Gå til innhold

Palestina-demonstrantene og Sylvi Listhaug.


Kashmir-

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Kashmir skrev (6 minutter siden):

Hva mener du med at de driver med etnisk rensing? 

Israelske statsråder har tatt til orde for å fordrive den palestinske befolkningen fra Gazastripen. Og det er nettopp det de er i gang med nå.

Anonymkode: 8b64b...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kashmir-
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Israelske statsråder har tatt til orde for å fordrive den palestinske befolkningen fra Gazastripen. Og det er nettopp det de er i gang med nå.

Anonymkode: 8b64b...69e

Jeg spurte @ Vendi fordi jeg var interessert i hennes svar 🙂

Dette var ikke ett ifb med tena her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Vendi skrev (Akkurat nå):

Eller Folkemord da. De glir litt over i hverandre disse to begrepene - i alle fall i mitt hode. Det kan virke som om de vil fjerne flest mulig palestinere. 

https://no.wikipedia.org/wiki/Etnisk_rensing

https://no.wikipedia.org/wiki/Folkemord

Jeg tror vi må se historien her. Landene rundt ville først fordrive jødene bort. De klarte det også på et tidspunkt før FN ga land tilbake til Iseael i - 47.

Så dette er komplisert. 

Det jeg syns er veldig betenkelig er at Hamas og deres ugjerning blir tiet nå. Israel har blitt den store syndebukken.

Men det vil snu. Noen begynner å stille spørsmålegn. Det er jeg ekstremt glad for. Mange har gått så rett på limpinnen her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (10 minutter siden):

Jeg spurte @ Vendi fordi jeg var interessert i hennes svar 🙂

Dette var ikke ett ifb med tena her. 

Nei, det er sikkert ubehagelig dette her.

Anonymkode: 8b64b...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Jeg tror vi må se historien her. Landene rundt ville først fordrive jødene bort. De klarte det også på et tidspunkt før FN ga land tilbake til Iseael i - 47.

Så dette er komplisert. 

Dette er et temmelig irrelevant svar når femåringer blir skutt midt mellom øynene av israelske skarpskyttere. Det har ingenting med Israels historie å gjøre eller antisemittisme i landene rundt.

Det har å gjøre med at rules of engagement i IDF enten er helt ut vinduet sånn at det ikke er noen kontroll og hver avdeling gjør hva de vil, eller de har faktisk fått klarsignal til å drepe hvem de vil og følger reglene.

Disse barna, og alle mulige andre grusomheter, kommer i tillegg til de sju hjelpearbeiderne som nettopp ble drept. Først ble en bil angrepet, så flyktet de overlevende og såra over i en ny bil, så ble denne bilen angrepet og da de gjenlevende hadde kommet seg over i en tredje bil kom den tredje raketten og drepte de av dem som ennå var i live. Bilene var tydelig merka som tilhørende hjelpeorganisasjonen, med kors på taket.

Dette var åpenbart gjort med vitende og vilje. Det vi ikke veit er hvor høyt klareringen for å gjøre dette gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir-
Skrevet (endret)
Kashmir skrev (3 timer siden):

Det er grusomheter. Hamas burde som nevnt hatt en strategi for å kunne redde "sine egne, og spesielt barn før de bestemte seg for å utføre en massakre. De har bygget tunneler, de er selv i sikkerhet.

Det er ikke dermed sagt at noen kan forsvare at barn blir skutt av israelere. Langt fra også. Det er en katastrofe, og noen soldater blir dessverre helt ødelagte i hodet av å bli sendt ut i krig. De blir umenneskelige. 

 

Drømmeautomat skrev (15 minutter siden):

Dette er et temmelig irrelevant svar når femåringer blir skutt midt mellom øynene av israelske skarpskyttere. Det har ingenting med Israels historie å gjøre eller antisemittisme i landene rundt.

Det har å gjøre med at rules of engagement i IDF enten er helt ut vinduet sånn at det ikke er noen kontroll og hver avdeling gjør hva de vil, eller de har faktisk fått klarsignal til å drepe hvem de vil og følger reglene.

Disse barna, og alle mulige andre grusomheter, kommer i tillegg til de sju hjelpearbeiderne som nettopp ble drept. Først ble en bil angrepet, så flyktet de overlevende og såra over i en ny bil, så ble denne bilen angrepet og da de gjenlevende hadde kommet seg over i en tredje bil kom den tredje raketten og drepte de av dem som ennå var i live. Bilene var tydelig merka som tilhørende hjelpeorganisasjonen, med kors på taket.

