Gå til innhold

To inntekter og miljøproblemer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

UtakknemligDiva

Men HVEM er ansvarlig for overforbruket? De som lar det skje eller de som forbruker?

Hva skal legges til rette for at det skal bli mindre? Forby mer enn 2 barn pr person? Evt ikke hjelpe folk som sliter med å få barn, med å få barn. 
Bare legge ned mange butikker? Slik at folk blir arbeidsledige? 
Produsere mindre? 
Ha et annet system, der man bestiller mer personlig og ikke kjøper det man finner i butikk? Altså, man får spesialbestilt klær. Da må flere ha kunnskap om hvordan lage klær. Men det trengs nok strengt tatt ikke da det allerede er nok skap i både butikker og hjemme hos folk. 
 

Bøtlegge folk som shopper mer enn x antall plagg i året? Da må man kunne følge med hver og enkelt, og det vil være krenking av friheten. Og folk vil finne andre metoder, som å få andre til å kjøpe for seg. 
 

Tvinge folk til å mindre? Med den overvekten som er i dag så kreves større klær. 
 

Hva med el-biler? Å kjøre dem forurenser kanskje mindre, men produksjonen av dem vet jeg ikke. 
 

Nå er det også sånn at klær gjerne resirkuleres til å bli nye klær. Man kan levere inn til feks H&M. Men jeg er ikke med bak i kulissene og ser på, så jeg vet ikke hva som er sant og ikke.

Endret av UtakknemligDiva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

psykedeliker
UtakknemligDiva skrev (3 minutter siden):

Men HVEM er ansvarlig for overforbruket? De som lar det skje eller de som forbruker?

I et liberalt demokrati er hvert enkelt individ ansvarlig for sine egne valg, også i forbruks- og miljøspørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ville det vært mer miljøvennlig for naturen om vi levde som før, nøkternt og med en inntekt i familien? Ville barna fått det bedre med foreldre som fikk mer tid til de, men på bekostning av langt mindre forbruk som følge av å måtte leve på en inntekt? 

 

Anonymkode: b226e...460

1. Hvem skal være hjemme da, mor eller far? Mine unger hadde mye bedre av å være i barnehagen enn om de hadde vært hjemme med meg hver dag til de begynte på skolen i alle fall...

2. Hva når barna er store og klarer seg selv, hvor lett er det å komme inn i arbeidsmarkedet etter å ha gått hjemme og stelt hus og unger i 10-15 år?

3. Skal man fremdeles være en i jobb og en hjemme når ungene har flyttet ut? Har samfunnet råd til at arbeidsføre, friske voksne mennesker går hjemme og blir forsørget av en partner? Jeg hadde ikke følt meg vel, verken med å gå hjemme og bli forsørget og måtte be om "husholdningspenger og lommepenger", ei heller å forsørge en frisk og høyst arbeidsfør partner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (2 timer siden):

Det jo helt opp til oss selv hvilke produkter vi velger å kjøpe.

Ikke helt enig, for barn og unge kan fort føle seg utenfor om  de ikke har det samme eller lite av det samme som de andre. 

Anonymkode: b226e...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (20 minutter siden):

1. Hvem skal være hjemme da, mor eller far? Mine unger hadde mye bedre av å være i barnehagen enn om de hadde vært hjemme med meg hver dag til de begynte på skolen i alle fall...

2. Hva når barna er store og klarer seg selv, hvor lett er det å komme inn i arbeidsmarkedet etter å ha gått hjemme og stelt hus og unger i 10-15 år?

3. Skal man fremdeles være en i jobb og en hjemme når ungene har flyttet ut? Har samfunnet råd til at arbeidsføre, friske voksne mennesker går hjemme og blir forsørget av en partner? Jeg hadde ikke følt meg vel, verken med å gå hjemme og bli forsørget og måtte be om "husholdningspenger og lommepenger", ei heller å forsørge en frisk og høyst arbeidsfør partner.

Blir ikke lett å ta grep, men noe må gjøres for at vi ikke skal ødelegge livsgrunnlaget for kommende generasjoner.  Hvem som er hjemme kan jo være opp til hver enkelt. Når alle har en hjemmeværende, så trenger man ikke barnehage. Barna kan besøke hverandre.  Om en ikke får jobb senere i livet vil du sikkert ha nok å gjøre av omsorgsoppgaver i familien i tillegg til husarbeid, barnebarn og eldre vil trenge deg. 

Vi mennesker er utrolig tilpasningsdyktige, men slik samfunnet er i dag er det ikke lett å være hjemmeværende og det er fordi så få er det.  Det felleskapet du har med kollegaer, er det felleskapet våre formødre hadde med naboene. 

Anonymkode: b226e...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke helt enig, for barn og unge kan fort føle seg utenfor om  de ikke har det samme eller lite av det samme som de andre. 

Anonymkode: b226e...460

Nettopp. Det er realiteten. Men det kan også være mulig å få en forandring. Ved at den som starter trenden lar være, men spørsmålet er om de faktisk vil la være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
psykedeliker skrev (1 time siden):

I et liberalt demokrati er hvert enkelt individ ansvarlig for sine egne valg, også i forbruks- og miljøspørsmål.

Ja og det løser ingen miljøproblemer. Det kommer til å svi på en eller annen måte. Men slik det er i dag hvor begge foreldre jobber seg nesten i hel for å greie utgiftene tror jeg ingen er tjent med. Noe må gjøres, og hvis en jobber mindre men har nok til det man trenger av hus, mat, varme og klær så lider man ikke hvis andre også har det slik. 

