Gå til innhold

Palestina-demonstrantene og Sylvi Listhaug.


Kashmir-

Anbefalte innlegg

Kashmir skrev (25 minutter siden):

Israel svarer med det potensialet Hanas vet de har. Ja. 

Israel er en så sterk militærmakt at de kunne tilintetgjort Gaza på 30 minutter. Det har de heldigvis ikke gjort. Hvis rollene var motsatt, at Hamas besatt slike våpen og slik militær kapasitet, tror jeg ganske utvilsomt de hadde gjort det.

Jeg tror neppe at Israel har til hensikt å drepe uskyldige, på en annen side virker det ikke som de bryr seg nevneverdig om det og tenker nok at "man må knuse noen egg for å lage eggerøre". Men diskusjonene blir gjerne litt polarisert - jeg tror sannheten ligger et sted midt i mellom.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kashmir-
Skrevet (endret)
ISW skrev (8 minutter siden):

Israel er en så sterk militærmakt at de kunne tilintetgjort Gaza på 30 minutter. Det har de heldigvis ikke gjort. Hvis rollene var motsatt, at Hamas besatt slike våpen og slik militær kapasitet, tror jeg ganske utvilsomt de hadde gjort det.

Jeg tror neppe at Israel har til hensikt å drepe uskyldige, på en annen side virker det ikke som de bryr seg nevneverdig om det og tenker nok at "man må knuse noen egg for å lage eggerøre". Men diskusjonene blir gjerne litt polarisert - jeg tror sannheten ligger et sted midt i mellom.

 

 

Ja.. 

Men jeg er veldig uenig i at Israel ikke bryr seg nevneverdig om dette. De minst av alle faktisk mtp historien. Vi glemner aldri historien vår. Den  er en stor del av identiteten vår ISW. 

Vi vet det mer  jo eldre vi blir. Om vi ikke alltid forstår alt annet..  

Ja? Det blir polarisert. Fakta blir duffust og også utilgjengelig for mange. Ikke fordi den ikke er der, men en kan ignorere og får det uheldige tunnelsynet.

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (3 minutter siden):

Men jeg er veldig uenig i at Israel ikke bryr seg nevneverdig om dette. De minst av alle faktisk mtp historien. Vi glemner aldri historien vår. Den  er en stor del av identiteten vår ISW. 

OK - la meg omformulere litt:

Jeg tror ikke Israel ønsker å drepe sivile på Gaza (kanskje bortsett fra enkelte soldater med ekstreme holdninger). Men jeg tror mange i Israel ser på palestinere som mindreverdige mennesker. I alle tilfelle er nok ett israelsk gissel verdt betydelig mer enn en palestiner, ut fra både retorikk og handlemåte. 

Uansett synes jeg prosessen med å "ta ut" Hamas kunne vært gjort smidigere. Israel kunne relativt enkelt tatt ut lederne av Hamas ved hjelp av etterretning og målrettede angrep. Det burde være unødvendig å legge Gaza i grus og lage en stor humanitær katastrofe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
ISW skrev (3 minutter siden):

Israel er en så sterk militærmakt at de kunne tilintetgjort Gaza på 30 minutter. Det har de heldigvis ikke gjort. Hvis rollene var motsatt, at Hamas besatt slike våpen og slik militær kapasitet, tror jeg ganske utvilsomt de hadde gjort det.

At hatet og hevnlysten er stor på begge sider er det ingen tvil om. Nå er det nå en gang slik at selv om viljen til destruksjon er der, så har Hamas ingen mulighet for å gjennomføre det.

Det er Israel som dreper nå, da er det også dem det må legges press på for å få til en våpenhvile. Jeg har dessverre sett og lest nok til at jeg er overbevist om at Israels gjør dette med forsett. Terrorangrepet 7. oktober ga dem påskuddet de trengte for å gjennomføre en etnisk rensing og massakre som de religiøse fundamentalistene og høyreekstreme i regjeringen stiller seg bak, samt en betydelig del av befolkningen, dessverre.

De vil ødelegge Gaza og fordrive palestinerne. Dette er i stor grad drevet av hat, men også en imperialistisk vilje og rasisme Israel har utvist mot palestinerne helt siden staten ble etablert. Det er forståelig at hatet er stort i Israel etter 7. oktober. Det utilgivelige er at de utagerer det.

