Gå til innhold

To inntekter og miljøproblemer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

I gamledager så var det ingen som dro ut på resturant å spiste, på kafé, hadde treningsabbonemant, bil, dro på ferie til utlandet, kino osv... 

Så jo man kan fint leve på 1 inntekt

Anonymkode: cbb52...638

Hva tenker du er "gamle dager" her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lillemus
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Når jeg leser sånt så tenker jeg hvor mye bedre det hadde vært om kvinner var hjemme som før og tok seg av både sine egne eldre og barn. Slike utsagn du har der gjør at en ikke føler seg noe verdt og at en kun er en byrde.  Mens før i tida så var menneskeligheten mye større, de eldre ble møtt med respekt. Synes Samfunnet har godt i helt gal retning når et menneske blir sett på som et problem.  

Er du kvinne eller mann? Jeg er kvinne og kunne aldri i verden tenkt meg å gå hjemme for å stelle for min gamle far. Da hadde jeg tørnet totalt sprø. For jeg regner med det er kvinnene du tenker på, hvor mange menn hadde glatt sagt opp jobben sin for å bli forsørget av kona og stelle for sine gamle foreldre? Svaret er nok tilnærmet lik 0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (1 minutt siden):

Er du kvinne eller mann? Jeg er kvinne og kunne aldri i verden tenkt meg å gå hjemme for å stelle for min gamle far. Da hadde jeg tørnet totalt sprø. For jeg regner med det er kvinnene du tenker på, hvor mange menn hadde glatt sagt opp jobben sin for å bli forsørget av kona og stelle for sine gamle foreldre? Svaret er nok tilnærmet lik 0.

Jeg er kvinne

 

Anonymkode: b226e...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er kvinne

Anonymkode: b226e...460

Og du hadde ikke hatt problemer med å bli forsørget av en mann og være hjelpepleier for dine gamle foreldre? Jeg tar av meg hatten for deg i så fall. Du har helt sikkert noen som synes en slik situasjon hadde vært helt fin, men jeg tror ikke det er mange.

Du ville selv blitt minstepensjonist når den tiden kommer, det er også noe å ha i tankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (1 minutt siden):

Og du hadde ikke hatt problemer med å bli forsørget av en mann og være hjelpepleier for dine gamle foreldre? Jeg tar av meg hatten for deg i så fall. Du har helt sikkert noen som synes en slik situasjon hadde vært helt fin, men jeg tror ikke det er mange.

Du ville selv blitt minstepensjonist når den tiden kommer, det er også noe å ha i tankene.

Vi mennesker har jo også et sterkt behov for å føle vi har en verdi, og at noen er glad i oss. Hvor godt vil du ha det om de som skal hjelpe deg ikke gir deg det mest grunnleggende en gang, og virke kalde fordi de har så knapt med tid?  Hadde det ikke da vært bedre at din datter viste deg omsorg og kjærlighet? En som virkelig var glad i deg? 

Anonymkode: b226e...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi mennesker har jo også et sterkt behov for å føle vi har en verdi, og at noen er glad i oss. Hvor godt vil du ha det om de som skal hjelpe deg ikke gir deg det mest grunnleggende en gang, og virke kalde fordi de har så knapt med tid?  Hadde det ikke da vært bedre at din datter viste deg omsorg og kjærlighet? En som virkelig var glad i deg? 

Anonymkode: b226e...460

Jo, men jeg hadde ikke villet at hun skulle ofre seg for å ta vare på meg! Det synes på ingen måte er hennes plikt og oppgave her i livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Lillemus skrev (3 minutter siden):

Jo, men jeg hadde ikke villet at hun skulle ofre seg for å ta vare på meg! Det synes på ingen måte er hennes plikt og oppgave her i livet. 

Hvorfor skulle hun ikke gi noe tilbake? Du ga henne livet, omsorg og kjærlighet, passet barna hennes og var hennes viktigste støtte når livet viser motgang. Så er du blitt gammel og da er da skal hun få æren i å hjelpe deg tilbake, vise takknemlighet for alt du har gjort for henne. Hvor mye bedre hadde det ikke vært om det var slik? 

Anonymkode: b226e...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvorfor skulle hun ikke gi noe tilbake? Du ga henne livet, omsorg og kjærlighet, passet barna hennes og var hennes viktigste støtte når livet viser motgang. Så er du blitt gammel og da er da skal hun få æren i å hjelpe deg tilbake, vise takknemlighet for alt du har gjort for henne. Hvor mye bedre hadde det ikke vært om det var slik? 

Anonymkode: b226e...460

Hvorfor kan ikke menn også få æren av å hjelpe sin gamle mor og vise takknemlighet for alt hun har gjort for ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du ga henne livet, omsorg og kjærlighet, passet barna hennes og var hennes viktigste støtte når livet viser motgang. Så er du blitt gammel og da er da skal hun få æren i å hjelpe deg tilbake, vise takknemlighet for alt du har gjort for henne. Hvor mye bedre hadde det ikke vært om det var slik? 

