Gå til innhold

Hva hadde dere sagt?


polmor

Anbefalte innlegg

Gjest @nonym

Javel. Du mener altså det er greit å rope og skrike overfor barna sine, bare pga tåpelige kommentarer fra uvitende kjerringer. Jeg mener ikke man skal bite i seg noe som helst, men det går an å si i fra på en behersket måte hvis man absolutt skal bite tilbake.

kanskje du har et og annet hat trick å lære bort til oss andre stakkars foreldre som dessverre ikke er i besittelse av denne egenskapen du skatter så høyt?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    15

  • trompet

    5

  • polmor

    4

  • kie

    2

Mest aktive i denne tråden

Jeg er så enig, så enig med deg "Sør". Det er bare sunt for barna at mamma sier klart fra når de blir utsatt for sånne angrep. Det må ha vært utrolig forvirrende og sårende for barna å få høre at de er heldige som får bo hos den snille damen. Trygt for barna at mamma er støttende ovenfor dem. Hva kunne de ikke trodd hvis mamma hadde jatta med, eller ikke tatt til motmæle i det hele tatt. Og det er en stor misforståelse at barn ikke tåler å se at foreldrene viser følelser. Hyggelig å se deg her forresten "Sør". Jeg har "snakket" med deg andre steder, men da under et annet nick.

Hei,

Tusen takk! :-)

Det er faktisk også et poeng at disse "folkene" må lære engang, før de går rundt og "ødelegger dagen" for andre barn og voksne. Og de lærer nok aldri før de får det "forklart" med klartekst og i store bokstaver.

Det hjelper ikke å "jatte med dem", man må faktisk konfrontere dem, og det må (dessverre) barn også lære.

Jeg hadde forresten nær skrevet "hils til ditt andre nick"! *ler*

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Tusen takk! :-)

Det er faktisk også et poeng at disse "folkene" må lære engang, før de går rundt og "ødelegger dagen" for andre barn og voksne. Og de lærer nok aldri før de får det "forklart" med klartekst og i store bokstaver.

Det hjelper ikke å "jatte med dem", man må faktisk konfrontere dem, og det må (dessverre) barn også lære.

Jeg hadde forresten nær skrevet "hils til ditt andre nick"! *ler*

Med vennlig hilsen

"Det er faktisk også et poeng at disse "folkene" må lære engang, før de går rundt og "ødelegger dagen" for andre barn og voksne. Og de lærer nok aldri før de får det "forklart" med klartekst og i store bokstaver.

Det hjelper ikke å "jatte med dem", man må faktisk konfrontere dem, og det må (dessverre) barn også lære. "

Hva hjelper det å konfrontere en dum person med at vedkommede er dum?

Adoptivbarn vil gjennom hele livet sannsynligvis møte slike personer. Å oppfordre et adoptert barn til å 'konfrontere dem' er jo å lære barna å ikke være tolerante overfor personer som ikke er videre intelligente. Å lære dem til å 'gyve løs' på personer som ikke gjør annet galt enn å si noe svært ubetenksomt, vil nok skape flere problem enn hva nødvendig er.

Det kan vel være bedre å forsøke å forklare at mennesker kan si dumme ting, uten at de kanskje har tenkt igjennom hva de har sagt, og at dette ikke er så mye å ta på alvor.

Samtidig er det lurt å tenke på at en god del mennesker inntar piller for både det ene og det andre, og har mindre hemninger når de snakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irritert

"Det er faktisk også et poeng at disse "folkene" må lære engang, før de går rundt og "ødelegger dagen" for andre barn og voksne. Og de lærer nok aldri før de får det "forklart" med klartekst og i store bokstaver.

Det hjelper ikke å "jatte med dem", man må faktisk konfrontere dem, og det må (dessverre) barn også lære. "

Hva hjelper det å konfrontere en dum person med at vedkommede er dum?

Adoptivbarn vil gjennom hele livet sannsynligvis møte slike personer. Å oppfordre et adoptert barn til å 'konfrontere dem' er jo å lære barna å ikke være tolerante overfor personer som ikke er videre intelligente. Å lære dem til å 'gyve løs' på personer som ikke gjør annet galt enn å si noe svært ubetenksomt, vil nok skape flere problem enn hva nødvendig er.

Det kan vel være bedre å forsøke å forklare at mennesker kan si dumme ting, uten at de kanskje har tenkt igjennom hva de har sagt, og at dette ikke er så mye å ta på alvor.

Samtidig er det lurt å tenke på at en god del mennesker inntar piller for både det ene og det andre, og har mindre hemninger når de snakker.

