Gå til innhold

Min behandler synes at å ta selvmord er en egoistisk handling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
KatarinaV skrev (2 timer siden):

Du mener man er pliktig til å holde seg i live mot sin vilje i årevis for andres skyld? Et etisk spørsmål og jeg er uenig med deg. Dessuten glemmer du det faktum at mange som begår selvmord eller vurderer det er så syke at de oppriktig tror de gjør sine nærmeste en tjeneste ved å forsvinne. 

I din profesjonelle rolle vil jeg utfordre deg til et etisk dilemma. Et eks: en småbarnsmor med 3 små barn er selvmordstruet. Mener du at det er ok at vedkommende tar livet sitt fordi hun ikke ser en annen utvei? Det forundrer meg hvordan du tenker når du jobber med dette. 

Anonymkode: bc262...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det vet du ingenting om. Mange er så langt nede at de ikke evner å Stå opp om morgenen. Er kvelt av angst og depresjon og alt er bekmørkt. 
Likevel står de i det og tar steg for steg. 
kommer seg sakte men sikkert opp igjen.

å få hjelp er helt nødvendig 

Anonymkode: 94297...3e6

Enig i dette 

Anonymkode: bc262...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KatarinaV
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I din profesjonelle rolle vil jeg utfordre deg til et etisk dilemma. Et eks: en småbarnsmor med 3 små barn er selvmordstruet. Mener du at det er ok at vedkommende tar livet sitt fordi hun ikke ser en annen utvei? Det forundrer meg hvordan du tenker når du jobber med dette. 

Anonymkode: bc262...de4

Da får du fortsette å være forundret. Etter mange år tett på mennesker som er selvmordstruet kunne det ikke falt meg inn å klandre dem for egoisme. Det samme gjelder mine kolleger. Jeg har i tillegg kjent på suicidale tanker i alvorlig depresjon som privatperson flere ganger. Jeg er mor og har barn. Likevel mener jeg og mange med meg at selvmord som oftest er sykdom og ikke egoisme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
KatarinaV skrev (Akkurat nå):

Da får du fortsette å være forundret. Etter mange år tett på mennesker som er selvmordstruet kunne det ikke falt meg inn å klandre dem for egoisme. Det samme gjelder mine kolleger. Jeg har i tillegg kjent på suicidale tanker i alvorlig depresjon som privatperson flere ganger. Jeg er mor og har barn. Likevel mener jeg og mange med meg at selvmord som oftest er sykdom og ikke egoisme. 

Det er uansett en egoistisk handling så lenge en har barn. 

Anonymkode: bc262...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Enig i dette 

Anonymkode: bc262...de4

Så er det de som er så syke at de ikke ser at det går an å få hjelp eller har prøvd og mislyktes mange ganger og konkludert med at hjelp ikke virker. Dere tenker for simpelt på et svært komplekst område 

Anonymkode: 75773...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KatarinaV
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er uansett en egoistisk handling så lenge en har barn. 

Anonymkode: bc262...de4

Da mener vi ulikt. Punktum der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
KatarinaV skrev (1 minutt siden):

Da mener vi ulikt. Punktum der

Ja der vi mener 289% ulikt. 

Anonymkode: bc262...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (3 timer siden):

Hvorfor er det mindre egoistisk å tenke at andre må holde seg i live for ens egen skyld? 

Når du har kommet så langt at du ikke ser noe mening med å leve, og er reelt suicidal...kan man ikke få avslutte eget liv? 

En annen til er at de som vil dø er ikke en ensartet gruppe. Noen lider i det stille mens andre helt reelt påfører omgivelsene store belastninger og utagering som også begrenser deres liv. Det må faktisk gå an å si det, selv om det blir ansett som tabu.

Uansett. Vi som sitter tilbake vil også føle sjokk, sorg og også skyldfølelse. Og det er også belastende selv om det blir lettere med tiden.Men man slipper ihvertfall å hver dag vente på neste katastrofe med utagering, selvskading og aggresjon samt bebreiding ( som også mange rundt blir utsatt for )

 

Det du sier er at du er for aktiv dødshjelp for psykisk psyke dersom det hadde vært lovlig i Norge? 

Anonymkode: bc262...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skogbrann

Mulig selvmord kan være egoistisk, men det er helt klart også egoistisk å forvente at et annet menneske skal leve i enorm lidelse bare fordi man selv skal få slippe å sørge over vedkommende. 

Generelt sett vil jeg påstå at selvmord stort sett ikke er en egoistisk handling. Smerten et menneske som begår selvmord opplever er stort sett verre enn smerten de etterlatte opplever. Det er tross alt en grunn til at de etterlatte klarer å leve videre, noe vedkommende som begikk selvmord åpenbart ikke klarte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
skogbrann skrev (1 minutt siden):

Mulig selvmord kan være egoistisk, men det er helt klart også egoistisk å forvente at et annet menneske skal leve i enorm lidelse bare fordi man selv skal få slippe å sørge over vedkommende. 

