Gå til innhold

Min behandler synes at å ta selvmord er en egoistisk handling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

skogbrann skrev (49 minutter siden):

Det er fullt mulig, og mest sannsynlig ville de fått det bedre dersom de bare hadde holdt ut. Det er derimot ikke det jeg snakker om, men smerten en person opplever når, eller i tiden før vedkommende velger å ta sitt eget liv, ikke hvordan en potensiell fremtid kunne ha utartet seg.

Om jeg forstår deg rett så mener du at smerten til en som tar selvmord  er verre enn pårørendes sitter igjen med. Det kan du ikke vite. Å miste noen til selvmord er noe av det verste man kan oppleve. Mange sitter igjen med enorm sorg, skyld- og skamfølelse, og mange spørsmål de aldri får svar på. Man kan nok leve videre med det, men det hadde de som har tatt selvmord også gjort hvis de aktivt hadde valgt livet. 

Endret av Martine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Martine skrev (3 minutter siden):

Om jeg forstår deg rett så mener du at smerten til en som tar selvmord  er verre enn pårørendes sitter igjen med. Det kan du ikke vite. Å miste noen til selvmord er noe av det verste man kan oppleve. Mange sitter igjen med enorm sorg, skyld- og skamfølelse, og mange spørsmål de aldri får svar på. Man kan nok leve videre med det, men det hadde de som har tatt selvmord også gjort hvis de aktivt hadde valgt livet. 

 

 

 

Hen mener at du ikke kan kreve at noen skal leve for at du skal slippe smerte. Sorg er urimelig vondt men det er det også å være så syk at man ikke ser noen utvei. Du kan ikke gradere smerten av å vøre etterlatt som verre enn smerten av å ikke holde ut og med det mene at selvmord er egoistisk og noe ingen med samvittigheten i behold bør gjøre. For med en sånn påstand viser du lite hensyn til den syke og liten forståelse for sykdommen 

Anonymkode: 75773...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Martine skrev (10 minutter siden):

Om jeg forstår deg rett så mener du at smerten til en som tar selvmord  er verre enn pårørendes sitter igjen med. Det kan du ikke vite. Å miste noen til selvmord er noe av det verste man kan oppleve. Mange sitter igjen med enorm sorg, skyld- og skamfølelse, og mange spørsmål de aldri får svar på. Man kan nok leve videre med det, men det hadde de som har tatt selvmord også gjort hvis de aktivt hadde valgt livet. 

Du skrev det som jeg ikke klarte formidle. En må ha mistet noen nær for forstå hvilken smerte det er og være etterlatt😥

Anonymkode: bc262...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hen mener at du ikke kan kreve at noen skal leve for at du skal slippe smerte. Sorg er urimelig vondt men det er det også å være så syk at man ikke ser noen utvei. Du kan ikke gradere smerten av å vøre etterlatt som verre enn smerten av å ikke holde ut og med det mene at selvmord er egoistisk og noe ingen med samvittigheten i behold bør gjøre. For med en sånn påstand viser du lite hensyn til den syke og liten forståelse for sykdommen 

Anonymkode: 75773...260

Det er ikke alle som har kjent sykdom før valget blir tatt, det er ikke alle som har cv i psykiatrien eller kjent psykisk diagnose. Etterlatte sitter igjen med mange spørsmål som aldri blir besvart. 

Anonymkode: bc262...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke alle som har kjent sykdom før valget blir tatt, det er ikke alle som har cv i psykiatrien eller kjent psykisk diagnose. Etterlatte sitter igjen med mange spørsmål som aldri blir besvart. 

Anonymkode: bc262...de4

Har ikke skrevet at alle har det. Klart etterlatte har spørsmål. Det gjør likevel ikke selvmord til egoisme 

Anonymkode: 75773...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har ikke skrevet at alle har det. Klart etterlatte har spørsmål. Det gjør likevel ikke selvmord til egoisme 

Anonymkode: 75773...260

Hva kaller du det? 

Anonymkode: bc262...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva kaller du det? 

Anonymkode: bc262...de4

Har du lest tråden? Jeg kaller det sykdom når noen dør i suicid. I kontrast til å kalle det egoisme, som jeg syns er en drøy anklage og byrde å legge på mennesker som har hatt det så fælt at de ikke så en annen utvei 

Anonymkode: 75773...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du lest tråden? Jeg kaller det sykdom når noen dør i suicid. I kontrast til å kalle det egoisme, som jeg syns er en drøy anklage og byrde å legge på mennesker som har hatt det så fælt at de ikke så en annen utvei 

Anonymkode: 75773...260

Så da svarer jeg tilbake at du må ha opplevd være en etterlatt for å forstå. 

Anonymkode: bc262...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så da svarer jeg tilbake at du må ha opplevd være en etterlatt for å forstå. 

