Gå til innhold

To inntekter og miljøproblemer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Savannah
laban skrev (2 timer siden):

Men i virkeligheten er ikke forholdet mellom alle foreldre og barn så idyllisk. Det var det ikke i tidligere tider heller. Jeg garanterer at alle de ugifte kvinnene som måtte bli boende hos foreldrene og ta seg av dem når de ble gamle og syke, ikke syntes den samfunnsordningen var perfekt. Det er ikke bare egoisme og materialisme som er årsaken til at vi ikke har den lenger.

Jeg har reist mye i Midtøsten og bodd hos familier.  Der er de sjokkerte over at vi i Vesten ikke tar vare på våre gamle.  De forstår ikke hvordan vi tenker egentlig.  Jeg så mye samhold og glede i familiene.  De bodde mange sammen og det var flere kvinner om omsorgsoppgavene.  Mange jobbet utenfor hjemmene, men der hvor jeg var virket det som det var noen hjemme hele tiden.  Det var ikke bare mor i huset (som hadde født 15 barn) som var hjemme alene.  Forholdet mellom menneskene var idyllisk i festsammenhenger, men konflikter oppsto ofte.  Da var det mor som styrte, og svigerdøtrene måtte bøye seg under det hun sa. 

De glemte også at helsesystemet kan ikke sammenlignes med våres.  De gamle lever ikke så lenge som her.  Mange våre gamle demente blir aggressive og lever i årevis på institusjon.  Personalet får slag, spytt, kloring osv. og det av mennesker som ingen hadde tenkt kunne oppføre seg slik før i tiden.  Jeg håper jeg dør før jeg blir sånn, og det gjør de fleste i andre verdensdeler.

I Nepal gikk jeg forbi en hage hvor det var en provisorisk skur og der var en jente bundet i et tau.  Hun lagde mye lyder og vi (vestlige) stoppet opp og snakket til henne.  Jeg var eneste kvinne i gruppen og noen mente at stemmen min hadde beroligende effekt på henne.  Jeg får fremdeles tårer i øynene når jeg tenker på hvor skitten og uflidd hun var.  Jeg tror ikke moren hennes hadde det særlig bra.

Det var ikke noen idylliske tilstander i vår del av verden før i tiden.  Det var mye krangling i hjemmene og mye irritasjoner.  Jeg håper jeg dør stående.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Savannah
Vhanja skrev (3 timer siden):

Hvorfor kan ikke menn også få æren av å hjelpe sin gamle mor og vise takknemlighet for alt hun har gjort for ham?

Hva med gamle barnløse tanter?  Hvem skal hjelpe dem?  Hvem skal vise dem takknemlighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (15 minutter siden):

Hva med gamle barnløse tanter?  Hvem skal hjelpe dem?  Hvem skal vise dem takknemlighet?

Du må ikke spørre meg, det var ikke jeg som mente at voksne barn skulle ta vare på sine mødre. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah
Vhanja skrev (3 minutter siden):

Du må ikke spørre meg, det var ikke jeg som mente at voksne barn skulle ta vare på sine mødre. :) 

Det var ikke ment spesifikt som spørsmål til deg🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (1 minutt siden):

Det var ikke ment spesifikt som spørsmål til deg🙂

Trodde det siden du siterte meg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Slike utsagn du har dergjør at en ikke føler seg noe verdt og at en kun er en byrde. 

Hva du føler er ditt eget ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Savannah
Vhanja skrev (6 minutter siden):

Trodde det siden du siterte meg. :) 

Det forstår jeg nå😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Seriøst. De hadde dårligere råd på 80 tallet og ikke engang hadde de L biler. 

Anonymkode: b1057...caa

Tror du det heter L biler? 😂

Anonymkode: dfb26...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

I gamledager så var det ingen som dro ut på resturant å spiste, på kafé, hadde treningsabbonemant, bil, dro på ferie til utlandet, kino osv... 

Så jo man kan fint leve på 1 inntekt

Anonymkode: cbb52...638

Hvis du tenker 80-tallet her som gamledager så husker jeg de "gamledagene" veldig godt.  Jeg fikk mine barn da.  Vi spiste sjelden på restaurant, men jeg dro på kafeer og noen ganger med barnevogn.  Vi hadde bil, dro på bilferier rundt og 1981 (før barna ble født) var vi på Sydentur.  Vi var studenter først, men på slutten var vi i full jobb begge to.  Vi kunne ikke levd av en lønn den gangen og der var ikke treningsabonnementet mitt den største utgiften.

Jeg lever av min lønn alene, og det går fint, men etter skilsmissen tok jeg ekstra jobber for å skape godt hjem til meg og mine tenåringsbarn.  Det er veldig lett å si at jeg kunne ha klart meg uten hvis jeg hadde laget maten fra bunnen av og dyrket grønnsakene selv (muligens hatt en ku på verandaen som hadde gitt meg melk og kjøtt.  Er litt usikker med befruktning og kalver😁).