Generelt sett vil jeg påstå at selvmord stort sett ikke er en egoistisk handling. Smerten et menneske som begår selvmord opplever er stort sett verre enn smerten de etterlatte opplever. Det er tross alt en grunn til at de etterlatte klarer å leve videre, noe vedkommende som begikk selvmord åpenbart ikke klarte. 

Det er ikke egoistisk å eks ønske at moren sin var i livet dersom en mistet moren sin i en ung alder. Synes det er helt sykt at noen kan forsvare at et medlem i en familie tar livet sitt. 

Anonymkode: bc262...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det du sier er at du er for aktiv dødshjelp for psykisk psyke dersom det hadde vært lovlig i Norge? 

Anonymkode: bc262...de4

Nei det er ikke det jeg sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk burde vise mye større ydmykhet ovenfor denne problematikken.
Å insistere på at det er en egoistisk handling, rammer de pårørende hardt. Først miste noen i selvmord og så bli møtt med at folk mener det er en egoistisk handling.

Det er å legge stein til byrden.

Anonymkode: 57e97...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke egoistisk å eks ønske at moren sin var i livet dersom en mistet moren sin i en ung alder. Synes det er helt sykt at noen kan forsvare at et medlem i en familie tar livet sitt. 

Anonymkode: bc262...de4

Så du mener det er rimelig å tvinge noen til å leve mot sin vilje? Det er ikke egoisme? Man eier ikke en annen, ei heller sin mor. Og sykdom tar liv, også psykisk sykdom. Skal alle som mister sin mot i kreft også være forbannet på henne og mene hun. Ar egoistisk som fikk kreft? 

Anonymkode: 75773...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skogbrann skrev (2 minutter siden):

Mulig selvmord kan være egoistisk, men det er helt klart også egoistisk å forvente at et annet menneske skal leve i enorm lidelse bare fordi man selv skal få slippe å sørge over vedkommende. 

Generelt sett vil jeg påstå at selvmord stort sett ikke er en egoistisk handling. Smerten et menneske som begår selvmord opplever er stort sett verre enn smerten de etterlatte opplever. Det er tross alt en grunn til at de etterlatte klarer å leve videre, noe vedkommende som begikk selvmord åpenbart ikke klarte. 

Det vet man ikke. Jeg har mistet to til selvmord, en lillebror og en god venninne. Ved begge tilfellene er jeg overbevist om at de hadde angret hvis de fikk muligheten. Hadde de bare holdt ut litt lengre så hadde de sannsynligvis fått oppleve at man kan få det bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så du mener det er rimelig å tvinge noen til å leve mot sin vilje? Det er ikke egoisme? Man eier ikke en annen, ei heller sin mor. Og sykdom tar liv, også psykisk sykdom. Skal alle som mister sin mot i kreft også være forbannet på henne og mene hun. Ar egoistisk som fikk kreft? 

Anonymkode: 75773...260

Jeg mener at har du barn så skal du leve for barna uansett sykdom ja. Korrekt! Det finne alltid håp- selv når det er mørkest. Jeg har selv mistet noen i selvmord og ja jeg synes det er vanvittig egoistisk handling!!! Med hundre streker under svaret. 

Anonymkode: bc262...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Martine skrev (Akkurat nå):

Det vet man ikke. Jeg har mistet to til selvmord, en lillebror og en god venninne. Ved begge tilfellene er jeg overbevist om at de hadde angret hvis de fikk muligheten. Hadde de bare holdt ut litt lengre så hadde de sannsynligvis fått oppleve at man kan få det bedre. 

Det skjønner jeg at er vondt, men det gjør dem vel ikke egoistiske bare fordi de selv ikke så at det kanskje kunne snu i fremtiden? 

Anonymkode: 75773...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg mener at har du barn så skal du leve for barna uansett sykdom ja. Korrekt! Det finne alltid håp- selv når det er mørkest. Jeg har selv mistet noen i selvmord og ja jeg synes det er vanvittig egoistisk handling!!! Med hundre streker under svaret. 

Anonymkode: bc262...de4

Da har vi veldig ulike menneskesyn. 

Anonymkode: 75773...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Martine skrev (2 minutter siden):

Det vet man ikke. Jeg har mistet to til selvmord, en lillebror og en god venninne. Ved begge tilfellene er jeg overbevist om at de hadde angret hvis de fikk muligheten. Hadde de bare holdt ut litt lengre så hadde de sannsynligvis fått oppleve at man kan få det bedre. 

100% enig 

Anonymkode: bc262...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da har vi veldig ulike menneskesyn. 

Anonymkode: 75773...260

Ja det har vi da når jeg sa alle sykdommer mente jeg selvsagt psykisk sykdom. Selvmord er en løsning… det påfører påførende en sorg og en smerte de alltid vil leve med. 

Anonymkode: bc262...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja det har vi da når jeg sa alle sykdommer mente jeg selvsagt psykisk sykdom. Selvmord er en løsning… det påfører påførende en sorg og en smerte de alltid vil leve med. 

Anonymkode: bc262...de4

Ikke en løsning! 

Anonymkode: bc262...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...