Gå til innhold

Min behandler synes at å ta selvmord er en egoistisk handling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke egoistisk å bli rammet av alvorlig sykdom, og de symptomene og konsekvensene som kan følge med det. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kashmir-

Hvorfor er det mindre egoistisk å tenke at andre må holde seg i live for ens egen skyld? 

Når du har kommet så langt at du ikke ser noe mening med å leve, og er reelt suicidal...kan man ikke få avslutte eget liv? 

En annen til er at de som vil dø er ikke en ensartet gruppe. Noen lider i det stille mens andre helt reelt påfører omgivelsene store belastninger og utagering som også begrenser deres liv. Det må faktisk gå an å si det, selv om det blir ansett som tabu.

Uansett. Vi som sitter tilbake vil også føle sjokk, sorg og også skyldfølelse. Og det er også belastende selv om det blir lettere med tiden.Men man slipper ihvertfall å hver dag vente på neste katastrofe med utagering, selvskading og aggresjon samt bebreiding ( som også mange rundt blir utsatt for )

 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De fokuseres på at det er egoistisk å ta sitt eget liv pga pårørende, venner osv. Hva med de som er helt alene i verden uten pårørende og venner, er det  greit at de tar livet sitt, for det rammer jo ingen andre? Er noen mennesker vært mer enn andre?

Anonymkode: 57e97...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (20 minutter siden):

Hvorfor er det mindre egoistisk å tenke at andre må holde seg i live for ens egen skyld? 

Når du har kommet så langt at du ikke ser noe mening med å leve, og er reelt suicidal...kan man ikke få avslutte eget liv? 

En annen til er at de som vil dø er ikke en ensartet gruppe. Noen lider i det stille mens andre helt reelt påfører omgivelsene store belastninger og utagering som også begrenser deres liv. Det må faktisk gå an å si det, selv om det blir ansett som tabu.

Uansett. Vi som sitter tilbake vil også føle sjokk, sorg og også skyldfølelse. Og det er også belastende selv om det blir lettere med tiden.Men man slipper ihvertfall å hver dag vente på neste katastrofe med utagering, selvskading og aggresjon samt bebreiding ( som også mange rundt blir utsatt for )

 

Et veldig godt innlegg. Det blir for enkelt og si at selvmord det er en egoistisk handling. Det er mye mer komplisert.
Noen ganger kan det også være en lettelse for de som sitter igjen. En følelse som sikkert medfører mye skam.

Anonymkode: 57e97...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody

De som mener selvmord er egoistisk har ikke hatt en såpass stor indre eller fysisk smerte at man ikke orker mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Everybody skrev (1 minutt siden):

De som mener selvmord er egoistisk har ikke hatt en såpass stor indre eller fysisk smerte at man ikke orker mer.

Det vet du ingenting om. Mange er så langt nede at de ikke evner å Stå opp om morgenen. Er kvelt av angst og depresjon og alt er bekmørkt. 
Likevel står de i det og tar steg for steg. 
kommer seg sakte men sikkert opp igjen.

å få hjelp er helt nødvendig 

Anonymkode: 94297...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det vet du ingenting om. Mange er så langt nede at de ikke evner å Stå opp om morgenen. Er kvelt av angst og depresjon og alt er bekmørkt. 
Likevel står de i det og tar steg for steg. 
kommer seg sakte men sikkert opp igjen.

å få hjelp er helt nødvendig 

Anonymkode: 94297...3e6

Det du sier her har ingenting med svaret mitt å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (23 minutter siden):

De vil bare ha slutt på smerten.

…og ved å ta selvmord overfører de smerten på de rundt i stedet. 

Anonymkode: 8911d...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

…og ved å ta selvmord overfører de smerten på de rundt i stedet. 

Anonymkode: 8911d...f2d

Ja det gjør de i mindre eller større grad. De pårørende kan også være forberedt på det fordi de vet vedkommende sliter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KatarinaV
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

…og ved å ta selvmord overfører de smerten på de rundt i stedet. 

Anonymkode: 8911d...f2d

Du mener man er pliktig til å holde seg i live mot sin vilje i årevis for andres skyld? Et etisk spørsmål og jeg er uenig med deg. Dessuten glemmer du det faktum at mange som begår selvmord eller vurderer det er så syke at de oppriktig tror de gjør sine nærmeste en tjeneste ved å forsvinne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
KatarinaV skrev (13 minutter siden):

Du mener man er pliktig til å holde seg i live mot sin vilje i årevis for andres skyld? Et etisk spørsmål og jeg er uenig med deg. Dessuten glemmer du det faktum at mange som begår selvmord eller vurderer det er så syke at de oppriktig tror de gjør sine nærmeste en tjeneste ved å forsvinne. 