Nei, nå får du gi deg! Her har det vel ikke vært snakk om "å gyve løs på". Og dumme mennesker kan faktisk også lære. De lærer nok ikke så mye av lange forklaringer, men desto mer av tilbakemeldingene de får på sine ord og handlinger. Desto mer viktig å gi klare tilbakemeldinger. Adoptivbarn skal ikke lære at de må finne seg i å bli krenket av andre mennesker. De må lære seg å konfrontere andre og si tydelig ifra. Akkurat sånn som andre barn må. Nå må jeg visst slutte før jeg blir altfor sint, selvom barna mine har lagt seg for lengst. Vil bare understreke at jeg synes polmor handlet helt rett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer!Da er du den første foreldren jeg vet om som alltid klarer å holde hode kaldt i en hver situasjon.

Synes du det er vanskelig å holde hodet kaldt når det kommer tåpelige kommentarer fra uvitende kjerringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke "jøss" kan være forelder i det hele tatt.

Hvorfor tror du ikke jeg har barn? Fordi jeg ikke blir sint når kjerringer kommer med tåpelige kommentarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Les hva Polmor skrev, og hold deg til fakta.

Med vennlig hilsen

Du mener altså det er greit å røske tak i ungene sine, og nærmest rope,

bare pga tåpelige kommentarer fra uvitende kjerringer. Jeg mener ikke man skal bite i seg noe som helst, men det går an å si i fra på en behersket måte hvis man absolutt skal bite tilbake.

Når man biter tilbake på den måten der er man faktisk ikke noe bedre enn den uvitende kjerringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du ikke jeg har barn? Fordi jeg ikke blir sint når kjerringer kommer med tåpelige kommentarer?

Ingen barn skal godta at noen sier Dere er heldige som får bo hos" Damen," og heller ikke få spørsmål om "damen" er snill, når det er MAMMA det blir snakket om.

Og ingen barn fortjener en mor som lar andre tråkke på dem og mamman, Nei kjære polmor, du handlet helt riktig og viste at du kan beskytte dine barn,

Jøss så vansklelig det må være for barna hvis vi ikke skulle "bite" fra oss i slike situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen barn skal godta at noen sier Dere er heldige som får bo hos" Damen," og heller ikke få spørsmål om "damen" er snill, når det er MAMMA det blir snakket om.

Og ingen barn fortjener en mor som lar andre tråkke på dem og mamman, Nei kjære polmor, du handlet helt riktig og viste at du kan beskytte dine barn,

Jøss så vansklelig det må være for barna hvis vi ikke skulle "bite" fra oss i slike situasjoner.

Ja er det noen som tar av så må det være alle de hårsåre mødrene som tar på vei bare pga uvitende kjerringer. Og skal man absolutt bite i fra seg, så får man heller gjøre det på en behersket måte, og ikke røske med seg ungene og nærmest rope.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener altså det er greit å røske tak i ungene sine, og nærmest rope,

bare pga tåpelige kommentarer fra uvitende kjerringer. Jeg mener ikke man skal bite i seg noe som helst, men det går an å si i fra på en behersket måte hvis man absolutt skal bite tilbake.

Når man biter tilbake på den måten der er man faktisk ikke noe bedre enn den uvitende kjerringen.

Selvsagt er det greit å vise at man er opprørt over idioti. Faktisk må man gjerne spille litt ekstra teater ovenfor slike mennesker, slik at de forstår.

Det er langt mer skadelig for ungene (og særlig i det lange løp) å lide under idiotiske kommentarer. Man skal vise klart og tydelig at slikt IKKE er akseptabelt.

Så kan man heller forklare "eksta teater" biten til ungene etterpå.

Det er IKKE "Boot Boyz" og neo-nazistene som er den største faren for mennesker med mørk hud. Den største faren er hverdagsrasismen, som forteller dem dag ut og dag inn at "du er ikke som oss, du er forskjellig".

Den er viktig å bekjempe!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er det noen som tar av så må det være alle de hårsåre mødrene som tar på vei bare pga uvitende kjerringer. Og skal man absolutt bite i fra seg, så får man heller gjøre det på en behersket måte, og ikke røske med seg ungene og nærmest rope.

Du skriver: "så får man heller gjøre det på en behersket måte, og ikke røske med seg ungene og nærmest rope."

Hvorfor ikke?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hummla

Hei polmor! Jeg synes du gjorde det helt riktige med å komme med en kort kommentar og bare gå. Når folk sier så tåpelige ting, selv i beste mening, er det ikke noe annet å gjøre enn å bare gå. Tror ikke jeg hadde gjort det så mye annerledes selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hummla

Hei,

Jeg tror ikke barn tar skade av å se at foreldrene blir opprørt av slikt idioti.

