Gå til innhold

To inntekter og miljøproblemer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ja 

Anonymkode: b1057...caa

Det heter Teskje

Anonymkode: dfb26...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

psykedeliker
Savannah skrev (32 minutter siden):

Påstår du at det ikke fantes slum i Oslo f.eks.?

Jeg vet ihvertfall at det et begrep eiendomsutviklere gjerne griper til når de vil fremstille en bygningsmasse som mye dårligere enn den faktisk er - gjerne på grunn av deres egen manglende vedlikeholdsinnsats.

Savannah skrev (34 minutter siden):

Land og byer som ikke hadde noen krigsødeleggelser etter andre verdenskrig bygget også store blokker og rev slummen. 

Det er riktig, og mange av dem angrer på det idag. Byutvikling på den tiden ble ikke styrt gjennom det vi idag regner som demokratiske prosesser.

Savannah skrev (44 minutter siden):

og far var så trøtt at han måtte ha hjelp å ta på seg tøflene da han kom hjem.

Dette finner jeg ikke helt troverdig. Hva er kilden din på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (48 minutter siden):

Det heter teskje fordi den brukes i teen. Det kalles t-skjorte fordi den ser ut som en T om du legger den flatt på golvet.

Det skrives gulvet. 

Anonymkode: b1057...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah
psykedeliker skrev (6 minutter siden):

Jeg vet ihvertfall at det et begrep eiendomsutviklere gjerne griper til når de vil fremstille en bygningsmasse som mye dårligere enn den faktisk er - gjerne på grunn av deres egen manglende vedlikeholdsinnsats.

Det er riktig, og mange av dem angrer på det idag. Byutvikling på den tiden ble ikke styrt gjennom det vi idag regner som demokratiske prosesser.

Dette finner jeg ikke helt troverdig. Hva er kilden din på dette?

Byutvikling på den tiden var annerledes enn nå.  Det er fakta at under Gerhardsen regjeringer ble bygget store områder med blokker, som gjorde at generasjonene trengte ikke å bo sammen lenger.  Hvorvidt det var feil eller ikke har jeg ikke tenkt å diskutere.

At tøflene måtte hentes for far er skrevet om i utallige beskrivelser.  Det er brukt til å sette på spissen hvor lite de gjorde (eller ingenting) og hvor hjelpesløse de var hjemme.  De eide leiligheten, bilen (Wolkswagen bjelle), og de styrte alt.  Da mor fødte måtte en kvinne i familien eller nabolaget lage mat og servere mannen.  Slik er det fremdeles mange steder, men vi vestlige kvinner har frigjort oss mye fra dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det skrives gulvet. 

Anonymkode: b1057...caa

Dette er unødvendig.  Det er ingen som ber om korrekturlesing, og dialekter er en selvfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Savannah skrev (1 minutt siden):

Dette er unødvendig.  Det er ingen som ber om korrekturlesing, og dialekter er en selvfølge.

Lillemus korrigerte meg fordi jeg skrev L bil. Det er unødvendig det. 

Anonymkode: b1057...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker
Savannah skrev (5 minutter siden):

Det er fakta at under Gerhardsen regjeringer ble bygget store områder med blokker, som gjorde at generasjonene trengte ikke å bo sammen lenger. 

Den utviklingen begynte lenge før Gerhardsen-regjeringen.

Savannah skrev (7 minutter siden):

At tøflene måtte hentes for far er skrevet om i utallige beskrivelser.

"Utallige beskrivelser", ja. Hvor finner jeg disse, og hvor historisk korrekte er de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det skrives gulvet. 

Anonymkode: b1057...caa

Begge skrivemåter, altså golvet og gulvet, er godkjente og riktige. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Lillemus korrigerte meg fordi jeg skrev L bil. Det er unødvendig det. 

Anonymkode: b1057...caa

Nei, det var det en annen anonym som gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Den utviklingen begynte lenge før Gerhardsen-regjeringen.

"Utallige beskrivelser", ja. Hvor finner jeg disse, og hvor historisk korrekte er de?

Jeg kan bruke min egen hukommelse f.eks.  Den er i hvert fall korrekt, uansett om du tror på den eller ikke.  Oppe først, og sist i seng heter en bok som ble skrevet om norske husmødre i historisk perspektiv.  Jeg tror det er 40 år siden jeg leste den.  Utover det så gidder jeg ikke diskutere mer den tiden kvinner måtte akseptere å adlyde mannen i et og alt da de giftet seg.  Du kan google det hvis du vil.  Jeg har diskutert dette med mange kvinner igjennom tiden.  Flere av min generasjon har fått høre at mannen har rett til sex da han er gift.  Det er mange kvinner som har blitt voldtatt i ektesengen, men det har jeg ingen tall om.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (8 minutter siden):

Den utviklingen begynte lenge før Gerhardsen-regjeringen.

"Utallige beskrivelser", ja. Hvor finner jeg disse, og hvor historisk korrekte er de?

Nå kverulerer du. Det er kjent at det var storstilt utbygging etter krigen, blant annet ble Norges første drabantbyer til, les f.eks. om dette her Oslo får drabantbyer - Norgeshistorie, her Sorry, Lambertseter: Dette var Oslos første drabantby (aftenposten.no) og her Oslo kommune

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Ekstra skrev (10 minutter siden):

Nå kverulerer du.

Langt ifra, dere kan lese dere opp på byutviklings- og arkitekturhistorien i Norge ut over noen få bøker som bygger opp under narrativet deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Seriøst. De hadde dårligere råd på 80 tallet og ikke engang hadde de L biler. 