Helt fra begynnelsen av massakren har Israel blokkert innførsel av vann, mat og medisiner. De har destruert skoler, universiteter, moskeer og ikke minst sykehus. Dette har ingenting med å knuse Hamas å gjøre. Det har å gjøre med å knuse et folk.

Det er grusomt å være vitne til all lidelsen de påfører uskyldige med vitende og vilje. Og det er trist at Israel med dette skriver seg inn i historien sammen med andre stater som har begått folkemord og forbrytelser mot menneskeheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
ISW skrev (1 minutt siden):

OK - la meg omformulere litt:

Jeg tror ikke Israel ønsker å drepe sivile på Gaza (kanskje bortsett fra enkelte soldater med ekstreme holdninger). Men jeg tror mange i Israel ser på palestinere som mindreverdige mennesker. I alle tilfelle er nok ett israelsk gissel verdt betydelig mer enn en palestiner, ut fra både retorikk og handlemåte. 

Uansett synes jeg prosessen med å "ta ut" Hamas kunne vært gjort smidigere. Israel kunne relativt enkelt tatt ut lederne av Hamas ved hjelp av etterretning og målrettede angrep. Det burde være unødvendig å legge Gaza i grus og lage en stor humanitær katastrofe.

Jeg savner noen forklaringer her? 

Hvorfor skal israelere se på palestinere som mindreverdige? 

Og hvorfor tar de ikke ut Hamas sine ledere  om de kan? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Israel kun vil leve i fred fra sine naboer - i et demokrati. Jeg forstår godt at Israel reagerte etter det svært grove terrorangrepet. Det blir som en varm krigserklæring, og det svares det naturlig nok på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir-
cilie skrev (4 minutter siden):

Jeg tror Israel kun vil leve i fred fra sine naboer - i et demokrati. Jeg forstår godt at Israel reagerte etter det svært grove terrorangrepet. Det blir som en varm krigserklæring, og det svares det naturlig nok på. 

Nettop. En krigserklæring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (31 minutter siden):

At hatet og hevnlysten er stor på begge sider er det ingen tvil om. Nå er det nå en gang slik at selv om viljen til destruksjon er der, så har Hamas ingen mulighet for å gjennomføre det.

Det er Israel som dreper nå, da er det også dem det må legges press på for å få til en våpenhvile. Jeg har dessverre sett og lest nok til at jeg er overbevist om at Israels gjør dette med forsett. Terrorangrepet 7. oktober ga dem påskuddet de trengte for å gjennomføre en etnisk rensing og massakre som de religiøse fundamentalistene og høyreekstreme i regjeringen stiller seg bak, samt en betydelig del av befolkningen, dessverre.

De vil ødelegge Gaza og fordrive palestinerne. Dette er i stor grad drevet av hat, men også en imperialistisk vilje og rasisme Israel har utvist mot palestinerne helt siden staten ble etablert. Det er forståelig at hatet er stort i Israel etter 7. oktober. Det utilgivelige er at de utagerer det.

Helt fra begynnelsen av massakren har Israel blokkert innførsel av vann, mat og medisiner. De har destruert skoler, universiteter, moskeer og ikke minst sykehus. Dette har ingenting med å knuse Hamas å gjøre. Det har å gjøre med å knuse et folk.

Det er grusomt å være vitne til all lidelsen de påfører uskyldige med vitende og vilje. Og det er trist at Israel med dette skriver seg inn i historien sammen med andre stater som har begått folkemord og forbrytelser mot menneskeheten. 

Jeg velger å tro at Israel i størst grad hater Hamas - men at man legger an til en holdning om at "påfører man folket nok lidelse, så vil de vende seg mot Hamas". Historien har vist at det gjerne er det motsatte som skjer, også ref. Russlands krigføring i Ukraina.

Selv blir jeg skremt over noen holdninger i både det israelske folk og blant lederne de har valgt (en ultranasjonalistisk høyreekstrem regjering). Når Netanyahu utgjør venstrefløyen i denne regjeringen, så sier det jo litt. 

Det som faller israelere tungt for brystet, er at det alltid vil være palestinere i det landet Israel kaller sitt land. Jeg har fortsatt ikke hørt en av disse ekstremistene si et fornuftig ord om hva man skal gjøre med noen millioner palestinere. At alle disse plutselig skal ta kollektivt selvmord for å overlate landet til israelerne, eller bare mystisk forsvinne, er vel en utopi, men samtidig noe Israel synes å tro eller håpe på. Jeg er redd Israel aldri vil etterleve en tostatsløsning - selv om en mer fornuftig/moderat regjering enn i dag kunne enes om det - en eller annen ekstremist vil komme til makten og fortsette å stjele land - DET er i alle fall en villet politikk i dag.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (5 minutter siden):

Jeg er redd Israel aldri vil etterleve en tostatsløsning

Det vil nok ikke palestinerne heller - gitt ikke grensene endres i stor grad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (Akkurat nå):

Det vil nok ikke palestinerne heller - gitt ikke grensene endres i stor grad. 