Selvsagt skal man ikke trekke våpen, eller sloss eller lignende.

Men det er nok langt mer skadelig å lære barn bare å "bite det i seg". Foreldrene plikter å gjøre noe med slike holdninger.

Med vennlig hilsen

Hva mener du med at foreldrene plikter å gjøre noe med slike holdninger?

Vennligst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener du med at foreldrene plikter å gjøre noe med slike holdninger?

Vennligst

Hei Hummla,

Jeg skrev "foreldre" pga sammenhengen, men jeg mener faktisk at ALLE plikter å ta tak i (forklare dette mennesket at slikt er uakseptabelt) slike problemstillinger som går ut over barn.

Vi (ALLE - enten våre barn har mørk eller lys hud) plikter (!) å gjøre noe med hverdagsrasismen i samfunnet - som når personen i kassen på supermarkedet ikke vil legge vekslepengene i hånden på personer med mørk hud.

Mange skriver om "Boot Boyz", og de er farlige nok, men det er hverdagsrasismen som sliter folk ut. De små stikkene som sier "du blir aldri som oss".

Leste du om Stålsett som får hat og trussel-telefoner fra "gamle damer", fordi han står for integrasjon?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver: "så får man heller gjøre det på en behersket måte, og ikke røske med seg ungene og nærmest rope."

Hvorfor ikke?

Med vennlig hilsen

Av forskjellige grunner som jeg ikke vil komme inn på her, fikk min mor mange rare spørsmål fra fremmede mennesker da jeg var barn. Min mor reagerte av og til på en sint måte, med det resultatet at jeg følte meg flau over henne. Det var ingen god følelse for meg, og jeg hadde heller ønsket at hun kunne forklart mennesker på en rolig og ordentelig måte, og ikke frese til mennesker som kanskje tross alt ikke mente noe vondt.

Derfor.

Nå melder jeg meg ut av denne debatten. Jeg har ikke noe mer å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at de fleste nok ville reagert med sinne på en slik opplevelse - noe jeg gjorde også . Det er sikkert en medvirkende faktor at det kom fullstendig uforberedt på meg - etter å ha hatt barn i mange år har jeg aldri opplevet noe lignende. Til "jøss" vil jeg si at for meg ville det kjennes helt feil overfor barna ikke å vise noen reaksjon. Hadde de vært så små at de ikke skjønte noe av det, ville det fortonet seg annerledes, kanskje, men et barn på 8 år får med seg det meste!

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av forskjellige grunner som jeg ikke vil komme inn på her, fikk min mor mange rare spørsmål fra fremmede mennesker da jeg var barn. Min mor reagerte av og til på en sint måte, med det resultatet at jeg følte meg flau over henne. Det var ingen god følelse for meg, og jeg hadde heller ønsket at hun kunne forklart mennesker på en rolig og ordentelig måte, og ikke frese til mennesker som kanskje tross alt ikke mente noe vondt.

Derfor.

Nå melder jeg meg ut av denne debatten. Jeg har ikke noe mer å si.

Nei, men det er faktisk rimelig irrelevant om de *mente* det vondt, hvis det gjorde vondt. (Det er likeledes irrelevant om noen faktisk mente å skyte deg, hvis kulen nå engang traff deg!)

Man skal faktisk ikke bare "akseptere" slik og gå videre med "ja ja, hun er bare dum". For da fortsetter jo personen å være "dum"!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er så hårsår på alt som lukter av såkalt "hverdagsrasisme" burde du kanskje tenkt deg om etpar ganger før du adopterte barn fra fremmed land, eller hva ?

Selv om det nok var uomtenktsomt sagt av den gamle kjerringa, er det allikevel folk flest sin oppfatning at barn som blir hentet til Norge ER heldige sammenlignet med dem som ikke blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er så hårsår på alt som lukter av såkalt "hverdagsrasisme" burde du kanskje tenkt deg om etpar ganger før du adopterte barn fra fremmed land, eller hva ?

Selv om det nok var uomtenktsomt sagt av den gamle kjerringa, er det allikevel folk flest sin oppfatning at barn som blir hentet til Norge ER heldige sammenlignet med dem som ikke blir.

Barnene er ihvertfall heldige som har Polmor som foreldre, istedet for deg.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnene er ihvertfall heldige som har Polmor som foreldre, istedet for deg.

Med vennlig hilsen

Hold kjeften din, hvis du bare skal slenge dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...