Gå til innhold

Rett til kopi av journal?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest pi@-m@rtine

Om de nekter deg dette, må det begrunnes skriftlig. Det er ekstremt sjelden at en kan forsvare å kreve at pasienten møter opp for å lese journalen.

NHD:

Hvilke grunner kan legges til grunn for et slikt unntak? De skriver i sitt brev til meg, at:

I henhold til våre rutiner for slik gjennomgang, vil vi tilby deg å komme opp på poliklinikken for å lese gjennom journalen din her. Du vil da få sitte på eget kontor og gå igjennom notatene fra din kontakt med behandlerne her. Psykolog NN vil være tilgjengelig for deg (på et annet kontor), dersom du har kommentarer, utfyllende opplysninger eller spørsmål. Vi har satt av tid til deg......osv.

Er dette grunn nok, selv om jeg har sagt klart ifra om at jeg foretrekker å lese den gjennom hjemme. Det utgjør stor forskjell for meg! Av ulike grunner, har jeg ingen mulighet til å møte opp der (tidspunktet har ingen betydning).

(PS: Hadde jeg fremdeles vært i behandling, hadde det kanhende stilt seg anderledes. Etter 7 år i samtaleterapi, finner jeg det underlig at jeg skal avslutte dette viktige kapittelet mitt på 1 time. Hvorfor har de så vanskelig for å forstå det?)

Om de nekter deg dette, må det begrunnes skriftlig. Det er ekstremt sjelden at en kan forsvare å kreve at pasienten møter opp for å lese journalen.

Jeg opplevde akkurat det samme.At på til var det andre enn meg(barnverspedagoger)som fikk tilgang til journalen min ,ør jeg. fikk detDette ble "gjennongått" ved et møte på barnevernet,og jeg ble temmelig paff må jeg si.Tror at de har enda flere fordommer mot meg nå enn tidligere.De har ingen tillitt til meg siden jeg ikke viser noen tillitt,så rart da når de opptrer på den måten?

Jeg ba min fixer om det samme (å lese journalen)

Jeg ble bedt om å møte opp på kontoret og lese den der og da i en time med psykologen min. Bortkastet synes jeg.

Slik jeg ser det hadde det vært bedre om jeg hadde komt til poliklinikken, blitt sperret inne på et kontor der, og fått jornalen i hendene, isteden for at psykofixer sitter og ser på meg mens jeg leser den, og attpåtil tar seg betalt for å bare se på meg.

I min tid som student har jeg lest mange andres journaler, også psykiatriske.

Det har aldri blitt noe spørsmål om det skal sitte en person og se på meg når jeg leser den. Psykologen min mente at rent juridisk

måtte hun se meg lese den, for at ikke jeg skulle finne på å fjerne noe fra journalen. Det hadde jeg ikke tenkt på engang.

Den beste (og billigste) måten og den definitivt mest samfunnsøkonomiske måten å løse dette problemet på, mener jeg måtte vært at jeg fikk utlevert kopi av journalen til hjemlån. Psykofixer mente at dette var et dårlig alternativ fordi andre kunne finne på å lese i den.

Hvis jeg hadde fått viljen min hadde mer trengende pasienter fått timen min, slik at ikke den var bortkastet.

Men sannelig om jeg veit.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...