske og erstatning, som er det beste som kan oppdrives av næring for spebarn, ved siden av morsmelk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47847-hva-er-best/#findComment-182769 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 21. april 2002 Del Skrevet 21. april 2002 Barsel er en utrolig sårbar tid for både mor og barn.Alternativet bør ikke komme akkurat der,bortsett fra i spesielle situasjoner der mor sier fra på forhånd at hun ikke ønsker å amme av personlige grunner.Én flaske erstatning på barsel kan nemlig ta knekken på hele opplegget. DERIMOT bør alternativet komme senere.Om du er sliten,og barnet ikke blir mett kan du jo kjøre kombiløp med erstatning og morsmelk! Selvfølgelig! Det kan hende du merker at melken minker,men da gjør du bare som vanlig,tar en økedag.Ikke slit deg ut! Hvis du blir så utslitt av amminga at du får negative følelser til ammestundene bør du begrense det.Barnet kjenner deg godt,og trives bedre med en lykkelig mamma med litt overskudd,enn en mamma som er på vei å segne om.Når du har noe som hjelper,bruk det! Et kombiløp hjelper deg også med de brysomme spørsmålene om amming.For han får jo pupp enda. Am først,si en halv time f.eks. Så gir du flaske i forhold til hva som står bak på pakken. Helsestasjonen hjelper deg å følge med på vektøkningen. Håper du klarer å finne en løsning som passer dere begge! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47847-hva-er-best/#findComment-192501 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.