Gå til innhold

Min behandler synes at å ta selvmord er en egoistisk handling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

FjellOgDalar

Jeg vil kalle det å overforenkle. Årsakene til at man mister gangsynet og tar et så drastisk valg er gjerne mer komplekse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke enig og tror ikke på at en behandler har sagt det. De fleste som jobber innen psykisk helse er klar over at selvmord er resultat av sykdom og ikke egoisme 

Anonymkode: 75773...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

100% enig. Det er ren egoistisk handling uansett om begr er at man vil slippe/ la andre få ha d bedre uten seg der. Men slikt ser man sjelden når man har d vondt, fordi depresjonen gir skylapper så man ikke klarer tenke klart.

Anonymkode: 80644...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke enig og tror ikke på at en behandler har sagt det. De fleste som jobber innen psykisk helse er klar over at selvmord er resultat av sykdom og ikke egoisme 

Anonymkode: 75773...260

Det er ikke et resultat, det er et aktivt valg. De fleste med depr som sykdom tar ikke selvmord

Anonymkode: 80644...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke enig og tror ikke på at en behandler har sagt det. De fleste som jobber innen psykisk helse er klar over at selvmord er resultat av sykdom og ikke egoisme 

Anonymkode: 75773...260

Det er helt sant at h*n sa det. Jeg har tenkt etterpå at h*n kanskje sa det h*n trodde jeg trengte å høre? Jeg var suicidal.

Anonymkode: 0526e...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke et resultat, det er et aktivt valg. De fleste med depr som sykdom tar ikke selvmord

Anonymkode: 80644...258

Kanskje de føler at de ikke har noe valg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke et resultat, det er et aktivt valg. De fleste med depr som sykdom tar ikke selvmord

Anonymkode: 80644...258

Jo det er et direkte resultat av å være så syk at man tenker det er eneste utvei. 

Anonymkode: 75773...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig er folk så langt nede at de ikke ser annen utvei. Men det finnes hjelp å få, medisiner, osv.  om man bare gir opp og ønsker å gi opp er det umulig for folk å hjelpe. 
å ta livet sitt er selvfølgelig en egoistisk handling. Man gjør det fordi man ikke orker livet mer, og tenker kun på seg selv og sitt. 
Ingen tanke tip de etterlatte som får traumer og store vansker i ettertid 

Anonymkode: 94297...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KatarinaV
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig er folk så langt nede at de ikke ser annen utvei. Men det finnes hjelp å få, medisiner, osv.  om man bare gir opp og ønsker å gi opp er det umulig for folk å hjelpe. 
å ta livet sitt er selvfølgelig en egoistisk handling. Man gjør det fordi man ikke orker livet mer, og tenker kun på seg selv og sitt. 
Ingen tanke tip de etterlatte som får traumer og store vansker i ettertid 

Anonymkode: 94297...3e6

Du avslører at du vet lite om suicidalitet. Mange syke er overbevist om at de etterlatte har det best om selvmordet gjennomføre. De ser selvmordshandlignen som det minst egoistiske, nemlig å fjerne seg selv som de mener er en byrde. Å tenke løsningsorientert i denne tilstanden strider mot sykdommens natur. I depresjon tenker man som regel depressivt. Om man når et nivå hvor man blir lire psykotisk og får vrangforestillinger om eget mindreverdig og at kloden har det best om en dør - så tar man gjerne selvmord i troen på at man gjør det beste for alle. Dette er umulig å kategorisere som egoisme og jeg syns dere er passe drøye som gjør det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (37 minutter siden):

Kanskje de føler at de ikke har noe valg? 

Men det er fortsatt et valg. Det er vanskelig å ha slike tanker for man tenker mindre og mindre klart, alt blir bare et stort mørke. Har enorm sympati for de som er der, men det er fortsatt et valg, selv om valget ofte kommer med få andre alternativer for den som er syk. Å ta selvmord krever faktisk en god del aktiv handling, man legger seg ikke bare ned og automatisk dør.
 

Anonymkode: 80644...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men det er fortsatt et valg. Det er vanskelig å ha slike tanker for man tenker mindre og mindre klart, alt blir bare et stort mørke. Har enorm sympati for de som er der, men det er fortsatt et valg, selv om valget ofte kommer med få andre alternativer for den som er syk. Å ta selvmord krever faktisk en god del aktiv handling, man legger seg ikke bare ned og automatisk dør.
 

Anonymkode: 80644...258

Ja har sympati for dem og kan forstå valget, livet er jo noen ganger til å ikke holde ut. For noen blir det for mye mørke og smerte og de tar et valg ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men det er fortsatt et valg. Det er vanskelig å ha slike tanker for man tenker mindre og mindre klart, alt blir bare et stort mørke. Har enorm sympati for de som er der, men det er fortsatt et valg, selv om valget ofte kommer med få andre alternativer for den som er syk. Å ta selvmord krever faktisk en god del aktiv handling, man legger seg ikke bare ned og automatisk dør.
 

Anonymkode: 80644...258

Hvis man er overbevist om at pårørende  vil ha det best om man tar livet sitt og man har en agitert depresjon eller depressive vrangforestillinger, kan selvmord fint forstås og forklares uten å blande inn misvisende begrep som egoisme 

Anonymkode: 75773...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en egoistisk handling. Men noen ganger er livet slik at en må ta mest hensyn til seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis man er overbevist om at pårørende  vil ha det best om man tar livet sitt og man har en agitert depresjon eller depressive vrangforestillinger, kan selvmord fint forstås og forklares uten å blande inn misvisende begrep som egoisme 

Anonymkode: 75773...260

I begravelsen til min bror sa ei til foreldrene mine"Er det ikke godt, nå får dere fred". Man sier jo ikke sånt i en begravelse men fred fikk vi alle, det var mye styr og problemer med han. Han hadde psykiske problemer og var alkoholiker, blandet alkohol og piller og ble helt sprø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis man er overbevist om at pårørende  vil ha det best om man tar livet sitt og man har en agitert depresjon eller depressive vrangforestillinger, kan selvmord fint forstås og forklares uten å blande inn misvisende begrep som egoisme 

Anonymkode: 75773...260

100% egoistisk valg uansett. Depresjon gjør et msk egoistisk og det er veldig forstålig at det er slik, uavh av hvilken type depresjon man har (noe som er helt irrelevant egentlig). Vi er uenige i det og d er helt ok.

Anonymkode: 80644...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

100% egoistisk valg uansett. Depresjon gjør et msk egoistisk og det er veldig forstålig at det er slik, uavh av hvilken type depresjon man har (noe som er helt irrelevant egentlig). Vi er uenige i det og d er helt ok.

Anonymkode: 80644...258

Helt uenig. Er du overbevist om at du gjør det beste for alle ved å dø er det det motsatte av egoisme du kan kalle en sånn handling 

Anonymkode: 75773...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er helt sant at h*n sa det. Jeg har tenkt etterpå at h*n kanskje sa det h*n trodde jeg trengte å høre? Jeg var suicidal.

Anonymkode: 0526e...09d

Jeg er enig med din behandler - og tenker også som du selv sier, at han sa det fordi det kunne være nyttig for deg å høre det. 

Det er mye mer man kan si om selvmord enn at det er en egoistisk handling, men man kan også si at det er det. Finnes knapt noen måte å ramme sine omgivelser verre på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...