Jeg sydde mye til barna da de var små, og jeg sparte penger når jeg sydde fra gamle plagg, men å kjøpe stoffer var og er dyrt.  Da jeg var barn fantes ikke noe særlig klær i butikkene, men det var på 60-tallet.

Det er ikke et mål å leve på en inntekt som før.  Hvorfor ikke se enda lenger bak til den tiden da flere generasjoner levde sammen? 80-tallet fremstår ikke for meg som perioden hvor mor var hjemme og bød på nybakte boller og hjemmelaget saft.  Etter krigen begynte utbygging av leiligheter i byene.  Slummene ble revet og familier flyttet for seg selv istedenfor å bo hos de gamle.  Da kom perioden som Anne Cath Vestly skrev om i sine barnebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Tror du det heter L biler? 😂

Anonymkode: dfb26...e24

Ja det heter L biler . (Elektrisk) 

Anonymkode: b1057...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Savannah skrev (52 minutter siden):

Hva med gamle barnløse tanter?  Hvem skal hjelpe dem?  Hvem skal vise dem takknemlighet?

Sykehjemmene hjelper dem. 

Anonymkode: b1057...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Savannah skrev (8 minutter siden):

Hvis du tenker 80-tallet her som gamledager så husker jeg de "gamledagene" veldig godt.  Jeg fikk mine barn da.  Vi spiste sjelden på restaurant, men jeg dro på kafeer og noen ganger med barnevogn.  Vi hadde bil, dro på bilferier rundt og 1981 (før barna ble født) var vi på Sydentur.  Vi var studenter først, men på slutten var vi i full jobb begge to.  Vi kunne ikke levd av en lønn den gangen og der var ikke treningsabonnementet mitt den største utgiften.

Jeg lever av min lønn alene, og det går fint, men etter skilsmissen tok jeg ekstra jobber for å skape godt hjem til meg og mine tenåringsbarn.  Det er veldig lett å si at jeg kunne ha klart meg uten hvis jeg hadde laget maten fra bunnen av og dyrket grønnsakene selv (muligens hatt en ku på verandaen som hadde gitt meg melk og kjøtt.  Er litt usikker med befruktning og kalver😁).

Jeg sydde mye til barna da de var små, og jeg sparte penger når jeg sydde fra gamle plagg, men å kjøpe stoffer var og er dyrt.  Da jeg var barn fantes ikke noe særlig klær i butikkene, men det var på 60-tallet.

Det er ikke et mål å leve på en inntekt som før.  Hvorfor ikke se enda lenger bak til den tiden da flere generasjoner levde sammen? 80-tallet fremstår ikke for meg som perioden hvor mor var hjemme og bød på nybakte boller og hjemmelaget saft.  Etter krigen begynte utbygging av leiligheter i byene.  Slummene ble revet og familier flyttet for seg selv istedenfor å bo hos de gamle.  Da kom perioden som Anne Cath Vestly skrev om i sine barnebøker.

Krigen var ferdig på 80 tallet. 

Anonymkode: b1057...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Tror du det heter L biler? 😂

Anonymkode: dfb26...e24

Jeg trodde først hun mente at de ikke hadde biler de kunne øvelseskjørte med og syntes det var en veldig merkelig påstand... 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja det heter L biler . (Elektrisk) 

Anonymkode: b1057...caa

Du tror vel gjerne det heter T-skje også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja det heter L biler . (Elektrisk) 

Anonymkode: b1057...caa

Da er det Elbiler

Anonymkode: dfb26...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Savannah skrev (13 minutter siden):

Etter krigen begynte utbygging av leiligheter i byene.

Det stemmer ikke helt, det begynte tidligere. Men det ble bygget mye etter krigen for å kompensere for krigsødeleggelsene. Og det du kaller "slum" ville ikke ha blitt revet i dag. Det var en trend i tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (4 minutter siden):

Du tror vel gjerne det heter T-skje også?

Ja 

Anonymkode: b1057...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da er det Elbiler

Anonymkode: dfb26...e24

Ok. Jeg skriver slikt jeg uttaler det. 

Anonymkode: b1057...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah
psykedeliker skrev (7 minutter siden):

Det stemmer ikke helt, det begynte tidligere. Men det ble bygget mye etter krigen for å kompensere for krigsødeleggelsene. Og det du kaller "slum" ville ikke ha blitt revet i dag. Det var en trend i tiden.

Man begynte før mange tusen år å bygge boliger hvis det er det du mener.  Hvor definerte jeg slum for deg?  Påstår du at det ikke fantes slum i Oslo f.eks.?  Jeg sa ingenting om hvor grensa gikk og om det ble revet noe som ikke hadde blitt revet i dag.  Land og byer som ikke hadde noen krigsødeleggelser etter andre verdenskrig bygget også store blokker og rev slummen.  Da skulle mor være alene om stellet hjemme og far var så trøtt at han måtte ha hjelp å ta på seg tøflene da han kom hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja 

Anonymkode: b1057...caa

Det heter teskje fordi den brukes i teen. Det kalles t-skjorte fordi den ser ut som en T om du legger den flatt på golvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...