Jeg har selv vært svært langt nede over lang tid og det var først og fremst tanken på smerten det ville påføre mine nære som fikk meg til å avstå fra selvmord. Samtidig tenkte jeg at hvis det på enda lenger sikt ikke ble bedre, måtte det på et tidspunkt være greit at jeg fikk slippe, selv om det ville smerte de jeg er glad i.

Det er ikke enten/eller, men derimot komplekse og sammensatte problemstillinger som berøres rundt dette tema. 

Anonymkode: 8911d...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KatarinaV
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har selv vært svært langt nede over lang tid og det var først og fremst tanken på smerten det ville påføre mine nære som fikk meg til å avstå fra selvmord. Samtidig tenkte jeg at hvis det på enda lenger sikt ikke ble bedre, måtte det på et tidspunkt være greit at jeg fikk slippe, selv om det ville smerte de jeg er glad i.

Det er ikke enten/eller, men derimot komplekse og sammensatte problemstillinger som berøres rundt dette tema. 

Anonymkode: 8911d...f2d

Helt enig med alt du skriver 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tenker det må være veldig belastende for pårørende til de som har begått selvmord å høre at det var en egoistisk handling.
Her burde man virkelig trå varsomt

Anonymkode: 57e97...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
KatarinaV skrev (33 minutter siden):

Du mener man er pliktig til å holde seg i live mot sin vilje i årevis for andres skyld? Et etisk spørsmål og jeg er uenig med deg. Dessuten glemmer du det faktum at mange som begår selvmord eller vurderer det er så syke at de oppriktig tror de gjør sine nærmeste en tjeneste ved å forsvinne. 

Enig i dette. Det lett å glemme at dette er alvorlig syke mennesker. Det gjør ikke an å diskutere dette ut fra et friskt ståsted.

Anonymkode: 57e97...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Enig i dette. Det lett å glemme at dette er alvorlig syke mennesker. Det gjør ikke an å diskutere dette ut fra et friskt ståsted.

Anonymkode: 57e97...bb2

Det er komplekst. Men mange selvmord kunne vært unngått. 
mange blir gått i affekt fordi ei krise oppstår. 
kjenner ei som har hatt en fantastisk barndom, familie og venner, utdanning og god jobb. 
likevel ble hun reddet i siste minutt da hun prøvde ta livet sitt. 
dette pga styr med daværende kjæreste. Sett i ettertid angrer hun på dette og det var dumt av henne. 
Hun har hverken diagnose eller er syk. 
 

Anonymkode: 94297...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det kan kalles egoistisk. Det er ikke noe man gjør hvis man ikke er veldig langt nede. Det er mer egoistisk å kreve at noen skal eksistere bare for andres skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (2 timer siden):

Ja det gjør de i mindre eller større grad. De pårørende kan også være forberedt på det fordi de vet vedkommende sliter.

Det er ikke alle pårørende som vet at de sliter før det er for sent. Tenkt på det? 

Anonymkode: bc262...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det er komplekst. Men mange selvmord kunne vært unngått. 
mange blir gått i affekt fordi ei krise oppstår. 
kjenner ei som har hatt en fantastisk barndom, familie og venner, utdanning og god jobb. 
likevel ble hun reddet i siste minutt da hun prøvde ta livet sitt. 
dette pga styr med daværende kjæreste. Sett i ettertid angrer hun på dette og det var dumt av henne. 
Hun har hverken diagnose eller er syk. 
 

Anonymkode: 94297...3e6

Godt poeng 

Anonymkode: bc262...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (13 minutter siden):

Jeg synes ikke det kan kalles egoistisk. Det er ikke noe man gjør hvis man ikke er veldig langt nede. Det er mer egoistisk å kreve at noen skal eksistere bare for andres skyld.

Helt enig, det er toppen av egoisme. Spesielt hvis det medfører høyt lidelsestrykk og totalt tap av livskvalitet.
Noen ganger må man dessverre innse at det beste er å gi slipp hvor vondt det enn er.

Anonymkode: 57e97...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...