Men i virkeligheten er ikke forholdet mellom alle foreldre og barn så idyllisk. Det var det ikke i tidligere tider heller. Jeg garanterer at alle de ugifte kvinnene som måtte bli boende hos foreldrene og ta seg av dem når de ble gamle og syke, ikke syntes den samfunnsordningen var perfekt. Det er ikke bare egoisme og materialisme som er årsaken til at vi ikke har den lenger.

Jeg husker Gerhardsen (tror jeg det var - og ja, jeg er eldgammel) fortalte om en gammel kvinne han hadde møtt, som hadde levd et slikt liv som ubetalt hushjelp og pleier. Men da hun var langt oppe i årene fikk hun egne penger for aller første gang, fordi det ble innført det som den gangen het alderstrygd. Den var ikke stor, men til stor glede.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (4 minutter siden):

Hvorfor kan ikke menn også få æren av å hjelpe sin gamle mor og vise takknemlighet for alt hun har gjort for ham?

Jo klart de også kan få den æren. 🙂 

Anonymkode: b226e...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor skulle hun ikke gi noe tilbake? Du ga henne livet, omsorg og kjærlighet, passet barna hennes og var hennes viktigste støtte når livet viser motgang. Så er du blitt gammel og da er da skal hun få æren i å hjelpe deg tilbake, vise takknemlighet for alt du har gjort for henne. Hvor mye bedre hadde det ikke vært om det var slik? 

Anonymkode: b226e...460

Nei, jeg synes ikke foreldre kan kreve noe slikt av voksne barn. At hun skal sette karrieren sin og ev. god pensjon til side for meg ville jeg ikke likt og klart å sette pris på. Eller sønnen min for den del. Han jobber med eldre og demente og trives med det, men det blir noe annet, da er han i jobb, tjener penger og opparbeider seg pensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du skriver: " Jeg mener også at miljøproblemer ikke er det eneste problemet verden har. Det er også et stort globalt problem med en eldrebølgen som gjør at man trenger fler i omsorgsyrker. Det er ikke bare i Norge og vestlige land, men mesteparten av verden." Når jeg leser sånt så tenker jeg hvor mye bedre det hadde vært om kvinner var hjemme som før og tok seg av både sine egne eldre og barn. Slike utsagn du har dergjør at en ikke føler seg noe verdt og at en kun er en byrde.  Mens før i tida så var menneskeligheten mye større, de eldre ble møtt med respekt. Synes Samfunnet har godt i helt gal retning når et menneske blir sett på som et problem.  

Anonymkode: b226e...460

Jeg synes selv jeg er mye verd, men jeg regner med at jeg og andre på min alder det blir en økonomisk byrde når de vi passerer 80 og 90. Jeg kunne ha pakket det inn og kalt det en "utfordring" hvis det er bedre.

Det er min generasjon som er gamle når denne krisen topper seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (11 minutter siden):

Nei, jeg synes ikke foreldre kan kreve noe slikt av voksne barn. At hun skal sette karrieren sin og ev. god pensjon til side for meg ville jeg ikke likt og klart å sette pris på. Eller sønnen min for den del. Han jobber med eldre og demente og trives med det, men det blir noe annet, da er han i jobb, tjener penger og opparbeider seg pensjon.

Det kan du si nå ja, men tror du at du tenker det samme hvis du led som eldre, pga kapasitetsproblemer i forhold til å gi deg den hjelpen du trenger?  

Anonymkode: b226e...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det kan du si nå ja, men tror du at du tenker det samme hvis du led som eldre, pga kapasitetsproblemer i forhold til å gi deg den hjelpen du trenger?  

Anonymkode: b226e...460

Ja, det tror jeg faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (1 time siden):

Hva tenker du er "gamle dager" her?

1980 tallet. 

Anonymkode: b1057...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (3 minutter siden):

Ja, det tror jeg faktisk.

La oss prøve å være hjelpeløse en tid, der du hverken får ringt eller annet. Ligger i bleie full av avføring i flere timer, knapt fått mat, har smerter. Så kommer det en pleier inn til slutt som virker kald og er rask. så sitter du igjen der, livredd og putter i deg noe smertestillende og medisiner. Du ligger på gulvet neste dag etter fall. Slik er virkeligheten for en del eldre i Norge.  

Anonymkode: b226e...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

1980 tallet. 

Anonymkode: b1057...caa

Troller du eller tror du seriøst at folk ikke reiste til utlandet, gikk på kino eller spiste på restaurant/kafe på 80-tallet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (1 time siden):

Troller du eller tror du seriøst at folk ikke reiste til utlandet, gikk på kino eller spiste på restaurant/kafe på 80-tallet? 

Seriøst. De hadde dårligere råd på 80 tallet og ikke engang hadde de L biler. 

Anonymkode: b1057...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Seriøst. De hadde dårligere råd på 80 tallet og ikke engang hadde de L biler. 

Anonymkode: b1057...caa

Takk for at du bekrefter at du troller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (1 minutt siden):

Takk for at du bekrefter at du troller.

Hva mener du? Jeg er et menneske. 

Anonymkode: b1057...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...