Anonymkode: b1057...caa

Det er nok riktig at det var mye mindre flyreiser og at folk ikke spiste på langt nær så mye ute.

Folk var ikke like raske til å bytte ut ting som fungerte.

Vanlige folk dro til syden, men det var ganske sjeldent. Det er 8 ganger så mange utenlandsreiser som i 1980. Det var færre utenlandsreiser i 1984 enn midt i koronakrisen.

Jeg tror ikke vi merker utviklingen fordi den går så sakte og fordi vi husker at vi reiste med fly før også. Personlig tenker jeg at det ikke handler om å kutte ut flyreiser. Hvis man kutter med til 1984-nivå så er problemet løst.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Lillemus skrev (2 timer siden):

Begge skrivemåter, altså golvet og gulvet, er godkjente og riktige. :)

Er golvet nynorsk dialekt?

Anonymkode: b1057...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
farløs skrev (40 minutter siden):

papirsugerrør

Rør for papirsugere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Rør for papirsugere?

Du er rør du, en røring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (19 timer siden):

Jeg har problem med å forstå dette.  Studerte du på kveldstid da far eller andre familiemedlemmer kunne være sammen med han?  Hvordan kunne du ha en ettåring hjemme samtidig som du studerte?  Og så hadde han mange hjemmedager hver uke?

Før i tiden var det flere barn i familier og nabolagene var fulle av barn.  Husmødre på femtitallet fikk barna ut av døra, de største passet de minste, og så vasket, kokte og bakte mor.  Nabokjerringene passet på sine og andres barn.  Jeg aner ikke hvordan din sønn hadde det, men det ser ut for meg som du var mye sammen med han.  Lærte du ham sosiale regler osv?  Fikk han forberedt seg for skolen med å klippe, lime og male etc.?  Dvs. hadde han aktiviteter hvor du så hvordan finmotorikken var?  Var han språklig mer moden enn andre barn?

Du har neppe vært mange dager i uken på ski og skøyter eller rotet i hagen sammen med han, hvis ikke du dyrket grønnsaker til å selge.

Fleksibilitet er viktig og det går mot det nå.  Jeg trodde diskusjonen om barnehage vs. hjemmemødre var over, men jeg ser nå at det ikke er slik.  Jeg er så gammel at det var mangel på barnehageplasser og kritikken haglet.  Barnehager var oppbevaringssteder og lek ble ikke sett på som viktig læring.  Jeg håper at unge kvinner i dag ikke går rundt med dårlig samvittighet hele tiden fordi de ikke er hjemme og baker og stryker med barna rundt føttene.

Jeg studerte på universitetet, og der er man ikke bundet til obligatoriske forelesninger 37,5 timer i uken. Vi hadde vel 6-8 timer pr uke tenker jeg? I tillegg var en del kurs organisert som komprimerte ukeskurs, med påfølgende selvstudier fram til eksamen. Mannen min tok doktorgrad i samme periode, og det var organisert på samme måte som mitt hovedfag, dvs med mulighet for flekibel arbeidstid. Vi hadde imidlertid barnehageplass fra jr var mellom to og tre, men jr var aldri fulle dager og jeg leste mye hjemme. De dagene han var i barnehagen leverte jeg (rundt kl 10) og så hentet faren (mellom 14 og 15). Begge jobbet mye med fag etter hans leggetid.

Vi var ellers ikke sånne foreldre som tror at barn på død og liv må stimuleres og aktiviseres på korrekt pedagogisk vis hjemme, så jr var vant til å leke selv evt sammen med andre på lekeplassen. I situasjoner han var selvaktivisert benyttet vi gjerne sjansen til å lese, men slettes ikke hele tiden. Vi fikk masse tid med han, gjerne fordi han hang i hælene på oss begge nær sagt uavhengig hva vi gjorde av matlaging, snømåking, plenklipping, vasking etc. Vi var også heldig stilt med å ha ivrige og tjenestevillige besteforeldre et par timer unna, og de bisto også både helger og om det var noe prekært. Men mest av alt har vi nok tatt flest vektall etter hans leggetid.

Et lite ps: Vi leste mye for han gjennom hele oppveksten men gikk aldri inn for å lære han å lese fordi vi tenkte at det ville kunne føre til kjedsomhet når han begynte på skolen. Vi lærte han bokstavene, men terpet ikke på å lage ord. Han selv derimot, spurte og grov og da svarte vi selvfølgelig. Jeg har tro på at barn som ikke har lære- eller skrivevansker lærer masse av dette, og han var ikke mye over fire da han knakk lesekoden - helt uten pedagogisk korrekt stimulering fra vår side.

Jeg syns vi var heldige, for ikke mange kan gjøre det vi gjorde fordi man trenger penger til boliglån og andre utgifter. Vi eide ikke egen bolig (eller flisa i veggen) før han begynte på skolen, jeg har sagt det før her på dol - vi var kronisk blakke i denne perioden. I ettertid hadde vi likevel aldri i livet ønsket det annerledes, for oss var dette et helt riktig valg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Kayia skrev (1 minutt siden):

helt uten pedagogisk korrekt stimulering fra vår side.

Eller kanskje var det akkurat dét dere ga ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (7 minutter siden):

Eller kanskje var det akkurat dét dere ga ham.

Da er vi i såfall naturals, for ingen av oss hadde et eneste vektall i ped på dette tidspunktet ;)

En ting til som hjalp oss var nok at vi bodde i et nabolag med utleieboliger for studentfamilier gjennom samskipnaden. Vi hadde derfor mange rundt oss i samme situasjon, dvs folk var blakke men kreative, sosiale og innstilt på å komme seg gjennom denne fasen med lite. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...