Gå til innhold

psykepleier vs psykiater - NHD?

Anbefalte innlegg

Gjest forvirra jente

Hei

Jeg har et spørsmål. Når man blir henvist til psykiatrisk poliklinikk, er det da bare opp til poliklinikken å bestemme om man skal få gå til psykiatrisk sykepleier eller psykiater? Jeg havna hos en psykiatrisk sykepleier, mens både jeg og fast-legen min mente at jeg burde gå til psykiater. Når jeg prøvde å ta opp dette med poliklinikken virket det som om de ikke skjønte helt problemet, at det var det samme hvilken tittel behandleren har liksom. Men det er da vitterlig stor forskjell på behandlingen man får hos psykepleier vs psykiater, eller har jeg tatt helt feil?? Det er jo tross alt mange år forskjell på utdannelsene, og psykiaterne må da i alle fall ha lært NOE mer enn psykepleierne?

Uansett; min spørsmål er vel egentlig om en psykiatrisk sykepleier kan sees på som en spesialist, og at man derfor må regne med at man like gjerne kan havne hos en psykepleier som noen andre når man henvises fra legen sin? Har aldri opplevd noe sånt når det gjelder henvisninger til spesialist ang somatiske plager....liksom at jeg har havna hos en sykepleier isteden for en lege. Men det er kanskje annerledes i psykiatrien?

Dette er ikke ondt ment mot psykiatriske sykepleiere altså, men det føles bare så frustrerende å føle at hun jeg går i behandling hos ikke har kompetanse til å hjelpe meg på rette måten. (Har gått til psykiater før og det fungerte på en mye bedre måte).

Håper noen har noe konkret svar på spørsmålene mine, eller evt. bare noen tanker rundt problemstillingen....

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47958-psykepleier-vs-psykiater-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (ikke undertegnet)

Har opplevd det samme problemet.Jeg hadde vært alvorlig syk,med 1/2 års innleggelse bak meg,så var det en sosionom som sulle behandle meg.Vet ikke om det er hennes manglende kompetanse eller min utilstrekkelighet,som gjorde at hun ikke så noe utsikt til bedring og måtte uføretrygdet meg(fastlegen min som er lege ved psyk.sykehus mente dette med uføretrygd var helt bak mål.Han var rystet og skjønte ingenting)

Nok om det.For et år siden ventet jeg på ny behandler,siden jeg hadde da flyttet.Fikk snakke med en psykiater,men midlertidig hadde jeg kontakt med en psyk.sykepleier.Men eg. så var det ikke en gang samme instans.

Forvirrende,håper du finner ut av dette,tenker på deg i alle fall og håperdu får deg den som er best kvalifisert til arbeidet,en psykiater som du sa.

Gjest vipeungen

Heisann!!

Egentlig veit jeg vel ikke nok til å svare, men fikk lyst likevel. Vil si at jeg har hatt goood erfaring med psykiatriske sykepleiere, mye bedre enn med psykologer, psykiater har jeg imidlertid ikke prøvd.

Det stemmer at en psykiater har lenger utdannelse enn en psykiatrisk sykepleier. Hvor mye mer spesialisering i psykiatri de har, det veit jeg ikke. Kanskje forskjellen ligger mest i at det tar lenger tid å bli vanlig allmennlege enn vanlig sykepleier? Tipper egentlig at forskjellen ligger i at psykiater kannskje kan mer om (sykepleiere kan også masse) medikamenter og har lov å skrive ut slike..

Håper du uansett får den hjelpa du trenger

Lykke til!

Har opplevd det samme problemet.Jeg hadde vært alvorlig syk,med 1/2 års innleggelse bak meg,så var det en sosionom som sulle behandle meg.Vet ikke om det er hennes manglende kompetanse eller min utilstrekkelighet,som gjorde at hun ikke så noe utsikt til bedring og måtte uføretrygdet meg(fastlegen min som er lege ved psyk.sykehus mente dette med uføretrygd var helt bak mål.Han var rystet og skjønte ingenting)

Nok om det.For et år siden ventet jeg på ny behandler,siden jeg hadde da flyttet.Fikk snakke med en psykiater,men midlertidig hadde jeg kontakt med en psyk.sykepleier.Men eg. så var det ikke en gang samme instans.

Forvirrende,håper du finner ut av dette,tenker på deg i alle fall og håperdu får deg den som er best kvalifisert til arbeidet,en psykiater som du sa.

Hei! Har blitt henvist til psykosomatisk poliklinikk jeg også. Lurer egentlig bare på hvor lang tid det tok fra henvisningen ble sendt til du kom dit? Hater å vente, vet jeg trenger hjelp nå, selv om de fysiske plagene ikke har vært til stede de 2 siste ukene..

please svar..

Gjest (ikke undertegnet)

Hei! Har blitt henvist til psykosomatisk poliklinikk jeg også. Lurer egentlig bare på hvor lang tid det tok fra henvisningen ble sendt til du kom dit? Hater å vente, vet jeg trenger hjelp nå, selv om de fysiske plagene ikke har vært til stede de 2 siste ukene..

please svar..

Vet ikke om det var meg du mente å spørre men svarer deg likevel.Alt fra 1 1/2 år til 2 måneder(da var min livsituasjon svært kritisk).De som avgjør hvor fort du får behandlig tar hele din livsituasjon i betraktning også sos. og øk. forhold.

Altså om du har barn,blir utsatt for vold,el.har rusproblemer ,om du har sykdommer fra før av osv.

Håper du slipper å vente så lenge.

Gjest anonym

Jeg ville aldri i livet tatt imot behandling fra en psykepleier eller klinisk sosionom eller lignende hvis det var psykiater jeg var henvist til, og hadde behov for. Selvsagt er det himmelvid forskjell på utdannelsen til en psykiater og en psykiatrisk sykepleier. Jeg hadde heller ikke godtatt å bli behandlet av en sykepleier hvis jeg trengte en gynekolog. Det tror jeg alle har forståelse for, men det er visst annerledes i psykiatrien. I nøden spiser fanden fluer, men det gjør ikke jeg.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...