Gå til innhold

Fullammer og forstoppelse


lilium

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har en gutt som blir 5 mnd. om en uke. Han fullammes, og har siden påske hatt veldig magebesvær. Det vil si at det går en uke + mellom hver avføring, og avføringen er helt seig (nesten som barnebeket) og lukter vondt. Det er helt tydelig han har problemer med å få det ut, trykker og trykker og ingenting kommer før jeg hjelper med å trykke bena mot magen. Han krever pupp ganske ofte, også om natten (2-4 ganger) - noe som blir slitsomt for hele familien.

Det startet rett før påske ved å gå fra minimum 1-2 (store) avføringer per dag til å bli 4 dager mellom, for nå sist 8 dager. Og da kommer det bare bittelitt. Jeg har ikke spist noe uvanlig i denne perioden.

Har ringt helsestasjonen, men der var det ingen råd å få. Jeg er klar over at det ikke er uvanlig med uregelmessig avføring på brystbarn, men skal det være så vanskelig for gutten å få det ut? Og lukte så vondt (både selve avføringen og luft når det kommer)? Gir ham av og til fennikelte når han har for vondt i magen. Hjelper på smertene, men det kommer ikke mer avføring.

Kan legge til at vi venter på å flytte inn i nybygd hus, og derav har mye å gjøre for tiden. Er nok litt stresset til tider. Kan det ha betydning for avføringsmønsteret hans? Planlegger å starte med fast føde når vi er etablert i nytt hus (om en uke eller to), ønsker ikke for mange forandringer på en gang for gutten. Bør vi starte allerede nå med litt potetmos eller grøt? Eller bør vi prøve sviskesaft eller malt?

Håper på noen råd fra helsesøster eller andre med erfaring. Vi er litt slitne her :o))

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære lilium.

Den første måneden skal man forvente at barnet har avføring daglig, deretter er det veldig individuelt. Om barnet har veldig skjelden avføring og samtidig har lagt om die mønsteret og vil spise veldig ofte kan det også være et tegn på at det ikke får i seg nok mat. Det kan være verdt å sjekke at vektøkningen er som forventet. Spesiellt siden du beskriver at dere er stresset pga flytting. Er den ikke som forventet se om du klarer å stresse ned slik at du kan få økt melkeproduksjonen. Om vektøkningen og melkeproduksjonen er god og du fortsatt er bekymret så ta kontakt med fastlegen eller helsestasjonslegen. Det er du som kjenner ditt barn og ser når ting forandrer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...