Gå til innhold

Min behandler synes at å ta selvmord er en egoistisk handling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke en løsning! 

Anonymkode: bc262...de4

Selvmord kan være et resultat av alvorlig sykdom. Håper du er like sint på de som dør av andre alvorlige sykdommer og kaller dem egoister også. Om ikke har du ikke forstått rekkevidden av sykdommen alvorlig depresjon med selvmordsfare. Å kalle dem som begår selvmord i sykdom for egoister er utrolig ignorant og vinter om en manglende forståelse for selve sykdommen  

Anonymkode: 75773...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvmord kan være et resultat av alvorlig sykdom. Håper du er like sint på de som dør av andre alvorlige sykdommer og kaller dem egoister også. Om ikke har du ikke forstått rekkevidden av sykdommen alvorlig depresjon med selvmordsfare. Å kalle dem som begår selvmord i sykdom for egoister er utrolig ignorant og vinter om en manglende forståelse for selve sykdommen  

Anonymkode: 75773...260

Som påførende er dette svært triggende. Det jeg leser er helt sykt og jeg mangler forståelse av at enkelte forsvarer en så alvorlig handling. Det finnes alltid hjelp, og eller noen som vil hjelpe hvis de får lov. Hvis man bare snakker om det. Eks depresjon går det an å bli frisk av. Hvilke andre sykdommer vil du forsvare innen psykisk helse med dødelig utgang? 

Anonymkode: bc262...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere som mener at selvmord er en egoistisk handling.

Er det lettere å leve med å legge ansvaret helt og holdent på den som tok sitt eget liv?
Ingenting er så enkelt som å leve andres liv. Spesielt når man ikke vet hvordan andre egentlig har det. 

Anonymkode: 57e97...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Som påførende er dette svært triggende. Det jeg leser er helt sykt og jeg mangler forståelse av at enkelte forsvarer en så alvorlig handling. Det finnes alltid hjelp, og eller noen som vil hjelpe hvis de får lov. Hvis man bare snakker om det. Eks depresjon går det an å bli frisk av. Hvilke andre sykdommer vil du forsvare innen psykisk helse med dødelig utgang? 

Anonymkode: bc262...de4

Demens

Anonymkode: 57e97...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Demens

Anonymkode: 57e97...bb2

Var dette kødd? 

Anonymkode: bc262...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dere som mener at selvmord er en egoistisk handling.

Er det lettere å leve med å legge ansvaret helt og holdent på den som tok sitt eget liv?
Ingenting er så enkelt som å leve andres liv. Spesielt når man ikke vet hvordan andre egentlig har det. 

Anonymkode: 57e97...bb2

De skjønner er åpenbart ikke hvor syk det går an å bli, og det er kanskje like greit at den smerten ikke er tilgjengelig for dem som ikke har prøvd 

Anonymkode: 75773...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir-
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dere som mener at selvmord er en egoistisk handling.

Er det lettere å leve med å legge ansvaret helt og holdent på den som tok sitt eget liv?
Ingenting er så enkelt som å leve andres liv. Spesielt når man ikke vet hvordan andre egentlig har det. 

Anonymkode: 57e97...bb2

Det er aldri andres ansvar at noen tar sitt eget liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De skjønner er åpenbart ikke hvor syk det går an å bli, og det er kanskje like greit at den smerten ikke er tilgjengelig for dem som ikke har prøvd 

Anonymkode: 75773...260

Fy faen 

Anonymkode: bc262...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Var dette kødd? 

Anonymkode: bc262...de4

Hva var dette for et svar. Er du ikke klar over at demens altså Alzheimer, Frontallappdemens ol. er en dødelig psykisk sykdom. 
Hvor det ikke finnes noen behandling. Mange som får denne diagnosen tar sitt eget liv.

Anonymkode: 57e97...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dere som mener at selvmord er en egoistisk handling.

Er det lettere å leve med å legge ansvaret helt og holdent på den som tok sitt eget liv?
Ingenting er så enkelt som å leve andres liv. Spesielt når man ikke vet hvordan andre egentlig har det. 

Anonymkode: 57e97...bb2

Det er kun en person som er ansvarlig for sitt eget selvmord, og det er vedkommende selv. 

Hadde jeg lyktes med mitt så hadde det vært mitt ansvar alene, ingen andres.

Endret av hattifnattus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva var dette for et svar. Er du ikke klar over at demens altså Alzheimer, Frontallappdemens ol. er en dødelig psykisk sykdom. 
Hvor det ikke finnes noen behandling. Mange som får denne diagnosen tar sitt eget liv.

Anonymkode: 57e97...bb2

Det er ikke vanlig at demente tar livet sitt for faen 

Anonymkode: bc262...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
hattifnattus skrev (2 minutter siden):

Det er kun en person som er ansvarlig for sitt eget selvmord, og det er vedkommende selv. 

 

Enig 

Anonymkode: bc262...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig 

Anonymkode: bc262...de4

Helt klart. Men det er ikke spørsmålet i tråden, som dreier seg om hvorvidt det er egoistisk å ta selvmord eller ikke. 