Dette var åpenbart gjort med vitende og vilje. Det vi ikke veit er hvor høyt klareringen for å gjøre dette gikk.

Kan du forklare meg hvorfor du ignorerte mitt konkrete svar over som en respons på at barn blir skutt? 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (31 minutter siden):

Jeg tror vi må se historien her. Landene rundt ville først fordrive jødene bort. De klarte det også på et tidspunkt før FN ga land tilbake til Iseael i - 47.

Så dette er komplisert. 

Det jeg syns er veldig betenkelig er at Hamas og deres ugjerning blir tiet nå. Israel har blitt den store syndebukken.

Men det vil snu. Noen begynner å stille spørsmålegn. Det er jeg ekstremt glad for. Mange har gått så rett på limpinnen her...

Ja, det er komplisert. Jeg støtter Israels rett til å være et eget land, og deres rett til å forsvare dette landet sitt. Det er også det eneste demokratiet i Midtøsten, noe som i seg selv burde støttes av alle andre demokrater. Hamas vil jo ha Israel "fjernet fra kartet", noe som også er helt absurd. Men jeg støtter så klart IKKE den rene nedslaktingen av uskyldige palestinere, som IDF driver med nå. Synes det har gått altfor langt. Særlig også det at de tydeligvis går etter hjelpearbeidere og hindrer nødhjelp, mm.

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
Kashmir skrev (10 minutter siden):

Kan du forklare meg hvorfor du ignorerte mitt konkrete svar over som en resopons på at barn blir skutt? 

Det er bra at du tar avstand fra det i det minste. Men for det første er dette ikke noen få råtne epler i IDF, for det skjer gang på gang. Minst 196 hjelpearbeidere er drept så langt. Det er den israelske staten som er ansvarlig for dette.

Sitat

Det jeg syns er veldig betenkelig er at Hamas og deres ugjerning blir tiet nå. Israel har blitt den store syndebukken.

Jeg reagerer på slike ting. Det er som om man ikke kan påpeke en eneste av de ugjerningene Israel begår uten å alltid legge til at Hamas er grusomme, at de ennå har gisler de ikke slipper fri. Alle syns Hamas er grusomme. Alle har fordømt dem. Å kreve at man skal snakke om dem hver bidige gang Israel begår krigsforbrytelser er som å kreve at man skulle snakke om Israels okkupasjon 7. oktober. 

Endret av Drømmeautomat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Drømmeautomat skrev (5 minutter siden):

Det er bra at du tar avstand fra det i det minste. Men for det første er dette ikke noen få råtne epler i IDF, for det skjer gang på gang. Minst 196 hjelpearbeidere er drept så langt. Det er den israelske staten som er ansvarlig for dette.

Jeg reagerer på slike ting. Det er som om man ikke kan påpeke en eneste av de ugjerningene Israel begår uten å alltid legge til at Hamas er grusomme, at de ennå har gisler de ikke slipper fri. Alle syns Hamas er grusomme. Alle har fordømt dem. Å kreve at man skal snakke om dem hver bidige gang Israel begår krigsforbrytelser er som å kreve at man skulle snakke om Israels okkupasjon 7. oktober. 

Jeg vil ikke at folk SKAL glemme at Hanas ER grusomme.

Og takk for at du så at jeg tok avstand ( mildt sagt ) til at barn blir skutt. Det satt jeg pris på at du erkjente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Vendi skrev (8 minutter siden):

Ja, det er komplisert. Jeg støtter Israels rett til å være et eget land, og deres rett til å forsvare dette landet sitt. Det er også det eneste demokratiet i Midtøsten, noe som i seg selv burde støttes av alle andre demokrater. Hamas vil jo ha Israel "fjernet fra kartet", noe som også er helt absurd. Men jeg støtter så klart IKKE den rene nedslaktingen av uskyldige palestinere, som IDF driver med nå. Synes det har gått altfor langt. Særlig også det at de tydeligvis går etter hjelpearbeidere og hindrer nødhjelp, mm.

Ja. Det er et inferno ingen vil akseptere. Og det er drit vanskelig. Mildt sagt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...