Anonymkode: bc262...de4

Hva er det svar tilbake på? Skjønte ikke. Jeg har opplevd å miste en nær i selvmord så jeg forstår, du tar feil. Likevel ser jeg det ikke som egoisme. Kunne ikke klandret min kjære for å børe egoistisk ved å velge døden. Jeg har sagt mitt flere ganger i denne tråden og trekker meg ut, for å slippe å gjenta meg selv.

Anonymkode: 75773...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er det svar tilbake på? Skjønte ikke. Jeg har opplevd å miste en nær i selvmord så jeg forstår, du tar feil. Likevel ser jeg det ikke som egoisme. Kunne ikke klandret min kjære for å børe egoistisk ved å velge døden. Jeg har sagt mitt flere ganger i denne tråden og trekker meg ut, for å slippe å gjenta meg selv.

Anonymkode: 75773...260

Da har du kommet lenger i sorgprosessen din til aksept!

Anonymkode: bc262...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Så da svarer jeg tilbake at du må ha opplevd være en etterlatt for å forstå. 

Anonymkode: bc262...de4

Man må respektere at andre etterlatte etter selvmord har en annen måte og se det på. 

Anonymkode: 57e97...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
hattifnattus skrev (6 timer siden):

Det er kun en person som er ansvarlig for sitt eget selvmord, og det er vedkommende selv. 

Hadde jeg lyktes med mitt så hadde det vært mitt ansvar alene, ingen andres.

Ikke helt enig i det. 
teoretisk sett ja, men samfunnet har et ansvar for at folk skal ha det bra. 
fra barnehagen og skoleårene må det inn mer ressurser som forebygger og bekjemper mobbing og utenforskap. Helsepersonell i skolen som fanger opp de som ikke har det bra. 
Alle som trenger en psykolog må få det. 
samfunnet generelt må få fingeren ut av ræva og løfte blikket utover seg selv og sitt. 
vi har alle er felles ansvar å inkludere og passe på at barn har det bra. 
barn som ikke har det bra kan bli syke voksne.

lærere må få et kompetanseløft der de lærer seg å bygge relasjoner med elevene. Forstå at folk er ulike. 
Alle som har slike mørke tanker har det vondt, og det vonde kommer fra noe. 
 

 

Anonymkode: 94297...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du lest tråden? Jeg kaller det sykdom når noen dør i suicid. I kontrast til å kalle det egoisme, som jeg syns er en drøy anklage og byrde å legge på mennesker som har hatt det så fælt at de ikke så en annen utvei 

Anonymkode: 75773...260

Jeg skrev i tråden at selvmord er egoistisk. Men det er veldig kompleks. Folk kan tenke og mene hva de vil tenker jeg. 
Men de som velger å ta sitt eget liv har en smerte ingen klarer å forstå helt ut. 
kjenner til ei som tok sitt eget liv. Dette er det laget dokumentar om. Tror hun ble 27 år.  Går på kino rundt om i landet nå faktisk. 
hun var svært syk, og vært mye innlagt. Hennes pårørende visste at det kom til å skje på bursdagen hennes. 
veldig vondt for de etterlatte, men også veldig vondt å stå i psykisk sykdom. 
tenker vi alle må ha respekt for og være varsom i slike situasjoner. 
ingen ønsker vel egentlig å dø, men de klarer ikke smerten lengre. 
egoistisk eller ei?? Folk bestemmer over eget liv, også sin egen død. 
det er vondt på begge sider både for den som tar livet sitt og for de etterlatte. 
det eneste som jeg tror kan hjelpe er nok og riktig hjelp tidlig nok. 
At 30% får avslag på psykologhjelp er ei skam i verdens rikeste land. Ingen som søker om psykolog som ikke føler de trenger det 

Anonymkode: 94297...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener (også basert på kunnskap fra den frivillige "jobben" min) at man ALDRI skal gi noen dårlig samvittighet for at de har selvmordstanker. Jeg støtter av denne grunn absolutt ikke påstanden om at selvmord er egoistisk; fra den rammedes perspektiv er det heller ofte motsatt, at man har dannet seg en (feilaktig) forestilling om at man er en byrde for de rundt seg, og at man av denne grunn gjør folk rundt seg en tjeneste (altruistisk handling) ved å forsvinne.

Jeg tror dette er mennesker som har det så vondt, og opplever å ha forsøkt alt, at de ikke ser noen annen utvei.

Om påstanden er et merkelig utspill fra behandler for å unngå selvmord, er en annen sak. Men det hørtes uansett ikke hensiktsmessig ut.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kan si med sikkerhet (og det er ofte ikke mye), er at det uansett vil være en meget negativ hendelse for de nærmeste, og at det er stor risiko for at det vil prege noen av dem livslangt.

(Unntaket er selvsagt ved det som kalles et eksistensielt selvmord f. eks. hos en person med langtkommen canser eller ALS).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...