Gå til innhold

Adoptivbarn på helsestasjon

Anbefalte innlegg

Gjest Yatzie

Jeg er mamma til en liten adoptert jente på 11 måneder. Det første de sa på helsestasjonen da vi kom dit var at de ikke hadde hatt adoptivbarn der på mange, mange år. Når vi så skulle i gang med vaksinasjonene ville de ikke følge vaksinasjonskortet vi fikk med fra helsesøster på barnehjemmet. De mente at det ikke kunne stemme at hun hadde fått de vaksinene som sto på kortet hennes da de var alt for dyre å gi i dette landet. Vår kontakt i giverlandet gikk spesielt igjennom dette med vaksiner med oss, så vi er helt sikre på at hun har fått det som står på kortet. Helsesøstrene (de var to stykker) ville ikke gi seg på dette. Jeg fikk de ikke fra å sette vaksinene, men jeg fikk i alle fall forsikret meg om at det ikke var farlig om hun fikk de dobbelt opp. Men jeg likte det så absolutt ikke. Hva hadde dere andre gjort? Tatt ungen under armen og gått derfra? (Jeg er ikke så tøff, jeg da).

Jeg er aboslutt ikke imponert over denne tjenesten her i kommunen, og skulle gjerne ha byttet til en annen helsestasjon, f.eks. i en litt større kommune hvor de kanskje har litt mer erfaring med adoptivbarn. Noen som vet om det går an?

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47918-adoptivbarn-p%C3%A5-helsestasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Koreamor

Vi hadde samme problem - med motsatt fortegn. De ville ikke gi oss de vaksinene vi hadde fått beskjed om at barnet måtte ha.

Vi måtte møte opp flere ganger, og de kontaktet leger og folkehelsa før de endelig sa at vi hadde rett hele tiden...

Jeg tror det går an å bytte helsestasjon - men jeg vet ikke om det blir så mye bedre av det. Det var en diskusjon her inne for noen uker siden, og det ser ut til å være liten kompetanse mange steder.

Hei!

Da vi tok med gullgutten vår som nå er 10 mnd til første kontroll på helsestasjonen var også helsesøstren her usikker på vaksinasjonene som hadde blitt tatt. Hun tok derfor kontakt med Statens Helsetilsyn og hun fikk der oppgitt vilket vaksinasjonsprogram gullgutten skulle følge. Dette fordi han i giverlandet hadde fått andre vaksiner i et annet intervall enn det som er vanlig her. Hun fikk da opplyst der hvordan hun skulle gå frem med vaksineringen. Han følger nå den amerikanske modellen som de sier. Men han får akkurat de samme vaksinene som norske barn får.

Hva med å ringe Statens Helsetilsyn og høre deres mening om det som skjedde?

De vil sikkert være behjelpelige.

Det med helsestasjon er ikke lett. Jeg har nå prøvd helsestasjon med en egenfødt og opplevde møte som veldig positivt. Etter møte med et adoptivbarn er ikke følelsen fullt så god. Vaksiner er et kapittel for seg selv. Ja, jeg har kranglet! Den følelsen jeg satt igjen med er at vaksineringen skal tilpasses det norske tidskjemaet. Ligger man etter er det bare å fylle på. Jeg sa nei! (De syns nok jeg var vanskelig). Forlang ihvertfall å få et eget vaksinasjons program for din datter hvor hun får en viss tid mellom hver vaksine. Jeg syns det var rart at disse to helssøstrene sånn helt uten videre kan påstå at det som står i helsekortet til din datter ikke stemmer. Barn som er frigitt eller skal bli frigitt for adopsjon har en annen medisinsk oppfølging enn andre barn.

Du har mulighet til å ringe til en annen helsestasjon i en nabokommune f.eks for å høre hva de ville gjort i ditt tilfelle.

En ting til. Hadde jeg visst det jeg visste idag så hadde jeg byttet helsestasjon. Det går an å søke høyere opp i komunen om overflytting og begrunne det med erfaring evt. å ta direkte kontakt med den helsestasjonen som du ønsker. Helsestasjonen er jo ikke bare for vaksinering, men også oppfølging for din datters videre utvikling. Erfaring er viktig.

UFF, jeg kjenner det koker litt når jeg hører ordet helsestasjon. Får ikke håpe dette innlegget virker for negativt eller hissigt, men man ønsker jo det beste for barna våre.

Lykke til!

Synes det er rart å lese her (og høre fra andre) om alle som har møtt lite fleksible og forståelsefulle helsesøstre i møte med helsestasjonen. Vi har tilhørt tre ulike helsestasjoner i løpet av de vel fire årene det er siden førstemann kom hjem. Og vi har aldri hatt problemer verken i f.h.t. høyde/ vekt sammenlikninger (indisk kontra europeisk) eller vaksiner.

Hva angår vaksinasjonsprogram spesielt, så har helsesøstrene tatt hensyn til det vaksinasjonsprogrammet barna har gjennomgått i giverlandet. Med sønnen vår var det kun èn vaksine som de var usikre på og som da ble tatt påny. Det han trengte av påfyll ble fordelt over hele det første året etter hjemkomst, noe som overhodet ikke opplevdes problematisk (bortsett fra at han utviklet sprøyteskrekk, stakkar...) Lillegullet slapp unna vaksiner her hjemme, ettersom hun var fullvaksinert i India, og glade er vi:-)

Det er synd at man som adoptivforeldre på en måte må "finne opp kruttet" for helsepersonell, for hver gang en ny adoptivfamilie dukker opp på helsestasjonen/ barneavd. på sykehuset. Men jeg mener å ha lest både i AF og VB 's blader at et samarbeid er på gang for å bedre tilbudet for adoptivforeldre særlig i f.h.t helsestasjonen.

Som Koreamor sier, er det ikke sikkert at det hjelper så mye å bytte helsestasjon heller. Samarbeidet med helsesøster over tid vil man jo tro etterhvert gir henne større kompetanse og innsikt også i f.h.t adoptivbarn.

mvh

Gjest heldggrisen

Jeg er helt sjokkert over det du forteller. Jeg hadde ikke på noen måte godtatt at de satte vaksiner som ungen hadde fått før. Sånt kan de bare ikke gjøre! Uansett om barnet ikke hadde fått vaksiner før, kunne de ikke tvunget seg til å sette det. Sånt er frivillig! De kan argumentere og prøve å overtale, men ikke tvinge.

Annonse

Uheldige opplevelser med helsestasjon syntes å være tilfelle både med egenfødte og adopterte barn etter hva jeg hører.

Men det er du som bestemmer hvilke vaksiner ditt barn skal få! Det er ikke lovpålagt vaksinering - men et anbefalt (sterkt fra helsevesenets side) tilbud.

Jeg ville ikke godkjent uten videre at mitt barn ble vaksinert hvis jeg viste hun allerede var vaksinert. Men det er det med sikkerhet for vaksinasjonene - det varierer jo fra land til land. Der bør jo adopsjonsforeningene være behjelpelig med informasjon - eller ta direkte kontakt med folkehelsa. Sistnevnte skal egentlig gå igjennom kommunene, men du bør kreve å snakke med noen selv evt. grunnet manglende kompetanse lokalt.

Jeg har - etter at jeg pratet direkte med barnelege på folkehelsa (valgt å ta en ekstra stivkrampe/kikhoste/difteri vaksine ettersom intervallene i Kina og Norge er forskjellig og dermed gir ulik varighet.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...