Anonymkode: 75773...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Synes det er veldig modig når pårørende er ærlige om at vedkommende døde i selvmord.
Det har vært alt for mye fordommer og skam rundt selvmord. Vi må bli bedre
Man mister noen man er utrolig glad i og sorgen er stor om ikke egoisme også skal blandes inn.

 

Anonymkode: 57e97...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er ikke vanlig at demente tar livet sitt for faen 

Anonymkode: bc262...de4

Hvorfor føler du behov for å banne. Selvmord blant syke eldre er veldig vanlig. 

Anonymkode: 57e97...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skogbrann
Martine skrev (2 timer siden):

Det vet man ikke. Jeg har mistet to til selvmord, en lillebror og en god venninne. Ved begge tilfellene er jeg overbevist om at de hadde angret hvis de fikk muligheten. Hadde de bare holdt ut litt lengre så hadde de sannsynligvis fått oppleve at man kan få det bedre. 

Det er fullt mulig, og mest sannsynlig ville de fått det bedre dersom de bare hadde holdt ut. Det er derimot ikke det jeg snakker om, men smerten en person opplever når, eller i tiden før vedkommende velger å ta sitt eget liv, ikke hvordan en potensiell fremtid kunne ha utartet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skogbrann
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke egoistisk å eks ønske at moren sin var i livet dersom en mistet moren sin i en ung alder. Synes det er helt sykt at noen kan forsvare at et medlem i en familie tar livet sitt. 

Anonymkode: bc262...de4

Jeg har heller ikke skrevet at det er egoistisk. Det som er egoistisk er å forvente at en person skal innfinne seg med enorm lidelse for at en selv skal slippe å oppleve smerte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skogbrann skrev (9 minutter siden):

Det som er egoistisk er å forvente at en person skal innfinne seg med enorm lidelse for at en selv skal slippe å oppleve smerte. 

Dette argumentet kan jo gå begge veier, da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (23 minutter siden):

Dette argumentet kan jo gå begge veier, da. 

Nei, ikke i forstand at noen skal holde seg levende i noe som oppleves som umulig å leve i, som en plikt for at andre skal slippe å gå gjennom en sorg. Vi eier ikke andres liv og valg og skal ikke dømme så hardt. 

Anonymkode: 75773...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, ikke i forstand at noen skal holde seg levende i noe som oppleves som umulig å leve i, som en plikt for at andre skal slippe å gå gjennom en sorg. Vi eier ikke andres liv og valg og skal ikke dømme så hardt. 

Anonymkode: 75773...260

Jeg skrev et innlegg om dette temaet i en annen tråd, så har vi egentlig samme diskusjon gående i to tråder. Der skrev jeg:

"

Jeg er en av dem som mener at selvmord kan være egoistisk, selv om jeg vet det ikke nødvendigvis er en ok ting å mene.

Jeg har mistet en nær venn til selvmord. Han gjorde det rett før foreldrene skulle komme på besøk, så det var de som fant ham. Hvor traumatisert blir man ikke av noe slikt?

Jeg har ei venninne som lot mobilen ligge igjen og stakk av med bilen for å ta livet sitt. Politi ble involvert og hun ble heldigvis funnet i tide, men det var ikke mye om å gjøre. Jeg husker enda hvor redd jeg var hele det døgnet til de fant henne. Og våger ikke en gang å tenke på hvor fælt hennes samboer og familie hadde det.

En venn av meg har en eks som ringte henne og sa han hadde gjort et selvmordsforsøk. Hun reiste ut til ham midt på natten, ringte ambulansen og satt og så ham nesten dø foran seg til de kom og fikk reddet ham. Det første han sa til henne da han våknet igjen var: "Jeg kommer til å gjøre det igjen, og denne gangen ringer jeg deg ikke".

Jeg forstår at de som gjør slikt har det helt for jævlig. Dvs jeg kan ikke egentlig forstå hvor fælt de har det, fordi jeg har - heldigvis - aldri vært der selv. Men det betyr ikke at det de utsetter nære rundt seg for er greit eller alltid kan unnskyldes. Jeg var faktisk skikkelig sint da min venninne stakk av på den måten. Hadde hun skrevet et brev og forklart hva hun haddde gjort og hvorfor så kunne jeg faktisk bedre ha forstått det. Uansett hvor vondt det hadde vært å miste henne på den måten, så hadde jeg kunne forstå det. Men å bare stikke av og gjøre at alle rundt ikke visste hvor hun var eller hva som skjedde og var livredde i et døgn synes jeg faktisk man har lov å reagere på.

De som er suicidale sier noen ganger at de rundt dem hadde hatt det bedre utem det. Det stemmer ikke og er kun sykdommen som snakker. Det er aldri bedre å miste noen til selvmord.

Men pårørende hadde hatt det bedre uten de erfaringene som jeg nevner over. Nei, jeg kan ikke sette meg inn i hvordan det er å være suicidal. Men kan de suicidale sette seg inn i hvordan det er å være pårørende?"

 

Så som jeg skrev i innlegget der så hadde jeg kunne hatt forståelse for at noen hadde det så vondt og ble så desperat at de valgte å ta livet sitt. Det er mer hendelser som over jeg reagerer på. Den frykt og smerte man påfører de rundt når man holder på slik er helt forferdelig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...