Anonymkode: b226e...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ville det vært mer miljøvennlig for naturen om vi levde som før, nøkternt og med en inntekt i familien? Ville barna fått det bedre med foreldre som fikk mer tid til de, men på bekostning av langt mindre forbruk som følge av å måtte leve på en inntekt? 

 

Anonymkode: b226e...460

Jeg synes det er en interessant problemstilling. Dog tror jeg de fleste familier hadde hatt det bedre om både mor og far jobbet mindre, enn at én av dem var hjemme med barn og hus på heltid, med mindre det var noe den ene ønsket sterkt. Selv kunne jeg nok ikke tenkt meg å være hjemmeværende og ute av arbeidslivet i mange år, og tror heller ikke det ville vært noen god løsning for mine barn.

Jeg vedgår litt beskjemmet at jeg bruker langt mer penger og ressurser enn jeg egentlig trenger, fordi jeg kan. 

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
påskelilje skrev (2 timer siden):

Definér forbruk og overforbruk. 

Som forbruker har du mange valg i hverdagen, som påvirker miljøet. Og det gjelder både nødvendige kjøp, som mat og klær, men også unødvendige kjøp, utover det mest basale.

Ja vi har mange valg i dag. Og om mange brukte mindre penger på ting og tang som ikke var nødvendig, så ville mange uansett måtte lagt ned sine bedrifter. Flere går konkurs fordi de får ikke solgt varene sine. Så kan man spørre seg hvor mye mer fornuftig det er i forhold til at flere valgte og ikke gå i jobb, slik at de heller tok omsorgsoppgaver hjemme. 

Anonymkode: b226e...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ikke helt enig, for barn og unge kan fort føle seg utenfor om  de ikke har det samme eller lite av det samme som de andre. 

Det er foreldrenes oppgave å lære barna å stå imot press og eie sine egne følelser.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja og det løser ingen miljøproblemer.

Dersom hvert enkelt individ er villig til å bruke mulighetene som ligger i systemet til å ansvarliggjøre seg selv og andre, er det fullt mulig å løse problemene. Kunnskapen om hvordan dette gjøres har aldri vært lettere tilgjengelig, i hvertfall i vår del av verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
psykedeliker skrev (1 time siden):

I et liberalt demokrati er hvert enkelt individ ansvarlig for sine egne valg, også i forbruks- og miljøspørsmål.

Men mye av det som produseres selges aldri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
UtakknemligDiva skrev (1 minutt siden):

Men mye av det som produseres selges aldri. 

Riktig, og det har vi lov til å problematisere og kritisere. Det er det også noen som gjør, men hvor er alle de andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (5 minutter siden):

Det er foreldrenes oppgave å lære barna å stå imot press og eie sine egne følelser.

Dersom hvert enkelt individ er villig til å bruke mulighetene som ligger i systemet til å ansvarliggjøre seg selv og andre, er det fullt mulig å løse problemene. Kunnskapen om hvordan dette gjøres har aldri vært lettere tilgjengelig, i hvertfall i vår del av verden.

Det er nok lettere sagt enn gjort. Se for deg dattera eller sønnen din maser og maser om å få noe som alle de andre jentene eller guttene i klassen har, og du skal si nei etter en lang stressende dag på jobben hvor du ikke har krefter til å høre på masing. Du får i tillegg dårlig samvittighet for dattera/sønnen, og frykt for hvordan det da skal gå. Man skal ha overskudd til kamper med de og oppdragelse. 

Anonymkode: b226e...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er nok lettere sagt enn gjort.

Noen klarer det helt fint, hvorfor ikke lære av dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
psykedeliker skrev (5 minutter siden):

Riktig, og det har vi lov til å problematisere og kritisere. Det er det også noen som gjør, men hvor er alle de andre?

Hvem er alle de andre? Vi er kanskje en av dem selv, bare mer sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
UtakknemligDiva skrev (Akkurat nå):

Hvem er alle de andre? Vi er kanskje en av dem selv, bare mer sjelden.

"Alle de andre" er de passive som ikke gjør noe. Hvilken kategori du er i kan du bare vite selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (3 minutter siden):

Noen klarer det helt fint, hvorfor ikke lære av dem?

Det er så mange faktorer som spiller inn. Barn er, klassemiljøet, skoler osv er forskjellige. Da et av mine barn begynte på skolen oppfordret en lærer at elevene fikk de mest moderne lekene, ellers kunne de fort føle seg utenfor.  Særlig moderne leker som pokerman og visse fugurer mm. Senere snakker de om spill osv. Barna kunne lett få problemer med å komme inn i leken hvis de ikke hadde det andre snakket mye om sa læreren om sa derfor det var viktig de fikk det som var vanlig.  

Anonymkode: b226e...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Barna kunne lett få problemer med å komme inn i leken hvis de ikke hadde det andre snakket mye om sa læreren om sa derfor det var viktig de fikk det som var vanlig.

Det er fortsatt din avgjørelse, uavhengig av hva en tilfeldig lærer måtte mene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
psykedeliker skrev (3 minutter siden):

Det er fortsatt din avgjørelse, uavhengig av hva en tilfeldig lærer måtte mene.

Man vil ikke være den forelderen som holder tilbake og kanskje gjør at sitt barn blir utenfor. Her er det best om alle tar sin del, og ikke er så lydige og lettpåvirkelige at de gjør noe bare fordi en lærer sier det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slabbedask

Det har vært diskutert her tidligere om folk ville slutte å fly for å "redde miljøet". Det var det svært få som ville. Konklusjonen er at de fleste er, eller later som, de er veldig bekymret for miljøet og klimaendringer, men er ikke villige til å endre livsstil (nei, det er ikke nok å kildesortere søppel). Så da kan man konstatere at det går til helvete på første klasse. Sånn er det med den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...