De har vel ikke okkupert land på Israel sine områder siden Oslo-avtalen? Det har Israel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (8 minutter siden):

De har vel ikke okkupert land på Israel sine områder siden Oslo-avtalen? Det har Israel.

Hvor mange terror-handlinger har de utført siden det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
cilie skrev (3 minutter siden):

Hvor mange terror-handlinger har de utført siden det? 

Israelske settlere har utført en god del terror mot palestinerne på Vestbredden. Mange vil betegne det Israel gjør i Gaza nå som statsterrorisme, på samme måte som Russland gjør det i Ukraina. Ugjerninger og brudd på folkeretten blir ikke bedre selv om du er kledd i uniform. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (8 minutter siden):

Israelske settlere har utført en god del terror mot palestinerne på Vestbredden. Mange vil betegne det Israel gjør i Gaza nå som statsterrorisme, på samme måte som Russland gjør det i Ukraina. Ugjerninger og brudd på folkeretten blir ikke bedre selv om du er kledd i uniform. 

Hvordan mener du de skulle reagert på terrorangrepet i oktober? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir-
Skrevet (endret)

Det jeg syns preger tråden her er mangel på historiske fakta og hva som har skjedd gjennom historien i området. Å sammenligne dette med både Tyskland og Russland er unnamanøvre og også manglende evne til å se årsak og virkning samt store hull i historiekunnskap. Også blir noen betskninger banale som å ilegge partene motiver og ønsker på et uverdig og rart nivå. Og det handler mest om at mange ikke forstår at dette er seriøs og alvorlig krigføring forårsaket av en særdeles feig krigserklæring.

 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
cilie skrev (2 minutter siden):

Hvordan mener du de skulle reagert på terrorangrepet i oktober? 

Det har jeg skrevet gjentatte ganger i denne tråden, så jeg gjentar ikke alt. Israel burde hatt en mye mer moderat og langsomt militær aksjon, med et mye større fokus på å beskytte sivile. Den massakren de nå utfører har ikke ført dem nærmere å få frigitt de resterende gislene. Tvert imot har Israel selv drept flere av gislene. 

Israel hadde rett til en militær respons etter 7. oktober, men det ga dem ikke rett til å utføre et folkemord. Verden er virkelig ikke så svart/hvitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Drømmeautomat skrev (26 minutter siden):

Det har jeg skrevet gjentatte ganger i denne tråden, så jeg gjentar ikke alt. Israel burde hatt en mye mer moderat og langsomt militær aksjon, med et mye større fokus på å beskytte sivile. Den massakren de nå utfører har ikke ført dem nærmere å få frigitt de resterende gislene. Tvert imot har Israel selv drept flere av gislene. 

Israel hadde rett til en militær respons etter 7. oktober, men det ga dem ikke rett til å utføre et folkemord. Verden er virkelig ikke så svart/hvitt. 

Du får legge ut video eller dokumentasjon på hvor Israel har drept flere av gislene Hamas tok? Du legger jo ut videoer på mye annet, så hvor er dokumentasjonen her da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Hvor mange døde gisler som i tillegg ligger i ruinene etter Israels bombing kan vi jo bare gjette på.

Verd å merke seg at disse gislene også vifta med hvite flagg da Israel drepte dem. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Israel har full rett til å forsvare seg, men de begår krigsforbrytelser, samme som Hamas gjør. Og Palestina blir aldri en egen stat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (20 minutter siden):

Hvor mange døde gisler som i tillegg ligger i ruinene etter Israels bombing kan vi jo bare gjette på.

Verd å merke seg at disse gislene også vifta med hvite flagg da Israel drepte dem. 

 

Du støtter Hamas? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Drømmeautomat skrev (30 minutter siden):

Hvor mange døde gisler som i tillegg ligger i ruinene etter Israels bombing kan vi jo bare gjette på.

Verd å merke seg at disse gislene også vifta med hvite flagg da Israel drepte dem. 

 

I ruinene der Hanas oppholdt seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...